Sivu 1/1

Karvalakkimallit

Lähetetty: 26.2.2013 11:44
Kirjoittaja Pavlovits
60-luvulla tuotiin maahamme monista suosituista automalleista riisuttuja halpaversioita.
Ehkäpä eniten köyhäilty malli oli toinen oma autoni VW 1200 Standard vm 1964.
Ulkoapäin sen erotti perusmallista vain muutamien kromilistojen puuttuminen. Suurin ero oli 30 hv:n moottori vakion 34 hv:n sijasta sekä synkronoimaton vaihdelaatikko. Sisustus oli äärimmäisen pelkistetty, autossa oli vanhemmasta mallista peräisin oleva ratti, penkkien pituussäätö tapahtui siipimuttereilla, bensamittarin asemesta oli varatankin vipu.

Suurin osa Anglioista oli myös tällaisia halpisversioita. DeLuxe-mallin leveän kromimaski tilalla oli kapeampi maalattu, ja sisustus oli riisutumpi.Tässä ei kuitenkaan oltu menty yhtä pitkälle kuin Kuplassa.
Tähtiperä Cortinasta oli myös tällainen vastaava malli, mutta meille tuoduista valtaosa oli perus De Luxea.

Amazonista oli Favorit-malli, joka oli myös riisuttu turhista kromeista ja sisustuksen hienouksista. Joutavia olivat myös tupakansytytin, toinen häikäisysuoja sekä toinen äänimerkin torvi. Vaihteisto oli kolmelovinen.

Tietääkö kukaan muita vastaavia ja voisiko tuollaisille olla vielä markkinoita?

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 26.2.2013 22:03
Kirjoittaja Zapsky
Tulihan Nokialta juuri se 15 euron puhelin, joten miksei autoissakin? Itse näkisin käyttöä halvalle mutta luotettavalle autolle. En ole koskaan nähnyt penkinlämmittimissä, ohjaustehostimessa, ilmastoinnissa ymsyms. mitään ihmeellistä...

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 26.2.2013 22:10
Kirjoittaja samarai
Grantastahan on se karvalakkimalli - mustat puskurit ja 13" tuuman pyörillä.

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 26.2.2013 22:13
Kirjoittaja Zapsky
Niin ja onhan se "sensuuri" iskenyt aikoinaan Ladoihinkin. Esimerkkinä tuplalamppufarmari.

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 28.2.2013 8:15
Kirjoittaja Zapsky
Enhän minä niiden suhteen mikään absolutisti ole, puhuin vain uusista autoista. Käytettyjähän saa karvalakkimalleina ilman sen kummempaa vaivaa :D

Aihetta sivuten, revin omasta autostanikin jälkiasenteiset peffanlämmittimet pois heti kun sain sen :D

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 28.2.2013 10:38
Kirjoittaja Pavlovits
Jenkeillähän homma toimi aikanaan hienosti. Pitkästä varustelistasta sai ruksata juuri sellaisen varustuksen mitä halusi.

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 28.2.2013 17:15
Kirjoittaja Jaska HKI
Wartburg 353:ssa ei ollut
-ohjaustehostinta
-jarrutehostinta
-ilmastointia
-keskuslukitusta
-ABS-jarruja
-sähköflektiä jäähdytyksessä
-nokkahihnaa
-hanskalokeroa
-nokka-akselia
-virranjakajaa
-virranjakajan pyörijää
-oljynpainetta moottorissa
-öljynsuodatinta
-öljypumppua
-venttiileitä moottorissa
-keskittävää vilkun viikseä
-hätävilkkua
-mekaanista eikä sähköistä bensapummppua
-sinkittyä koria
-ratin korkeus,eikä pitkittäissäätöä
-sumuvaloja
-mekaanista jarruvalokatkaisijaa
-virranjakajan keskipak-eikä alipainesäädintä
-kierroslukumittaria
-radiota eikä kaiuttimia

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 28.2.2013 19:26
Kirjoittaja innov
Lattarauta kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:Wartburg 353:ssa ei ollut
Mitä siinä sitten oli?

:lol:
Roiskeläpät edessä ja takana!

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 28.2.2013 19:36
Kirjoittaja Pavlovits
Paljonhan nykyautoissa on sellaista, mikä on ihan kiva olla olemassa, mutta myös sellaista, mikä voi rikkoutua ja lisää hintaa, koska autovero puree myös näihin lisävarusteisiin.
Jossain yhteydessä joku täällä kertoi, ettei missään nimessä ostaisi uutta autoa, jossa ei ole kaukosäätöistä keskuslukitusta. Tietysti siinä säästää sekunnin tai jopa kaksi, minkä ajan voi sitten käyttää johonkin hyödyllisempään. Oven kahva pitää kuitenkin painaa manuaalisesti ja jopa vetää ovi auki.
Pahinta kuitenkin on, että tällaiset varusteet pidetään itsestäänselvyytenä myös kaikkein halvimmissa autoissa. Tässäkin ohjelmassa paljastuvat asenteet halpisautoihin. Jo autoon pääseminen tuottaa vaikeuksia. Alkaa noin 8min 20sek kohdalta.
http://www.katsomo.fi/?treeId=33006089

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 28.2.2013 20:46
Kirjoittaja Smoppi
Ihmeellisen asenteellinen arvostelu tuosta Daciasta. Jäi vähän sellainen maku suuhun että suurin osa auton "puutteista" oli käyttäjän osaamattomuutta, kun ei lukkoja meinattu osata käyttää eikä edes valoja tai penkin säätöä.

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 1.3.2013 6:55
Kirjoittaja ff8728
Kyllä minun warressa on hätävilkku, vapaakytkin lienee ollut warressa koko auton historian ajan.
Ilmastointia minä arvostan, lämmitettävästä ratista ei kokemusta.

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 1.3.2013 9:39
Kirjoittaja Pavlovits
Kyllä minullakin oli hätävilkku, eturoiskeläpistä en ole varma. Muuten tuo Jaskan luettelo vehkeistä, jotka eivät voi mennä epäkuntoon on kattava.

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 2.3.2013 13:44
Kirjoittaja t tulppu
ABS jarrut hyvä mutta ei kaikissa tilanteissa.. Kun tuli markkinoille absit niin kaikissa absit ei toiminut toivottavalla tavalla ja niitä liikkuu vielä jokunen markkinoilla... Minun. Onnekseni mossessa ei ollut ABS jarruja :lol: niin miksi hyvä, kun minä 5 vuotiaana jäin pulkalla auton alle....niin pääni oli renkaan ja asvaltin välissä tai edessä 19 metriä oli jarrutus jälet. Poliisit mitannut... Minulla vieläkin arvet ohimoilla ja solisluu murtui... Aatelkaas montako kertaa pyörä kerkii pyöriä 19 metrissä kun ABS jarruttaa..
Ennen otin iskun mossesta kuin ABS autosta... Vois nenä olla niskassa ja niskat nurin.
Pitkään oli kuski polkenut jarruja jälkeen päin. Oli vain punainen pukuvilahtanut auton alle.......

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 2.3.2013 19:16
Kirjoittaja volga m22
Jaska HKI kirjoitti: -keskittävää vilkun viikseä

-mekaanista eikä sähköistä bensapummppua
trabantissa ei ohjaus keskittäny ittestään
tankki koneen päällä...

mersusta oli 50 luvun lopulla kuplatyyppisesti kootut teokset malli pelkästään suomeen.

mossesta ja volgasta oli export malli jota tuotiin suomeen. vähemmän kromia kotimarkkinamalleissa.

suomen lisäksi johonkin guatemalaan vietiin furyä ja belvedereä suoralla pikku kutosella ja 3v manuaalilla.

japseista puuttui sivupeilit ja aurinkolipat maahantuontihinnan laskemiseksi.

Re: Karvalakkimallit

Lähetetty: 2.3.2013 20:56
Kirjoittaja t tulppu
Keskittääkös mersut vieläkään ohjausta..joskus aika heikosti kuulema.