Karvalakkimallit

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

60-luvulla tuotiin maahamme monista suosituista automalleista riisuttuja halpaversioita.
Ehkäpä eniten köyhäilty malli oli toinen oma autoni VW 1200 Standard vm 1964.
Ulkoapäin sen erotti perusmallista vain muutamien kromilistojen puuttuminen. Suurin ero oli 30 hv:n moottori vakion 34 hv:n sijasta sekä synkronoimaton vaihdelaatikko. Sisustus oli äärimmäisen pelkistetty, autossa oli vanhemmasta mallista peräisin oleva ratti, penkkien pituussäätö tapahtui siipimuttereilla, bensamittarin asemesta oli varatankin vipu.

Suurin osa Anglioista oli myös tällaisia halpisversioita. DeLuxe-mallin leveän kromimaski tilalla oli kapeampi maalattu, ja sisustus oli riisutumpi.Tässä ei kuitenkaan oltu menty yhtä pitkälle kuin Kuplassa.
Tähtiperä Cortinasta oli myös tällainen vastaava malli, mutta meille tuoduista valtaosa oli perus De Luxea.

Amazonista oli Favorit-malli, joka oli myös riisuttu turhista kromeista ja sisustuksen hienouksista. Joutavia olivat myös tupakansytytin, toinen häikäisysuoja sekä toinen äänimerkin torvi. Vaihteisto oli kolmelovinen.

Tietääkö kukaan muita vastaavia ja voisiko tuollaisille olla vielä markkinoita?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Tulihan Nokialta juuri se 15 euron puhelin, joten miksei autoissakin? Itse näkisin käyttöä halvalle mutta luotettavalle autolle. En ole koskaan nähnyt penkinlämmittimissä, ohjaustehostimessa, ilmastoinnissa ymsyms. mitään ihmeellistä...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja samarai »

Grantastahan on se karvalakkimalli - mustat puskurit ja 13" tuuman pyörillä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Niin ja onhan se "sensuuri" iskenyt aikoinaan Ladoihinkin. Esimerkkinä tuplalamppufarmari.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Enhän minä niiden suhteen mikään absolutisti ole, puhuin vain uusista autoista. Käytettyjähän saa karvalakkimalleina ilman sen kummempaa vaivaa :D

Aihetta sivuten, revin omasta autostanikin jälkiasenteiset peffanlämmittimet pois heti kun sain sen :D
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jenkeillähän homma toimi aikanaan hienosti. Pitkästä varustelistasta sai ruksata juuri sellaisen varustuksen mitä halusi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Wartburg 353:ssa ei ollut
-ohjaustehostinta
-jarrutehostinta
-ilmastointia
-keskuslukitusta
-ABS-jarruja
-sähköflektiä jäähdytyksessä
-nokkahihnaa
-hanskalokeroa
-nokka-akselia
-virranjakajaa
-virranjakajan pyörijää
-oljynpainetta moottorissa
-öljynsuodatinta
-öljypumppua
-venttiileitä moottorissa
-keskittävää vilkun viikseä
-hätävilkkua
-mekaanista eikä sähköistä bensapummppua
-sinkittyä koria
-ratin korkeus,eikä pitkittäissäätöä
-sumuvaloja
-mekaanista jarruvalokatkaisijaa
-virranjakajan keskipak-eikä alipainesäädintä
-kierroslukumittaria
-radiota eikä kaiuttimia
Avatar
innov
Viestit: 166
Liittynyt: 2.10.2010 13:47
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja innov »

Lattarauta kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:Wartburg 353:ssa ei ollut
Mitä siinä sitten oli?

:lol:
Roiskeläpät edessä ja takana!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Paljonhan nykyautoissa on sellaista, mikä on ihan kiva olla olemassa, mutta myös sellaista, mikä voi rikkoutua ja lisää hintaa, koska autovero puree myös näihin lisävarusteisiin.
Jossain yhteydessä joku täällä kertoi, ettei missään nimessä ostaisi uutta autoa, jossa ei ole kaukosäätöistä keskuslukitusta. Tietysti siinä säästää sekunnin tai jopa kaksi, minkä ajan voi sitten käyttää johonkin hyödyllisempään. Oven kahva pitää kuitenkin painaa manuaalisesti ja jopa vetää ovi auki.
Pahinta kuitenkin on, että tällaiset varusteet pidetään itsestäänselvyytenä myös kaikkein halvimmissa autoissa. Tässäkin ohjelmassa paljastuvat asenteet halpisautoihin. Jo autoon pääseminen tuottaa vaikeuksia. Alkaa noin 8min 20sek kohdalta.
http://www.katsomo.fi/?treeId=33006089
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ihmeellisen asenteellinen arvostelu tuosta Daciasta. Jäi vähän sellainen maku suuhun että suurin osa auton "puutteista" oli käyttäjän osaamattomuutta, kun ei lukkoja meinattu osata käyttää eikä edes valoja tai penkin säätöä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Kyllä minun warressa on hätävilkku, vapaakytkin lienee ollut warressa koko auton historian ajan.
Ilmastointia minä arvostan, lämmitettävästä ratista ei kokemusta.
warre 353w sedan,
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä minullakin oli hätävilkku, eturoiskeläpistä en ole varma. Muuten tuo Jaskan luettelo vehkeistä, jotka eivät voi mennä epäkuntoon on kattava.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

ABS jarrut hyvä mutta ei kaikissa tilanteissa.. Kun tuli markkinoille absit niin kaikissa absit ei toiminut toivottavalla tavalla ja niitä liikkuu vielä jokunen markkinoilla... Minun. Onnekseni mossessa ei ollut ABS jarruja :lol: niin miksi hyvä, kun minä 5 vuotiaana jäin pulkalla auton alle....niin pääni oli renkaan ja asvaltin välissä tai edessä 19 metriä oli jarrutus jälet. Poliisit mitannut... Minulla vieläkin arvet ohimoilla ja solisluu murtui... Aatelkaas montako kertaa pyörä kerkii pyöriä 19 metrissä kun ABS jarruttaa..
Ennen otin iskun mossesta kuin ABS autosta... Vois nenä olla niskassa ja niskat nurin.
Pitkään oli kuski polkenut jarruja jälkeen päin. Oli vain punainen pukuvilahtanut auton alle.......
volga m22

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja volga m22 »

Jaska HKI kirjoitti: -keskittävää vilkun viikseä

-mekaanista eikä sähköistä bensapummppua
trabantissa ei ohjaus keskittäny ittestään
tankki koneen päällä...

mersusta oli 50 luvun lopulla kuplatyyppisesti kootut teokset malli pelkästään suomeen.

mossesta ja volgasta oli export malli jota tuotiin suomeen. vähemmän kromia kotimarkkinamalleissa.

suomen lisäksi johonkin guatemalaan vietiin furyä ja belvedereä suoralla pikku kutosella ja 3v manuaalilla.

japseista puuttui sivupeilit ja aurinkolipat maahantuontihinnan laskemiseksi.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Karvalakkimallit

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Keskittääkös mersut vieläkään ohjausta..joskus aika heikosti kuulema.
Vastaa Viestiin