Karvalakkimallit
Karvalakkimallit
60-luvulla tuotiin maahamme monista suosituista automalleista riisuttuja halpaversioita.
Ehkäpä eniten köyhäilty malli oli toinen oma autoni VW 1200 Standard vm 1964.
Ulkoapäin sen erotti perusmallista vain muutamien kromilistojen puuttuminen. Suurin ero oli 30 hv:n moottori vakion 34 hv:n sijasta sekä synkronoimaton vaihdelaatikko. Sisustus oli äärimmäisen pelkistetty, autossa oli vanhemmasta mallista peräisin oleva ratti, penkkien pituussäätö tapahtui siipimuttereilla, bensamittarin asemesta oli varatankin vipu.
Suurin osa Anglioista oli myös tällaisia halpisversioita. DeLuxe-mallin leveän kromimaski tilalla oli kapeampi maalattu, ja sisustus oli riisutumpi.Tässä ei kuitenkaan oltu menty yhtä pitkälle kuin Kuplassa.
Tähtiperä Cortinasta oli myös tällainen vastaava malli, mutta meille tuoduista valtaosa oli perus De Luxea.
Amazonista oli Favorit-malli, joka oli myös riisuttu turhista kromeista ja sisustuksen hienouksista. Joutavia olivat myös tupakansytytin, toinen häikäisysuoja sekä toinen äänimerkin torvi. Vaihteisto oli kolmelovinen.
Tietääkö kukaan muita vastaavia ja voisiko tuollaisille olla vielä markkinoita?
Ehkäpä eniten köyhäilty malli oli toinen oma autoni VW 1200 Standard vm 1964.
Ulkoapäin sen erotti perusmallista vain muutamien kromilistojen puuttuminen. Suurin ero oli 30 hv:n moottori vakion 34 hv:n sijasta sekä synkronoimaton vaihdelaatikko. Sisustus oli äärimmäisen pelkistetty, autossa oli vanhemmasta mallista peräisin oleva ratti, penkkien pituussäätö tapahtui siipimuttereilla, bensamittarin asemesta oli varatankin vipu.
Suurin osa Anglioista oli myös tällaisia halpisversioita. DeLuxe-mallin leveän kromimaski tilalla oli kapeampi maalattu, ja sisustus oli riisutumpi.Tässä ei kuitenkaan oltu menty yhtä pitkälle kuin Kuplassa.
Tähtiperä Cortinasta oli myös tällainen vastaava malli, mutta meille tuoduista valtaosa oli perus De Luxea.
Amazonista oli Favorit-malli, joka oli myös riisuttu turhista kromeista ja sisustuksen hienouksista. Joutavia olivat myös tupakansytytin, toinen häikäisysuoja sekä toinen äänimerkin torvi. Vaihteisto oli kolmelovinen.
Tietääkö kukaan muita vastaavia ja voisiko tuollaisille olla vielä markkinoita?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Karvalakkimallit
Tulihan Nokialta juuri se 15 euron puhelin, joten miksei autoissakin? Itse näkisin käyttöä halvalle mutta luotettavalle autolle. En ole koskaan nähnyt penkinlämmittimissä, ohjaustehostimessa, ilmastoinnissa ymsyms. mitään ihmeellistä...
Re: Karvalakkimallit
Grantastahan on se karvalakkimalli - mustat puskurit ja 13" tuuman pyörillä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Karvalakkimallit
Niin ja onhan se "sensuuri" iskenyt aikoinaan Ladoihinkin. Esimerkkinä tuplalamppufarmari.
Re: Karvalakkimallit
Enhän minä niiden suhteen mikään absolutisti ole, puhuin vain uusista autoista. Käytettyjähän saa karvalakkimalleina ilman sen kummempaa vaivaa 
Aihetta sivuten, revin omasta autostanikin jälkiasenteiset peffanlämmittimet pois heti kun sain sen

Aihetta sivuten, revin omasta autostanikin jälkiasenteiset peffanlämmittimet pois heti kun sain sen

Re: Karvalakkimallit
Jenkeillähän homma toimi aikanaan hienosti. Pitkästä varustelistasta sai ruksata juuri sellaisen varustuksen mitä halusi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Karvalakkimallit
Wartburg 353:ssa ei ollut
-ohjaustehostinta
-jarrutehostinta
-ilmastointia
-keskuslukitusta
-ABS-jarruja
-sähköflektiä jäähdytyksessä
-nokkahihnaa
-hanskalokeroa
-nokka-akselia
-virranjakajaa
-virranjakajan pyörijää
-oljynpainetta moottorissa
-öljynsuodatinta
-öljypumppua
-venttiileitä moottorissa
-keskittävää vilkun viikseä
-hätävilkkua
-mekaanista eikä sähköistä bensapummppua
-sinkittyä koria
-ratin korkeus,eikä pitkittäissäätöä
-sumuvaloja
-mekaanista jarruvalokatkaisijaa
-virranjakajan keskipak-eikä alipainesäädintä
-kierroslukumittaria
-radiota eikä kaiuttimia
-ohjaustehostinta
-jarrutehostinta
-ilmastointia
-keskuslukitusta
-ABS-jarruja
-sähköflektiä jäähdytyksessä
-nokkahihnaa
-hanskalokeroa
-nokka-akselia
-virranjakajaa
-virranjakajan pyörijää
-oljynpainetta moottorissa
-öljynsuodatinta
-öljypumppua
-venttiileitä moottorissa
-keskittävää vilkun viikseä
-hätävilkkua
-mekaanista eikä sähköistä bensapummppua
-sinkittyä koria
-ratin korkeus,eikä pitkittäissäätöä
-sumuvaloja
-mekaanista jarruvalokatkaisijaa
-virranjakajan keskipak-eikä alipainesäädintä
-kierroslukumittaria
-radiota eikä kaiuttimia
Re: Karvalakkimallit
Roiskeläpät edessä ja takana!Lattarauta kirjoitti:Mitä siinä sitten oli?Jaska HKI kirjoitti:Wartburg 353:ssa ei ollut
Re: Karvalakkimallit
Paljonhan nykyautoissa on sellaista, mikä on ihan kiva olla olemassa, mutta myös sellaista, mikä voi rikkoutua ja lisää hintaa, koska autovero puree myös näihin lisävarusteisiin.
Jossain yhteydessä joku täällä kertoi, ettei missään nimessä ostaisi uutta autoa, jossa ei ole kaukosäätöistä keskuslukitusta. Tietysti siinä säästää sekunnin tai jopa kaksi, minkä ajan voi sitten käyttää johonkin hyödyllisempään. Oven kahva pitää kuitenkin painaa manuaalisesti ja jopa vetää ovi auki.
Pahinta kuitenkin on, että tällaiset varusteet pidetään itsestäänselvyytenä myös kaikkein halvimmissa autoissa. Tässäkin ohjelmassa paljastuvat asenteet halpisautoihin. Jo autoon pääseminen tuottaa vaikeuksia. Alkaa noin 8min 20sek kohdalta.
http://www.katsomo.fi/?treeId=33006089
Jossain yhteydessä joku täällä kertoi, ettei missään nimessä ostaisi uutta autoa, jossa ei ole kaukosäätöistä keskuslukitusta. Tietysti siinä säästää sekunnin tai jopa kaksi, minkä ajan voi sitten käyttää johonkin hyödyllisempään. Oven kahva pitää kuitenkin painaa manuaalisesti ja jopa vetää ovi auki.
Pahinta kuitenkin on, että tällaiset varusteet pidetään itsestäänselvyytenä myös kaikkein halvimmissa autoissa. Tässäkin ohjelmassa paljastuvat asenteet halpisautoihin. Jo autoon pääseminen tuottaa vaikeuksia. Alkaa noin 8min 20sek kohdalta.
http://www.katsomo.fi/?treeId=33006089
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Karvalakkimallit
Ihmeellisen asenteellinen arvostelu tuosta Daciasta. Jäi vähän sellainen maku suuhun että suurin osa auton "puutteista" oli käyttäjän osaamattomuutta, kun ei lukkoja meinattu osata käyttää eikä edes valoja tai penkin säätöä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Karvalakkimallit
Kyllä minun warressa on hätävilkku, vapaakytkin lienee ollut warressa koko auton historian ajan.
Ilmastointia minä arvostan, lämmitettävästä ratista ei kokemusta.
Ilmastointia minä arvostan, lämmitettävästä ratista ei kokemusta.
warre 353w sedan,
Re: Karvalakkimallit
Kyllä minullakin oli hätävilkku, eturoiskeläpistä en ole varma. Muuten tuo Jaskan luettelo vehkeistä, jotka eivät voi mennä epäkuntoon on kattava.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Karvalakkimallit
ABS jarrut hyvä mutta ei kaikissa tilanteissa.. Kun tuli markkinoille absit niin kaikissa absit ei toiminut toivottavalla tavalla ja niitä liikkuu vielä jokunen markkinoilla... Minun. Onnekseni mossessa ei ollut ABS jarruja
niin miksi hyvä, kun minä 5 vuotiaana jäin pulkalla auton alle....niin pääni oli renkaan ja asvaltin välissä tai edessä 19 metriä oli jarrutus jälet. Poliisit mitannut... Minulla vieläkin arvet ohimoilla ja solisluu murtui... Aatelkaas montako kertaa pyörä kerkii pyöriä 19 metrissä kun ABS jarruttaa..
Ennen otin iskun mossesta kuin ABS autosta... Vois nenä olla niskassa ja niskat nurin.
Pitkään oli kuski polkenut jarruja jälkeen päin. Oli vain punainen pukuvilahtanut auton alle.......

Ennen otin iskun mossesta kuin ABS autosta... Vois nenä olla niskassa ja niskat nurin.
Pitkään oli kuski polkenut jarruja jälkeen päin. Oli vain punainen pukuvilahtanut auton alle.......
Re: Karvalakkimallit
trabantissa ei ohjaus keskittäny ittestäänJaska HKI kirjoitti: -keskittävää vilkun viikseä
-mekaanista eikä sähköistä bensapummppua
tankki koneen päällä...
mersusta oli 50 luvun lopulla kuplatyyppisesti kootut teokset malli pelkästään suomeen.
mossesta ja volgasta oli export malli jota tuotiin suomeen. vähemmän kromia kotimarkkinamalleissa.
suomen lisäksi johonkin guatemalaan vietiin furyä ja belvedereä suoralla pikku kutosella ja 3v manuaalilla.
japseista puuttui sivupeilit ja aurinkolipat maahantuontihinnan laskemiseksi.
Re: Karvalakkimallit
Keskittääkös mersut vieläkään ohjausta..joskus aika heikosti kuulema.