Nivan venttiilinostimien äänet
Nivan venttiilinostimien äänet
Kyseessä 07 Niva hydraulisilla venttiilinostimilla. Välillä kestää käynnistyttyä pitkähkön ajan, minuutteja, ennenkuin venttiilien rähinä hiljenee. Toisaalta vika vaivaa toisinaan lämpimilläkin öljyillä. Tyhjäkäynnillä kaasuttaessa kuulee kolkkeen selvästi. Fortekäsittely ja uudet öljyt vähensivät ääntä, mutta siellä se raksutus edelleen on kuultavissa. Synteettisiä öljyjä on käytetty. Onko muilla samanlaisia kokemuksia. Liekö tässäkin asiasa niin, että on turhaa hienosteltu tuolla hydrauliikalla. Manuaalisäädölle mahtaisi itsekin jotain.
Re: Nivan venttiilinostimien äänet
Mulla on alkanut 07 Niva myös lätkyttää jonkun verran kylmänä. Eli kun aamusella lyö pakkasyön jälkeen tulille niin hetken kuuluu lätkytystä. 35000 on vasta mittarissa mutta olen tässä pähkäillyt, että jospa sitä kesän tultua käyttäisi konetta sen verran auki, että vaihtaisi nostajat. Ihmeen äkkiä tällaista ääntelyä on tullut, kun aikoinaan nappiksellakin päästelin jotain 100000 ilman mitään remppaa ja sitten siirtyi uudelle omistajalle (sekös on kaduttanut!). No okei, virranjakajan vaihdoin kerran ja yhden venttiilin 

Moro. onko tullut kaytettya tarvike oljyn suotimia jossa ei ole paineventtileja ennen ainakin oli saatavana ladoihin. ja kylma kaynistys kolinat paljon vahempia kun jarjestelmassa on valmiiksi evasta .. jos ymmarran tai muistan oikein niin forte aine parantaa tiivistysta tehvoissa muissa mutta hydrauliventtiileille ei hyva aine.voi tukkia jo pienetkin oljyreijat.ja paineistus ei onnaa. kannattaa kayttaa parhaimpia oljyja. muisti voi tosiaankin forten kohdalla heittaa.m erkkeja monen laisia . mulla ainakin niepr 650 moottori pyorassa oljyvuodot loppui kokonaan 2 vuotta autotallin lattialla ja ei tipan tippaa pyoran alla oljya.
korjaus etutelarit kusevat oljya. ja ja taka vetopyorasto vuotaa niissa ei myrkkyi ole.....

Pystyyköhän näihin vaihtamaan tilalle sen entisen manuaalisäätöisen venttiilikoneiston jos vaiva pahenee? Tulppaisi vain öljyputken tai laittaisi painemittarin lisävarusteeksi. 50000 on mittarissa.
Laittakaapa muutkin vastaavilla ajelevat tänne tietoa jos on vastaavia ongelmia, jos osoittautuu tyyppiviaksi.
Laittakaapa muutkin vastaavilla ajelevat tänne tietoa jos on vastaavia ongelmia, jos osoittautuu tyyppiviaksi.
En kyllä missään nimessä lähtisi vaihtamaan manuaalista venttiilikoneistoa. Jos lätkytys ei lopu tai äityy oikein pahaksi niin uudet hydraulinostajat vain tilalle, sellaiset sinne on alunperinkin tarkoitettu. Tuskin on mikään tyyppivika, huono tsägä vain muutamalla ja tällä otannalla ei voi sanoa juuta eikä jaata. Mullakin lätkytys on toistaiseksi kadonnut joten itse en aio suuremmin tuosta murehtia.
Muutama päivä meni meni norminakutuksilla. Eilen aamulla startti ja koneesta korviasärkevä nakutus. Käyttelin kai minuutin verran kaasutellen. Ei muutosta. Sammutin koneen ja uudesta startista nakutus oli tiessään kuin sitä ei koskaan olis ollutkaan. Onko teorioita mikä tuon aiheuttaa? Miten se voi poistua vain käyttämällä moottori seis?
Tähän liittyy tietysti tahatonta komiikkaa, mutta ainakin oman nivani kohdalla entinen manuaalisäätö näyttäisi korvatun hydraulisilla nostimilla, mitkä näköjään tulee vaihtaa uusiin melkein samalla huoltovälillä kuin manuaalisäätö piti suorittaa
Ilmoittelen jos syy huollossa selviää, mutta ehdotukst aiheuttajasta ovat tosiaan tervetulleita.

Itse veikkaan, että kyse on vain huonosta tuurista. Yksi tai useampi nostaja on tullut tiensä päähän tai sitten nokka on mennyt tai sitten molemmat kuten mulla kävi toissa vuonna Kadetin kanssa. Kuluvia osiahan nämä ovat joten eikun vaihtoon ja sitten taas kovaa ajoa 

Kun tuurista puhutaan, ei huono-onnisen kuten minä pitäisi puhua mitään.KimmoH kirjoitti:Itse veikkaan, että kyse on vain huonosta tuurista. Yksi tai useampi nostaja on tullut tiensä päähän tai sitten nokka on mennyt tai sitten molemmat kuten mulla kävi toissa vuonna Kadetin kanssa. Kuluvia osiahan nämä ovat joten eikun vaihtoon ja sitten taas kovaa ajoa
Mutta minun 08-mallinen Niva käy kauniisti, mittarissa 45 tuhatta. Moniasteöljyt ja vaihtoväli jossain 10-12 tonnin välillä on sääntönä.