Tilasin muutama päivä sitten laajakaistalambdan + seosmittarin että sais kaasarin säädöt tarkasti kohdilleen (http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7223).
Kysymys kuuluukin että miten ja mihin se anturi asennetaan? Pakosarjan loppuosaan? En ole aijemmin ollut tekemisissä kyseisten antureiden kanssa ja haluaisin selvittää asian ennenkuin osat tulevat jotta pääsen mahd. pian laittamaan sen kiinni. Asennetaanko ne yleensä kiinteästi kiinni putkistoon (tehdään anturin menevä reikä + lambamutteri hitsillä tiiviisti kiinni) vai käytetäänkö sitä anturia putkessa vain silloin kun on aihetta mitata seoksia?
Kyseessä siis Lada 1200L vm. -88 täysin vakio osilla.
Että Lambda 2105 DAAZ Ozon -kaasuttimen kanssa autoon (vai liekö siellä joku muu kaasari?), jossa ei nyt ihan viimeisen päälle tiukat päästövaatimukset ole?
Mielenkiinnolla odotetaan muiden kommentteja ja asennusneuvoja.
Kysyin kerran kaasareiden (alkuperäiset tuplakaasarit) säätöä täältä yhdestä autokorjaamosta,jossa viritetään myös autoja...Niin sanoivat,että lambda täytyis laittaa putkistossa siihen kohtaan,jossa etuputken kaksi putkea yhdistyy...eli se kohta jossa pakoputki muuttuu yhdeksi. Kannattaa hitsata siihen se lambdan irtokierre,ja voihan sen lambda-anturin ottaa säätöjen jälkeen pois (koska eihän sitä näissä kaiketi sen jälkeen ajon aikana tarvi)...Siihen lambdan kierteeseen saa laitettua kierteellisen tulpan.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:jossa ei nyt ihan viimeisen päälle tiukat päästövaatimukset ole?
Mitä tarkoitat tuolla? Eihän vm. -88 lada ole vähäpäästöinen josta tarkemmin ne päästöt mitataan? Ja mitä väliä onko siellä Ozone vai Weberin korvauskaasari? Tällähetkellä ladassani on kiinni perus Ozone mutta jos/kun saan leimaa vuoden lisää tulee tilalle Weber..
virtain kirjoitti:sanoivat,että lambda täytyis laittaa putkistossa siihen kohtaan,jossa etuputken kaksi putkea yhdistyy...
Joo oikeilla jälillä olen ollut, siihen kohtaan olin sitä itsekkin miettinyt. Mitenköhän anturi kestää lunta/vettä koska pakosarja muuttuu yhdeksi putkeksi auton pohjassa eli sinne se pitäisi tökätä..? Leimalle pitäs larssoni saada tämänkuun lopussa joten ne kaasarin säädöt olisi saatava kuntoon. Ja eihän niitä muuten voi itse mitata kuin lambdan kanssa tai viemällä korjaamolle. Helpoin olisi tietysti viedä vaan korjaamolle mutta satavarmasti niitä säätöjä joutuu vielä joskus tekemään joten ostin sen laajakaistalambda + mittari paketin niin voi itse tehdä säädöt. Korvakuulolta ihan turha yrittää etsiä oikeaa seossuhdetta... Ihmettelin muuten että eikö kellään muulla "vakio" ladan omistajalla ole minkäänlaista (kapea tai laajakaista) lambdaa autossaan kiinni, millä te ne säädöt saatte oikein? Haulla mitä löysin oli muistaakseni kaikki turbo ladoissa.
Ei yleensä näissä vakioautoissa tarvi erikseen mitään lambdan kanssa tehtyjä säätöjä katsastuksien takia....Riittää kun käyttää auton jossain korjaamolla,missä otetaan pakokaasumittaus+samalla säädetään kaasari oikeisiin säätöihin....Sen takia ne haulla löytämäsi jutut koskivat turbokäyttöön tehtyjä ladoja. Eli lyhyesti....normikatsastukseen ei tarvitse erikseen mitään lambda/laajakaista systeemejä rakentaa normiautoon.
Itse olen hoitanut tämänlaatuisen säädättämisen siten, että vien auton liikkeeseen, joka on oikeutettu antamaan katsastukseen kelpaavan "päästölapun". Piuha perssiisijeen ja asentaja säätää. Jos ei suuria ongelmia ole niin saa lapun ja säädöt hintaan: 15e.
Näin on toimittu sekä Ozonien että vanhan 1977 vakiokaasuttimen kanssa.
15e pyytää täällä Joensuussa myös katsastuskonttori päästömittauksesta.
Mutta voisihan se olla mukava "hifistellä" omien mittarienkin kanssa...
Ja sitä vaan tarkoitin noilla ei niin viimeisen päälle tarkoilla päästöarvoilla että noista 1978 - 90 sentään vähän niitä haikuja haistellaan, mutta aiemmissa ei sitä vähää. Vähäpäästöiset sitten erikseen.
virtain kirjoitti:Eli lyhyesti....normikatsastukseen ei tarvitse erikseen mitään lambda/laajakaista systeemejä rakentaa normiautoon.
Niin eihän sitä tarvitsisi mutta en ole laittamassa lambdaa katsastuksen takia vaan auton toimivuuden takia. Tavoitteena saada lada toimimaan mahdollisimman hyvin! Nyt on ollut ongelmia kaasuttimen kanssa niin mukava omalla mittarilla kahtoo josko sais seokset kohilleen eikä ravata väliä huoltamo/oman pihan talli, ja jos se ei auta niin sitten osaa lähteä etsimään vikaa jostain muualta. Ja ompahan kunnon mittari sitten kun uutta palikkaa alkaa asentelemaan ja uusien säätöjen tarve on todellinen.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mutta voisihan se olla mukava "hifistellä" omien mittarienkin kanssa...
Putkien yhtymäkohtaan ja sivullepäin. Lambda kestää hyvin kunhan ei saa ulkopuolista iskua, onhan se muissakin autoissa putkessa. Itse en ostanut mittaria vaan tein tuollaisen kapeakaista mittarin... http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... fullsize=1
Tässä on oikeaa toimintaa ladaukkelilta,Laitetaan heti alkuun kunnon laitteet(PLX) niin ei tarvi arvuutella et missä ne säädöt huitelee,Asennus vapari koneissa juurikin noin kuin Pressa tuossa laittoi,Ja ahdetuissa mielellään mahdollisemman lähelle turboa.