Sivu 1/1

Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 4.2.2013 23:59
Kirjoittaja ktt
Tarkoituksenani olisi laittaa vetokoukun "kannatuspalkin" alle kaksi sumuvaloa peruutusvaloiksi. Noissa on 55 watin halogeenipolttimot, joten ei tartte enää tihrustaa peruutellessa. Otan normipakeista polttimot pois, niin pysyy homma suurin piirtein säädösten mukaisena.

Kestääkö Nivan peruutusvalokytkin (se laatikossa oleva) noin ison, siis 110 watin kuorman? Vai pitääkö minun kytkeä rele väliin?

Re: Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 5.2.2013 9:07
Kirjoittaja pressa
Laita suosiolla rele ja jätä myös omat pakkivalot paikalleen. Olemassaolevien valaisinten täytyy toimia eli katsastuksessa tulee sanomista jos alkuperäiset pakkivalot pimeänä. Miksi laitat valot alas? Silloinhan ne hajoa kun peruuttelet johonkin hankeen tai hietikkoon, eikö ylempänä ole paikkoja?

Re: Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 5.2.2013 9:33
Kirjoittaja ktt
pressa kirjoitti:Laita suosiolla rele ja jätä myös omat pakkivalot paikalleen. Olemassaolevien valaisinten täytyy toimia eli katsastuksessa tulee sanomista jos alkuperäiset pakkivalot pimeänä.
Kysyin tuota hommaa edellisellä kerralla Nivan kanssa katsastuksessa käydessäni katsastusmieheltä ja hän sanoi, että jos laitan lisäperuutusvalot, täytyy olemassaolevista valaisimista ottaa polttimot pois. Taksien osalta katsovat auton omien valojen lisäksi laitettuja lisävaloja läpi sormien, vaikka sääntöjen mukaan ei niissäkään saisi olla kuin kaksi peruutusvaloa.

Jos laitan siihen releen, joudun vetämään 12 voltin sähkön takapäähän erikseen. En viitsisi alkaa vetämään johtoja auton pituussuunnassa.
pressa kirjoitti:Miksi laitat valot alas? Silloinhan ne hajoa kun peruuttelet johonkin hankeen tai hietikkoon, eikö ylempänä ole paikkoja?
Tuota paikkaa olen pitkään pohtinut. Alas laittamisen haittapuolena on peruutusriski, ylös kun laittaa, ne häikäisevät takana olevia. Olisiko se häikäisyn ongelma kuitenkin ongelmista pienempi?

Re: Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 5.2.2013 13:57
Kirjoittaja ktt
Mitä kautta sähköt on vedetty takapoksiin? En ole ottanut Nivasta mattoa pois, joten en tiedä. Lähinnä tässä että mitä reittiä olisi paras vetää tuo uusi 12 voltin kaapeli, jos se nyt täytyy vetää sinne.

Re: Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 6.2.2013 0:14
Kirjoittaja ktt
Tuo olikin yllättävän hankala projekti. Nimittäin sitä kaapelia ei saa vedettyä takapoksiin ei sitten millään.

Taakse menevät kaapelit kulkevat jossain ihme mutkaisessa kotelossa eikä sinne onnistunut pujottamaan sähkömiehen vaijeria kaapelin vetoa varten. Vaijeri vaan tökkäsi kotelon ensimmäiseen kulmaan ja jäi siihen. Pintavetoa en suostunut harkitsemaan.

Otin noiden sähköt sitten takavaloista. Niillehän tulee kummallekin puolelle omat johtonsa ja kummallakin on omat 8 ampeerin sulakkeensa. Laitoin siihen tilalle tuplakokoiset sulakkeet ja kummallekin peruutusvalolle sitten omat releensä. Nyt toimii hyvin. Ainoa huvittava homma on peruutusvaihteen kytkiessä takapoksista kummaltakin puolelta kuuluva vahva releiden naksaus.

Re: Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 6.2.2013 8:24
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Tämä kommentti nyt tulee vähän myöhään, mutta sallittaneen.

Yksi vaihtoehto tehokkaampien peruutusvalojen kytkemiseen on asentaa rele "eteen".

Releen ohjausvirta otetaan vaihteiston peruutusvalokytkimeltä, rele kytkee sitten virran peruutusvalokytkimeltä "taakse" menevään johtimeen [joka tietysti irrotetaan pv-kytkimestä].

Takana käytetään "ryöstäjää" tms. virran johtamiseksi uusille valoille.

menestystä

SvS

Re: Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 6.2.2013 8:58
Kirjoittaja ktt
Sdelano v SSSR kirjoitti:Yksi vaihtoehto tehokkaampien peruutusvalojen kytkemiseen on asentaa rele "eteen".

Releen ohjausvirta otetaan vaihteiston peruutusvalokytkimeltä, rele kytkee sitten virran peruutusvalokytkimeltä "taakse" menevään johtimeen [joka tietysti irrotetaan pv-kytkimestä].
Tätäkin vaihtoehtoa harkitsin, mutta tämä idea kariutui releen asennuspaikkaan. Olisin (oman arvioni mukaan - olisikohan sen saanut kuitenkin helposti sisätiloihin?) joutunut asentamaan releen auton alle vaihdelaatikon läheisyyteen, siis kaiken kosteuden, suolan yms moskan vaikutuspiiriin. Olisihan sen tietysti voinut koteloida jotenkin, mutten siihen sitten ryhtynyt.

Re: Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 6.2.2013 9:29
Kirjoittaja ktt
Tällaiset niistä sitten tuli.

Kuva

Re: Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 6.2.2013 12:19
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
ktt kirjoitti:
Sdelano v SSSR kirjoitti:Yksi vaihtoehto tehokkaampien peruutusvalojen kytkemiseen on asentaa rele "eteen".

Releen ohjausvirta otetaan vaihteiston peruutusvalokytkimeltä, rele kytkee sitten virran peruutusvalokytkimeltä "taakse" menevään johtimeen [joka tietysti irrotetaan pv-kytkimestä].
Tätäkin vaihtoehtoa harkitsin, mutta tämä idea kariutui releen asennuspaikkaan. Olisin (oman arvioni mukaan - olisikohan sen saanut kuitenkin helposti sisätiloihin?) joutunut asentamaan releen auton alle vaihdelaatikon läheisyyteen, siis kaiken kosteuden, suolan yms moskan vaikutuspiiriin. Olisihan sen tietysti voinut koteloida jotenkin, mutten siihen sitten ryhtynyt.
Terve!

Esittämäni kytkentä ei mitenkään rajaa releen asennuspaikkaa. Releen voi tässä tapauksessa asentaa vaikka antennin päähän, joskin moottoritila olisi ilmeisesti järkevämpi vaihtoehto.

menestystä

SvS

Re: Lisäperuutusvalot

Lähetetty: 6.2.2013 13:18
Kirjoittaja ktt
Sdelano v SSSR kirjoitti:Esittämäni kytkentä ei mitenkään rajaa releen asennuspaikkaa. Releen voi tässä tapauksessa asentaa vaikka antennin päähän, joskin moottoritila olisi ilmeisesti järkevämpi vaihtoehto.
Eipä niin, mutta jos rele on missään muualla kuin vaihteiston välittömässä läheisyydessä, tulee taas ongelmaksi johtojen vetäminen hankalissa paikoissa. Ja siltä juuri halusin välttyä. Yksi vaihtoehtohan olisi ollut vetää pohjan kautta takapoksiin kunnon paksu kaapeli.