Lisäperuutusvalot
Lisäperuutusvalot
Tarkoituksenani olisi laittaa vetokoukun "kannatuspalkin" alle kaksi sumuvaloa peruutusvaloiksi. Noissa on 55 watin halogeenipolttimot, joten ei tartte enää tihrustaa peruutellessa. Otan normipakeista polttimot pois, niin pysyy homma suurin piirtein säädösten mukaisena.
Kestääkö Nivan peruutusvalokytkin (se laatikossa oleva) noin ison, siis 110 watin kuorman? Vai pitääkö minun kytkeä rele väliin?
Kestääkö Nivan peruutusvalokytkin (se laatikossa oleva) noin ison, siis 110 watin kuorman? Vai pitääkö minun kytkeä rele väliin?
Re: Lisäperuutusvalot
Laita suosiolla rele ja jätä myös omat pakkivalot paikalleen. Olemassaolevien valaisinten täytyy toimia eli katsastuksessa tulee sanomista jos alkuperäiset pakkivalot pimeänä. Miksi laitat valot alas? Silloinhan ne hajoa kun peruuttelet johonkin hankeen tai hietikkoon, eikö ylempänä ole paikkoja?
Re: Lisäperuutusvalot
Kysyin tuota hommaa edellisellä kerralla Nivan kanssa katsastuksessa käydessäni katsastusmieheltä ja hän sanoi, että jos laitan lisäperuutusvalot, täytyy olemassaolevista valaisimista ottaa polttimot pois. Taksien osalta katsovat auton omien valojen lisäksi laitettuja lisävaloja läpi sormien, vaikka sääntöjen mukaan ei niissäkään saisi olla kuin kaksi peruutusvaloa.pressa kirjoitti:Laita suosiolla rele ja jätä myös omat pakkivalot paikalleen. Olemassaolevien valaisinten täytyy toimia eli katsastuksessa tulee sanomista jos alkuperäiset pakkivalot pimeänä.
Jos laitan siihen releen, joudun vetämään 12 voltin sähkön takapäähän erikseen. En viitsisi alkaa vetämään johtoja auton pituussuunnassa.
Tuota paikkaa olen pitkään pohtinut. Alas laittamisen haittapuolena on peruutusriski, ylös kun laittaa, ne häikäisevät takana olevia. Olisiko se häikäisyn ongelma kuitenkin ongelmista pienempi?pressa kirjoitti:Miksi laitat valot alas? Silloinhan ne hajoa kun peruuttelet johonkin hankeen tai hietikkoon, eikö ylempänä ole paikkoja?
Re: Lisäperuutusvalot
Mitä kautta sähköt on vedetty takapoksiin? En ole ottanut Nivasta mattoa pois, joten en tiedä. Lähinnä tässä että mitä reittiä olisi paras vetää tuo uusi 12 voltin kaapeli, jos se nyt täytyy vetää sinne.
Re: Lisäperuutusvalot
Tuo olikin yllättävän hankala projekti. Nimittäin sitä kaapelia ei saa vedettyä takapoksiin ei sitten millään.
Taakse menevät kaapelit kulkevat jossain ihme mutkaisessa kotelossa eikä sinne onnistunut pujottamaan sähkömiehen vaijeria kaapelin vetoa varten. Vaijeri vaan tökkäsi kotelon ensimmäiseen kulmaan ja jäi siihen. Pintavetoa en suostunut harkitsemaan.
Otin noiden sähköt sitten takavaloista. Niillehän tulee kummallekin puolelle omat johtonsa ja kummallakin on omat 8 ampeerin sulakkeensa. Laitoin siihen tilalle tuplakokoiset sulakkeet ja kummallekin peruutusvalolle sitten omat releensä. Nyt toimii hyvin. Ainoa huvittava homma on peruutusvaihteen kytkiessä takapoksista kummaltakin puolelta kuuluva vahva releiden naksaus.
Taakse menevät kaapelit kulkevat jossain ihme mutkaisessa kotelossa eikä sinne onnistunut pujottamaan sähkömiehen vaijeria kaapelin vetoa varten. Vaijeri vaan tökkäsi kotelon ensimmäiseen kulmaan ja jäi siihen. Pintavetoa en suostunut harkitsemaan.
Otin noiden sähköt sitten takavaloista. Niillehän tulee kummallekin puolelle omat johtonsa ja kummallakin on omat 8 ampeerin sulakkeensa. Laitoin siihen tilalle tuplakokoiset sulakkeet ja kummallekin peruutusvalolle sitten omat releensä. Nyt toimii hyvin. Ainoa huvittava homma on peruutusvaihteen kytkiessä takapoksista kummaltakin puolelta kuuluva vahva releiden naksaus.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäperuutusvalot
Terve!
Tämä kommentti nyt tulee vähän myöhään, mutta sallittaneen.
Yksi vaihtoehto tehokkaampien peruutusvalojen kytkemiseen on asentaa rele "eteen".
Releen ohjausvirta otetaan vaihteiston peruutusvalokytkimeltä, rele kytkee sitten virran peruutusvalokytkimeltä "taakse" menevään johtimeen [joka tietysti irrotetaan pv-kytkimestä].
Takana käytetään "ryöstäjää" tms. virran johtamiseksi uusille valoille.
menestystä
SvS
Tämä kommentti nyt tulee vähän myöhään, mutta sallittaneen.
Yksi vaihtoehto tehokkaampien peruutusvalojen kytkemiseen on asentaa rele "eteen".
Releen ohjausvirta otetaan vaihteiston peruutusvalokytkimeltä, rele kytkee sitten virran peruutusvalokytkimeltä "taakse" menevään johtimeen [joka tietysti irrotetaan pv-kytkimestä].
Takana käytetään "ryöstäjää" tms. virran johtamiseksi uusille valoille.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäperuutusvalot
Tätäkin vaihtoehtoa harkitsin, mutta tämä idea kariutui releen asennuspaikkaan. Olisin (oman arvioni mukaan - olisikohan sen saanut kuitenkin helposti sisätiloihin?) joutunut asentamaan releen auton alle vaihdelaatikon läheisyyteen, siis kaiken kosteuden, suolan yms moskan vaikutuspiiriin. Olisihan sen tietysti voinut koteloida jotenkin, mutten siihen sitten ryhtynyt.Sdelano v SSSR kirjoitti:Yksi vaihtoehto tehokkaampien peruutusvalojen kytkemiseen on asentaa rele "eteen".
Releen ohjausvirta otetaan vaihteiston peruutusvalokytkimeltä, rele kytkee sitten virran peruutusvalokytkimeltä "taakse" menevään johtimeen [joka tietysti irrotetaan pv-kytkimestä].
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäperuutusvalot
Terve!ktt kirjoitti:Tätäkin vaihtoehtoa harkitsin, mutta tämä idea kariutui releen asennuspaikkaan. Olisin (oman arvioni mukaan - olisikohan sen saanut kuitenkin helposti sisätiloihin?) joutunut asentamaan releen auton alle vaihdelaatikon läheisyyteen, siis kaiken kosteuden, suolan yms moskan vaikutuspiiriin. Olisihan sen tietysti voinut koteloida jotenkin, mutten siihen sitten ryhtynyt.Sdelano v SSSR kirjoitti:Yksi vaihtoehto tehokkaampien peruutusvalojen kytkemiseen on asentaa rele "eteen".
Releen ohjausvirta otetaan vaihteiston peruutusvalokytkimeltä, rele kytkee sitten virran peruutusvalokytkimeltä "taakse" menevään johtimeen [joka tietysti irrotetaan pv-kytkimestä].
Esittämäni kytkentä ei mitenkään rajaa releen asennuspaikkaa. Releen voi tässä tapauksessa asentaa vaikka antennin päähän, joskin moottoritila olisi ilmeisesti järkevämpi vaihtoehto.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäperuutusvalot
Eipä niin, mutta jos rele on missään muualla kuin vaihteiston välittömässä läheisyydessä, tulee taas ongelmaksi johtojen vetäminen hankalissa paikoissa. Ja siltä juuri halusin välttyä. Yksi vaihtoehtohan olisi ollut vetää pohjan kautta takapoksiin kunnon paksu kaapeli.Sdelano v SSSR kirjoitti:Esittämäni kytkentä ei mitenkään rajaa releen asennuspaikkaa. Releen voi tässä tapauksessa asentaa vaikka antennin päähän, joskin moottoritila olisi ilmeisesti järkevämpi vaihtoehto.