Sähköt räpsähtelee ratista kääntäessä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Sähköt räpsähtelee ratista kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Boris »

Missähän kummassa voisi olettaa vian olevan, kun rattia hiukan kääntäessä sähköt räpsähtelevät sekunnin murto-osaksi pois (kaikki valot yms. sammuvat hetkeksi). Vika esiintyi vain pari kertaa, eikä ole sittemmin palannut. Kipinöintiä esiintyi jossakin ohjauspylvään viiksihässäkän tienoolla.

Kuukausi sitten oli vaikeuksia saada jännitteitä pysymään päällä käynnistyksen jälkeen ja auton sai vauhdissakin sammumaan kopauttamalla napakasti siihen viiksihässäkkään. Kun virta-avaimen käänsi heti auton käynnistyttyä hiukan takaisin, pysyivät jännitteet ja kone ei sammunut. Tätäkään vikaa ei ole sen koommin ilmentynyt, kun hiukan renkkasin virtalukon pohjaa ja niitä johtoja siellä.

Eli onko nyt niin, että Ladani koittaa kertoa minulle jotain, vai voinko jatkaa ajelua (suhteellisen) huoletonna?
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Otappa ohjauspylväästä suojamuovit irti. Sen jälkeen tarkastelet sitä johtonippua joka kulkee siitä viiksihässäkästä sinne kojetauluun. Olen melkeinpä varma että joku johto on ottanut pitkään kiinni ohjausakseliin ja nyt alkaa tulla johto vastaan ja vetää nyt paikkoja oikoseen.

Toisaalta jo vakuutukset on todella hyvin kunnossa niin ajelua voi jatkaa huoletta. Tosin täytyy tarkastaa ettei autoon jää mitään sellaista mitä vakuutus ei korvaa auton palettua.

En muuten suosittele pitämään missään tallissakaan enää ton jälkeen.
Lada rules
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olettaisin,että jokin osa johtosarjoista on hangannut ohjausakseliin ja vuosien saatossa(kun nyt Suomessa noita mutkaisia teitä riittää)eristeet on kulunut pois ja virrat vetää välillä maihin.Koska virtalukolle tulee jatkuva jännite kannattaisi ennenkuin mitään vakavampaa tapahtuu ja asiasta on saatu selvyys irroittaa akun napa aina kun autoa ei käytetä.Minulla oli kerran palaa eräs Fiat 128 kyseisen vian takia.
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Täytyykin kattoa tarkemmin. Olis ikävää, jos naapurit sais nähdä palaneen Ladan raadon kotikatunsa varrella kun aamulla heräävät. On täällä tarpeeks ankeeta muutenkin.

Vakuutuksia ei oo kuin pakollinen, mutta toisaalta talliakaan en käytä. Tosin koulun parkkihallissa palava Lada voisi saada aikaan näyttävän efektin.
Valko

Pimeyden ruhtinas

Viesti Kirjoittaja Valko »

Tuttu vika. Ilmeni ikävästi v.-89 Suurajoissa keskellä yötä pilkkopimeässä, keskellä kurvia sammuttaen ajovalot :lol:

Teetti erinäisiä ohjausliikkeitä ja pientä rytmihäiriöö.
Myöhemmin tutkittaessa johtokimppu havaittiin hiukan eristeiltään kuluneeksi. Teippi on pitänyt pintansa tähän päivään asti :roll:
Kapteeni Nepo

Lada päästi ääntä käännettäessä.

Viesti Kirjoittaja Kapteeni Nepo »

Mun Lada päästi aikoinaan aina rattia kääntäessä ääntä eli "töötti" toimi omiin nimiinsä. Tuli siinä muutaman kerran säikäyteltyä ihmisiä risteyksissä ja kauppojen pihoissa. Lopulta kyllästyin tuohon ominaisuuteen ja otin ne muovisysteemit pois siitä ohjaustangon ympäriltä. Siellä oli muovi hankautunut pois johtojen päältä, minkä takia Lada oli päästellyt ääniä. Siihen päälle vaan reippaasti sähköteippiä, eikä ole enää ääniä kuulunut.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Joo mullakin toi torvi soi kun rattia kääntää. Mutta se ilmiö häipyy kun taivuttaa sitä "kytkin" metalli liuskaa irti rattiputkesta. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Tein tutkimusmatkan Ladan ohjauspylvään sisuksiin, ja havaitisin johtonippujen eristeet kahdesta kohtaa kuluneiksi. Toinen kohta oli kulunut jo niin paljon, että johtimet näkyivät paljaana. Teippiä käytin korjaukseen. Toivottavasti vika ei ilmene enää. Kiitoksia vastanneille.
Kapteeni Nepo

Muistin väärin tuon ääniongelmani.

Viesti Kirjoittaja Kapteeni Nepo »

Mutta se ilmiö häipyy kun taivuttaa sitä "kytkin" metalli liuskaa irti rattiputkesta. :)
Niinpäs se olikin!!! :oops: Muistin väärin tuon oman juttuni. Mulla tosiaan päästeli Lada aikoinaan noita ääniä ja kun tutkin asiaa, niin siellä oli ne johdot rempallaan. Ääniongelma tosin häipyi vasta sitä metalliliuskaa vääntelemällä. :D
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Kertokaahan mistä voisi johtua auton satunnainen sammuminen vapaalla rullatessa. Esiintyy erityisesti loivasti vasempaan kääntyvissä mutkissa.
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Itsellä tullut tuo sammuilu havaituksi vääristä seoksista tai alhaisesta tyhjäkäynnistä, mut noiden vasemmalle kääntyvien mutkien vaikutuksesta en tiedä...
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Väärät seokset voisi olla syynä. Täytyykin katsastaa joko kaasutin on taas irronnut.. Tyhjäkäyntikin on kai aika alhaalla, kun jännite rupeaa putoomaan kun käy heti käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä. Täytyy tarkistella.

Voisko toi sammuminen johtua esim virtalukon pohjasta?

Erikoista nykimistäkin on ilmennyt viime aikoina tasasella kaasulla ajaessa.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Boris kirjoitti:Väärät seokset voisi olla syynä. Täytyykin katsastaa joko kaasutin on taas irronnut.. Tyhjäkäyntikin on kai aika alhaalla, kun jännite rupeaa putoomaan kun käy heti käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä. Täytyy tarkistella.

Voisko toi sammuminen johtua esim virtalukon pohjasta?

Erikoista nykimistäkin on ilmennyt viime aikoina tasasella kaasulla ajaessa.
Virtalukonpohjan vian voi joskus varmistaa sillä että nykimisen aikana heiluttelee avaimia vähän ja jos nykiminen tämäm johdosta katoaa niin pohja on todennäköisesti entinen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Boris kirjoitti:Tein tutkimusmatkan Ladan ohjauspylvään sisuksiin, ja havaitisin johtonippujen eristeet kahdesta kohtaa kuluneiksi. Toinen kohta oli kulunut jo niin paljon, että johtimet näkyivät paljaana. Teippiä käytin korjaukseen. Toivottavasti vika ei ilmene enää. Kiitoksia vastanneille.
Laitoithan sen johtokimpun kiinni nippusiteellä siihen ohjauspylvään kuoreen, jossa se kuuluukin olla. On nimittäin melko tärkeä. Se pitää johdot paikallaan niin, etteivät pääse hankautumaan sitä ohjausakselin niveltä vasten. Mulla meni kerran silmänräpäyksessä pitkät pätkät johtoa sulaksi, kun väärä johto sai maata. Ensin meni risteyksessä startti päälle ja sitten alkoi tulla savua ohjauspylväästä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Mosse-Aksu kirjoitti: Laitoithan sen johtokimpun kiinni nippusiteellä siihen ohjauspylvään kuoreen, jossa se kuuluukin olla. On nimittäin melko tärkeä. Se pitää johdot paikallaan niin, etteivät pääse hankautumaan sitä ohjausakselin niveltä vasten. Mulla meni kerran silmänräpäyksessä pitkät pätkät johtoa sulaksi, kun väärä johto sai maata. Ensin meni risteyksessä startti päälle ja sitten alkoi tulla savua ohjauspylväästä.
Ei kai ne sieltä omasta kaukalostaan sinne niveleen pomppaa? Tai kai no pompata voi mutta sillon on menty jo niin monta kertaa kauton kautta ympäri että asia on se ja sama siinä vaiheessa. Vai pitääks mun huolestua kun ei ne mulla siä millään kiinni ole mutta siis siellä "toisella puolella aitaa".
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin