Sähköt räpsähtelee ratista kääntäessä
Sähköt räpsähtelee ratista kääntäessä
Missähän kummassa voisi olettaa vian olevan, kun rattia hiukan kääntäessä sähköt räpsähtelevät sekunnin murto-osaksi pois (kaikki valot yms. sammuvat hetkeksi). Vika esiintyi vain pari kertaa, eikä ole sittemmin palannut. Kipinöintiä esiintyi jossakin ohjauspylvään viiksihässäkän tienoolla.
Kuukausi sitten oli vaikeuksia saada jännitteitä pysymään päällä käynnistyksen jälkeen ja auton sai vauhdissakin sammumaan kopauttamalla napakasti siihen viiksihässäkkään. Kun virta-avaimen käänsi heti auton käynnistyttyä hiukan takaisin, pysyivät jännitteet ja kone ei sammunut. Tätäkään vikaa ei ole sen koommin ilmentynyt, kun hiukan renkkasin virtalukon pohjaa ja niitä johtoja siellä.
Eli onko nyt niin, että Ladani koittaa kertoa minulle jotain, vai voinko jatkaa ajelua (suhteellisen) huoletonna?
Kuukausi sitten oli vaikeuksia saada jännitteitä pysymään päällä käynnistyksen jälkeen ja auton sai vauhdissakin sammumaan kopauttamalla napakasti siihen viiksihässäkkään. Kun virta-avaimen käänsi heti auton käynnistyttyä hiukan takaisin, pysyivät jännitteet ja kone ei sammunut. Tätäkään vikaa ei ole sen koommin ilmentynyt, kun hiukan renkkasin virtalukon pohjaa ja niitä johtoja siellä.
Eli onko nyt niin, että Ladani koittaa kertoa minulle jotain, vai voinko jatkaa ajelua (suhteellisen) huoletonna?
Otappa ohjauspylväästä suojamuovit irti. Sen jälkeen tarkastelet sitä johtonippua joka kulkee siitä viiksihässäkästä sinne kojetauluun. Olen melkeinpä varma että joku johto on ottanut pitkään kiinni ohjausakseliin ja nyt alkaa tulla johto vastaan ja vetää nyt paikkoja oikoseen.
Toisaalta jo vakuutukset on todella hyvin kunnossa niin ajelua voi jatkaa huoletta. Tosin täytyy tarkastaa ettei autoon jää mitään sellaista mitä vakuutus ei korvaa auton palettua.
En muuten suosittele pitämään missään tallissakaan enää ton jälkeen.
Toisaalta jo vakuutukset on todella hyvin kunnossa niin ajelua voi jatkaa huoletta. Tosin täytyy tarkastaa ettei autoon jää mitään sellaista mitä vakuutus ei korvaa auton palettua.
En muuten suosittele pitämään missään tallissakaan enää ton jälkeen.
Lada rules
Olettaisin,että jokin osa johtosarjoista on hangannut ohjausakseliin ja vuosien saatossa(kun nyt Suomessa noita mutkaisia teitä riittää)eristeet on kulunut pois ja virrat vetää välillä maihin.Koska virtalukolle tulee jatkuva jännite kannattaisi ennenkuin mitään vakavampaa tapahtuu ja asiasta on saatu selvyys irroittaa akun napa aina kun autoa ei käytetä.Minulla oli kerran palaa eräs Fiat 128 kyseisen vian takia.
Täytyykin kattoa tarkemmin. Olis ikävää, jos naapurit sais nähdä palaneen Ladan raadon kotikatunsa varrella kun aamulla heräävät. On täällä tarpeeks ankeeta muutenkin.
Vakuutuksia ei oo kuin pakollinen, mutta toisaalta talliakaan en käytä. Tosin koulun parkkihallissa palava Lada voisi saada aikaan näyttävän efektin.
Vakuutuksia ei oo kuin pakollinen, mutta toisaalta talliakaan en käytä. Tosin koulun parkkihallissa palava Lada voisi saada aikaan näyttävän efektin.
Pimeyden ruhtinas
Tuttu vika. Ilmeni ikävästi v.-89 Suurajoissa keskellä yötä pilkkopimeässä, keskellä kurvia sammuttaen ajovalot
Teetti erinäisiä ohjausliikkeitä ja pientä rytmihäiriöö.
Myöhemmin tutkittaessa johtokimppu havaittiin hiukan eristeiltään kuluneeksi. Teippi on pitänyt pintansa tähän päivään asti

Teetti erinäisiä ohjausliikkeitä ja pientä rytmihäiriöö.
Myöhemmin tutkittaessa johtokimppu havaittiin hiukan eristeiltään kuluneeksi. Teippi on pitänyt pintansa tähän päivään asti

Lada päästi ääntä käännettäessä.
Mun Lada päästi aikoinaan aina rattia kääntäessä ääntä eli "töötti" toimi omiin nimiinsä. Tuli siinä muutaman kerran säikäyteltyä ihmisiä risteyksissä ja kauppojen pihoissa. Lopulta kyllästyin tuohon ominaisuuteen ja otin ne muovisysteemit pois siitä ohjaustangon ympäriltä. Siellä oli muovi hankautunut pois johtojen päältä, minkä takia Lada oli päästellyt ääniä. Siihen päälle vaan reippaasti sähköteippiä, eikä ole enää ääniä kuulunut.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Joo mullakin toi torvi soi kun rattia kääntää. Mutta se ilmiö häipyy kun taivuttaa sitä "kytkin" metalli liuskaa irti rattiputkesta. 

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Muistin väärin tuon ääniongelmani.
Niinpäs se olikin!!!Mutta se ilmiö häipyy kun taivuttaa sitä "kytkin" metalli liuskaa irti rattiputkesta.![]()


Väärät seokset voisi olla syynä. Täytyykin katsastaa joko kaasutin on taas irronnut.. Tyhjäkäyntikin on kai aika alhaalla, kun jännite rupeaa putoomaan kun käy heti käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä. Täytyy tarkistella.
Voisko toi sammuminen johtua esim virtalukon pohjasta?
Erikoista nykimistäkin on ilmennyt viime aikoina tasasella kaasulla ajaessa.
Voisko toi sammuminen johtua esim virtalukon pohjasta?
Erikoista nykimistäkin on ilmennyt viime aikoina tasasella kaasulla ajaessa.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Virtalukonpohjan vian voi joskus varmistaa sillä että nykimisen aikana heiluttelee avaimia vähän ja jos nykiminen tämäm johdosta katoaa niin pohja on todennäköisesti entinen.Boris kirjoitti:Väärät seokset voisi olla syynä. Täytyykin katsastaa joko kaasutin on taas irronnut.. Tyhjäkäyntikin on kai aika alhaalla, kun jännite rupeaa putoomaan kun käy heti käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä. Täytyy tarkistella.
Voisko toi sammuminen johtua esim virtalukon pohjasta?
Erikoista nykimistäkin on ilmennyt viime aikoina tasasella kaasulla ajaessa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Laitoithan sen johtokimpun kiinni nippusiteellä siihen ohjauspylvään kuoreen, jossa se kuuluukin olla. On nimittäin melko tärkeä. Se pitää johdot paikallaan niin, etteivät pääse hankautumaan sitä ohjausakselin niveltä vasten. Mulla meni kerran silmänräpäyksessä pitkät pätkät johtoa sulaksi, kun väärä johto sai maata. Ensin meni risteyksessä startti päälle ja sitten alkoi tulla savua ohjauspylväästä.Boris kirjoitti:Tein tutkimusmatkan Ladan ohjauspylvään sisuksiin, ja havaitisin johtonippujen eristeet kahdesta kohtaa kuluneiksi. Toinen kohta oli kulunut jo niin paljon, että johtimet näkyivät paljaana. Teippiä käytin korjaukseen. Toivottavasti vika ei ilmene enää. Kiitoksia vastanneille.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Ei kai ne sieltä omasta kaukalostaan sinne niveleen pomppaa? Tai kai no pompata voi mutta sillon on menty jo niin monta kertaa kauton kautta ympäri että asia on se ja sama siinä vaiheessa. Vai pitääks mun huolestua kun ei ne mulla siä millään kiinni ole mutta siis siellä "toisella puolella aitaa".Mosse-Aksu kirjoitti: Laitoithan sen johtokimpun kiinni nippusiteellä siihen ohjauspylvään kuoreen, jossa se kuuluukin olla. On nimittäin melko tärkeä. Se pitää johdot paikallaan niin, etteivät pääse hankautumaan sitä ohjausakselin niveltä vasten. Mulla meni kerran silmänräpäyksessä pitkät pätkät johtoa sulaksi, kun väärä johto sai maata. Ensin meni risteyksessä startti päälle ja sitten alkoi tulla savua ohjauspylväästä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.