Sivu 1/2
Moottorin vaihto 1500cc ( paperisota? )
Lähetetty: 13.9.2004 13:13
Kirjoittaja kettu
Kävin konttorilla kyselemässä ja vaativat todistuksia alustasta ja päästöistä. Tarkoituksena oli vaihtaa 1200l :ään 1500cc moottori, mutta vaikeaksi menee. Delta-autosta kyselin todistuksia, neuvoivat soittamaan maahantuojalle. Maahantuoja sanoi, että alustan yhteneväisyydestä löytyy todistus h. 100e : ei kiitos. Päästöhyväksymistodistusta ( mikä onkaan) ei ole kuulemma edes olemassa. Miten tuon 1500cc saa sitten laillisesti laittaa, kun moni on kerran sen tehnyt? Mitä lappuja vaatineet jne. ?? Onko kellään tallessa papruja, joista voisi mahdollisesti saada kopion ?
Lähetetty: 13.9.2004 14:41
Kirjoittaja dJONY
Tai sit vaihat pimeesti, ja toivot et kukaa (poliisi...) ei huomaa...

Lähetetty: 13.9.2004 14:41
Kirjoittaja Jankos
Tuolla AI:n kotisivulla tuollanen todistus ainakin on:
http://koti.mbnet.fi/lada1971/kuvat_ifo ... distus.jpg
Lähetetty: 13.9.2004 22:00
Kirjoittaja kettu
Lada info kohdasta:
Päästönormit
7.87-31.12.91 R15/04 ( mulla vm-88 )
R15/04:stä lähtien pitää olla moottorin vaihdosta päästötodistus, moottori pitää olla uudemmasta autosta
------------------------------------------------------
Katsastusukko:
" Ei tarvitse päästötodistusta, jos laittaa katalysaattorin. Päästöt katsotaan -88 auton mukaan "
------------------------------------------------------
AKE:
8 §
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa ( eli -88 Lada ) tarkoitettuun autoon saa vaihtaa
vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset.
Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Siinähän se mustaa valkosella. Ei onnistu ilman ilman katalysaattoria tai päästötodistusta, joka maksaa kuulemma n. 600e
En tiedä sitten, mitä ne tosta Konelan paperista on mieltä.Siinähän ei päästöistä sanota mitään. Täytyypi lähteä romikselle etsimään paskaa katalysaattoria tai olla välittämättä mistään säädöksistä ja laittaa kiinni vaan.
]
Lähetetty: 14.9.2004 13:25
Kirjoittaja hougan
TÄ!!?? ite ku menin 2000TC koneella muutoskatsastuxeen ni riitti vaa tehopaperi!
Lähetetty: 14.9.2004 16:24
Kirjoittaja LamaAjanElvis
ei mitään muutoksia tarvita! minä katastin oman latan äskettäin eikä edes kurkannu pellin alle. siellä ois voinu olla mita tahansa.
Lähetetty: 15.9.2004 8:48
Kirjoittaja lada 1200s
Aika harvoin taitaa esim katsastusmiestä kiinnostaa
mikä ladan kone siellä on jos vaan on ladan kone.
Lähetetty: 15.9.2004 12:09
Kirjoittaja kosonen
Mun mielestä siinä ei ole muuta ku vaihdat sen! isäukko vaihto kans 1200 farmarii 1500 koneen eikä se mitää lappuja täyttäny.
Lähetetty: 15.9.2004 16:22
Kirjoittaja Jusu
Ei mulla leimasetä huomannu että oli 1200 eikä 1500. Se nyt olis vielä puuttunu että olis ruvennu irvisteleen että on pienempi moottori...
Ne niistä moottorin numeroista varmaan mitään ees ymmärrä.
Kyllä se muuten pellin alle kurkisti ja tarkisti rungonnumeronkin.
joo
Lähetetty: 15.9.2004 20:42
Kirjoittaja Lada-Jussi
isällä oli 1200 ällässä 1500 kone eikä se koskaan lukenut missään ja katsastettiin monta kertaa, oli muuten jossain välissä 1600 konekin samaisessa autossa.
Lähetetty: 15.9.2004 22:01
Kirjoittaja dadaa
Onkos noissa koneissa paljonkin eroa kulku ja vääntöpuolia verratessa?
Olis tarjolla 50€ 1200L:ään 1500cc moottori eli kannattaako ruveta vaihtamaan hyvin toimivan 1200 tilalle 1500 joka on seissyt ainakin kesän pihalla.
Saattaa ainakin kaasari ja virranjakaja olla vähän säädön/ropauksen tarpeessa.
Vai käykö 1200 kaasari ja virranjakaja 1500 ainakin motonetissä vaikuttas olevan eri varaosat...?
Niin ja sitten kaasu- ja ryyppyvaijeri käykö vanhat?
Eli jos joku joka on tehnyt niin vois informoida asiasta.
Tulee nopeasti uusia vaijereita ja kaasarin korjaussarjoja hankkiessa moottorille toiset 50€ lisähintaa.

Lähetetty: 15.9.2004 23:59
Kirjoittaja veli alexei
Jos pihalla käyttämättä/sateessa kone on ollut niin kasaari on 99%:ti selvä eli entinen.
Lähetetty: 16.9.2004 7:40
Kirjoittaja dadaa
veli alexei kirjoitti:Jos pihalla käyttämättä/sateessa kone on ollut niin kasaari on 99%:ti selvä eli entinen.
Kyllä siinä on levy päällä ollut eli ei sinne suoraan sade ole päässyt. kosteus kuitenkin.
hmm
Lähetetty: 16.9.2004 7:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
kyllä se 1500 vaatii eri virranjakajan ja parhaan tehon siitä saa oikeanmallisella kaasuttimella joka myöskin on eri kuin 1200 koneessa, useimmin vielä tuntuu olevan vaikeesti saatavia noi 2103-2106-2107 kaasarit, 1,2:sia löytyy käytettynäkin paremmin.
onhan 1200-1500 teho eroa 15 hv siitä voi päätellä jotain, mutta yleensä 1200 on käytössä kestävämpi (näin olen käsittänyt), ja ennen kaikkea 1200 L ei ole enää orkkis kun siihen on vaihdettu kone. Jo pelkästään välityksiä kohentamalla voi saada eri käyttömukavuutta 1200 Ladaankin, riippuen siitä haluaako pirteän kaupunki pirssin vai 200 km/h kulkevan moottoritie ohjuksen

Lähetetty: 16.9.2004 12:25
Kirjoittaja veli alexei
Siis onko kaasareissa muutakin eroa eri koneilla kun suuttimet eri kokoiset?