
Ladani jäi vuonna 2001 peltoon seisomaan, oisko ollu jotain hyvin loppu syksyä kun ei ollu kuitenkaan vielä lumet maassa. Autoni oli papallani käyttöautona, hän osti tuon Ladan kesällä kohtuu halvalla eikä leimaa ollut kovin paljoa jäljellä ja se toimi muuten aivan hyvin mitä nyt kytkin vähän luisti, pappani vei tuon Ladan katsastukseen eikä se mennyt läpi: syynä oli aivan läpimätä pohja ja siihen pappani totesi että hän ei aio tuota autoa hitsata vaan luovutti auton sekä avaimet minulle, omistin jo silloin yhden Ladan, punaisen nappisilmän vuosimallia -87 (joka on myös pappani entinen käyttöauto). Peltoon metsän laitaanhan tuo kanttilamppu Lada sitten unohtui, ajoin sen sinne parkkiin silloin vuonna 2001 (olin 7v vanha silloin) ja siellä se säilyi aika koskemattomana, oviakaan ei taidettu koskaan avata eikä minulla ollut oikein mitään tarvetta koskaan käydä tuon auton luona. Kunnes sitten vuonna 2011 kesälomalla lada.h.s tuli luokseni kylään ja saimme idean että jos kokeilisimme tuota unohdettua Ladaa käyntiin kun aikalaille 10 vuotta pellossa seisomista oli tullut täyteen...
Hämmästyimme kuinka hyvin tuo Lada lähti niinkin pitkän ajan jälkeen käyntiin!



Samana päivänä ajoimme tuolla Ladalla, tässä videomateriaalia siitä: http://www.youtube.com/watch?v=Z9rloldd ... OQ&index=7
Tuo Lada on nyt vakiintunut minulle peltoautoksi nappiksen tilalle, en usko että 1300 Ladani tulee koskaan enää laillisesti liikenteessä liikkumaan joten olen ajatellut että ajelen sillä pellossa niin kauan kuin sattuu romu omin voimin kulkemaan ja sitten kun moottori leviää niin kaikki vähänkään ehkä otetaan autosta irti ja lopuksi mätä kori paaliin. Paperitkin vielä löytyy Ladaani mutta en näe mitään syytä lähteä korjaamaan tuota katsastuskelpoiseksi, kun jo vuonna 2001 tuo auto oli liian mätä niin nyt se vasta ruosteinen onkin pohjasta kun se on ollut märän heinän kanssa pitkään kosketuksissa...
Nykyään pohja on niin huonossa kunnossa että se suorastaan murenee sormiin, aivan kuin kastunut näkkileipä lol: Helmoja ei oikeastaan enää ole jäljellä, peltokäytössä Ladani sai viime kesänä melkoisen hiekkapuhalluksen ja kun ruosteet alkoivat rapisemaan pois niin helmat ovat pikkuhiljaa yksinkertaisesti kadonneet ja lakanneet olemasta

Mutta on tuohon tullut osiakin vaihdeltua, en oikein vieläkään tajua että miksi olen käyttänyt euroakaan tuohon härveliin, sekä miksi tuli otettua orkkiskaasari pois ja laitettua axtekki sen tilalle, miksen vain hankkinut jostain jotain muuta toimivaa kaasutinta. Mutta tulipa 2011 kesällä vaihdettua uusi syyläri kun vanha alkoi vuotamaan pahasti, 2011 syksyllä vaihdoin aivan uuden kytkinasetelman, kytkinlevyn sekä painelaakerin koska silloin syksyllä kytkin räjähti kesken peltoleikkien kun levystä lähti molemmilta puolilta kulutuspinnat irti ja ralli loppui... 2011 talvella sekä 2012 alkuvuodesta ei tarvinnut muistaakseni uusia mitään osia, jotain pikku nippeleitä olen sisustasta myynyt niitä tarvitseville, esimerkiksi kattopahvia sekä keskikonsolia ei enää ole. 2012 kesällä uusin startin kun vanha päätti lopettaa toimintansa, kesällä 2012 Ladani alkoi käymään ajottain 3 pytyllä ja pikku hiljaa alkoi ilmenemään käyntihäiriötä. Syksyllä 2012 ei tuota Ladaa kovin montaa kertaa edes käynnistetty, ihan pari kertaa siirsin sitä lyhyitä matkoja ajamalla.
Pitkästä aikaa tuo härveli käynnistettiin kun Flaimanin kanssa innostuimme ja löimme pitkästä aikaa tuon kanttiksen tulille, se oli taas hieman unohtunut seisomaan ja oli ollut käynnistämättömänä jotain yli 4kk. Alkuunsa meinasi olla hieman sähköpuolen ongelmia mutta lähtihän se viimein käymään, huono akku oli jäänyt paikoilleen ja oli aivan tyhjä, vaihdoimme akun mutta sekin yksilö oli aika tyhjä eikä jaksanut oikein startata kunnolla, 3 akku oli sitten parempi ja siinä riitti virtaa mutta laturi alkoikin kipinöimään, yksi mutteri oli pyörinyt lähes auki ja johdot olivat todella löysällä, sen kun kiristi niin sittenhän se hörähti aika vaivatta käyntiin mutta varmaankin vain 1 pytyllä?... Pitkän aikaa Ladani jyskytti ja kävi todella hiekosti, ei suostunut kiertämään yhtään ja pysyi käynnissä vain kaasu lattiassa. Hetken kun Ladani antoi käydä ja lämmöt alkoi nousta niin tuli lisää sylintereitä heräsi henkiin ja se alkoi käymään hieman paremmin, tosin vain 3 pytyllä... Vähän oli yritystä ja se kävikin 4 pytyllä aika nätisti mutta pian alkaa taas pätkiminen, nykiminen ja armoton putkessa polttaminen. Pakoputkikin on ruostunut lähes poikki ja etuputkessa on silmän kokoinen reikä, äänet on aivan mahtavat kun röpöttää jumalattomasti sekä putkessa räjähtelee



Tulipas aika pitkä viesti mutta toivottavasti edes joku jaksoi lukea loppuun asti
