Sivu 1/1
Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 14.12.2012 8:10
Kirjoittaja Kara
Joku saattaa muistaa, miten ponnistelin alkusyksystä Nivan voimansiirrosta tulleen jyristyksen kanssa. Paikallistin mielestäni poikkeuksellisen äänen jakolaatikon ja vaihdelaatikon väliin. Oli vaikeuksia löytää asiantuntevaa huoltoa.
Sattumalta puolentoista kilometrin päässä on huoltokorjaamo, jonka omistajalla on vuosia ollut itsellä Niva. Loppu on helppo arvata. Vein autoni lopulta muutaman turhauttavan Delta-käynnin ja kahden muun korjaamon jälkeen tähän naapuriin.
Asentaja teki normaalin öljynvaihdon ohella alustavoitelun joka nippaan. Samalla vaihdettiin lämmityslaitteen moottori, joka pyöri väärinpäin eikä näin ollen lämmittänyt ollenkaan.
Ylimääräinen jyrinä loppui laakista. Ääntähän Niva pitää, mutta nyt se on "normaalilla", auton ominaisuuksia vastaavalla tasolla. Lämpötalous on sekin kunnossa, kyllä tarkenee.
Heinäkuussa hankitusta autosta on ollut tosi paljon hyötyä ja voiskohan sanoa, myös iloa. Tämä on saldo syyskauden nivailusta.
Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 14.12.2012 9:39
Kirjoittaja KimmoH
Oman kokemukseni mukaan Nivan jyrinät tulevat ristinivelistä. Vanhemmissa vehkeissä koneen ja jakiksen välissä on ristinivel ja uudemmissa se on korvattu vakionopeusnivelellä, tuo vähentää käsittääkseni jo aika paljon jyrinöitä. Kardaanit kun vaihtaa vielä vakionopeusnivelmallisiksi niin loputkin jyrinät katoavat kokonaan.
Varsinkin korotetuissa alustoissa tuo takakardaanin kulma tulee sellaiseksi ettei jyrinöiltä voi oikein välttyä ristinivelillä mitenkään. Vakioalustallakin kulma on sellainen, että aiheuttaa enempi vähempi värinöitä varsinkin jos ristikoissa on vähänkään väljää tai eivät ole kunnolla paikoillaan.
Jos vakio ristikoilla meinaa ajella niin ne kannattaa tosiaan pumpata rasvaa täyteen säännöllisesti, auttaa huomattavasti, varsinkin jos niitä ei ole koskaan rasvailtu. Itse en tosin ristikoihin Nivassa enää koske vaan olen vannoutunut vakionopeusnivelmies

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 14.12.2012 9:43
Kirjoittaja pressa
KimmoH kirjoitti:ristikoilla meinaa ajella niin ne kannattaa tosiaan pumpata rasvaa täyteen säännöllisesti
Eikös näiden rasvaus kuulu huolto-ohjelmaankin? Ainakin takavetoisen kardaaninristikot oli huollon voitelu kohde.
Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 14.12.2012 19:33
Kirjoittaja KimmoH
Juu, ristikoiden rasvaus kuuluu huolto-ohjelmaan mutta mulla on vähän sellainen tunne ettei niitä rasvaa viralliset huollot sen paremmin kuin kotihuoltajatkaan ellei ole aivan pakko

Jokohan Deltankin huoltajat alkavat olla niin nuorta sukupolvea, etteivät ole koskaan nähneet rasvanipallisia ristikoita...
Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 15.12.2012 13:00
Kirjoittaja Kara
KimmoH kirjoitti:Juu, ristikoiden rasvaus kuuluu huolto-ohjelmaan mutta mulla on vähän sellainen tunne ettei niitä rasvaa viralliset huollot sen paremmin kuin kotihuoltajatkaan ellei ole aivan pakko

Jokohan Deltankin huoltajat alkavat olla niin nuorta sukupolvea, etteivät ole koskaan nähneet rasvanipallisia ristikoita...
Kokemus Deltasta johdatti minut etsimään "omaa"korjaamoa.
Vakionopeusnivelistä (en ole ennen kuullutkaan, oliko nimi oikein?) kysymys, mitä maksavat ja mistä parhaiten saatavissa?
Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 16.12.2012 11:16
Kirjoittaja KimmoH
Tuon oman takakardaanini tilasin ladaworld.com:sta. Vahvistettu ja vakiota "pidempi" maksoi 366€, perusmallia saa 270€:llä.
Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 16.12.2012 12:19
Kirjoittaja toktornivako
Entisessä Neuvosto-Liitossa 165€
Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 16.12.2012 16:03
Kirjoittaja Kara
KimmoH kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan Nivan jyrinät tulevat ristinivelistä. Vanhemmissa vehkeissä koneen ja jakiksen välissä on ristinivel ja uudemmissa se on korvattu vakionopeusnivelellä, tuo vähentää käsittääkseni jo aika paljon jyrinöitä. Kardaanit kun vaihtaa vielä vakionopeusnivelmallisiksi niin loputkin jyrinät katoavat kokonaan...
Kiinnostaisi vielä nivelen toimintaperiaate. Jos sulla olisi hyvä linkki, leikkauskuva tms. niin voisi tsekata?

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 16.12.2012 17:06
Kirjoittaja jta
Kara kirjoitti:
Kiinnostaisi vielä nivelen toimintaperiaate. Jos sulla olisi hyvä linkki, leikkauskuva tms. niin voisi tsekata?

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 28&t=35164
Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 16.12.2012 18:33
Kirjoittaja pressa
Eli kuulat urissa, kuten etuvetoisen vetonivelessä

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 17.12.2012 9:26
Kirjoittaja Kara
pressa kirjoitti:Eli kuulat urissa, kuten etuvetoisen vetonivelessä

Kiitos kovasti. Tuo onkin nerokas keksintö.
Kävin itsekin tuolla ladaworldin sivuilla, mutta en tyhmyyttäni löytänyt linkkaamaasi tietoa. Nyt onkin sitten vain odoteltava seuraavaa huoltoa, jolloin asiassa voisi edetä.

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään
Lähetetty: 14.1.2013 11:12
Kirjoittaja Kara
Ylimääräisen jyrinän etsintä kesti vähän kauan, kun Nivan äänet heinäkuussa tapahtuneen hankinnan jälkeen oli uusia.
Epäiltyjen joukossa oli alussa vaihdelaatikko, sitten jakolaatikko ja sen edessä oleva pikkukardaani. Syy selvisi täällä Ladasivustolla käydyn keskustelun perusteella. Lopulta kyse oli takakardaanista.
Jälleen täällä saadun infon mukaan sain hankituksi uudentyyppisen kardaanin. Ohjeista ja toimituksesta lämmin kiitos asianomaisille!
Ylimääräinen ääni hävisi puolisen tuntia kestäneen vaihto-operaation jälkeen. Kardaanin saanti paikoilleen vaati toisen takatukivarren irroittamista, ei muuta erikoista. Nyt kulkee niinkuin auton pitääkin, ilman soraääniä.
