Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Kara

Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja Kara »

Joku saattaa muistaa, miten ponnistelin alkusyksystä Nivan voimansiirrosta tulleen jyristyksen kanssa. Paikallistin mielestäni poikkeuksellisen äänen jakolaatikon ja vaihdelaatikon väliin. Oli vaikeuksia löytää asiantuntevaa huoltoa.

Sattumalta puolentoista kilometrin päässä on huoltokorjaamo, jonka omistajalla on vuosia ollut itsellä Niva. Loppu on helppo arvata. Vein autoni lopulta muutaman turhauttavan Delta-käynnin ja kahden muun korjaamon jälkeen tähän naapuriin.

Asentaja teki normaalin öljynvaihdon ohella alustavoitelun joka nippaan. Samalla vaihdettiin lämmityslaitteen moottori, joka pyöri väärinpäin eikä näin ollen lämmittänyt ollenkaan.

Ylimääräinen jyrinä loppui laakista. Ääntähän Niva pitää, mutta nyt se on "normaalilla", auton ominaisuuksia vastaavalla tasolla. Lämpötalous on sekin kunnossa, kyllä tarkenee.

Heinäkuussa hankitusta autosta on ollut tosi paljon hyötyä ja voiskohan sanoa, myös iloa. Tämä on saldo syyskauden nivailusta.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Oman kokemukseni mukaan Nivan jyrinät tulevat ristinivelistä. Vanhemmissa vehkeissä koneen ja jakiksen välissä on ristinivel ja uudemmissa se on korvattu vakionopeusnivelellä, tuo vähentää käsittääkseni jo aika paljon jyrinöitä. Kardaanit kun vaihtaa vielä vakionopeusnivelmallisiksi niin loputkin jyrinät katoavat kokonaan.

Varsinkin korotetuissa alustoissa tuo takakardaanin kulma tulee sellaiseksi ettei jyrinöiltä voi oikein välttyä ristinivelillä mitenkään. Vakioalustallakin kulma on sellainen, että aiheuttaa enempi vähempi värinöitä varsinkin jos ristikoissa on vähänkään väljää tai eivät ole kunnolla paikoillaan.

Jos vakio ristikoilla meinaa ajella niin ne kannattaa tosiaan pumpata rasvaa täyteen säännöllisesti, auttaa huomattavasti, varsinkin jos niitä ei ole koskaan rasvailtu. Itse en tosin ristikoihin Nivassa enää koske vaan olen vannoutunut vakionopeusnivelmies :)
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja pressa »

KimmoH kirjoitti:ristikoilla meinaa ajella niin ne kannattaa tosiaan pumpata rasvaa täyteen säännöllisesti
Eikös näiden rasvaus kuulu huolto-ohjelmaankin? Ainakin takavetoisen kardaaninristikot oli huollon voitelu kohde.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Juu, ristikoiden rasvaus kuuluu huolto-ohjelmaan mutta mulla on vähän sellainen tunne ettei niitä rasvaa viralliset huollot sen paremmin kuin kotihuoltajatkaan ellei ole aivan pakko :( Jokohan Deltankin huoltajat alkavat olla niin nuorta sukupolvea, etteivät ole koskaan nähneet rasvanipallisia ristikoita...
Kara

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja Kara »

KimmoH kirjoitti:Juu, ristikoiden rasvaus kuuluu huolto-ohjelmaan mutta mulla on vähän sellainen tunne ettei niitä rasvaa viralliset huollot sen paremmin kuin kotihuoltajatkaan ellei ole aivan pakko :( Jokohan Deltankin huoltajat alkavat olla niin nuorta sukupolvea, etteivät ole koskaan nähneet rasvanipallisia ristikoita...
Kokemus Deltasta johdatti minut etsimään "omaa"korjaamoa.
Vakionopeusnivelistä (en ole ennen kuullutkaan, oliko nimi oikein?) kysymys, mitä maksavat ja mistä parhaiten saatavissa?
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Tuon oman takakardaanini tilasin ladaworld.com:sta. Vahvistettu ja vakiota "pidempi" maksoi 366€, perusmallia saa 270€:llä.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Entisessä Neuvosto-Liitossa 165€
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Kara

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja Kara »

KimmoH kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan Nivan jyrinät tulevat ristinivelistä. Vanhemmissa vehkeissä koneen ja jakiksen välissä on ristinivel ja uudemmissa se on korvattu vakionopeusnivelellä, tuo vähentää käsittääkseni jo aika paljon jyrinöitä. Kardaanit kun vaihtaa vielä vakionopeusnivelmallisiksi niin loputkin jyrinät katoavat kokonaan...
Kiinnostaisi vielä nivelen toimintaperiaate. Jos sulla olisi hyvä linkki, leikkauskuva tms. niin voisi tsekata? :)
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja jta »

Kara kirjoitti: Kiinnostaisi vielä nivelen toimintaperiaate. Jos sulla olisi hyvä linkki, leikkauskuva tms. niin voisi tsekata? :)
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 28&t=35164
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli kuulat urissa, kuten etuvetoisen vetonivelessä
Kuva
Kara

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja Kara »

pressa kirjoitti:Eli kuulat urissa, kuten etuvetoisen vetonivelessä
Kuva
Kiitos kovasti. Tuo onkin nerokas keksintö.

Kävin itsekin tuolla ladaworldin sivuilla, mutta en tyhmyyttäni löytänyt linkkaamaasi tietoa. Nyt onkin sitten vain odoteltava seuraavaa huoltoa, jolloin asiassa voisi edetä. :)
Kara

Re: Nivan voitelu eli miten jyrinät hillitään

Viesti Kirjoittaja Kara »

Ylimääräisen jyrinän etsintä kesti vähän kauan, kun Nivan äänet heinäkuussa tapahtuneen hankinnan jälkeen oli uusia.

Epäiltyjen joukossa oli alussa vaihdelaatikko, sitten jakolaatikko ja sen edessä oleva pikkukardaani. Syy selvisi täällä Ladasivustolla käydyn keskustelun perusteella. Lopulta kyse oli takakardaanista.

Jälleen täällä saadun infon mukaan sain hankituksi uudentyyppisen kardaanin. Ohjeista ja toimituksesta lämmin kiitos asianomaisille!

Ylimääräinen ääni hävisi puolisen tuntia kestäneen vaihto-operaation jälkeen. Kardaanin saanti paikoilleen vaati toisen takatukivarren irroittamista, ei muuta erikoista. Nyt kulkee niinkuin auton pitääkin, ilman soraääniä. :)
Vastaa Viestiin