Sivu 1/2
paljonko ketjulla ajaa?
Lähetetty: 8.9.2004 12:42
Kirjoittaja LamaAjanElvis
eli paljo tolla ketjulla pääsee ennenkun se rupee tosiaan rallattamaan ja napsahtaa poikki. jostain myynti-ilmoituksista oon lukenu että johonkin reilun satkun ajettuun on vaihdettu jakoketju, vaikka mun 2105 1500 vehkeellä on veivattu vähä yli 130tuhatta eikä ketju valita ollenkaan.
joten laittakaa omia vaihtolukuja jos ootte joskus vaihtanut ketjun. sekin ois positiivista kuultavaa jos jollain saman verran tai enemmän ajetussa ois vielä vanha jakopää kunnossa. ei mulla mitään sitä jakopääremppaa vastaan ole mutta kuhan ei nyt talvella ala reistailemaan, kun sen omin käsin joutuu parkkipaikalla tekemään.
Re: paljonko ketjulla ajaa?
Lähetetty: 8.9.2004 13:26
Kirjoittaja NesteHukka
LamaAjanElvis kirjoitti:eli paljo tolla ketjulla pääsee ennenkun se rupee tosiaan rallattamaan ja napsahtaa poikki. jostain myynti-ilmoituksista oon lukenu että johonkin reilun satkun ajettuun on vaihdettu jakoketju, vaikka mun 2105 1500 vehkeellä on veivattu vähä yli 130tuhatta eikä ketju valita ollenkaan.
joten laittakaa omia vaihtolukuja jos ootte joskus vaihtanut ketjun. sekin ois positiivista kuultavaa jos jollain saman verran tai enemmän ajetussa ois vielä vanha jakopää kunnossa. ei mulla mitään sitä jakopääremppaa vastaan ole mutta kuhan ei nyt talvella ala reistailemaan, kun sen omin käsin joutuu parkkipaikalla tekemään.
Omassa kai 115000 ajettu, kun tartti vaihtaa. Vaihtotarve korostui tosin kannen laskun yhteydessä, en tiedä olisiko ilman sitä vielä mennyt vähän aikaa.
BTW, siguusi viitaten "Yrittänyttä ei laiteta", kaipa sen voisi selittää näin, että kun "laittaa" on "panna"-verbin synonyymi, niin tuon voisi kai suomentaa:"Yrittänyttä ei panna." Tosin siihenkin voi sitten kysyä, että "mihin?"

Lähetetty: 8.9.2004 14:31
Kirjoittaja Kamaz
Tämä ei nyt liity nokkaketjuun, mutta kielenhuolto on aina paikallaan.
Meille opetettiin äidinkielentunnilla panna,laittaa ja pistää -verbeistä tällainen muistisääntö: "Ruokaa laitetaan, neulalla pistetään ja ainahan muuten pannaan."
Eli toisin sanoen panna-verbi tulee lähes joka paikkaan. Sitä en tiedä, miksi yrittäneestä pitäisi ruokaa tehdä.
Lähetetty: 8.9.2004 17:45
Kirjoittaja Nonnis
Hmm, 05:lla on ajettu 150 tkm eikä tietääkseni ole ketjua vaihdettu

Lähetetty: 8.9.2004 19:06
Kirjoittaja veli alexei
170 tkm on tosi liki jo ja ei varmaankaan ole vaihdettu ketjua...
Lähetetty: 8.9.2004 20:19
Kirjoittaja Toveri
Edellisellä 1600 SL:llä oli ajettu 220 tkm kun myin sen pois ja ketju oli alkuperäinen. Konetta ei muutenkaan ollut avattu venttiilikoppaa enempää. Nykyisellä 1200 L:lla on mittarissa nyt 171213 km ja ketju on alkuperäinen, pitää kyllä jo melkoista rallatusta.
Lähetetty: 9.9.2004 0:50
Kirjoittaja dadaa
Käykös muuten venttiilit kättelemässä mäntiä kun ketju napsahtaa poikki ja tuleeko muunlaista vahinkoa yleensä...vai selviääkö sitä "säikähdyksellä"
Lähetetty: 9.9.2004 8:17
Kirjoittaja lada 1200s
1200 ajettu kohta 160tkm, luultavasti alkuperäinen.
Lähetetty: 9.9.2004 12:03
Kirjoittaja Odessa
Kamaz kirjoitti:Tämä ei nyt liity nokkaketjuun, mutta kielenhuolto on aina paikallaan.
Meille opetettiin äidinkielentunnilla panna,laittaa ja pistää -verbeistä tällainen muistisääntö: "Ruokaa laitetaan, neulalla pistetään ja ainahan muuten pannaan."
Eli toisin sanoen panna-verbi tulee lähes joka paikkaan. Sitä en tiedä, miksi yrittäneestä pitäisi ruokaa tehdä.
Tähän sopii vanha viisaus. Jos olet tappamassa sikaa, niin pistätkö vai panetko sen hengiltä?
-------
Odessassa 150000 ajettu ketju ei pidä ääntä, luulin jo sen olevan remmikone

Lähetetty: 9.9.2004 16:01
Kirjoittaja LamaAjanElvis
no sittenhän mulla ei oo paskankaan hätää sen ketjun kans! :D
kiitoksia.
Lähetetty: 9.9.2004 17:30
Kirjoittaja Nonnis
dadaa kirjoitti:Käykös muuten venttiilit kättelemässä mäntiä kun ketju napsahtaa poikki ja tuleeko muunlaista vahinkoa yleensä...vai selviääkö sitä "säikähdyksellä"
Ei siinä muuta tapahdu kun että kulku loppuu kunnes saadaan uusi ketju.
Lähetetty: 9.9.2004 17:41
Kirjoittaja Jusu
Nonnis kirjoitti:dadaa kirjoitti:Käykös muuten venttiilit kättelemässä mäntiä kun ketju napsahtaa poikki ja tuleeko muunlaista vahinkoa yleensä...vai selviääkö sitä "säikähdyksellä"
Ei siinä muuta tapahdu kun että kulku loppuu kunnes saadaan uusi ketju.
Minun näkemykseni asiasta on että kyllä ne kuitenkin rehvit tekee, meinaan kun mun yhdessä moottorissa oli venttiilinjäljet männissä vaikka kettinki oli pelkästään niin woihan wanha wihtahousu löysä.
jeps
Lähetetty: 9.9.2004 19:47
Kirjoittaja Lada-Jussi
jos ketju katkee voi tulla tuhoa... takavedon hihnakoneessa on kolot männissä ettei mitään tapahtuis, kun hihna katkeaa. Ketjun ei ole oletettu katkeavan koskaan!! itsellä on yleensä noin 120 tkm ajetuissa Ladoissa alkanut loppuu säätövara ketjusta ja melua kuulunut, mut mistä sitä varmalleen tietää vaikka olis ollu 220 tkm takana...
Lähetetty: 9.9.2004 20:00
Kirjoittaja NesteHukka
Kun se ketju menee tarpeeksi löysälle, niin se alkaa mennä aika pahasti ryppyyn siellä kampiakselin tienoilla. Voi pahimmillaan mennä niin solmuun, että vahinko tapahtuu sitten. Siellä on kampuran hammaspyörän vieressä sellainen tatti lohkoon ruuvattuna, jonka pitäisi estää ketjun hampaalla hyppääminen, mutta kun tarpeeksi alkaa rohista, niin se taipuu kyllä tieltä pois.
Suosittelen vaihtaan ketjun ajoissa. Sen jälkeen saa nauttia ihmeen sivistyneen kuuloisesta Ladan moottorista.

Lähetetty: 11.9.2004 5:54
Kirjoittaja v.paasio
Meikän ladassa loppui meno 40 000 jälkeen kun ei kukaan ollut kiristänyt nokka ketjua no nyt olen muistanut