1200Ässään Viritystä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

Eli meininki olis laittaa 1.5 kone ja siihen olen tilannu Virinokan, pellipakosarjan, kärjetön sytkä, kaasari, vapari
Tarvisko kannelle tehdä tässä vaiheessa jotain?
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos nokka on isolla asteluvulla niin kanta pitäisi laskea, koska pitkillä ajoituksilla puristustahti jää pieneksi.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ellei kaasaria ole vaihdettu olis hyvä vaihtaa, saat paremman lopputuloksen koneen toiminnan kannalta...
Esim DGV tai talboteissa ollutta 36/36 kaasari. Tai suoraan tuplakaasarit
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: 1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

:lol: Eipä tullu kantta laskettua, (no laskeutuhan se ku lohkosta lähti siivu) ja kaasarikin on venäläinen uus, vakio... Hyvin hönkii
Meinas penkkiPenakin (esatech) olla ihmeissään ku lappuun läpsähti vajaa 120hp
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: 1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Minkämoinen arsenikki sun moottorisi nyt on? Puristussuhde ja nokka-akseli?
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: 1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

Puristussuhteesta en tied, (minä mistään mitään tiedä) nokka-akseli oli muistaakseen metallia. :shock:
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: 1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

toktornivako kirjoitti:
arsenikki kirjoitti:tässä nopea kuitti, kalja törpön äärestä.
Penkistä paperi 117pollee ja 170vääntöö!!!!
Tähän tuotiin peltisatsi, 289/11,2 nokka, kevennetty vauhtipyörä, Venäläinen Sport Solex +muut konerempaan tarvittavat ja kärjetön sytkä, kansi oikaistiin ja siistin kanavat ja kohdistin sarjat, lohkosta jyrsittiin muistaaksani 1,8mm tasopinnasta eikä tarvinnut mitään venakoloja, kiesi on yllättävänkin mukava ihan normi ajossakin ei kao eikä rytki.
Nokka näköjään 289/11,2
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

(Taidan kysästä täällä kun on jokseenki samaan asiaan kuuluvaa, toivottavasti ei liian off-topiciks mene nyt sitte)

Elikkäs mietiskelly tässä nuita puristussuhteita, nokka-akselin astelukuja, nostoja yms. että kun nuita alkaa miettimään ja mitottamaan moottorille sopivaksi niin mistä kannattaa lähteä liikkeelle..? miten puristussuhde lasketaan, miten valitaan sopivalla asteluvulla/nostolla varustettu nokka ja ynnämuut viriosien mitoitukset? vasta hommasin nappisilmään 1500cc ja 5v laatikon josta olis tarkotus nyt sitte rakennella toimiva ja tehokas kokoonpano
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja START »

tuolta esim kaava: https://fi.wikipedia.org/wiki/Puristussuhde
tuolta vaikka laskuri jos ei ite osaa: http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml

lähtökohtana paras olisi tietty 1700 tai 1600. 1600 hyvä koska 1300remmin männät käy missä isot venakolot. 1700 mäntien osalta vaikeampi, vakioissa pieni amme, ei saa puristuksia riittävän ylös rajummalle nokalle. toki siihen löytyy mimmoset männät vaan, mut ei suoraan ladan omia (halpoja) korjatkoon joku jos tietää paremmin
1500 vaatii venakolot jos enempi virittää, toki ei mikään ongelma tehdä, mutta oma vaivansa kuitenkin.
ja siitä on hyvä lähteä liikkeelle että mitä tahtoo, mihin käyttöön ja paljonko on rahaa käytössä.
eli kadulle vai muualle, jos kadulle, vuosiluku ja pitääkö saada leimalle ilman että vaihtaa koko moottorin siks aikaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: 1200Ässään Viritystä

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

Itse en oo mitään laskelmia tehny. Ja 1300 remmikoneen tilalla ny 1500 niin leima on.

Vai pitiks mun vastaa jotain. :shock:
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Vastaa Viestiin