EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

No niin olis jompikumpi hankinnassa mutta kumpi?

110:n oon jo aikoinaan omistanu mut eurosamaraa en joten kyselisin mielipiteit et kumman nyt ostaisin?

eurosamara ois -98 130tkm ajettu jossa jonkinverran kukkaa löytyy. 110 on -03 165tkm ajettu hyvin pidetty. molemmat kiinnostais kovasti mut vain toinen ois valittava :roll: samara maksais 500€ ja 110 600€. Mielipiteit kuunneltais et kumpi kannattais valita :) 110:ssä on koukku valmiina jota tarttee, samarassa ei. Löytyisköhän eurosamaraan keltään koukkua edullisesti jos siihen sitten päätyis?

Kiitoksia valmiiks.
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Samara muistuttaa muotoilultaan 80-luvun Talbottia, 110 taas edustaa muodoiltaan 90-luvun alkupuolen autoja.

Mutta tuo 5:n vuoden ikäero puhuu 110:n puolesta, kuten myös vetokoukku.

Tekniikkapuolelta sen verran että samarassa kestänee jakohihna katketa ja 110 16 valvessa ei,
jos oikein olen ymmärtänyt. Mutta kun ajallaan huoltaa niin ei tuo ole suurikaan ongelma.

110 vaatii 14" renkaat, samaraan käynee 13" halvemmat. Tuossa toki ei isoa säästöä pitkällä tähtäimellä syntyne.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Itseltä tosiaan löytyy molemmat autot, Eurosamara ja 110 sillä erolla että 110 on 1,6i 16 v. Molemmissa autoissa on puolensa, eli vaikea on valintasi. 110 on toki hieman modernimpi muotoilultaan yms. toisaalta vikaantuvia mukavuusvarusteita on enemmän. Ja sekin vaikuttaa, onko valmistusmaalla merkitystä. Eurosamaran pitäisi olla vähän paremmin maalattu ja ruostesuojattu, itselläni molemmat autot ovat ruosteettomia, joten paha vielä tässä vaiheessa verrata: toisaalta Samaralla on mittarissa reilut 100 000 km vs. 110:n vajaat 9000 km ja ikäeroakin autoilla on lähes 7 vuotta.

Näistä 110 tuntuu ajettavuudeltaan hieman paremmalta, ohjaustehostin vs. Eurosamaran tehostamaton ohjaus tekee varsinkin kaupunkiajossa ja parkkipaikalla selvän eron. Joku ei välttämättä myöskään tykkää Samaran lyhyemmästä vaihdekepistä (vaatii enemmän kurkottelua ja vaikuttaa myös lyhyempi vipuvarsi siihen, että vaihteet tuntuvat vähän raskaammilta) ja siitä, ettei pakkilukko ole niin selkeä kuin 110:essä (Samarassa lukko toimii niin, että vaihdekeppiä siirretään ykköseltä vasemmalla jousivoimaa vastaan ja joskus jousi ei kovin vahvasti liikettä vastusta -> voivat ykkönen ja pakki mennä tiukan paikan suhteen sekaisin). Omassa Eurosamarassa myös viiksikytkimet toimivat raskaammin kuin 110:ssä ja jarrut eivät ole yhtä hyvin tehostetut kuin 110:ssä, poljinvoimaa saa käyttää jonkin verran enemmän.

Äänieristys on Eurosamarassa parempi samoin penkit ovat monen mielestä vähän mukavammat. Kytkin myös on tietyllä tapaa paremman tuntoinen, ainakin oman 110:ni kytkin on vähän enemmän ON/OFF-tyyppinen, eli käyttö vaatii vähän enemmän tarkkuutta. 110:ssä löytyy vähän enemmän mukavuusvarusteita, keskuslukitusta haluttaessa joutuu Eurosamaraan asentamaan niin johdotukset ja ovimoottoritkin. Turvallisuuspuolella molemmista autoista löytyy sivutörmäyssuojat, mutta airbag on vain Eruosamarassa. Myös tilaa 110-sarja tarjoaa hieman enemmän, varsinkin takapenkkiläisille. Yksi plussa Eurosamarassa on vielä hankalakäyttöisen ajoneston puuttuminen, mutta senhän saa otettua pois toiminnasta kyllä 110-sarjassakin tai vaihdettua Prioran helmpimpikäyttöiseen. Polttoaineenkulutus on 110-sarjassa hieman pienempi, johtunee mm. pienemmästä korin ilmanvastuksesta ja modernimmasta moottorinohjauksesta.

Kannattaa lukea kokemukseni molemmista autoista täältä osiosta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Viesti Kirjoittaja Marko »

Kymppiin miekin päätysin,mut mikäli päädyt Samaraan,täällä olis purkuun menevässä koukku.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

nosekymppi mitä olin mennossa ens viikoll hakee ni meni sit jo nenän edest et nyt et täll hetkell oo vaihtoehtoin ku se samara ellei jotain kymppii löydysamaan hintaan... onks eurosamarois pahemmin lahoo vaikk olis ovis ja helmois kukkasia?
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Lada110 kirjoitti:nosekymppi mitä olin mennossa ens viikoll hakee ni meni sit jo nenän edest et nyt et täll hetkell oo vaihtoehtoin ku se samara ellei jotain kymppii löydysamaan hintaan... onks eurosamarois pahemmin lahoo vaikk olis ovis ja helmois kukkasia?
Vähempi ne eurosamarat kukkii kun kymppisarjalaiset. Ite ottaisin euron, on se toki hieman karumpi, mutta yksinkertaisuutensa vuoksi myös huolettomampi.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Viesti Kirjoittaja Marko »

Miten niin?eihän Lada110:n mainitsemas mallis tarvii ees venttiilii säätää ja muuten moottoritekniikka on aika samanlaista.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Marko kirjoitti:Miten niin?eihän Lada110:n mainitsemas mallis tarvii ees venttiilii säätää ja muuten moottoritekniikka on aika samanlaista.
110:ssa mm. sähkölasit, keskuslukitus, elektroninen lämppärin säätö ja pimputtimen anturit jotka ainakin kaikki itellä on renanneet molemmissa satakympeissä. Eurossa ei moisia hienouksia ole. Alkupään 110:ssa liian huokoista korikittiä luukkujen saumoissa, mätänee käsiin, samaten kuin takaiskareiden yläpäät. Eurossa ei ole edes ajonestoa. :)

Ja ennenkuin joku ärähtää niin kyllä mullekin kelpais edelleen kymppisarjalainen, mutta mieluummin ajelen Samaralla.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: EuroSamara vs Lada 110 1.5i 16v

Viesti Kirjoittaja manni »

mikko853 kirjoitti:Eurossa ei ole edes ajonestoa. :)
Onneksi ei. Tuli ilmeisesti pakolliseksi vuonna 1998 ja Eurosamaralle saatiin Liikenneministeriön poikkeuslupa, jottei tarvinnut ajonestoa laittaa. Mielummin varma käynnistys joka oloissa kun mahdolliset ajoneston ongelmat, jotka lähinnä haittaavat ja estävät jokapäiväistä käyttöä.

Länsiautoissakin oli ongelmia ajonestojen kanssa aivan alkuvuosina.
Vastaa Viestiin