Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
110:n oon jo aikoinaan omistanu mut eurosamaraa en joten kyselisin mielipiteit et kumman nyt ostaisin?
eurosamara ois -98 130tkm ajettu jossa jonkinverran kukkaa löytyy. 110 on -03 165tkm ajettu hyvin pidetty. molemmat kiinnostais kovasti mut vain toinen ois valittava samara maksais 500€ ja 110 600€. Mielipiteit kuunneltais et kumpi kannattais valita 110:ssä on koukku valmiina jota tarttee, samarassa ei. Löytyisköhän eurosamaraan keltään koukkua edullisesti jos siihen sitten päätyis?
Samara muistuttaa muotoilultaan 80-luvun Talbottia, 110 taas edustaa muodoiltaan 90-luvun alkupuolen autoja.
Mutta tuo 5:n vuoden ikäero puhuu 110:n puolesta, kuten myös vetokoukku.
Tekniikkapuolelta sen verran että samarassa kestänee jakohihna katketa ja 110 16 valvessa ei,
jos oikein olen ymmärtänyt. Mutta kun ajallaan huoltaa niin ei tuo ole suurikaan ongelma.
110 vaatii 14" renkaat, samaraan käynee 13" halvemmat. Tuossa toki ei isoa säästöä pitkällä tähtäimellä syntyne.
Itseltä tosiaan löytyy molemmat autot, Eurosamara ja 110 sillä erolla että 110 on 1,6i 16 v. Molemmissa autoissa on puolensa, eli vaikea on valintasi. 110 on toki hieman modernimpi muotoilultaan yms. toisaalta vikaantuvia mukavuusvarusteita on enemmän. Ja sekin vaikuttaa, onko valmistusmaalla merkitystä. Eurosamaran pitäisi olla vähän paremmin maalattu ja ruostesuojattu, itselläni molemmat autot ovat ruosteettomia, joten paha vielä tässä vaiheessa verrata: toisaalta Samaralla on mittarissa reilut 100 000 km vs. 110:n vajaat 9000 km ja ikäeroakin autoilla on lähes 7 vuotta.
Näistä 110 tuntuu ajettavuudeltaan hieman paremmalta, ohjaustehostin vs. Eurosamaran tehostamaton ohjaus tekee varsinkin kaupunkiajossa ja parkkipaikalla selvän eron. Joku ei välttämättä myöskään tykkää Samaran lyhyemmästä vaihdekepistä (vaatii enemmän kurkottelua ja vaikuttaa myös lyhyempi vipuvarsi siihen, että vaihteet tuntuvat vähän raskaammilta) ja siitä, ettei pakkilukko ole niin selkeä kuin 110:essä (Samarassa lukko toimii niin, että vaihdekeppiä siirretään ykköseltä vasemmalla jousivoimaa vastaan ja joskus jousi ei kovin vahvasti liikettä vastusta -> voivat ykkönen ja pakki mennä tiukan paikan suhteen sekaisin). Omassa Eurosamarassa myös viiksikytkimet toimivat raskaammin kuin 110:ssä ja jarrut eivät ole yhtä hyvin tehostetut kuin 110:ssä, poljinvoimaa saa käyttää jonkin verran enemmän.
Äänieristys on Eurosamarassa parempi samoin penkit ovat monen mielestä vähän mukavammat. Kytkin myös on tietyllä tapaa paremman tuntoinen, ainakin oman 110:ni kytkin on vähän enemmän ON/OFF-tyyppinen, eli käyttö vaatii vähän enemmän tarkkuutta. 110:ssä löytyy vähän enemmän mukavuusvarusteita, keskuslukitusta haluttaessa joutuu Eurosamaraan asentamaan niin johdotukset ja ovimoottoritkin. Turvallisuuspuolella molemmista autoista löytyy sivutörmäyssuojat, mutta airbag on vain Eruosamarassa. Myös tilaa 110-sarja tarjoaa hieman enemmän, varsinkin takapenkkiläisille. Yksi plussa Eurosamarassa on vielä hankalakäyttöisen ajoneston puuttuminen, mutta senhän saa otettua pois toiminnasta kyllä 110-sarjassakin tai vaihdettua Prioran helmpimpikäyttöiseen. Polttoaineenkulutus on 110-sarjassa hieman pienempi, johtunee mm. pienemmästä korin ilmanvastuksesta ja modernimmasta moottorinohjauksesta.
Kannattaa lukea kokemukseni molemmista autoista täältä osiosta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
nosekymppi mitä olin mennossa ens viikoll hakee ni meni sit jo nenän edest et nyt et täll hetkell oo vaihtoehtoin ku se samara ellei jotain kymppii löydysamaan hintaan... onks eurosamarois pahemmin lahoo vaikk olis ovis ja helmois kukkasia?
Lada110 kirjoitti:nosekymppi mitä olin mennossa ens viikoll hakee ni meni sit jo nenän edest et nyt et täll hetkell oo vaihtoehtoin ku se samara ellei jotain kymppii löydysamaan hintaan... onks eurosamarois pahemmin lahoo vaikk olis ovis ja helmois kukkasia?
Vähempi ne eurosamarat kukkii kun kymppisarjalaiset. Ite ottaisin euron, on se toki hieman karumpi, mutta yksinkertaisuutensa vuoksi myös huolettomampi.
Marko kirjoitti:Miten niin?eihän Lada110:n mainitsemas mallis tarvii ees venttiilii säätää ja muuten moottoritekniikka on aika samanlaista.
110:ssa mm. sähkölasit, keskuslukitus, elektroninen lämppärin säätö ja pimputtimen anturit jotka ainakin kaikki itellä on renanneet molemmissa satakympeissä. Eurossa ei moisia hienouksia ole. Alkupään 110:ssa liian huokoista korikittiä luukkujen saumoissa, mätänee käsiin, samaten kuin takaiskareiden yläpäät. Eurossa ei ole edes ajonestoa.
Ja ennenkuin joku ärähtää niin kyllä mullekin kelpais edelleen kymppisarjalainen, mutta mieluummin ajelen Samaralla.
Onneksi ei. Tuli ilmeisesti pakolliseksi vuonna 1998 ja Eurosamaralle saatiin Liikenneministeriön poikkeuslupa, jottei tarvinnut ajonestoa laittaa. Mielummin varma käynnistys joka oloissa kun mahdolliset ajoneston ongelmat, jotka lähinnä haittaavat ja estävät jokapäiväistä käyttöä.
Länsiautoissakin oli ongelmia ajonestojen kanssa aivan alkuvuosina.