Mystinen vipu

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Käkisalmen Kuattro

Mystinen vipu

Viesti Kirjoittaja Käkisalmen Kuattro »

Olen ihmetellyt 1500:en (-94) jalkotilasta kaasupolkimen oikealta puolelta löytyvän mustan muovisen vivun tarkoitusta.En keksi.Ei ainakaan heittoistuin, vaikka se mieleen kieltämättä tuleekin.Ja loppuun lainaus vuoden 1979 alunperin DDR:läisen korjausoppaan saatesanoista:"Kaikki Ladat ovat nopeita".
RTJN65

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Sillä saapi tulevan ilman ohjattua etujalkatilaan tai jos sen laittaa ylä asentoon niin sitten kaikki ilma menee tuulilasille.
Lada rules
Boris
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Tuuppaat sen kädellä alas -> kuuluu napsahdus -> jalkasi saavat nauttia Ladan tuuletuslaitteiston tarjoamasta ilmavirrasta.

Potkaset sen jalalla ylös -> kuuluu napsahdus -> ikkunoihin suunnatuista suuttimista tulvahtaa raikkaan ilman henkäys.

Ladan kaikenkattavassa ohjekirjassa on selvitetty tämän mystisen ilmastointijärjestelmän toimintaa tarkemmin. Myös erilaisten vipujen kannalta.
Ladakeho

Viesti Kirjoittaja Ladakeho »

Joo, yhdyn edellisiin ilman varausta - tai varsinaista fyysistä yhteyttä.

Tämmöisinä jo vähän viilenneinä loppukesän aamuina on ehkä pieni varoituksen sana paikallaan: Älkää hyvät lapset unohtako sitä räppänää illalla koulusta kotiin tullessanne sinne ala-asentoon. Voipi sitten taas aamulla lähtiessänne se tuulilasista läpi näkeminen estyä mittaamattomaksi ajaksi...!
Jusu

no mutta?

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Eikös kanttiladoissa ole muutenkin tuo ilmansaanti sinne tuulilasille hieman kyseenalaista? Ainakin niissä, mitä minulla on ollut, tuo jalkatilan räppänä on ollut ainoa toimiva säätö koko lämppärissä, siinä kun ei ole mitään vaijeria tahi muovista vivustoa.

Vanhassa Ladassa vara parempi, noilla pyörivillä suulakkeilla ilma menee presiis sinne, mihin halutaan. :wink:
Lada-Jussi

Re: no mutta?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jusu kirjoitti:Eikös kanttiladoissa ole muutenkin tuo ilmansaanti sinne tuulilasille hieman kyseenalaista? Ainakin niissä, mitä minulla on ollut, tuo jalkatilan räppänä on ollut ainoa toimiva säätö koko lämppärissä, siinä kun ei ole mitään vaijeria tahi muovista vivustoa.

Vanhassa Ladassa vara parempi, noilla pyörivillä suulakkeilla ilma menee presiis sinne, mihin halutaan. :wink:
mitä vähemmän suulakkeita sen vähemmälle ilma joutuu jakautumaan, kyllä noissa vanhemmissa oli minusta tehokkaampi tuulilasin puhallus. se jalkatilan räppänäkään ei minulla ole pysynyt aina kiinni jos ei sinne ole alle kiilannut jotain.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
dJONY

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Sen vivun ylhäällä pysyminen/toimiminen on enemmän ihme kuin varma asia...

Mulla uudessa daadassa toimii toi säätö, mut edellisessä se piti laittaa niitten piuhojen taakse ovelasti...
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

2101/21011 kojetauluisissa malleissa joissa ei ole alkuperäisenä keskikonsolia, ei ole tuota vipua läpässä ollenkaan, vaan sitä nostetaan keskellä olevasta lipareesta, jolla se myös lukitaan yläasentoon.

Tuo vipu on muuten niitattu siihen läppään ja ainakin minun Ladassani se rämisee (kaiken muun lisäksi) epätasaisuuksissa. Ehkäpä tuo rämisevä vipu on juuri pääsyy siihen että se valuu ala-asentoon. :?
Vaan ei minua sen aukiolo haittaa, eip jalat palele. 8)
Boris
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Mulla ei oo ton vipu/läppä systeemin kanssa ikinä mitään ongelmia. Joskus se tosiaan voi unohtua auki ja pakkasaamuina on tullut ihmeteltyä, että miksei tuulilasi aukea. Kyllä sen sitten huomaa, kun kaasujalkaa polttelee.

Niin ja kyllä se tuulilasin puhallusteho saisi olla suurempi, sillä usein on menty eka kilometri ulkomuistista, mikä on liukkailla keleillä arveluttavaa.
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Yhteen aikaan Ladoissa käytettiin sellaista muovia, että se kesti huonosti taivuttelua. Näin oli myös laita siinä lämmityslaitteen pohjassa olevan läpän kanssa. Se pieni olake, jonka piti pitää se läppä kiinni, napsahti poikki. Näin on varmaan käynyt Jussillakin. Mulla oli myös 2107:ssa kauan aikaa milloin mitäkin kiilana, mut lopulta laitoin sen parilla ruuvilla kiinni. Läppä on siis aina kiinni asennossa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
veli alexei
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Joo se on tosi heikko se läpän luktsin. Tai miten sitä nyt nimittäiskään. Mullakin se on meinaa risa. Teipillä se ei tunnu pysyvän kiinni. Kai siihen pitää joku lukko kiskasta kiinni oikeen niin maan perusteellisesti jotta pysyy luukku kii ees joskus.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ilmastointiteipillä pysynyt kiinni, talvella sitten voi vähän raottaa jos vilu iskee mutta tärkeämpänä pitäisin ikkunan puhtautta.
Vauhdin tae - alamäki
veli alexei
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Stefa kirjoitti:Ilmastointiteipillä pysynyt kiinni, talvella sitten voi vähän raottaa jos vilu iskee mutta tärkeämpänä pitäisin ikkunan puhtautta.
Ei pitäny kyllä teippi. Jonkun aikaa kyllä mutta sitten taas repsahti. Kyllä se jotain järeempää kaipaa. Tai sit mulla o joku ladapeikko siä vääntämässä räppänää auki...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Ladisti

Mystinen vipu

Viesti Kirjoittaja Ladisti »

Mulla sama juttu. Pieni puukapula luukun alapuolella pitää sen tarvittaessa kiinni. Molemmissa lattaraudoissa ollu sama juttu.
jasu35

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Paksu hyvä kuminauha siihen vipuun ja toinen pää kojelaudan alle niin johan pysyy luukku kiinni. :lol:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Vastaa Viestiin