Virranjakajan puhdistus?
Virranjakajan puhdistus?
2000vm Samarasta on kyse. Ei meinaa lähteä käyntiin ja ennen sytytyspuolan vaihtoa ajattelin kokeilla puhdistaa virranjakajaa, olisiko sinne voinut päästä kosteutta jne? Käykö CRC aine tähän kyseiseen hommaan?
Yritin etsiä ohjeita virranajakajan puhdistukseen, mutten löytänyt, voisiko joku vähän jelppiä tässä?
Hankalassa paikassa näyttää ainakin tässä Samarassa sijaitsevan virranjakaja.
Muita ehdotuksia mistä vika voisi johtua? Pätkii / nykii myös välillä ajonaikana eli sytytys / tai bensapuolelle viittaa tämäkin.
Ostin auton viime viikolla ja tulpat, johtimet jne on vaihdettu edellisen omistajan toimesta kuten myös paljon muutakin kuten jakohihna bensapumppu ja akunlaturi jne.
Kiitos jo etukäteen!
Yritin etsiä ohjeita virranajakajan puhdistukseen, mutten löytänyt, voisiko joku vähän jelppiä tässä?
Hankalassa paikassa näyttää ainakin tässä Samarassa sijaitsevan virranjakaja.
Muita ehdotuksia mistä vika voisi johtua? Pätkii / nykii myös välillä ajonaikana eli sytytys / tai bensapuolelle viittaa tämäkin.
Ostin auton viime viikolla ja tulpat, johtimet jne on vaihdettu edellisen omistajan toimesta kuten myös paljon muutakin kuten jakohihna bensapumppu ja akunlaturi jne.
Kiitos jo etukäteen!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Virranjakajan puhdistus?
Onko tällaisessa Samarassa VIRRANJAKAJA??? Eikö tässä ole Puolayksikkö joka jakaa virran? Missä se virranjakaja siellä on? Vai tarkoitatko jotain muuta komponenttia?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Virranjakajan puhdistus?
Terve!
Autossasi ei ole virranjakajaa, kuten ei Suomessa markkinoiduissa Samaroissa yleensäkään alkaen 1995.
Siellä tulpanjohtimien toisessa päässä on moottorinohjaimen elektronisesti ohjaama sytytysyksikkö ("jakajapuola"). Sen voi tietysti päällisin puolin puhdistaa ja tarkastaa liittimen kunnon.
Mahdollisia vikoja ovat ko. sytytysyksikkö sekä jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, joskin monia muitakin vaihtoehtoja on.
menestystä
SvS
Autossasi ei ole virranjakajaa, kuten ei Suomessa markkinoiduissa Samaroissa yleensäkään alkaen 1995.
Siellä tulpanjohtimien toisessa päässä on moottorinohjaimen elektronisesti ohjaama sytytysyksikkö ("jakajapuola"). Sen voi tietysti päällisin puolin puhdistaa ja tarkastaa liittimen kunnon.
Mahdollisia vikoja ovat ko. sytytysyksikkö sekä jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, joskin monia muitakin vaihtoehtoja on.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Virranjakajan puhdistus?
Eli se mitä epäilin virranjakajaksi ei sitä olekaan. Tämä malli on siis Venäjällä valmistettu, mutta ei ole siis ollenkaan virranjakajaa, no hyvä tietää sitten tämäkin.
Eli sytytyspuola lienee huonokuntoinen ja joutaa vaihtoon? Onko hankala vaihtaa itse, olen uusi täällä sivustolla ja muutenkaan en erityinen autotohtori kyllä ole. Osaisiko siis joku vähän vinkata miten sen itse saisin vaihdettua kun ei ole opiskelijana massia viedä korjaamolle eikä tuttavapiirissäkään ole korjaustaitoisia eli itse pitäneen tehdä tämäkin
Kiitos vastauksista.
Eli sytytyspuola lienee huonokuntoinen ja joutaa vaihtoon? Onko hankala vaihtaa itse, olen uusi täällä sivustolla ja muutenkaan en erityinen autotohtori kyllä ole. Osaisiko siis joku vähän vinkata miten sen itse saisin vaihdettua kun ei ole opiskelijana massia viedä korjaamolle eikä tuttavapiirissäkään ole korjaustaitoisia eli itse pitäneen tehdä tämäkin
Kiitos vastauksista.
Re: Virranjakajan puhdistus?
varmaan ilmanputsari systeemi pitää irroittaa ja sitten pääsee paremmin käsiksi siihen? Ihmeen hankalassa paikassa näyttää olevan, mutta eiköhän se tuosta.... Tarviikohan kummoisia työkaluja?
Re: Virranjakajan puhdistus?
Jos irrotat ilmanputsarin/kotelon niin älä päästä likaa ilmamassa-anturille, se menee rikki.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Virranjakajan puhdistus?
Terve!
Työ on melko helppo.
Jos irrotat ilmansuodattimen, joudut hieman kamppailemaan suodattimen kiinnityskumien kanssa (ne on tarkoitettu kertakäyttöisiksi, irrotus veitsellä tms, asennettaessa uudet kumit).
Lähtevät kyllä irti ehjinäkin esim. siten, että sopivalla putkenpätkällä tms. painetaan kiinnityskumin kartio-osa kasaan, jolloin suodatinkotelon alaosan voi nostaa pois.
Sytytysyksikön vaihtoon tarvitsee - noin muistista otettuna - normaalit 10 mm, 13 mm ja ehkä 17 mm kiinto-, lenkki- tai hylsyavaimet, ei muuta kummempaa. Huomaa lukitus matalajännitejohtimien liittimessä, irrotus järjellä voiman asemesta.
Asennettaessa huom. tulpanjohtimien asennus oikeisiin liittimiin.
Työ on hankaluuksitta sujuessaan 15 min homma.
Irrota akun maakaapeli ennen työtä siltä varalta, että työkalu putoaa käynnistysmoottorin paikkeille tms. tapahtuu.
menestystä
SvS
Työ on melko helppo.
Jos irrotat ilmansuodattimen, joudut hieman kamppailemaan suodattimen kiinnityskumien kanssa (ne on tarkoitettu kertakäyttöisiksi, irrotus veitsellä tms, asennettaessa uudet kumit).
Lähtevät kyllä irti ehjinäkin esim. siten, että sopivalla putkenpätkällä tms. painetaan kiinnityskumin kartio-osa kasaan, jolloin suodatinkotelon alaosan voi nostaa pois.
Sytytysyksikön vaihtoon tarvitsee - noin muistista otettuna - normaalit 10 mm, 13 mm ja ehkä 17 mm kiinto-, lenkki- tai hylsyavaimet, ei muuta kummempaa. Huomaa lukitus matalajännitejohtimien liittimessä, irrotus järjellä voiman asemesta.
Asennettaessa huom. tulpanjohtimien asennus oikeisiin liittimiin.
Työ on hankaluuksitta sujuessaan 15 min homma.
Irrota akun maakaapeli ennen työtä siltä varalta, että työkalu putoaa käynnistysmoottorin paikkeille tms. tapahtuu.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Virranjakajan puhdistus?
Miten se voisi olla jäähdytysnesteen lämpötila-anturista muuten kiinni, tarkoitatko käyntiin lähtemistä vai sitä nykimistä?
Hyvähän se olisi jos se olisikin noin pieni vika, kyllä luulen, että se on sytytyspuola. Enkä usko, että pelkkä puhdistus auttaisi mitään?
Hyvähän se olisi jos se olisikin noin pieni vika, kyllä luulen, että se on sytytyspuola. Enkä usko, että pelkkä puhdistus auttaisi mitään?
Re: Virranjakajan puhdistus?
Rikkinäinen lämpöanturi antaa virheellistä tietoa ECU:lle jolloin seos on väärä. Anturi voi antaa ECU:n mielestä järkeviä lukemia, jolloin ei edes sytytä "helikopteri"-valoa mittaristossa. Ja tätähän ei pysty järkeilemään lämpötilamittarista, koska mittaristolle on oma anturi.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Virranjakajan puhdistus?
Terve!
Viallinen lämpötila-anturi voi vaikuttaa sekä käynnistyvyyteen että nykimiseen, erityisesti käynnistyksessä ja kylmäkäyntivaiheessa, jos anturi väittää lämpötilan olevan todellista suurempi (rikastus ["ryyppy"] jää pois).
Lt-anturi on normaali NTC-vastus, joka on helppo tarkastaa resistanssimittauksella.
Suurinpiirteiset resistanssit (+/- 5%) eri lämpötiloissa:

***
Sytytysyksikön vika saattaa tietyti olla myös liittimessä, jolloin puhdistus yms. saattaa auttaa.
menestystä
SvS
Viallinen lämpötila-anturi voi vaikuttaa sekä käynnistyvyyteen että nykimiseen, erityisesti käynnistyksessä ja kylmäkäyntivaiheessa, jos anturi väittää lämpötilan olevan todellista suurempi (rikastus ["ryyppy"] jää pois).
Lt-anturi on normaali NTC-vastus, joka on helppo tarkastaa resistanssimittauksella.
Suurinpiirteiset resistanssit (+/- 5%) eri lämpötiloissa:

***
Sytytysyksikön vika saattaa tietyti olla myös liittimessä, jolloin puhdistus yms. saattaa auttaa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Virranjakajan puhdistus?
Heipähei!Alkoi lamppu päässä tuikuttelemaan kun tuon luin!Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Viallinen lämpötila-anturi voi vaikuttaa sekä käynnistyvyyteen että nykimiseen, erityisesti käynnistyksessä ja kylmäkäyntivaiheessa, jos anturi väittää lämpötilan olevan todellista suurempi (rikastus ["ryyppy"] jää pois).
SvS
Toisaalla valittelin nykimistä ja sytkäpuolen ostan uusiksi joka tapauksessa.Mutta pari kertaa olen pitänyt autoa lämpöpiuhassa ja ihmetellyt huonoa käynnistyvyyttä.Kerran jopa kävi alle 500 kiekkaa vähän aikaa ja sammui!

Siis MISSÄ kohti se anturi sijaitsee!Perjantaina ostan Sortavalasta.(Nimitys venäjäksi olisi myös hyväksi)
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Virranjakajan puhdistus?
Terve!
Lt-anturi on termostaatin vieressä, kaksijohtiminen liitin.
Wenääksi
Датчик температуры охлаждающей жидкости (ДТОЖ)
Näyttää tältä, mutterikannan avainväli 19 mm, mikä antanee käsityksen koosta:

SvS
Lt-anturi on termostaatin vieressä, kaksijohtiminen liitin.
Wenääksi
Датчик температуры охлаждающей жидкости (ДТОЖ)
Näyttää tältä, mutterikannan avainväli 19 mm, mikä antanee käsityksen koosta:

SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Virranjakajan puhdistus?
Mikäs puola näissä olikaan? Oliko se perus Bosch? Oliko niin että vasta 211x -sarjalaisissa on se ATE -2 -puola?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
-
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Virranjakajan puhdistus?
Heh;tässä lukee 42.3705 12V(2112-3705010-02)TY37.464.038-96 (2111 vm2002)PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mikäs puola näissä olikaan? Oliko se perus Bosch? Oliko niin että vasta 211x -sarjalaisissa on se ATE -2 -puola?
Eli kuten juukalainen metsuri katsottuaan ensimmäistä digitaalirannekelloaan ilmoitti:siinäppään sottailet paljonko se on.

2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Virranjakajan puhdistus?
Ja tuossapa se juuri on. Noita on 2112-3705010, xxxx-3705010-10, xxxx-3705010-20. Ja kaikkien noiden välille on merkitty ERISUURI -merkki toisin sanoen Ei Samanlainen.
Siis nämä on vat näitä 211x -sarjalaisten puolayksikköjä. Mutta eikös tuolla kyselty Samaran -puolaa.
Varmaan ne jotka tutkivat enemmän noita Nettivaraosakatalookeja löytävät tarkemmat tiedot siitä, mikä puola käy mihinkin. Jostain syystä minulle on työlästä niitä selata.
Siis nämä on vat näitä 211x -sarjalaisten puolayksikköjä. Mutta eikös tuolla kyselty Samaran -puolaa.
Varmaan ne jotka tutkivat enemmän noita Nettivaraosakatalookeja löytävät tarkemmat tiedot siitä, mikä puola käy mihinkin. Jostain syystä minulle on työlästä niitä selata.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?