Virranjakajan puhdistus?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
maisteri

Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

2000vm Samarasta on kyse. Ei meinaa lähteä käyntiin ja ennen sytytyspuolan vaihtoa ajattelin kokeilla puhdistaa virranjakajaa, olisiko sinne voinut päästä kosteutta jne? Käykö CRC aine tähän kyseiseen hommaan?

Yritin etsiä ohjeita virranajakajan puhdistukseen, mutten löytänyt, voisiko joku vähän jelppiä tässä?


Hankalassa paikassa näyttää ainakin tässä Samarassa sijaitsevan virranjakaja.


Muita ehdotuksia mistä vika voisi johtua? Pätkii / nykii myös välillä ajonaikana eli sytytys / tai bensapuolelle viittaa tämäkin.


Ostin auton viime viikolla ja tulpat, johtimet jne on vaihdettu edellisen omistajan toimesta kuten myös paljon muutakin kuten jakohihna bensapumppu ja akunlaturi jne.



Kiitos jo etukäteen!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko tällaisessa Samarassa VIRRANJAKAJA??? Eikö tässä ole Puolayksikkö joka jakaa virran? Missä se virranjakaja siellä on? Vai tarkoitatko jotain muuta komponenttia?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Autossasi ei ole virranjakajaa, kuten ei Suomessa markkinoiduissa Samaroissa yleensäkään alkaen 1995.

Siellä tulpanjohtimien toisessa päässä on moottorinohjaimen elektronisesti ohjaama sytytysyksikkö ("jakajapuola"). Sen voi tietysti päällisin puolin puhdistaa ja tarkastaa liittimen kunnon.

Mahdollisia vikoja ovat ko. sytytysyksikkö sekä jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, joskin monia muitakin vaihtoehtoja on.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
maisteri

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Eli se mitä epäilin virranjakajaksi ei sitä olekaan. Tämä malli on siis Venäjällä valmistettu, mutta ei ole siis ollenkaan virranjakajaa, no hyvä tietää sitten tämäkin.


Eli sytytyspuola lienee huonokuntoinen ja joutaa vaihtoon? Onko hankala vaihtaa itse, olen uusi täällä sivustolla ja muutenkaan en erityinen autotohtori kyllä ole. Osaisiko siis joku vähän vinkata miten sen itse saisin vaihdettua kun ei ole opiskelijana massia viedä korjaamolle eikä tuttavapiirissäkään ole korjaustaitoisia eli itse pitäneen tehdä tämäkin


Kiitos vastauksista.
maisteri

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

varmaan ilmanputsari systeemi pitää irroittaa ja sitten pääsee paremmin käsiksi siihen? Ihmeen hankalassa paikassa näyttää olevan, mutta eiköhän se tuosta.... Tarviikohan kummoisia työkaluja?
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos irrotat ilmanputsarin/kotelon niin älä päästä likaa ilmamassa-anturille, se menee rikki.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Työ on melko helppo.

Jos irrotat ilmansuodattimen, joudut hieman kamppailemaan suodattimen kiinnityskumien kanssa (ne on tarkoitettu kertakäyttöisiksi, irrotus veitsellä tms, asennettaessa uudet kumit).

Lähtevät kyllä irti ehjinäkin esim. siten, että sopivalla putkenpätkällä tms. painetaan kiinnityskumin kartio-osa kasaan, jolloin suodatinkotelon alaosan voi nostaa pois.

Sytytysyksikön vaihtoon tarvitsee - noin muistista otettuna - normaalit 10 mm, 13 mm ja ehkä 17 mm kiinto-, lenkki- tai hylsyavaimet, ei muuta kummempaa. Huomaa lukitus matalajännitejohtimien liittimessä, irrotus järjellä voiman asemesta.

Asennettaessa huom. tulpanjohtimien asennus oikeisiin liittimiin.

Työ on hankaluuksitta sujuessaan 15 min homma.

Irrota akun maakaapeli ennen työtä siltä varalta, että työkalu putoaa käynnistysmoottorin paikkeille tms. tapahtuu.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
maisteri

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja maisteri »

Miten se voisi olla jäähdytysnesteen lämpötila-anturista muuten kiinni, tarkoitatko käyntiin lähtemistä vai sitä nykimistä?

Hyvähän se olisi jos se olisikin noin pieni vika, kyllä luulen, että se on sytytyspuola. Enkä usko, että pelkkä puhdistus auttaisi mitään?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Rikkinäinen lämpöanturi antaa virheellistä tietoa ECU:lle jolloin seos on väärä. Anturi voi antaa ECU:n mielestä järkeviä lukemia, jolloin ei edes sytytä "helikopteri"-valoa mittaristossa. Ja tätähän ei pysty järkeilemään lämpötilamittarista, koska mittaristolle on oma anturi.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Viallinen lämpötila-anturi voi vaikuttaa sekä käynnistyvyyteen että nykimiseen, erityisesti käynnistyksessä ja kylmäkäyntivaiheessa, jos anturi väittää lämpötilan olevan todellista suurempi (rikastus ["ryyppy"] jää pois).

Lt-anturi on normaali NTC-vastus, joka on helppo tarkastaa resistanssimittauksella.

Suurinpiirteiset resistanssit (+/- 5%) eri lämpötiloissa:

Kuva

***

Sytytysyksikön vika saattaa tietyti olla myös liittimessä, jolloin puhdistus yms. saattaa auttaa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Joen musikka
Viestit: 2029
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Viallinen lämpötila-anturi voi vaikuttaa sekä käynnistyvyyteen että nykimiseen, erityisesti käynnistyksessä ja kylmäkäyntivaiheessa, jos anturi väittää lämpötilan olevan todellista suurempi (rikastus ["ryyppy"] jää pois).
SvS
Heipähei!Alkoi lamppu päässä tuikuttelemaan kun tuon luin!
Toisaalla valittelin nykimistä ja sytkäpuolen ostan uusiksi joka tapauksessa.Mutta pari kertaa olen pitänyt autoa lämpöpiuhassa ja ihmetellyt huonoa käynnistyvyyttä.Kerran jopa kävi alle 500 kiekkaa vähän aikaa ja sammui! :shock:
Siis MISSÄ kohti se anturi sijaitsee!Perjantaina ostan Sortavalasta.(Nimitys venäjäksi olisi myös hyväksi)
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lt-anturi on termostaatin vieressä, kaksijohtiminen liitin.

Wenääksi
Датчик температуры охлаждающей жидкости (ДТОЖ)

Näyttää tältä, mutterikannan avainväli 19 mm, mikä antanee käsityksen koosta:

Kuva

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mikäs puola näissä olikaan? Oliko se perus Bosch? Oliko niin että vasta 211x -sarjalaisissa on se ATE -2 -puola?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 2029
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mikäs puola näissä olikaan? Oliko se perus Bosch? Oliko niin että vasta 211x -sarjalaisissa on se ATE -2 -puola?
Heh;tässä lukee 42.3705 12V(2112-3705010-02)TY37.464.038-96 (2111 vm2002)
Eli kuten juukalainen metsuri katsottuaan ensimmäistä digitaalirannekelloaan ilmoitti:siinäppään sottailet paljonko se on. :lol:
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Virranjakajan puhdistus?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja tuossapa se juuri on. Noita on 2112-3705010, xxxx-3705010-10, xxxx-3705010-20. Ja kaikkien noiden välille on merkitty ERISUURI -merkki toisin sanoen Ei Samanlainen.

Siis nämä on vat näitä 211x -sarjalaisten puolayksikköjä. Mutta eikös tuolla kyselty Samaran -puolaa.

Varmaan ne jotka tutkivat enemmän noita Nettivaraosakatalookeja löytävät tarkemmat tiedot siitä, mikä puola käy mihinkin. Jostain syystä minulle on työlästä niitä selata.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin