2.0 TC laillisesti Ladaan

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

2.0 TC laillisesti Ladaan

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Kävin äsken katsastuskonttorilla kyselemässä otsikon mukaisesta muutoksesta. Inssi tuntui mukavalle hepulle ja oli samaa mieltä kanssani.

Vanhoja pysty-twinejä ei voi Ladaan enää asentaa. AKE ei myönnä myöskään muutoslupia. Ainoa vaihtoehto on pystykoneen alakerta ja Croman kansi. Vertailumalliksi inssi otti 1700i:n AI:n skannatuilla kuvilla, kiitoksia AI:lle. Vertailutehoksi tulee siis 100,8 hp ja tilavuudeksi rapiat 2,1 litraa.

Koska iskutilavuus on täsmälleen sama vanhoissa ja uusissa TC:ssä, tehot katsotaan vastaavan moottoria josta kansi on otettu. Vaihtoehdoiksi jäävät 90 ja 98 hepan kannet. 98 heppaiseen ei saa asentaa ruiskua mutta 90 hp + 10% tekee sopivasti 99 hp ja siihen saa laittaa vaikka Hestecin ruiskun. Kaverilla olisi Lancian 4-piste ja se sopisi kanteen pulttaamalla. Hyvällä tuurilla sen saisi suht halvalla. Croman alkuperäinen pakosarja saattaa kiertää sopivasti virranjakajan mutta se varmistuu vasta lähiaikoina. Pakoputken joutuu siirtämään kuskin puolelle, mutta samalla tavalla se roikkuisi vänkärinkin puolella.

Lohko kävisi parhaiten Mirafiorista, racing tai super. Näissä koneissa on parempi öljypumppu ja samalla säästyy öljypohjan- ja sumpun muokkaamiselta. Virranjakaja jää lohkoon ja kannessa olevan jakajan reiän voi tulpata. Lohkoon pitää asentaa Ladan startti ja jos viitsii myös ladan laturi. Siinä säästää pari muutosprosenttia eikä tarvitse sähköjä miettiä. Lohkon ja 8V kannen pitäisi olla yhteensopivia mutta kannentiivisteestä pitää tarkistaa ettei se tuki öljykanavia.

Sitten surullisimmat uutiset. Auto on -91 mutta ei vähäpäästöinen. Uuden koneen ei tarvitse olla vähäpäästöinen mutta pitäisi pystyä todistamaan että uusi kone täyttää samat saastemääräykset kuin ladan 20 vuotta tehty kone. Sehän on helppoa,täyttäähän Fiatin kone täyttää varmasti samat määräykset... Paperilla? Kai sen nyt muutenkin voi uskoa? Croman todistus voi kelvata, huonolla tuurilla joutuu myös alakerrankin todistamaan samoihin normeihin soveltuvaksi. Jos todistusta ei löydy on rangasituksena katti putkeen. Ei se ylitsepääsemätön ongelma ole, katin kun ei tarvitse toimia ollenkaan. Pilalla oleva katti on varmasti aika halpa ostaakin.

Miltä kuulostaisi rekisteriotteessa "2.0 litraa, 99hp, nelipisteruisku, muutoskatsastettu 2003"? Ei pahalle, ei ollenkaan. Jos luoja suo ja osat löytyvät taidan kokeilla sen rakentamista. Toinen vaihtoehto olisi ollut ostaa lähiaikoina parin tonnin mirkku tai vastaava, mutta saahan ne rahat tuohonkin menemään. Eihän hyvällä koneella voi huonoa alustaa ja rumia ulkokuoria pitää? Niin ja saisihan osan sijoitetuista rahoista takaisinkin, kai jollekkin kelpaisi 1600 kone siistittynä ja Weberin kaasarilla?
mijajo

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Niitä päästötodistuksia voisi kysellä konelalta.

Onkohan liian kuuma paikka jakajalle pakosarjan vieressä. Tuossahan voisi käyttää uudemman koneen digiplex sytytystä ja laittaisi jakajan nokka-akselin etupäähän. Edes asennus ei olisi kovin tarkkaa kun jakajan asento ei vaikuta sytkän ajoitukseen.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Siis onko näin, että Hestecinkään tapauksessa ei tarvitse ruiskusta tehomittausta, jos tuo laskennallinen moottorin teho+10% ei ylitä sitä vertailumoottorin tehoa?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

mijajo kirjoitti: Onkohan liian kuuma paikka jakajalle pakosarjan vieressä. Tuossahan voisi käyttää uudemman koneen digiplex sytytystä ja laittaisi jakajan nokka-akselin etupäähän. Edes asennus ei olisi kovin tarkkaa kun jakajan asento ei vaikuta sytkän ajoitukseen.
Niin, digiplex olisi hyvä systeemi. Se on suunniteltu Fiatin hammaskehälle ja siinä ei ole samaa määrää hampaita kuin Ladan hammaskehällä. Tai startit eivät ole yhteensopivia, siitä päättelisin niin. Virranjakajan lämpenemistä mietiskelinkin ja paras tapa lienee tehdä suojapelti lämpösäteilylle.
NesteHukka kirjoitti:Siis onko näin, että Hestecinkään tapauksessa ei tarvitse ruiskusta tehomittausta, jos tuo laskennallinen moottorin teho+10% ei ylitä sitä vertailumoottorin tehoa?
Vanhasta lakitekstistä:
Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

Lakiteksti tuntuu vaan välillä idioottimaiselle. Kun et yritä todistaa mitään saat rekisteriotteeseen +10% tehoihin. Kaasarin vaihtaminen tupliksi ei tunnu lakitekstin kirjoittajaa kiinnostavan mutta 1-piste ruisku lisää tehoa niin tuntuvasti että muutoskatsastus pitäisi tehdä. Okei, tuplatkin pitäisi muutoskatsastaa ja teho todistaa dynolapulla mutta ei se katsastusmiehiä kiinnosta.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Jos jakaja ei meinaa sopia niin voihan siitä jättää kannen pois ja pistää vain alaosan hallantureineen ja siihen kannen päähän se korkeajännite puoli. Tai sitten hestecin suora sytkä;)
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Teppo kirjoitti: Lakiteksti tuntuu vaan välillä idioottimaiselle. Kun et yritä todistaa mitään saat rekisteriotteeseen +10% tehoihin. Kaasarin vaihtaminen tupliksi ei tunnu lakitekstin kirjoittajaa kiinnostavan mutta 1-piste ruisku lisää tehoa niin tuntuvasti että muutoskatsastus pitäisi tehdä. Okei, tuplatkin pitäisi muutoskatsastaa ja teho todistaa dynolapulla mutta ei se katsastusmiehiä kiinnosta.
Ollaan nyt tyytyväisiä tähän malliin vielä... Itseäni pelottaa, että koska homma menee siihen, että esim. tehomittaus pitää suorittaa virkamiehen valvonnassa, jonka jälkeen lyödään sinettiä joka paikka täyteen, tai sitten se kauhein kauhuskenaario, että autoon ei saisi vaihtaa mitään alkuperäisestä poikkeavaa...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
mijajo

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Ladan starttikehässä on vain muutama hammas vähemmän kuin fiatin vastaavassa. En usko että sillä olisi toiminnan kannalta suurta merkitystä. Ennakkoa olisi vain hieman vähemmän. Tuossahan kannattaa käyttää ladan starttia ja vauhtipyörää. Tosin ladan alkuperäinen startti ei mahdu paikalleen (ainakaan minulla ei mahtunut). Bosch:in tarvike startti on huomattavasti sirompi ja mahtuu heittämällä. Toinen vaihtoehto on tietenkin käyttää fiiun laatikkoa.
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Kävin tutkimassa Croma ie:n kantta ja ja mirafiorin alakertaa. Ie:n ja CHT:n välillä suurimmat erot ovat ie:stä puuttuvat pikkukanavat imukanavista ja nokan asteet/nosto. Seuraavia havaintoja tulee nyt äkkiä mieleen:

- Kannen vesikanava tulee takaosaan, jolloin siihen joutuu tekemään pienen pystyputken ja tuomaan letkut koneen eri puolita etuosaan.

- Pakosarja sopii varmaan paikalleen ja putken saisi mahtumaan runkopalkin takapuolelta, heti koneen öljypohjan vierestä. Takaosaan putki menisi yhtä rumasti kuin ennenkin.

- Imusarja tulee vinoon ja siitä joutuu työstämään siten viipaleen pois. Lancian ruisku ei mahdu paikalleen, siinä kaasuläppä tulisi rintapellistä läpi. Yksi vaihtoehto olisi siirtää jonkun vastaavan ruiskun suuttimet vanhoihin tuplakaasuttimiin eli läppärunkoihin.

- Croman jakajaa ei saa paikalleen vaikka rintapeltiin tekisikin reiän. Rintapellin takana on heti lämppärin kenno. Mirafiorin jakaja on hiinä ja hiinä pakosarjan vieressä. Lämpölevy pitäisi olla välissä. Jos pakosarja tulee jakajan tielle voisi oikean nokkapukin vaihtaa Argentasta. Jos CHT:nkin kannessa on bensapumppu saattaisi argentan jakaja sopia sen paikalle.

Johtopäätöksenä homma on mahdollinen, joskin siinä saattaa lopulta tulla useitakin eri koneita yhdistettyä. CHT:n kannesta saa samat tehot irti kuin ie:stäkin vaihtamalla ie:n nokat. Paperilta löytyi suurin eri nostoista, 9,1mm vastaan 9,7 ja jotain. Niin, samalla huomasimme että jos 2.0 mirkun koneeseen vaihtaa samalla porauksella olevan 1.6 mirkun kannen, tilavuutta ei saa oikein mitenkään selville. Kansissahan on samat venttiilit ja samankokoiset kanavat. Katsastusmies katsoo tiavuuden kansinumeron perusteella ja... Sytyttääkö? Kuitenkin jos sopivat osat saa kohtuuhinnalla kokeilen tuon tehdä. Laakerit, tiivisteet ja männänrenkaat maksavat pari sataa egua + muut osat. Halvin tapa rakentaa moottoria tämä ei ole.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Asiassa on vielä sekin puoli, että kun katsastin 1600CL mirafioriin 2000TC konetta, niin siitä huolimatta, että ekalla kerralla ei kelvannut, eli jouduin toimittamaan mein kampfin paksuisen selostuksen Mirafiori mallisarjasta, niin sen jälkeen katsastusmies katsoi ainoastaan lohkon numeron. Kannen numeroa ei kysytty eikä katsottu missään vaiheessa, eli riippuu ilmeisesti käytäntö katsastuksen suorittajasta.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0 TC laillisesti Ladaan

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Teppo kirjoitti: Koska iskutilavuus on täsmälleen sama vanhoissa ja uusissa TC:ssä, tehot katsotaan vastaavan moottoria josta kansi on otettu. Vaihtoehdoiksi jäävät 90 ja 98 hepan kannet. 98 heppaiseen ei saa asentaa ruiskua mutta 90 hp + 10% tekee sopivasti 99 hp ja siihen saa laittaa vaikka Hestecin ruiskun.
Nyt tästä aiheesta vielä peräänkuuluttaisin keskustelua, koska tuolla Fiatfoorumilla tuli esiin väite, että näitä prosentteja ei enää laskettaisi, vaan ruiskusta joutuisi aina esittämään dynolapun.

Kuinkas on? Tietääkö kukaan aivan todistettavissa olevaa faktaa siitä, mikä on nykytilanne?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
raimo87

Viesti Kirjoittaja raimo87 »

Kuinkahan on ton edellisen kysymyksen kanssa.? mahtaisko joku tietää?
lada-tuuninki

Viesti Kirjoittaja lada-tuuninki »

Itellä on rakenteilla tollanen lada fiatin 2l tc:llä. Kysyisin tässä että mitä kytkintä suosittelisitte tuossa käytettävän, tehoa ois tarkoitus saada jonkin verran ulos. Kestäiskö ladan oma vakiokytkin vai saisko tuohon sopimaan jotain fiiatin kytkintä. Vauhtipyörä on sitten ladasta, kun on ladan laatikkokin. Ilmeisesti 2l oma vauhtipyörä ei mahdu ladan kytkinkoppaan vai kuinka? Vaan pitäisikö suoraan siirtyä käyttämään fiiatin laatikkoakin tuossa paketissa, vai kestääkö tuo ladan 4v mitään?
Niin ja tuohon ois tarkoitus yrittää saada leimakin eli tuossa on 132:n alakerta ja croman kansi.

tulipa kysymyksiä, mutta yrittäkää saada selvää ja vastatkaa, joilla on asiasta kokemusta.
lerppa

Viesti Kirjoittaja lerppa »

ehdottomasti fiiun laatikko, siinähän on niin mahtavat välitykset ja muutenkin toimii paremmin, ainakin meikäläisellä oli 131 5 lovinen ABARTH laatikko ja se kyllä kestää, satuin saamaan halvalla niiltä kuuluisilta vääräleuoilta eli jokkismiehiltä, joiden kyllä omien juttujensa mukaan pitäisi tietää kaikki kaikesta, vaan tulipa ainakin tämä mammanpoika onnelliseksi... fiuden laatikolla ehdein sorvata 4 ladan perämurikkaa siliäksi.... ja muistaakseni ladan kytkin on loppupeleissä kestävämpi, jos et satu saamaan mistään 131 racingin kytkintä, jonka pitäis olla vielä vankempaa tekoa... Ihmettelen vaan että eikö veli venäläistä aikoinaan kiinnostanut jalostaa ladaan TC koneita...
RYSSA

viiatti

Viesti Kirjoittaja RYSSA »

jos ladan startti ei mahdu niin rälläköi lohkosta semmonen pieni nypykkä pois.fiiattiin ja ladaan saa moposportista jäykempiä asetelmia/sintteri kytkinlevyjä,fiiun (131)1.6 tc vauhtipyörä muistaakseni saman kokoinen kun ladan.laita ihmeessä ladan 5 lovinen laatikko ja vaihda perävälitykseksi 3,9.vaihda vaihteita rauhallisesti älä sorvaa,pykälät hukkuu myös fiiatin laatikosta.koneen kumityynyt jäykemmiksi/matalemmiksi.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ladassa tosiaan se 200mm kytkin ja kestää kyllä vakio 2l tc:n jos ei tahallaan riko. Sintterillä jo sitten vähän härnätynkin. Fiateissahan tuon 2l:n jatkona 215mm kytkin. Tuonkin pitäisi kuulemma sopia ladan laatikkoon pienellä hiulaamisella, mutta tarvii sitten tosiaan fiatin vauhtipyörän, levyn ja asetelman. Turboihin löytyy sitten vielä esim turbo-cromassa ja -themassa käytetty 228mm setti.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin