Ratinkääntely muuttui raskaaksi!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
navlibahta

Ratinkääntely muuttui raskaaksi!

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

Mikä on vialla, kun Ladan ohjaus muuttui yhtäkkiä raskaaksi?

Kun viimeksi ajoin autolla pari päivää sitten - ei ollut ongelmia ohjauksessa. Ku äsken lähdin pihasta, niin ratin kääntäminen oli ihan erilaista kuin ennen: erittäin raskasta.

Äsken kävin tarkastamassa renkaiden ilmanpaineet - olivat OK, jopa hieman liikaa painetta, ja lisäsin vaan testimielessä, mutta ongelma ei kadonnut.

Mikä ihme tuo vika voi olla? Kävikö Harry Potter taikomassa autoni?

Kerran kun oli kova (yli 25 asteen pakkanen) niin rattia oli samanlaista käännellä ekat 20 minuuttia liikkeelllähdöstä, ennenkuin helpotti. Nyt ei ole ihan vielä pakkasia, joten vika löytyy ehkä muualta.

Ihan vielä peruskymys: onko '97 vuoden ruiskutakavedossa ylipäänsä ohjaustehostinta? Mä olen aina ollut siinä uskossa, että on, silti jotkut antaa ymmärtää, ettei ole.

Mitää sitten meinaa "ohjainkevennin"? Semmoinen nimittäin autooni kerran vaihdettu edellisen omistajan aikana.

Nb. :oops:
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

ootko vielä lisänny ohjausvaihteeseen öljyä?
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
navlibahta

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

LamaAjanElvis kirjoitti:ootko vielä lisänny ohjausvaihteeseen öljyä?
Ou Ziisus - tuo on hyvä pointti.

Kun katsoin äsken auton alle, niin se oli märkä myös edempänä moottorin alla, eli seudulla mistä se ei yleensä ole niin öljyinen.

Pitää selvittää tuo, voisiko vika olla vaikkapa siellä.

Nb.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No en ole ikuna kuullut että 90 luvun ladassa olisi ohjaustehostin. Miksei mutta varmaan harvinainen. Sillon voisi olla jossakin sylinterissä vikaa.

Jos sellaista ei ole niin olisiko apusimpukka väljä/ jumissa. Sellaisia kuulalaakeroituja saa naapurista.

Toi ohjausvaihteen öljyt kannattaa tarkastaa.
Lada rules
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ohjaus kankea ja raskas:
-Ohjauskulmat väärät(renkaat kuluu epätasaisesti reunoistaan
-Etupyörien laakerit löysät tai kuluneet(vaikuttaa aurauskulmiin-pystyy tarkistamaan nostamalla etupää ylös ja kokeilemalla)
-Ohjausvaihde kulunut
-Ohjauspylvään yläholkki kuiva(rasvaa)
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo ohjauksen kevennin meinaa että on vaihdettu hieman tiheämmällä välityksellä oleva simpukka siihen... Eli se keventää sitä mutta vastaavasti saa pyörittää vähän enemmän rattia... Itekkin ajoin tuolla raahessa sellaisella 1700 ruiskulla. Oli keveämpi kyllä käännellä...
navlibahta

Ratinkäätelystä

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

Kiitos kaikille kommentoijille. Tuossa oli monta hyvää ideaa, ja ohjainkeventimenkin idea tuli vihdoin selväksi!

Mikä vielä mukavampaa, autoni ohjaus palautui entiselleen kun pistin WD-40:stä ohjausakselin holkille. No, se täytyy voidella seuraavassa rempassa paremmin. Ohjausvaihteessa oli öljyä ihan riittävästi, auto vuotaa muualta.
T:Nb
Vastaa Viestiin