LamaAjanElvis kirjoitti:minä ostin 5/40 öljyä 10/40 sijasta vahingossa, mutta onhan nuo pysyny sisällä... ehkä 1-2desiä syöny 7000km aikana. eli ihan mahotonta. mutta kai sen selittää se että tohon on tehty vuos sitten täydellinen kansiremppa... näköjään hyvin tehty. nyt pikkusen pöläyttää kun ykkösellä ihan tappiin huudattaa mutta onhan se öljy jo vähän litkuuntunut.
40 on molempien öljyjen kuumaviskositeetti, eli siis "paksuus" käyntilämpötilassa, joten ei siinä nyt sellaista eroa ole...
Tuo ensimmäinen numero on viskositeetti-indeksi (näinköhän se meni), joka vaikuttaa lähinnä käytännössä siihen, miten notkeaa/paksua öljy on pakkasella. Pienempi numero merkitsee yleensä notkeampaa öljyä kylmässä, mutta tuo notkeus sitten aikaansaadaan erilaisilla lisäaineilla, joista monikaan ei sinänsä ole mikään voiteluaine. Tavallaan siis "suorassa öljyssä" on kaikki paras voiteluteho, edellyttäen, että pysytään sellaisessa lämpötilassa, missä öljyn paksuus on optimaalinen.
Koska öljyn lämpötila käytännössä vaihtelee, tarvitaan kuitenkin lisäaineita, joilla saadaan öljyn optimaalista lämpötila-aluetta laajennettua.
Lisäaineita on eri tyyppisiä, on PAO-yhdisteet, ja on esterit, ja eiköhän polymeerejäkin käytetä?
Estereillä on näistä paras kuuman kesto. PAO:t ja polymeerit alkavat pilkkoutua korkeissa lämpötiloissa, jolloin öljy alkaa menettää laajaviskositeettisia ominaisuuksiaan nopeastikin.
Mitä tulee siihen kuumaviskositeettiin, niin itse en laita enää mihinkään koneeseen, jota ohjaa raskas kaasujalka, alle 50 viskositeetin öljyä, ja mielellään jopa 60. Ladassa kaiketi on rouheat käyntivälykset siellä täällä, niin sitä paremmalla syyllä laittaisin viiskymppistä tai kuuskymppistä. ViisWee talvella, ja kymppiWee kesällä.
Eriäviä mielipiteitä saa esittää, jos kokee tarpeelliseksi.
