Moottoriöljy

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja XXX »

Uskaltaisiko tätä tavaraa pistää koneeseen ?
Tulipahan sitä ostettua halvan hinnan takia, mutta minkälaista tervaa tuo on ?
Lada 21053 vm. 1994



http://www.lukoil-masla.ru/product_standart.asp
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Eiköhän tota uskalla, onhan toi sentään tunnettu merkki ;).

Tuskin ainaskaan mikään Biltema-liemi on sen häävimpää!
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Eiköhän uskalla kun Lukoililla on bensa-asemia jopa U.S.A:ssa.Eikös Se Teboilikin (Trusti vapaa Bensiini)ole myynyt jotain Diamondia,joka on tehty Venäjällä,mutta ainoastaan pullotettu Suomessa.
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

minä ostin 5/40 öljyä 10/40 sijasta vahingossa, mutta onhan nuo pysyny sisällä... ehkä 1-2desiä syöny 7000km aikana. eli ihan mahotonta. mutta kai sen selittää se että tohon on tehty vuos sitten täydellinen kansiremppa... näköjään hyvin tehty. nyt pikkusen pöläyttää kun ykkösellä ihan tappiin huudattaa mutta onhan se öljy jo vähän litkuuntunut.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kaippa tuo ihan toimivaa on, eikös noihin laatumerkintöihin vaadita ulkopuolisen tutkimus että saa käyttää.

Teboilin öljyt on kyllä täysin suomalaista alkuperää, kehitys ja valmistus on Haminassa. Mineraaliöljyjen raaka-aine tulee rajan takaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

LamaAjanElvis kirjoitti:minä ostin 5/40 öljyä 10/40 sijasta vahingossa, mutta onhan nuo pysyny sisällä... ehkä 1-2desiä syöny 7000km aikana. eli ihan mahotonta. mutta kai sen selittää se että tohon on tehty vuos sitten täydellinen kansiremppa... näköjään hyvin tehty. nyt pikkusen pöläyttää kun ykkösellä ihan tappiin huudattaa mutta onhan se öljy jo vähän litkuuntunut.
40 on molempien öljyjen kuumaviskositeetti, eli siis "paksuus" käyntilämpötilassa, joten ei siinä nyt sellaista eroa ole...
Tuo ensimmäinen numero on viskositeetti-indeksi (näinköhän se meni), joka vaikuttaa lähinnä käytännössä siihen, miten notkeaa/paksua öljy on pakkasella. Pienempi numero merkitsee yleensä notkeampaa öljyä kylmässä, mutta tuo notkeus sitten aikaansaadaan erilaisilla lisäaineilla, joista monikaan ei sinänsä ole mikään voiteluaine. Tavallaan siis "suorassa öljyssä" on kaikki paras voiteluteho, edellyttäen, että pysytään sellaisessa lämpötilassa, missä öljyn paksuus on optimaalinen.
Koska öljyn lämpötila käytännössä vaihtelee, tarvitaan kuitenkin lisäaineita, joilla saadaan öljyn optimaalista lämpötila-aluetta laajennettua.
Lisäaineita on eri tyyppisiä, on PAO-yhdisteet, ja on esterit, ja eiköhän polymeerejäkin käytetä?
Estereillä on näistä paras kuuman kesto. PAO:t ja polymeerit alkavat pilkkoutua korkeissa lämpötiloissa, jolloin öljy alkaa menettää laajaviskositeettisia ominaisuuksiaan nopeastikin.

Mitä tulee siihen kuumaviskositeettiin, niin itse en laita enää mihinkään koneeseen, jota ohjaa raskas kaasujalka, alle 50 viskositeetin öljyä, ja mielellään jopa 60. Ladassa kaiketi on rouheat käyntivälykset siellä täällä, niin sitä paremmalla syyllä laittaisin viiskymppistä tai kuuskymppistä. ViisWee talvella, ja kymppiWee kesällä.

Eriäviä mielipiteitä saa esittää, jos kokee tarpeelliseksi. :wink:
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Mää en noista viskositeeteistä oo paljo välittänyt. Tärkeämpi kai on tuo API luokitus. Siinä ensimmäinen kirjain on moottorin käyttövoima S=bensa ja C=diesel. Toinen kirjain taas kertoo laadun, mitä pidemmällä kirjain on aakkosissa, sitä parempaa öljyä. Näyttäs olevan SF, eli pitäs kyllä piisata, kun vm.-90 2105:een käy kaikki väliltä SC-SF. Tarkempi selitys löytyy jostakin mobilin sivuilta, voitele oikein-oppaasta. Ja auton laatuvaatimus käyttöohjekirjasta.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Vastaa Viestiin