Sivu 1/3
Axtec-kysymys
Lähetetty: 11.9.2011 22:10
Kirjoittaja beewee
juu`u, tuli selailtua noita axtec-topicceja, mutta muutama pääkohta jäi epäselväksi, kun en löytänyt tietoa.
tai sitte huono sisälukutaito...
eli minkä kokoset pääsuuttimet tuos axtecissa on vakiona?
mikä tehtävä noilla solenoidisuuttimilla oikein on?
jotenkin kai ymmärsin, että ne on tyhjäkäynnille ja täyskaasulle tms.
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 11.9.2011 22:23
Kirjoittaja 1500i
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 12.9.2011 0:21
Kirjoittaja degen
Pääpolttoainesuuttimet on takavedossa: 1. kurkku 85 ja 2. kurkku 110
Solenoidisuutinten tehtävä on säädellä seosta silleen että katti tykkää. Niiden takia tuossa astekissa on pienempi ykköskurkun suutin kuin normisoleksissa, koska osa bensasta menee solenoidisuuttimen kautta ja sillä se säätää seosta. Tyhjäkäyntisolenoidisuutin on tyhjäkäyntikanavassa ja kaikki bensa menee tyhjäkäynnillä sen läpi, jolloin se säätää seosta.
Täyskaasulla seossäätö loppuu ja molemmat solenoidit asettuu puoliksi auki.
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 12.9.2011 10:48
Kirjoittaja E.P.
Suuttimia ei pääsääntöisesti voi Axtec:issa vaihtaa, koska niiden vaihtaminen sekoittaa järjestelmän toiminnan. Axtec pyrkii pitämään lambda-arvon ykkösessä, mikä on vaatimus katsastuksessa.
Lambda-arvo yksi saattaa vanhan mallisessa moottorissa tuntua siten, että veto voi olla hiukan ohutta ja aaltoilevaa. Ei vanhasta moottorista saa laihaseosmoottoria pelkästään pakokaasun takaisinkierrätyksellä.
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 13.9.2011 15:19
Kirjoittaja beewee
mites sitten menettelen, kun on ladassani vapaasti höökivä putki (ilman kattia) ja pitäs saada seokset rikkaammalle.
säätääkö nuo solenoidit sen automaattisesti, eli 1. ja 2. kurkun pääsuuttimia ei tarvitse isontaa?
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 13.9.2011 19:09
Kirjoittaja degen
Ota täystehotunnistin pois toiminnasta (letku tukkoon) ja sitten isontamaan suuttimia. Jos tästä jotai viripeliä meinasit siis tehdä, niin kuin olen jotenkin päätellyt.
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 13.9.2011 19:25
Kirjoittaja pressa
Mikäli ei päästöistä tarvitse välittää (eikä ole enää tarkoitus tulla välittämäänkään) niin solenoidisuuttimien "sielut" poikki niin silloin seos vastaa 100% ohjausta molemmilla suuttimilla (eli rikkaalla on). Toki jos on rikkinäiset suuttimet mistä katkaisee sielut, koska ehjille on ostajiakin...
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 13.9.2011 21:54
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Uusia ehjiä solenoideja saa. Mutta sopivien suuttimien kärkiä ei irtonaisina saa. Eli siis varsinaista suutinkokoa on paha muutella tai jos päät ovat huonot niin harmi homma. Tai en ainakaan minä löydä mistään erikokoisia päitä solenoidisuuttimiin.
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 13.9.2011 22:31
Kirjoittaja E.P.
Solenoidisuuttimien suutin tuntuu olevan katoava luonnonvara. Hampaat irvessä kiristettynä suutin antaa periksi, ja menee pilalle. Ainakin joissakin mulle kulkeutuneissa suuttimissa oli niin käynyt. Mutta hyvin tuntuu olevan axtec-tavaraa vielä markkinoilla, kun ei mun myynnissä olevasta "selviytymispaketista" ole tullut yhtään kyselyä. Sorttiasemalle kai ne pitää viedä.
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 13.9.2011 22:33
Kirjoittaja beewee
pressa kirjoitti:Mikäli ei päästöistä tarvitse välittää (eikä ole enää tarkoitus tulla välittämäänkään) niin solenoidisuuttimien "sielut" poikki niin silloin seos vastaa 100% ohjausta molemmilla suuttimilla (eli rikkaalla on). Toki jos on rikkinäiset suuttimet mistä katkaisee sielut, koska ehjille on ostajiakin...
eli toisin sanoen, solenoidisuuttimet pois pelistä tällä konstilla, ja seos määrätään jatkossa täysin suuttimien avulla?
jos vakiot ovat 110 ja 85, niin riittääkö mututuntumalla joku 10 pykälää isommat molempiin? kokemuksia kellään?
mikä noista letkuista on täystehotunnistimen letku?
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 14.9.2011 8:44
Kirjoittaja pressa
pressa kirjoitti:silloin seos vastaa 100% ohjausta molemmilla suuttimilla
beewee kirjoitti: toisin sanoen, solenoidisuuttimet pois pelistä?
Ei vaan suuttimet tulee täysillä peliin. Ykköselle heittäisin myös satakympin.
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 14.9.2011 9:20
Kirjoittaja E.P.
beewee kirjoitti:mikä noista letkuista on täystehotunnistimen letku?
Täystehotunnistin on lokasuojan sisäpinnalla, semmoinen pienehkö mötikkä, johon menee sähköpiuhat (imusarjalta tulevan letkun lisäksi).
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 15.9.2011 16:06
Kirjoittaja beewee
mut jos en isonnakaan suuttimia ja on tuo "tyhjä putki" niin säätääkö axtec itse oikean seoksen putkelle? ei vissii

Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 15.9.2011 17:50
Kirjoittaja degen
Ei. Se edelleen säätää seosta siten että λ=1. Ei se tiedä onko kattia vai ei.
Re: Axtec-kysymys
Lähetetty: 16.9.2011 20:27
Kirjoittaja beewee
ookoo,,
mitä tuo "sielujen" poikki laittaminen käytännössä meinaa? johdot poikki vai?