Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Elikkäs elikkäs, combiin (1300 remmikone) olisin puhaltimen lykkäämässä (pieni, jostakin 1.9l dieselistä) ja siitä pari kysymystä.

Ekana tuo bensanpaine, sähköpumpun oon laittamassa ja koska tulee kaasarilla, joka on paineistettu DGV Weber niin paljonko sille painetta tarvitaan? Ja ilmeisesti myös pitää olla ahtopaineen mukaan säätyvä. Tällästä säädintä kattelin: http://www.race.fi/fi/product/18970.html mutta tolla näkyis olevan pienin paine ~1,3baria, ja Jokarin kirjottelemassa Weber Faqissa luki että max paine noin 0,2bar. Mulla tosin kumikärkinen neula ja muovikoho joten..? Ahtoja muuten tulee 0,5-0,6 kiloa.

Painekotelo. Onko koolla väliä? Mulla on nyt tekeillä muuten samanlainen kuin Punanenällä aikanaan, multa vaan puuttuu tuo putkihässäkkä päältä: http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... ureid=3801

Näillä pääsen alkuun, tulen kyselemään lisää tyhmiä myöhemmin..
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

Yhtään sen enempää arvostelematta valintoja osien suhteen, tuon hintainen ja maalainen (lue:kiina) paineensäädin aiheuttaa todennäköisesti jossakin vaiheessa ongelmia, kokemusta on. Vastaus kyssäriin: bensanpaine n. 0,3 bar+käytetty ahtopaine. Eli jos paineet ovat esim. 0,7bar, niin polttoaineen paine kilon paikkeilla. Näin kaasarikoneessa siis. Itsellä ainakin toiminut aikoinaan jääautossa vallan mainiosti. Paineensäätimeksi voin hyvistä kokemuksista rikastuneena suositella tätä-->http://www.livefast.fi/kauppa/product_i ... 3virr47bq1
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ainakin ruiskun kanssa tuollanen kiinalainen race.fi kaupasta ostettu paineensäädin on toiminut ihan ok. Tuollasen rakenne kun on aika yksinkertainen että ei voi kummoista vikaa tullakaan.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja START »

http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... 241&theme=
tuollasia sitä ainakin ennen on käytetty. ei kai se mitään avaruus tekniikkaa vaadi
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja veli samara »

mulla olis sama homma, mutta perus pikkulohko nappiksella. Eli kaasarina toimii DGV ja ajatuksena olisi hankkia paineistukselle sopiva koho ja uusi vivusto mikä avaa molemmat läpät yhtä aikaa. Turboksi meinannut jotain halpaa dieselin perus mutkaa, ja kuuleri on omasta takaa.

Eli kysymys on miten saa tuon painekotelon tehtyä helpoiten/parhaiten. Minkä kokoinen, onko muodolla väliä yms. Budjetti on suhtkoht pieni, eli itse sen teen. kaikki muu on oikeastaan selvää jo. ja paineita ajattelin sen 0,5bar avaamatta konetta ollenkaan.

Kaikki neuvot ovat tarpeen. Olen lueskellut muutamaa pikkulohkon turbotus topiccia, mutta en ole löytänyt sopivaa vastausta näihin kysymysksiin. Jelpatkaa hieman.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja START »

ei kai siinä ole kun hitsaa jokunlaisen kotelon mikä käy sen kaasarin päälle.
ei se niin tarkkaa ole tollasessa virityksessä. ei se mikään valtava tarvi olla, mut semmonen kun sattuu sopimaan.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

START kirjoitti:http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... 241&theme=
tuollasia sitä ainakin ennen on käytetty. ei kai se mitään avaruus tekniikkaa vaadi
Tuossa on juurikin oikeanlainen säädin kaasari hommiin, ja se peruspaine nimenomaan MAX 0,3! sillä se säädinhän hoitaa sen ahdon mukaan paineen säätämisen.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

toktornivako kirjoitti:Tuossa on juurikin oikeanlainen säädin kaasari hommiin, ja se peruspaine nimenomaan MAX 0,3! sillä se säädinhän hoitaa sen ahdon mukaan paineen säätämisen.
Tuo oli tuplakaasareille, mutta tämähän on oikeanlainen yhdelle dgv:lle;
http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... 051TURB252

Mitenkä tuon paalulinjan kanssa pitää tehdä? Kylmästi vaan tukkoon?

Aattelin tehdä samanlaisen painekotelon kuin Iigorrr farkkuunsa: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... 007459.jpg

Pysyyköhän tuo tiiviinä jos kotelo kiinnitetään kuvan mukaisesti vain läpireikien kautta kaasarin runkoon, tiiviste tietty väliin? Ilmeisesti koska tollasia kiinnityksiä on useampi..
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja START »

miks ei, kun tiivisteen laittaa ja ei ole mitää 1mm peltiä (ei väänny luttuun kun kiristää)
ja se on sama, onko tuplien vai yhen kaasarin malli, sen toisen lähön voi tulpata. (ja jälkeen päin on sit valmiina kaks lähtöö kun tuplat laittaa....)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Mazak- kirjoitti:
toktornivako kirjoitti:Tuossa on juurikin oikeanlainen säädin kaasari hommiin, ja se peruspaine nimenomaan MAX 0,3! sillä se säädinhän hoitaa sen ahdon mukaan paineen säätämisen.
Tuo oli tuplakaasareille, mutta tämähän on oikeanlainen yhdelle dgv:lle;
http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... 051TURB252

Mitenkä tuon paalulinjan kanssa pitää tehdä? Kylmästi vaan tukkoon?
Jos tukit sen säätimen paluulinjan niin säädin ei toimi silloin ollenkaan!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Juu. Mites tuo virranjakaja? ajatuksissa olisi kärjetön, pitääkös sille tehdä muutoksia?
Ja olisko jollakulla myydä valmista pakosarjaa turbolle?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
pressa
Viestit: 10499
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jakajan ennakkosäädin muuttaa miinukselle ja turbon laippoja on erilaisia.
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

toktornivako kirjoitti:Jos tukit sen säätimen paluulinjan niin säädin ei toimi silloin ollenkaan!
Eihän ladassa oo paluulinjaa vakiona? Sellanen ilmeisesti siis rakenneltava :shock:
veli samara kirjoitti:Juu. Mites tuo virranjakaja? ajatuksissa olisi kärjetön, pitääkös sille tehdä muutoksia?
Ja olisko jollakulla myydä valmista pakosarjaa turbolle?
Jostakin luin että sen alipainesäädön voi hitsata kiinni, onko kellään kokemuksia tästä? Toimiiko?
Mulla olis kyllä kärjetönkin satsi mutta isolohkoon..

Entä keskipakosäätöinen, mitenkä pelais turbon kanssa?

Minkähän asteista painetta noi halvat bensapumput, esim biltema, lykkää? Tosin moposportilta saa tuota Huco -merkkistä pumppua ~70e hintaan ja sen pitäis olla ihan kelponen.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Juu "Huukoilla" ynnä muilla vastaavilla pumpuilla saa tässä tarkoituksessa heittää vesilintua! hankit jonkun pienen ruiskun pumpun niin toimii varmasti,tuotto ja paine riittää sitten jatkossakin!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

beewee

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja beewee »

itellä mieles kans pienen turbon laitto.

miten hyvin voimansiirto ja kytkin kestää nuo turbot, pitääkö vahvistaa paikkoja?
ja riittääkö vakio bensapumppu <1.0 bar ahdoille ja weber dgv 32 36??
Vastaa Viestiin