Sivu 1/1
Samara 1.5i kierroslukumittari
Lähetetty: 7.8.2004 19:16
Kirjoittaja mikael
Onko mahdollista asentaa ruiskusamaraan kierroslukumittari?
Virranjakajaa ei ole, vaan suorasytytys.
Mistä pitäisi lähteä etsimään signaalia rundikellolle, joka
normaalisti otetaan puolasta.
Onko kenelläkään kokemusta moisen asentamisesta?
Tulisi samarasta kivemman oloinen.
Lähetetty: 8.8.2004 9:27
Kirjoittaja turbo ic
ruiskun boksista pitäis löytyä singnaali, johdon väriä en osaa kertoa.
Lähetetty: 14.2.2006 16:37
Kirjoittaja 4d sedan
turbo ic kirjoitti:ruiskun boksista pitäis löytyä singnaali, johdon väriä en osaa kertoa.
Onko kellään tietoa väristä? Aihe on näköjään jo puolitoistavuotta vanha, mutta silti ajankohtainen

Lähetetty: 14.2.2006 18:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
laitoin galleriaa kaavion, siinä vasemmassa alkakulmassa valkoinen johto, merkitty C-kirjaimella, menee kierroslukumittarille niissä malleissa joissa sellainen on, johtoa seuraamalla löytyy toinen pää ruiskun ohjaimen liittimestä.
http://ladakerho.fi/ladagalleria/albums ... ruisku.jpg
Kiekkamittari
Lähetetty: 16.2.2006 21:02
Kirjoittaja rotsi4
Tuollainen biltema-mallinen kierroslukumittari pitäisi oikeasti kytkeä puolan -napaan, ja sieltä löytyy kovinkin omituista singaalia, huippujännitettä 200 volttiin asti ainakin.
Olen kuullut ettei tuollainen toimi tuon c-johdon kautta, en kylläkään ole koettanut.
Mutta kertokaas miten käy että viisastun

Lähetetty: 16.2.2006 21:07
Kirjoittaja Lada-Jussi
tossa kytkentäkaaviossa mainitaankin toi johto jotenkin matalavolttisena (näin mun suomentamana), mitä sit tarkottaa, eihän perinteinen puolalta tulevakaan sentään niistä korkeajännitekaapeleista lähe.... en tiiä, sähköt on mulle muutenkin aika hepreaa, toivottavasti joku kokeilee, mäkin voisin sitten testata jos toimii, olis kiekkamittari ihan kiva.
Lähetetty: 16.2.2006 21:09
Kirjoittaja ,_,/ukka
No jos ei muuten onnistu ni laittaa dieselin mittarin, jossa singnaali kerätään omalla anturilla joka saa pulsseja siimapyörään kiinitetystä magneetista...
,_,/ukka
Re: Kiekkamittari
Lähetetty: 19.2.2006 13:07
Kirjoittaja THI-900
rotsi4 kirjoitti:Tuollainen biltema-mallinen kierroslukumittari pitäisi oikeasti kytkeä puolan -napaan, ja sieltä löytyy kovinkin omituista singaalia, huippujännitettä 200 volttiin asti ainakin.
Olen kuullut ettei tuollainen toimi tuon c-johdon kautta, en kylläkään ole koettanut.
Mutta kertokaas miten käy että viisastun

Olen asentanut kolme tommosta bilteman mittaria menestyksekkäästi, ihan suoraan ohjeen mukaan.
Se toimintahan perustuu jostiin tohon omituiseen signaaliin. Oon tutkinu sen mittarin sisukset, ja se toimi muistaakseni niin, että siellä oli joku A/D muunnin esti sille signaalille, ja sitte se vahvistettiin ja ajettiin takasin D/A muuntimella analogiajännitteeksi jolla sitten ohjattiin sitä normaalia kelakäämimittaria ("viisarimittari").
Mutta ne mittarit toimii siis hyvin. Hinta/Laatusuhde loistava!!!
Lähetetty: 19.2.2006 13:34
Kirjoittaja Turbiini
Halvat mittarit tosiaan tarttee sin induktio piikin (liki -400v) eli puolata signaalin joutuu ottamaan, Ei pitäisi olla ongelma suorasytkässäkään, onhan siinä jopa 2 puolaa. pitää vaan olla mittari josta löytyy 2syl asento muuten ei näytä oikein.
Lähetetty: 20.2.2006 10:53
Kirjoittaja THI-900
Vihje: Se sylinterimäärän valinta toteutetaan RC-piirillä, jossa R:arvoa muutetaan. Eli ei tarvi olla mitään erikoisasentoja siinä mittaris. Pari yksinkertaisesta laskutoimistusta vain ja vastuskauppaan, niin kyllä skulaa! Bilteman mittari ainaski pitäs olla helppo muuttaa!

Lähetetty: 20.2.2006 10:59
Kirjoittaja Lada-Jussi
mitenkäs siis kansan kielellä teknistä korkeakoulua käymätön asentaa tuon mittarin

Lähetetty: 21.2.2006 0:44
Kirjoittaja THI-900
Tässä nyt ei puolen yön jälkeen satu olemaan yhtään sellasta biltemamittaria paloina, mutta mun periaate on tämä (ei saa sitte haastaa oikeuteen jos ei toimi

):

Eli jos asennetaan kaksipuolaiseen järjestelmään, niin tämän vastuksen (se mikä tulee valintakytkimen jälkeen) arvo tulee olla joko puolet tai kaksinkertainen 4-sylinterisen asennosta. Sen onko se puolet vai kaksinkertainen saa selville sillä, että mittaa vaikka 5-sylinteriasentoisen vastuksen. Jos se on isompi kun 4-sylinterisen, niin sitte arvo on puolet ja päin vastoin.

Käytännönesimerkki: 4-sylinterisen vastusarvo on 1k ohm ja 5-sylinterisen arvo on suurempi => oikeavastusarvo on 1k/2 = 500 ohm.

Kun vastus on vaihdettu kytketään vain piuhat kiinni ohjeen mukaan!
Ymmäriskö Lenin nyt? Oon muuten kare tosta "arvonimestä" oot viisiin ensimmäinen laatuaan?
Lähetetty: 21.2.2006 9:03
Kirjoittaja Lada-Jussi
THI-900 kirjoitti:Ymmäriskö Lenin nyt? Oon muuten kare tosta "arvonimestä" oot viisiin ensimmäinen laatuaan?
no on noi vastukset mulle vähän vaikeita, teoria ihan ok luulisin.... ton lenin saa nopeestikin, kun kuuntelee vaikka paljo musiikkia ja käy kuittaa jokaisen biisin topiciin "mitä musiikkia kuuntelet nyt" ja lisäksi käy kirjaamassa syömisensä "mitä syöt nyt"-topiciin
