Samara 1.5i kierroslukumittari

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
mikael

Samara 1.5i kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja mikael »

Onko mahdollista asentaa ruiskusamaraan kierroslukumittari?
Virranjakajaa ei ole, vaan suorasytytys.
Mistä pitäisi lähteä etsimään signaalia rundikellolle, joka
normaalisti otetaan puolasta.

Onko kenelläkään kokemusta moisen asentamisesta?
Tulisi samarasta kivemman oloinen.
turbo ic

Viesti Kirjoittaja turbo ic »

ruiskun boksista pitäis löytyä singnaali, johdon väriä en osaa kertoa.
4d sedan

Viesti Kirjoittaja 4d sedan »

turbo ic kirjoitti:ruiskun boksista pitäis löytyä singnaali, johdon väriä en osaa kertoa.
Onko kellään tietoa väristä? Aihe on näköjään jo puolitoistavuotta vanha, mutta silti ajankohtainen :roll:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

laitoin galleriaa kaavion, siinä vasemmassa alkakulmassa valkoinen johto, merkitty C-kirjaimella, menee kierroslukumittarille niissä malleissa joissa sellainen on, johtoa seuraamalla löytyy toinen pää ruiskun ohjaimen liittimestä.

http://ladakerho.fi/ladagalleria/albums ... ruisku.jpg
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
rotsi4

Kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Tuollainen biltema-mallinen kierroslukumittari pitäisi oikeasti kytkeä puolan -napaan, ja sieltä löytyy kovinkin omituista singaalia, huippujännitettä 200 volttiin asti ainakin.

Olen kuullut ettei tuollainen toimi tuon c-johdon kautta, en kylläkään ole koettanut.

Mutta kertokaas miten käy että viisastun 8)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tossa kytkentäkaaviossa mainitaankin toi johto jotenkin matalavolttisena (näin mun suomentamana), mitä sit tarkottaa, eihän perinteinen puolalta tulevakaan sentään niistä korkeajännitekaapeleista lähe.... en tiiä, sähköt on mulle muutenkin aika hepreaa, toivottavasti joku kokeilee, mäkin voisin sitten testata jos toimii, olis kiekkamittari ihan kiva.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

No jos ei muuten onnistu ni laittaa dieselin mittarin, jossa singnaali kerätään omalla anturilla joka saa pulsseja siimapyörään kiinitetystä magneetista...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

rotsi4 kirjoitti:Tuollainen biltema-mallinen kierroslukumittari pitäisi oikeasti kytkeä puolan -napaan, ja sieltä löytyy kovinkin omituista singaalia, huippujännitettä 200 volttiin asti ainakin.

Olen kuullut ettei tuollainen toimi tuon c-johdon kautta, en kylläkään ole koettanut.

Mutta kertokaas miten käy että viisastun 8)
Olen asentanut kolme tommosta bilteman mittaria menestyksekkäästi, ihan suoraan ohjeen mukaan.

Se toimintahan perustuu jostiin tohon omituiseen signaaliin. Oon tutkinu sen mittarin sisukset, ja se toimi muistaakseni niin, että siellä oli joku A/D muunnin esti sille signaalille, ja sitte se vahvistettiin ja ajettiin takasin D/A muuntimella analogiajännitteeksi jolla sitten ohjattiin sitä normaalia kelakäämimittaria ("viisarimittari").

Mutta ne mittarit toimii siis hyvin. Hinta/Laatusuhde loistava!!!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Halvat mittarit tosiaan tarttee sin induktio piikin (liki -400v) eli puolata signaalin joutuu ottamaan, Ei pitäisi olla ongelma suorasytkässäkään, onhan siinä jopa 2 puolaa. pitää vaan olla mittari josta löytyy 2syl asento muuten ei näytä oikein.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Vihje: Se sylinterimäärän valinta toteutetaan RC-piirillä, jossa R:arvoa muutetaan. Eli ei tarvi olla mitään erikoisasentoja siinä mittaris. Pari yksinkertaisesta laskutoimistusta vain ja vastuskauppaan, niin kyllä skulaa! Bilteman mittari ainaski pitäs olla helppo muuttaa! 8)
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mitenkäs siis kansan kielellä teknistä korkeakoulua käymätön asentaa tuon mittarin :? :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tässä nyt ei puolen yön jälkeen satu olemaan yhtään sellasta biltemamittaria paloina, mutta mun periaate on tämä (ei saa sitte haastaa oikeuteen jos ei toimi :lol: ):

:arrow: Eli jos asennetaan kaksipuolaiseen järjestelmään, niin tämän vastuksen (se mikä tulee valintakytkimen jälkeen) arvo tulee olla joko puolet tai kaksinkertainen 4-sylinterisen asennosta. Sen onko se puolet vai kaksinkertainen saa selville sillä, että mittaa vaikka 5-sylinteriasentoisen vastuksen. Jos se on isompi kun 4-sylinterisen, niin sitte arvo on puolet ja päin vastoin.

:arrow: Käytännönesimerkki: 4-sylinterisen vastusarvo on 1k ohm ja 5-sylinterisen arvo on suurempi => oikeavastusarvo on 1k/2 = 500 ohm.

:arrow: Kun vastus on vaihdettu kytketään vain piuhat kiinni ohjeen mukaan!

Ymmäriskö Lenin nyt? Oon muuten kare tosta "arvonimestä" oot viisiin ensimmäinen laatuaan?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

THI-900 kirjoitti:Ymmäriskö Lenin nyt? Oon muuten kare tosta "arvonimestä" oot viisiin ensimmäinen laatuaan?
no on noi vastukset mulle vähän vaikeita, teoria ihan ok luulisin.... ton lenin saa nopeestikin, kun kuuntelee vaikka paljo musiikkia ja käy kuittaa jokaisen biisin topiciin "mitä musiikkia kuuntelet nyt" ja lisäksi käy kirjaamassa syömisensä "mitä syöt nyt"-topiciin :lol: :lol: :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin