Etujousien vaihto
Etujousien vaihto
Mikähän on oikea taktiikka etujousien vaihtoon, 3 tuntia turattiin ja saatiin yksi jousi vaihdettua. Irti oli yläpallo ja iskari. Tuossa suunnittelin että jos alajousilautasen irrottaisi ja ujuttaisi pois alta niin voisi onnistua aika paljon helpommin?
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Re: Etujousien vaihto
Uh, mikä hommassa vastusti? Pallonivel? Vai johonkin muuhun autoon tarkoitettuja korotusjousiako Nivaan sovittelitte? Toivottavasti ette ihan liian pitkiä.
Itse en irrottaisi lautasta. Ehkä sen voi saada helposti irti, mutta takaisin saaminen voi olla hankalaa kun jousi sitä sivuun koittaa työntää. Pemahtaa pian koko systeemi päin näköä.
Ei kai siinä muuta kuin auto pukkien varaan ja tunkalla alatukivarren liikkeitä säätelee. Onhan se lähes aina hankalaa kun jousien kanssa joutuu telmimään. Oli ne sitten pieniä tai isoja.
Kun saa iskarin ja pallonivelen irti, niin laskee tunkalla alatukivarren alas, vaihtaa jousen tarvittaessa sorkkaraudan avustuksella ja tunkkaa ylös. Pallonivelen ruuvi kiinni jne. Jos kallistuksenvakaaja hanttiin laittaa, niin tunkkaa koko auton niin ylös että toinenkin etupyörä roikkuu ilmassa tai irrottaa vakaajan pään.
Jousen puristimien hankkiminen on yksi vaihtoehto, mikä helpottaisi, jos jousi oli se mikä ongelmia aiheutti. Vaan ei kai parin tunnin aika harrastusten parissa kuolemaksi ole?
Itse en irrottaisi lautasta. Ehkä sen voi saada helposti irti, mutta takaisin saaminen voi olla hankalaa kun jousi sitä sivuun koittaa työntää. Pemahtaa pian koko systeemi päin näköä.
Ei kai siinä muuta kuin auto pukkien varaan ja tunkalla alatukivarren liikkeitä säätelee. Onhan se lähes aina hankalaa kun jousien kanssa joutuu telmimään. Oli ne sitten pieniä tai isoja.
Kun saa iskarin ja pallonivelen irti, niin laskee tunkalla alatukivarren alas, vaihtaa jousen tarvittaessa sorkkaraudan avustuksella ja tunkkaa ylös. Pallonivelen ruuvi kiinni jne. Jos kallistuksenvakaaja hanttiin laittaa, niin tunkkaa koko auton niin ylös että toinenkin etupyörä roikkuu ilmassa tai irrottaa vakaajan pään.
Jousen puristimien hankkiminen on yksi vaihtoehto, mikä helpottaisi, jos jousi oli se mikä ongelmia aiheutti. Vaan ei kai parin tunnin aika harrastusten parissa kuolemaksi ole?
Re: Etujousien vaihto
Eipä jotenkin tullut mieleen tuo alapallon irrottaminen, ja puristimet on jo käytössä. Katotaas ens kerralla jos onnistais helpommin
Niin ja ihan vakiojousia sinne vaihtelen, aika kuolleet nuo vanhat on.

Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Re: Etujousien vaihto
Kyllähän kävi aika näppärästi, menee uusi jousi muuten paremmin paikalleen ilman puristimia. Vänkärillä vaan kampes tukivarren ihan alas ja plops jousi paikalleen
Seuraavaks sitten takaset vaihtoon kun nyt on sitten tietysti vastavuoroisesti takakenossa.

Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Etujousien vaihto
itse jumppasin noin kierroksen verran pitemmät meisselin jouset eteen..ensimäinen puoli kiristimien kanssa temuten ja toinen puoli rautakangella ja sorkkiksella.
jälkimäinen huomattavasti nopeampi. toinen paino alatukivartta kangella ja ite vieteriä sorkkiksella.
mutta huomattavasti vaikeempi touhu kun takavetoon.
mutta ilman vänkäriä olikin vasta jännä saada ylätukivarsi yläpalloon kiinni. ei auttanu ku pitkillä kierretangon pätkillä vetää. toinen puol sitten juur meni tunkilla ja rautalagella avittaen.
minkä korkusia palikoita tuonne tukivarren ja pallon väliin on väännetty? 1.5cm kuulostaa vähältä mutta riittääkö kuitenkin?
jälkimäinen huomattavasti nopeampi. toinen paino alatukivartta kangella ja ite vieteriä sorkkiksella.
mutta huomattavasti vaikeempi touhu kun takavetoon.
mutta ilman vänkäriä olikin vasta jännä saada ylätukivarsi yläpalloon kiinni. ei auttanu ku pitkillä kierretangon pätkillä vetää. toinen puol sitten juur meni tunkilla ja rautalagella avittaen.
minkä korkusia palikoita tuonne tukivarren ja pallon väliin on väännetty? 1.5cm kuulostaa vähältä mutta riittääkö kuitenkin?
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Etujousien vaihto
Kai sinne voisi paksumpaakin laittaa, joku 25mm olis varmaan ihan jees(saisi enemmän ulosjoustoakin, mikäli se on toivottavaa vetarien puolesta..). Tosin en sit tiedä miten vaikuttaa pyöränkulmiin, tuon 15mm jälkeen on ainakin tuntunut ihan hyvältä.
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Re: Etujousien vaihto
Kyllä sä sen sitten huomaat , kun rupeaa menemään etuvetareita roppakaupalla..Midi^ kirjoitti:Kai sinne voisi paksumpaakin laittaa, joku 25mm olis varmaan ihan jees(saisi enemmän ulosjoustoakin, mikäli se on toivottavaa vetarien puolesta..). Tosin en sit tiedä miten vaikuttaa pyöränkulmiin, tuon 15mm jälkeen on ainakin tuntunut ihan hyvältä.

Noin perus nyrkkisääntönä on nivan etupäähän 35-40mm korotus vakiovetareilla, sen jälkeen alkaa kulmat menemään rempalleen, joten pitää tehdä muutoksia vetoakseleihin, etuprän kiinnityksiin tai ripustusgeometriaan, rajuimmissa tapauksissa kaikkiin edelämainittuihin.
Niin,, ja se 35mm etupään korotus kannattaa tehdä alatukivarren ja etujousen alalautasen välistä "kiinnityskulmaa" muuttamalla, jättäen orkkis jouset paikoilleen. Kallistuksen vakaaja siirtyy samalla alatukivarren yläpuolelle (pienen loven joutuu rälläköimään tukivarteen)
Niin ja kaiken lisäksi Venäjältä on edelleen saatavana sitä jousipuristinta joka tulee jousen sisälle (ns. mersumalli), eipähän lentele vieterit silmille.
Viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä.
Re: Etujousien vaihto
Näin on juurikin tehty omassa, tosin noin 30mm korotettu. Kts. kuva: http://kotisivu.dnainternet.fi/karimaa/ ... orotus.jpg Jousilautasen alla on palikat 7,5mm, 12,5mm, 20mm ja 25mm. Niinkuin näkyy jossain asennossa etuvetarin nivelen suojamuovi hankaa pikkasen jousilautaseen, mutta ei aiheuttane mitään toimenpiteitä. Voisi tietysti jousilautasen reunalle antaa pikkusen lekaa.naco kirjoitti: Niin,, ja se 35mm etupään korotus kannattaa tehdä alatukivarren ja etujousen alalautasen välistä "kiinnityskulmaa" muuttamalla, jättäen orkkis jouset paikoilleen. Kallistuksen vakaaja siirtyy samalla alatukivarren yläpuolelle (pienen loven joutuu rälläköimään tukivarteen)
Ei tässä mulla mitään vakaajaa ole edes, onko näissä vainhoissa(79) koskaan ollutkaan?

Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Etujousien vaihto
itse meinasin keväällä tuohon vaihdella etupäähän uudet tukivarret ja vetarit. vanhat sen verta elämää nähneet että nuilla en ala mitään puuhaamaan.
se nyt jäi vielä kiinnostamaan että tuo 15mm riittää yläpallon ja tukivarren väliin että pääsee etupää nousemaan tuon 3-4cm.?
kun tuo ulosjousoton pohjaan lyönti kumi tuolla näyttäs eniten haraavaan korotusta vastaan.
tokihan tuon sitten näkee kun tunkin kanssa puuhaa mutta mieluusti tekee nappulat työmaalla valmiiksi että saa viikonlopun askarella.
tosin sitten niinkuin sanoin kevään murheita, talvi kerätään nappuloita keväällä sitten offivalmiiksi.
se nyt jäi vielä kiinnostamaan että tuo 15mm riittää yläpallon ja tukivarren väliin että pääsee etupää nousemaan tuon 3-4cm.?
kun tuo ulosjousoton pohjaan lyönti kumi tuolla näyttäs eniten haraavaan korotusta vastaan.
tokihan tuon sitten näkee kun tunkin kanssa puuhaa mutta mieluusti tekee nappulat työmaalla valmiiksi että saa viikonlopun askarella.
tosin sitten niinkuin sanoin kevään murheita, talvi kerätään nappuloita keväällä sitten offivalmiiksi.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Etujousien vaihto
Kyä se riittää mutta voisi tosiaan isommankin palikan ehkä laittaa. Itse otin vielä lisäksi pari senttiä kumeista pois.
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Re: Etujousien vaihto
Mulla on muuten yks pari noita spacereita ja jousilautasen alle tulevia alumiinipalikoita satsi ylimääräisiä. Jos on tarvis?
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Etujousien vaihto
pidetään mieles.. tosin rojekti vaihtu, iski pussihosusuus ja en raaskinut tuota konelan varustelemaa silpoa. se jatkaa sunnuntaina matkaansa eteenpäin asiasta ymmärtävälle.Midi^ kirjoitti:Mulla on muuten yks pari noita spacereita ja jousilautasen alle tulevia alumiinipalikoita satsi ylimääräisiä. Jos on tarvis?
keväällä alan tuosta vanhemasta värkkäämään offiryöpettä.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Etujousien vaihto
Täällä olis tarvetta kyseisille kilkkeille...Midi^ kirjoitti:Mulla on muuten yks pari noita spacereita ja jousilautasen alle tulevia alumiinipalikoita satsi ylimääräisiä. Jos on tarvis?
Onko vielä vapaana?
Re: Etujousien vaihto
ajattelin vastata vaikka vanha topikki onkin mutta kun kerran töissä tylsää niin vastataan.
helpoin jousen vaihto konsti on tosiaan se että irroittaa alapallon 3kpl 13mm kannalla olevaa pulttia ja iskarin alapään tai yläpään. takaisin laitto onnistuu helpoiten että väntää sitä jousipetiä alaspäin vaikka sorkkaraudalla. ja ei sinne yläpallon alle kannata laittaa mitään palaa välttämättä, riittää kun ottaa siitä ulosjousto kumista tarpeeksi pois silläkin saa jo niin jyrkän kulman vetariin että loppuu liikerata ainakin vanhan mallin vetarissa missä on ristinivel.Itsellä 34.5cm pitkät jouset edessä ja ainoastaan ulosjouston kumeja pilkottu ja sen leikkaaminen onnistuu ihan hyvin vaikka rälläkällä taikka kuumalla puukolla.
helpoin jousen vaihto konsti on tosiaan se että irroittaa alapallon 3kpl 13mm kannalla olevaa pulttia ja iskarin alapään tai yläpään. takaisin laitto onnistuu helpoiten että väntää sitä jousipetiä alaspäin vaikka sorkkaraudalla. ja ei sinne yläpallon alle kannata laittaa mitään palaa välttämättä, riittää kun ottaa siitä ulosjousto kumista tarpeeksi pois silläkin saa jo niin jyrkän kulman vetariin että loppuu liikerata ainakin vanhan mallin vetarissa missä on ristinivel.Itsellä 34.5cm pitkät jouset edessä ja ainoastaan ulosjouston kumeja pilkottu ja sen leikkaaminen onnistuu ihan hyvin vaikka rälläkällä taikka kuumalla puukolla.