toi lämppärijuttu on vakio kyssäreitä täällä, vois löytyy haullakin... mutta kerrottakoon että yleensä syy on irronneessa vaijerissa, vaijerin kiinnitys lämppärin hanassa pettää eikä säätö toimi, tai sitten hana on voinut jumittua, mutta sehän selviää siitä siirtyykö säätövipu.
ite olen käyttänyt sulakeboxiin tukevaa kuminauhaa ja pieniä nippusiteitä, niillä kun kiristää sulakkeen kiinni niin pysyy.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Mullakin puhalsi pari vuotta vaan kuumaa. Sitte meni hermot ja aloin tutkimaan niin vaijeri ei sulkenutkaan hanaa ihan täysin. Säädin vaijeria niin että nyt menee kiinni mutta ei aukea ihan kokonaan ja jopa tulee viileää ilmaa. Aluksi tuntu niinku ois ilmastointi ollu
yksi tapa korjata on vaihtaa hanaksi tuollainen tavallinen vesihana
sitähän ei sitten enää vaijereilla ohjata vaan laitetaan siististi hansikaslokeron alle ja säädetään vain tarvittaessa eli keväällä puoliksi auki kesällä kiinni syksyllä puoliksi auki ja talveksi auki
Ihan varmasti olis suht helppo virittää kuulaventtiilistä hana joka toimii kojelaudasta käsin, eihän se muuta tee se vipu ku siirtää piuhaa. Eli ne kun saa viritettyä jotenkin... pitäneekin käydä rautakaupassa LVI puolella...
pressa kirjoitti:yksi tapa korjata on vaihtaa hanaksi tuollainen tavallinen vesihana
sitähän ei sitten enää vaijereilla ohjata vaan laitetaan siististi hansikaslokeron alle ja säädetään vain tarvittaessa eli keväällä puoliksi auki kesällä kiinni syksyllä puoliksi auki ja talveksi auki
Minäkin suunnittelin tuollaista tavallisen "vesihana" homman laittoa. Kun meni pari, kolme hanaa kuukaudessa rikki. Menin sitten käymään eräällä koneistamolla täällä Raahessa ja siellä asiantunteva vanha lada-mies käski testata ettei kansipahvi ole palanut. Eli ettei syyläri vaan kupli lämpöisenä. No testasin ja pulputtihan se. Vaihdoin kansipahvin ja tein vähän muutakin remppaa samalla ja asensin uuden hanan eikä ole sen jälkeen vuotanut. Mitäköhän olisi tapahtunut jos olisin sen vesihanan mennyt asentaan ja ajellut menemään..
Misha kirjoitti:Toi on vakkarikysymys mutta siihen ei ole vastausta. Todennäköisin vastaus on kuitenkin se, että hana on rikki.
Hana on sisältä sillätavalla rikki, että se päästää kuumaa vettä kennoon, mutta ei niin rikki että se vielä vuotaisi sisältönsä lattialle.
Ehkä ennemminkin pitäisi keskustella ratkaisusta hanaongelmalle.. se on kuitenkin 30 egen paukku kun sen vaihtaa.
Se hanahan on helppo testata. Kääntää sen käsin siitä vaijerin kiinnityskohdasta toiseen asentoon. Jos ei käänny tai kääntämisen jälkeen tulee edelleen kuumaa, on hana viallinen. Jos taas kuuman tulo loppuu, on vaijeri irronnut vivusta.
Muistakaa hanat
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
kimila kirjoitti:Mullakin puhalsi pari vuotta vaan kuumaa. Sitte meni hermot ja aloin tutkimaan niin vaijeri ei sulkenutkaan hanaa ihan täysin. Säädin vaijeria niin että nyt menee kiinni mutta ei aukea ihan kokonaan ja jopa tulee viileää ilmaa. Aluksi tuntu niinku ois ilmastointi ollu
Mulla oli yhdestä Ladasta kulunut vaijeri vivun päästä niin, ettei siihen saannut pitävää otetta. Kun kiinnityksen teki sitten pitävään kohtaan, niin vaijeri jäi liian lyhyeksi eikä siis avannut hanaa täysin. Se ei kylläkään estänyt kuumaa vettä tulemasta tarpeeksi lämmityslaitteen kennostoon auton lämpimäksi pitämiseksi.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
mulla on taas niinpäin että tulee pelkää kylmää. kun kääntää veden hanasta lämppäriin päin niin puro solisee vänkärin jalkoihin. laitan hanan sitten kun kylmyys pakottaa. nyt iltaisin selviää vielä villapaidalla.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
mulla tulee vielä ees vähän kylmää ku on aivan ääriasennossa, jos pistää vähän oikealle niin heti tulee kuumaa. eli sitä joutuu koko ajan sääteleen ettei oo kylmä tai kuuma. sopivaa vaihtoehtoa ei saa. ja kertokaa nyt vielä joku että miten ne säätimet toimii. siis mikä on punanen ja mikä sininen ja mikä se alimmainen? ihan vaan varmistukseks. ylimmästä puuttuu mulla se muovisuojus ja se on aika hitsi vääntää kylmällle ku menee sormet särki. eli on aika jäykkä siellä vasemmassa reunassa..
thecrazed kirjoitti:mulla tulee vielä ees vähän kylmää ku on aivan ääriasennossa, jos pistää vähän oikealle niin heti tulee kuumaa. eli sitä joutuu koko ajan sääteleen ettei oo kylmä tai kuuma. sopivaa vaihtoehtoa ei saa. ja kertokaa nyt vielä joku että miten ne säätimet toimii. siis mikä on punanen ja mikä sininen ja mikä se alimmainen? ihan vaan varmistukseks. ylimmästä puuttuu mulla se muovisuojus ja se on aika hitsi vääntää kylmällle ku menee sormet särki. eli on aika jäykkä siellä vasemmassa reunassa..
Punanen on sen hanan säätö. Se päästää vettä kennoon tai sit ei. Oo onnellinen että se ees toimii. Useimmilla ei tunnu pelittävän.
Se sininen on raitisi ilma tai ei. Tarvitset raitista ilmaa ikkunoiden huurteenpoistoon sadekelillä.
Alimmainen säätää ilmaa joko tuulilasille tai sitten sivuilla oleville ohjaimille ja on varmaan turhin noista kaikista.