Kokemuksia bussimatkoista
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Kokemuksia bussimatkoista
Ensimmäiset muistot ovat 50-luvulta, jolloin bussit olivat sellaisia pitkänokkaisia, joissa kuski avasi oven paikaltaan käsin mekaanisella nivelvivulla.Kuljettajan toimenkuvaan ei kuulunut rahastaminen, vaan siihen oli eri henkilö. Varsinkin ensimmäisten dieselbussien tultua oli meteli ja käry häiritsevä. Mäkisten ja mutkaisten teiden takia siihen liittyi oksennuksen haju. Oksennuspussit olivat vakiovaruste ja sellaisen täytyttyä kuljettaja pysähtyi, jotta tuotos voitiin heittää tien oheen. Aikataulut olivat väljiä ja varsinkin kesäaikaan oli mukavaa kun jossain risteyksessä keskellä ei mitään pysähdyttiin vartiksi odottamaan toisesta suunnasta tulevaa bussia. Aina paistoi aurinko ja tienvarren mansikat kypsiä.
60-luvun loppupuolella kuljin opiskeluaikana 90 kilometrin matkan neljän vuoden ajan viikonloppuisin. Tuolloin autot olivat jo melko nykyaikaisia, mutta tuolla matkalla kierreltiin vielä kaiken maailman korpikylien kautta, vaikka uusi suora pikitiekin oli jo olemassa.
Sitten kuluikin yli neljäkymmentä vuotta ilman bussikokemuksia, kunnes viime syksynä matkustin Kouvolasta Varkauteen. Pieksämäelle meni InterCity, mutta tuohon aikaan illasta matka jatkui Varkauteen JunaBussilla. Valtavan iso ja hieno bussi. Matkustajina minä ja toinen vanha pappa.
Talvesta asti olen ollut ahkera paikallisliikenteen käyttäjä. Ulko-oveltani on pysäkille 50 metriä, eikä mistään niistä paikoista, joissa olen asioinut, ole pysäkille matkaa enempää kuin 200 metriä. Bussit ovat uusia matalalattiabusseja, jotka niiaavat pysäkillä, kuljettajat ystävällisiä ja busseja kulkee puolen tunnin välein. Nyt koulujen loma-aikaan harvemmin. 40 matkan älykortti maksaa 40 euroa.
Mitenkähän siihen Enemmistö ry:hyn liitytään?
60-luvun loppupuolella kuljin opiskeluaikana 90 kilometrin matkan neljän vuoden ajan viikonloppuisin. Tuolloin autot olivat jo melko nykyaikaisia, mutta tuolla matkalla kierreltiin vielä kaiken maailman korpikylien kautta, vaikka uusi suora pikitiekin oli jo olemassa.
Sitten kuluikin yli neljäkymmentä vuotta ilman bussikokemuksia, kunnes viime syksynä matkustin Kouvolasta Varkauteen. Pieksämäelle meni InterCity, mutta tuohon aikaan illasta matka jatkui Varkauteen JunaBussilla. Valtavan iso ja hieno bussi. Matkustajina minä ja toinen vanha pappa.
Talvesta asti olen ollut ahkera paikallisliikenteen käyttäjä. Ulko-oveltani on pysäkille 50 metriä, eikä mistään niistä paikoista, joissa olen asioinut, ole pysäkille matkaa enempää kuin 200 metriä. Bussit ovat uusia matalalattiabusseja, jotka niiaavat pysäkillä, kuljettajat ystävällisiä ja busseja kulkee puolen tunnin välein. Nyt koulujen loma-aikaan harvemmin. 40 matkan älykortti maksaa 40 euroa.
Mitenkähän siihen Enemmistö ry:hyn liitytään?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Tästä meiltä pääsee lähimpään "oikeaan kaupunkiin", Lahteen vajaan kolmenkymmenen kilometrin päähän bussilla kätevästi koulupäivisin kaksi kertaa päivässä, seitsemältä ja kahdeksalta aamulla kun ajaa ensin vajaan tunnin Orimattilaan josta vaihdetaan Lahteen menevään bussiin ja reilun puolen tunnin päästä ollaan perillä. Sitten iltapäivällä bussilla takaisin Orimattilaan (näitä sentään kulkee puolen tunnin välein) josta pääsee takaisin myös koulupäivinä kaksi kertaa päivässä, kolmelta ja neljältä iltapäivällä. Viikonloppuisin ja loma-aikoina tätä ylellisyyttä ei ole tarjolla. Ei varsinaisesti kokemus kun en ole kertaakaan kokeillut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Sama täällä, bussilla ei pääse minnekkään, tai jos pääsee, niin takaisin ei ainakaan pääse. Turha edes uneksia käyttävänsä julkisia mihinkään vakavampaan.
Kokemusrikasta bussimatkaa etsiville olisi voinut "suositella" Eurolinesin vuoroja Tallinnasta muualle Eurooppaan, mutta näyttävät jo lopettaneen. Siinä sitä oli tunnelmaa, kun vedetään viimeiseen paikkaan täydellä bussilla vastaantulijoiden kaistaĺla kuoppaista tietä keskellä yötä - yritä siinä sitten nukkua. Eurolinesin sivujen tilalla näkyy olevan nykyään Lux Express, tuskin nimestä huolimatta meno on niin paljoa muuttunut. Kerran olen heittänyt Tallinna-Varsova-Tallinna reissun, en kyllä ihan äkkiä kokeilisi uudestaan.
Puolasta voisi vielä löytyä sitä vanhan ajan tunnellmaa, tuollaisilla Autosan-busseilla, jotka tuntuvat kulkevan max 60km/h alamäkeen ajavat kiireettä kylästä kylään:

Joskus on tehnyt mieli kokeilla tuota lepposian näköistä kiireetöntä matkustusta, varsinkin kun perässä on tullut ajettua ja kirottua kun ohikaan ei pääse. (PKS on lähestulkoon muodostunut jo kirosanaksi
) Kerrankin ohitin yhden ja rinnalla ollessani huomasin, että siellä kuskilla oli ratin päällä kirja, jota siinä rahallisesti lueskelee.
Kokemusrikasta bussimatkaa etsiville olisi voinut "suositella" Eurolinesin vuoroja Tallinnasta muualle Eurooppaan, mutta näyttävät jo lopettaneen. Siinä sitä oli tunnelmaa, kun vedetään viimeiseen paikkaan täydellä bussilla vastaantulijoiden kaistaĺla kuoppaista tietä keskellä yötä - yritä siinä sitten nukkua. Eurolinesin sivujen tilalla näkyy olevan nykyään Lux Express, tuskin nimestä huolimatta meno on niin paljoa muuttunut. Kerran olen heittänyt Tallinna-Varsova-Tallinna reissun, en kyllä ihan äkkiä kokeilisi uudestaan.
Puolasta voisi vielä löytyä sitä vanhan ajan tunnellmaa, tuollaisilla Autosan-busseilla, jotka tuntuvat kulkevan max 60km/h alamäkeen ajavat kiireettä kylästä kylään:
Joskus on tehnyt mieli kokeilla tuota lepposian näköistä kiireetöntä matkustusta, varsinkin kun perässä on tullut ajettua ja kirottua kun ohikaan ei pääse. (PKS on lähestulkoon muodostunut jo kirosanaksi

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Eipä ole yli 15 vuoteen pitkänmatkan bussissa istuttua. Syy on se että joukkoliikenne on hinnoitellut itsensä pihalle.
Otetaan esimerkki, 2 aikuista Kotka-Jyväskylä-Kotka
Meno-paluulippu 84,50/hlö
Eli yhteensä 169 €, päälle vielä mahdolliset paikallisliikenteen liput.
Oma auto, kulutus 10 l/100 ja matkaa yhteensä n. 500 km
Bensaa palaa 50 l ja polttoaine.net:n keskihinta 1,574 €/l
Bensat yhteensä 78,70 €, toki tässä ei sitten muita kuluja huomioida. Tosin se auto olisi pihassa joka tapauksessa eli vain huolto-ja rengaskulut laskisi. Ja kuinka moni niitä muita kuluja ajattelee reissuun lahtiessä? En usko että kovinkaan moni.
Toki jos lasketaan sitten suurimman verottoman kilometrikorvauksen mukaan niin päästään kustannuksissa bussilipun yli.
500 km x 0,46 €/km = 230 €
Paikallisbussiakin tulee käytettyä harvakseltaan, kertalippu lähimmältä pysäkiltä keskustaan maksaa 3,40 €, menopaluu siis 6,80 € ja jos lähdet vaimon kanssa ostoksille niin yhteensä 13,60 €. Sillä maksaa jo aika paljon pysäköintimaksuja, jotka ainakin täällä pystyy välttämään kun viitsii hieman kävellä.
Otetaan esimerkki, 2 aikuista Kotka-Jyväskylä-Kotka
Meno-paluulippu 84,50/hlö
Eli yhteensä 169 €, päälle vielä mahdolliset paikallisliikenteen liput.
Oma auto, kulutus 10 l/100 ja matkaa yhteensä n. 500 km
Bensaa palaa 50 l ja polttoaine.net:n keskihinta 1,574 €/l
Bensat yhteensä 78,70 €, toki tässä ei sitten muita kuluja huomioida. Tosin se auto olisi pihassa joka tapauksessa eli vain huolto-ja rengaskulut laskisi. Ja kuinka moni niitä muita kuluja ajattelee reissuun lahtiessä? En usko että kovinkaan moni.
Toki jos lasketaan sitten suurimman verottoman kilometrikorvauksen mukaan niin päästään kustannuksissa bussilipun yli.
500 km x 0,46 €/km = 230 €
Paikallisbussiakin tulee käytettyä harvakseltaan, kertalippu lähimmältä pysäkiltä keskustaan maksaa 3,40 €, menopaluu siis 6,80 € ja jos lähdet vaimon kanssa ostoksille niin yhteensä 13,60 €. Sillä maksaa jo aika paljon pysäköintimaksuja, jotka ainakin täällä pystyy välttämään kun viitsii hieman kävellä.
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Ensimmäiset muistot siinä 60-luvun loppupuolella mummolasta Korpilahdelta, jolloin kuljettiin linja-autolla "ihmisten ilmoille" Jämsään ja Jyväskylään. Myös postilinja-auto kuljetti matkustajia. Linja-autojen takaosissa oli siihen aikaan lasiseinin eristetty osasto tupakoitsijoille, junissahan oli jopa omat vaunut tupakoitsijoille. Ainakin joissain silloin kulkeneissa busseissa muistelen olleen vielä naisrahastajat.
Viimeiset muistot bussimatkoista liittyy Neuvostoliiton turistimatkailuun siinä 70-luvun loppu ja 80-luvun alku. Muutaman kerran vuodessa kaveriporukassa lähdettiin Leningradiin katselemaan "sosialismin saavutuksia". Länsimainen hapatus vaihdettiin ruplanippuun ja niitä sitten rällämään sosialistisen viihteen rattaisiin. Käyttämättömät ruplat sitten viimeistään bussin katto-ikkunasta pihalle ennen Ylä-Urpalan tulliasemaa. Vaalimaalle päästessä olikin sitten jo monella bussissa lihat silmillä.
Oli ajat.
http://www.youtube.com/watch?v=LNAUK4DonPQ
Leningradin matkoihin liittyvät paikalliset turistikierrokset suoritettiin poikkeuksetta tällaisella Inturistin Ikaruksella:

Viimeiset muistot bussimatkoista liittyy Neuvostoliiton turistimatkailuun siinä 70-luvun loppu ja 80-luvun alku. Muutaman kerran vuodessa kaveriporukassa lähdettiin Leningradiin katselemaan "sosialismin saavutuksia". Länsimainen hapatus vaihdettiin ruplanippuun ja niitä sitten rällämään sosialistisen viihteen rattaisiin. Käyttämättömät ruplat sitten viimeistään bussin katto-ikkunasta pihalle ennen Ylä-Urpalan tulliasemaa. Vaalimaalle päästessä olikin sitten jo monella bussissa lihat silmillä.
Oli ajat.

http://www.youtube.com/watch?v=LNAUK4DonPQ
Leningradin matkoihin liittyvät paikalliset turistikierrokset suoritettiin poikkeuksetta tällaisella Inturistin Ikaruksella:

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Noilla postilinja-autoilla jaettiin syrjäseutujen posti siten, että tienvarren postilaatikot olivat tien puolelta avonaisia ja niille tultaessa kuski hiljensi vähän vauhtia ja rahastaja heitti postinipun lennossa laatikkoon. Tuollaisessa laatikossa saattoi olla 3-5 kilometrin säteellä olevien talouksien postit.

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Taitavia olivat nuo linja-autokuskit vanhaan aikaan...kerran olin kyydissä kun pitkänokkabussi hiljaisessa vauhdissa meni poikittain "kaisankaljamilla" maantiella, kuski vaan tuumasi,"on se oiennut ennenkin". Pelisilmää noilla kuskeilla täytyi olla.
Myhinpään rallireitin kautta tuli kirkolle volvo linja-auto ainakin -60 luvun puolen välin seutuun, tyylikäs herrasmies kuskina. Lehtihaastattalussa hän sanoi, "pahimmassa mutkassa näki aina oman auton perävalot". Tavallista oli että bussi oli myöhässä vähänkin hankalien kelien aikaan. Kärsivällisesti pitää ajaa henkilöautolla nykyäänkin tuo Rautalammilta Myhinpäähän menevä tie.
Myhinpään rallireitin kautta tuli kirkolle volvo linja-auto ainakin -60 luvun puolen välin seutuun, tyylikäs herrasmies kuskina. Lehtihaastattalussa hän sanoi, "pahimmassa mutkassa näki aina oman auton perävalot". Tavallista oli että bussi oli myöhässä vähänkin hankalien kelien aikaan. Kärsivällisesti pitää ajaa henkilöautolla nykyäänkin tuo Rautalammilta Myhinpäähän menevä tie.
warre 353w sedan,
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Moi,
80-luvulla tuli matkustettua enemmän busseilla. Mieleen on jäänyt siitä ajasta käytössä olleet vanhat bussit joissa oli helkatin pitkä vaihdekeppi. Vaihdekepissä pitkä liikerata ja kuinka bussit kiihtyivät verkkaisesti. Niin ja se pyöreä mustapohjainen kello katossa jossa oli oranssit viisarit.
80-luvulla tuli matkustettua enemmän busseilla. Mieleen on jäänyt siitä ajasta käytössä olleet vanhat bussit joissa oli helkatin pitkä vaihdekeppi. Vaihdekepissä pitkä liikerata ja kuinka bussit kiihtyivät verkkaisesti. Niin ja se pyöreä mustapohjainen kello katossa jossa oli oranssit viisarit.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Mieleen muistui, että ainakin silloin vielä 60-luvun lopun useimmissa busseissa oli takana pyörän kuljetusta varten koukut, joita muistan myös äitini kanssa bussimatkoilla käyttäneen.

Myös nuo takana ollut tavaratila oli ahkerassa käytössä. Ihmisillä oli kaikenlaista isompaa nyssäkkää, joita kuljettaja tuli sinne matkan ajaksi säilöön laittamaan.

Myös nuo takana ollut tavaratila oli ahkerassa käytössä. Ihmisillä oli kaikenlaista isompaa nyssäkkää, joita kuljettaja tuli sinne matkan ajaksi säilöön laittamaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Minun Monark-mopo kulki mutkaista hiekkatietä 70 km tuollaisissa koukuissa ja oli matkan päätteeksi melkoisen pölyinen.
Seinällä oli pieni lasikaappi, jossa oli saha, kirves, vasara ja mitähän muuta. Kyltti, jossa luki: hätätapauksessa riko lasi.
Kuljettajan viressä seinällä kyltti, jossa luki: puhelu kuljettajan kanssa kielletty.
Seinällä oli pieni lasikaappi, jossa oli saha, kirves, vasara ja mitähän muuta. Kyltti, jossa luki: hätätapauksessa riko lasi.
Kuljettajan viressä seinällä kyltti, jossa luki: puhelu kuljettajan kanssa kielletty.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Tässä lähdössä bussilla noin 1952:
http://i362.photobucket.com/albums/oo65 ... kkari2.jpg
http://i362.photobucket.com/albums/oo65 ... kkari2.jpg
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Kyllä edelleenkin melkein kaikissa busseissa lukee " Puhelu kuljettajan kanssa kielletty! " ja " Älkää estäkö kuljettajaa näkemästä oikealle "
Seisomapaikoilla täytyy puristaa kiinni oikein kunnolla ettei kaadu bussin kääntyessä, se mikälie ilmajousitus kallistaa koko bussia juuri siihen kurvin
suuntaan eikä suinkaan vastaan jolloin tasapaino katoaa matkustajilta.
Ja sitten se tyhjäkäynnin sietämätön tärinä varsinkin takapenkillä! Paikat irtoo hampaista kun ne ei kuulemma käy kaikilla tyhjäkäynnillä dieselin säästämiseksi.... Näillä hiton busseilla joutuu menee melkein joka aamu kouluun. Mutta joskus on todella mukavaa kun bussina onkin vähän vanhempi
jotain 10-20 v vanha bussi ihan rehellisellä jousituksella ja moottorilla joka käy tasaisesti!
Esim Volvon B10M alustoille Wiiman korittamat bussit on huomattavasti mukavempia verrattuna uudempiin. Kerran liikennevaloissa luulin että sen kone sammui kun se kuutoskone kävi niin tasaisesti ja hiljaa verrattuna uudempiin.
Näitä on täälläkin ja ainakin JKL Liikenteen uusimmat matalalattiabussit on matkustusmukavuudeltaan ihan ala-arvoisia.Pavlovits kirjoitti:Bussit ovat uusia matalalattiabusseja, jotka niiaavat pysäkillä,
Seisomapaikoilla täytyy puristaa kiinni oikein kunnolla ettei kaadu bussin kääntyessä, se mikälie ilmajousitus kallistaa koko bussia juuri siihen kurvin
suuntaan eikä suinkaan vastaan jolloin tasapaino katoaa matkustajilta.
Ja sitten se tyhjäkäynnin sietämätön tärinä varsinkin takapenkillä! Paikat irtoo hampaista kun ne ei kuulemma käy kaikilla tyhjäkäynnillä dieselin säästämiseksi.... Näillä hiton busseilla joutuu menee melkein joka aamu kouluun. Mutta joskus on todella mukavaa kun bussina onkin vähän vanhempi
jotain 10-20 v vanha bussi ihan rehellisellä jousituksella ja moottorilla joka käy tasaisesti!
Esim Volvon B10M alustoille Wiiman korittamat bussit on huomattavasti mukavempia verrattuna uudempiin. Kerran liikennevaloissa luulin että sen kone sammui kun se kuutoskone kävi niin tasaisesti ja hiljaa verrattuna uudempiin.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Moi,
Noin 5 vuotta sitten tuli käytyä Moskovassa. Kokeilin siellä "Trollikkaa" jolla matkustin Punaiselle torille.
Trollikka mateli kaikessa rauhassa pysäkiltä toiselle. Aina ennen seuraavaa pysäkkiä kuulutettiin pysäkin nimi. Jossain vaiheessa tuli jokin kontakti ongelma, bussi ei nimitäin kulkenut eteenpäin. Kuski poistui bussin takakulmalle säätämään jotain, oliskos "viiksien" korkeutta. Hetken kuluttua matka jatkui taas. Tuli siinä sitten mieleeni, että onkos näissä joku varajärjestelmä, akku tai jotain semmoista.
Kovin tuntui bussin seinät ohuilta. Ajattelin, että taitaa trollikka olla sisältä aika kylmä talvella.
Noin 5 vuotta sitten tuli käytyä Moskovassa. Kokeilin siellä "Trollikkaa" jolla matkustin Punaiselle torille.
Trollikka mateli kaikessa rauhassa pysäkiltä toiselle. Aina ennen seuraavaa pysäkkiä kuulutettiin pysäkin nimi. Jossain vaiheessa tuli jokin kontakti ongelma, bussi ei nimitäin kulkenut eteenpäin. Kuski poistui bussin takakulmalle säätämään jotain, oliskos "viiksien" korkeutta. Hetken kuluttua matka jatkui taas. Tuli siinä sitten mieleeni, että onkos näissä joku varajärjestelmä, akku tai jotain semmoista.
Kovin tuntui bussin seinät ohuilta. Ajattelin, että taitaa trollikka olla sisältä aika kylmä talvella.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Kunhan ei ole niitä kovapenkkisiä.lada.h.s kirjoitti: Mutta joskus on todella mukavaa kun bussina onkin vähän vanhempi
jotain 10-20 v vanha bussi ihan rehellisellä jousituksella ja moottorilla joka käy tasaisesti!
.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Kokemuksia bussimatkoista
Taisi vain lähteä "sarvi" pois linjalta, joskus näin käy varsinkin linjojen risteyskohdissa. Jousivoima painaa niitä U:n muotoisia kontaktipintoja ylöspäin linjaa vasten ja joskus voivat päästä irti. Tällöin kuljettajan on laitettava sarvi takaisin uraansa, jotta matka voi jatkua.Jouska kirjoitti: Trollikka mateli kaikessa rauhassa pysäkiltä toiselle. Aina ennen seuraavaa pysäkkiä kuulutettiin pysäkin nimi. Jossain vaiheessa tuli jokin kontakti ongelma, bussi ei nimitäin kulkenut eteenpäin. Kuski poistui bussin takakulmalle säätämään jotain, oliskos "viiksien" korkeutta. Hetken kuluttua matka jatkui taas. Tuli siinä sitten mieleeni, että onkos näissä joku varajärjestelmä, akku tai jotain semmoista.
Kovin tuntui bussin seinät ohuilta. Ajattelin, että taitaa trollikka olla sisältä aika kylmä talvella.
Ei niissä taida olla mitään varajärjestelmää, ainakaan vanhemmissa. Siihen jäävät vaikka keskelle risteystä jos tulee sähkökatko, muutamaan kertaan nähty tuollainenkin tilanne.
Onhan niissä lämmin talvella jos ovat täpötäynnä

Muistuipa tuosta mieleen yksi Tallinnan viisiiteistä, joka sattui vappujuhlallisuuksien aikaan. Elettiin Neuvostoajan loppua, tuolloin Tallinnan trollikat olivat jo käytännössä kaikki Skoda 14Tr mallia, mutta kohdalle sattui vielä 9Tr (törkeän hieno laite jos minulta kysytään), joka ilmeisesti oli kaivettu ylimääräisten vuorojen vuoksi eläkkeeltä takaisin liikenteeseen. Viieminen kerta kun tuollaisen kyytiin olen päässyt, sääli vain että matka loppui kovin lyhyeen. Ei päästy kun parisataa metriä rautatieasemalta kun autoon tuli totaalinen blackout, kesti hetken että edes ovet saatiin auki ja matkustajat ulos. Se matkanteko päättyi kuljettajan sarkastiseen toteamukseen "päätepysäkki, kaikki ulos".
Skoda 9Tr:

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06