Olka-akseli väljistyi
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Olka-akseli väljistyi
Menipä tuossa kierre yhdestä pultinreiästä oikeasta etupyörän navasta kanttilampussa. Vaihtaessani ehjää napaa huomasin että olka-akseli on väljä! Sisempi laakeri meni sormineen paikalleen. Ei kuitenkaan heilunut sijassaan. Siinä vaiheessa löin paskan kasaan ja tuumasin että v*ttu ei kiinnosta enää. Kiristin laakerin kohdilleen niin tarkasti kuin pystyin ja aattelin että olkoon paska ja kestäköön edes kesän loppuun. Onneksi ei tarvi rassata tota kohta enää. Olisihan minulla ehjä olka-akseli mutta ei kiinnosta enää laitella sitä, lienee paska homma. PAH!
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Olka-akseli väljistyi
Yksi sana.
Laakerilukite.
-> problem solved.
Laakerilukite.
-> problem solved.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Olka-akseli väljistyi
Ladassa ei taida olla varsinaista olka-akselia. Kuvitteellinen löytyy tietenkin, mutta sen väljyys löytyisi ylä- tai alapallonivelestä.
Tarkoititko pyöränakselia? En olisi kovin huolissani, jos siltä akselilta irtoaa laakerit helposti. Rakenne kartiorullalaakereissa semmoinen, ettei laakeria ikinä saa varsinaisesti kiristää. Laakeri säädetään.
"Jokari" jo kertoikin tuon laakerilukitteen. Toinen vaihtoehto on iskeä pistepuikolla pienet pisteet akseliin laakerin kohdalle. Mun mielestä laakerin lukitseminen ei ole välttämätöntä tässä sovelluksessa, ellei laakeri pyörimisestä ole jäänyt selviä merkkejä akseliin.
Pyöränpulttien ja niihin liittyvien kierteiden vaurioita voi välttää tehokkaasti momenttiavaimella. Samalla pysyy vanteissa pulttia varten olevat kartiotkin ehjänä.
Klo 9.50 korjattu kirjoitusvirheitä.
Tarkoititko pyöränakselia? En olisi kovin huolissani, jos siltä akselilta irtoaa laakerit helposti. Rakenne kartiorullalaakereissa semmoinen, ettei laakeria ikinä saa varsinaisesti kiristää. Laakeri säädetään.
"Jokari" jo kertoikin tuon laakerilukitteen. Toinen vaihtoehto on iskeä pistepuikolla pienet pisteet akseliin laakerin kohdalle. Mun mielestä laakerin lukitseminen ei ole välttämätöntä tässä sovelluksessa, ellei laakeri pyörimisestä ole jäänyt selviä merkkejä akseliin.
Pyöränpulttien ja niihin liittyvien kierteiden vaurioita voi välttää tehokkaasti momenttiavaimella. Samalla pysyy vanteissa pulttia varten olevat kartiotkin ehjänä.
Klo 9.50 korjattu kirjoitusvirheitä.
Viimeksi muokannut E.P., 15.6.2011 9:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Olka-akseli väljistyi
Siis kyse oli siitä akselista jossa on pyörännapa. Ei se akseli heilu, se laakeri oli vaan siihen väljä.
Mistään pyöränpulttiongelmasta ei ole kyse. Tota laakerilukitetta voisi kokeilla...
Mistään pyöränpulttiongelmasta ei ole kyse. Tota laakerilukitetta voisi kokeilla...
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Olka-akseli väljistyi
Eli pyöränakselista kyse.
Oliko akselilla merkkejä siitä, että laakeri olisi sillä pyörinyt? Jos ei ole, en olisi huolissani. Meneehän se ulompikin laakeri akselille paikalleen sormin, eikä sitäkään millään lukita.
Laakereiden ulkokehät ovat kyllä puristussovitteella paikallaan, mutta se onkin eri juttu.
Pistepuikolla laakerin lukitseminen akselilleen ei ole mikään uusi juttu, ja vielä vähemmän itse keksimäni. Ei vaan ole niin tarkka puhtaudesta, kuin on laakerilukite toimiakseen.
Oliko akselilla merkkejä siitä, että laakeri olisi sillä pyörinyt? Jos ei ole, en olisi huolissani. Meneehän se ulompikin laakeri akselille paikalleen sormin, eikä sitäkään millään lukita.
Laakereiden ulkokehät ovat kyllä puristussovitteella paikallaan, mutta se onkin eri juttu.
Pistepuikolla laakerin lukitseminen akselilleen ei ole mikään uusi juttu, ja vielä vähemmän itse keksimäni. Ei vaan ole niin tarkka puhtaudesta, kuin on laakerilukite toimiakseen.
Re: Olka-akseli väljistyi
Ei se laakerilukite kovin ronkeli ole kunhan nyt suurinpiirtein puhtaat metallipinnat on. Varsinkin kun kyseessä on kartiorullalaakeri jossa ulkokehä ei yritä pyöriä kovinkaan helposti mukana.
Kovaa/keskikovaa kierrelukitettakin on joskus käytetty laakerilukitteen puutteessa, ei ole aivan samaa tavaraa mutta jumahtaa silläkin tautisesti kiinni kunhan välys ei ole isompi kuin valmistajan ilmoittama täyttöraja.
Kannattaa tarkasti miettiä missä tuota laakerilukitetta käyttää, jos sitä laittaa vaikka tuollaseen laakerikehään mikä on normaalin tiukka laittaa paikoilleen niin sitä ei kyllä saa seuraavaksi kuin kuumentamalla pois.
Kovaa/keskikovaa kierrelukitettakin on joskus käytetty laakerilukitteen puutteessa, ei ole aivan samaa tavaraa mutta jumahtaa silläkin tautisesti kiinni kunhan välys ei ole isompi kuin valmistajan ilmoittama täyttöraja.
Kannattaa tarkasti miettiä missä tuota laakerilukitetta käyttää, jos sitä laittaa vaikka tuollaseen laakerikehään mikä on normaalin tiukka laittaa paikoilleen niin sitä ei kyllä saa seuraavaksi kuin kuumentamalla pois.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Olka-akseli väljistyi
Näköjään korjaamokäsikirjakin puhuu olka-akselista. Olen sitä mieltä, että ko. kirja johtaa harhaan. Mulle opetetun mukaan olka-akseli on se akseli, jonka varassa pyörä kääntyy. Englanniksi "kingpin". Eli vanhemmissa laitteissa se on oikeasti olemassa, uudemmissa, eli ladassakin se on kuvitteellinen. Esimerkiksi oikeanpuoleinen kuva: http://www.chevyc60.com/the_front_axle_page.htm
Mutta tuohon laakerihomaan vielä sen verran, että mun muistaakseni joissain autoissa tulee se sisempikin laakeri pois akselilta, kun pyörännapaa irroitetaan. Akselitiiviste vetäisee laakerin mukanaan. Kuitenkin niin, ettei sen laakerin nähdäkseni tarvitse kovin tiukasti siinä akselilla olla.
Mutta tuohon laakerihomaan vielä sen verran, että mun muistaakseni joissain autoissa tulee se sisempikin laakeri pois akselilta, kun pyörännapaa irroitetaan. Akselitiiviste vetäisee laakerin mukanaan. Kuitenkin niin, ettei sen laakerin nähdäkseni tarvitse kovin tiukasti siinä akselilla olla.
Re: Olka-akseli väljistyi
Jaahas. Kuitenkin edellisellä kunnostuskerralla laakeri oli olka-akselilla tiukasti kiinni. Samoin purkunappiksessa josta uusi napa on peräisin. Taidan laittaa lukitetta...
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Olka-akseli väljistyi
Ei se ole olka-akseli, jos kyse on akselista jolla pyöränlaakerit ovat. Tarkoitus ei ole halkoa hiuksia, vaan löytää oikeat nimitykset osille. Samassa osassa on ohjausvipukin, mutta ei osaa silti nimitetä ohjausvivuksi.
On olemassa ohjauskulmakin nimeltä olka-akselin kallistuma, eli caster-kulma. Se, joka keskittää ohjauksen. Ja sillä ei todellakaan tarkoiteta pyöränakselin kallistumia.
Vielä kerran: olka-akseli on se jonka varassa rengas kääntyy. Olka-akseli ei ole akseli jonka varassa pyörä pyörii. Ladassa ei ole todellista olka-akselia.
On olemassa ohjauskulmakin nimeltä olka-akselin kallistuma, eli caster-kulma. Se, joka keskittää ohjauksen. Ja sillä ei todellakaan tarkoiteta pyöränakselin kallistumia.
Vielä kerran: olka-akseli on se jonka varassa rengas kääntyy. Olka-akseli ei ole akseli jonka varassa pyörä pyörii. Ladassa ei ole todellista olka-akselia.
Re: Olka-akseli väljistyi
Olkoon mikä vaan mutta eipä se suunpieksännällä korjaannu vaan tarvitaan toimintaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Olka-akseli väljistyi
Miksi sitten kyselet? Korjaa se, missä ei ole mitään korjattavaa. 
Korjaus klo 9.34: Tämä olikin "kokemuksia"-osio. Kannattaa laittaa ensi kerralla tekstin sekaan ilmoitus, ettei halua kokemuksiaan kommentoitavan.

Korjaus klo 9.34: Tämä olikin "kokemuksia"-osio. Kannattaa laittaa ensi kerralla tekstin sekaan ilmoitus, ettei halua kokemuksiaan kommentoitavan.

Re: Olka-akseli väljistyi
Eipä tuossa ensimmäisessä viestissä kysytäkään mitään, sadatellaan vaan.
Enkä kiellä kommentoimasta, Jokarihan tuossa ratkaisi ongelman jo.
Kiitokset siihen suuntaan.
Siinä akselissa oli selvät pyörimisjäljetkin.
Ja jos voisin kiteyttää koko kahden vuoden ajan minkä olen tuolla kanttilampulla ajanut, niin korjaamista on piisannut...ja rajatonta ajamisen riemua.
Kertaakaan ei ole tullut onneksi "naks naks" kun olen startannut.
Enkä kiellä kommentoimasta, Jokarihan tuossa ratkaisi ongelman jo.
Kiitokset siihen suuntaan.
Siinä akselissa oli selvät pyörimisjäljetkin.
Ja jos voisin kiteyttää koko kahden vuoden ajan minkä olen tuolla kanttilampulla ajanut, niin korjaamista on piisannut...ja rajatonta ajamisen riemua.
Kertaakaan ei ole tullut onneksi "naks naks" kun olen startannut.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!