Laakeroitu ketjunkiristin

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Laakeroitu ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Viron viritysvelhot käyttävät laakeroitua jakoketjunkiristintä.Kiristin on tehty kampiakselin alarattaasta ja laakeroitu erilliseen haarukkaan.Tehonlisäys on kuulemma kiertävässä koneessa 6 hp!?Onko kellään tarkempaa tietoa/piirustuksia?Joutuuko kettinkiä jatkamaan yms?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Keksintö ei ole varmaan kovinkaan uusi,koska löysin kuvan kyseisestä laitteesta vuodelta 1962 olevasta autoteknillisestä käsikirjasta.Siinä yläpuolista nokka-akselia pyöritti kaksivaiheinen ketjukäyttö.1/3 osa etäisyydellä kampiakselilta nokka-akseliin päin sijaitsee "alakerran" ketju jousikiristäjällä."Yläkerran" ketjua kiristää ruuvisäätöinen kiristysrulla (jockey)lukitusmuttereineen.Valmistaja: The Renold & Coventry Chain Co. Ltd,England.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ei tuollanen laakerointi voi tuoda 6 heppaa eli 4,4kW...

Se muovihan sulaisi silmissä jos siihen ja ketjuun muodostuisi 4,4kW:n edestä lämpöä.... Kilowatti pari on ihan mahdollista.

Tuossa on yhden köyhän ralliauton koneen pyörivistä osista kuvia:
http://www.surffi.net/~minnak/123-2372_IMG.JPG

Siinä näkyy tuommonen kiristinkin.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Saisikohan tuollaista kuvan kiristintä oikein jostakin kaupallisena tuotteena? Tuollaisen voisi nimittäin ostaakin...
Nuo kumiset laahaimet ovat minusta aina tuntuneet järjenvastaisilta keksinnöiltä, vaikka ne näyttävät kuitenkin toimivankin.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Näyttää tehdastekoiselta osalta tuo kuvassa näkyvä kiristin.Mistähän tuollaisen saisi?Se 6 hp on Virolaisten väittämää.Oisko hatusta vetästy luku?Pari kilowattiakin mahtuisi vielä pellin alle.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Vastauksia kiitos!Eli mistähän kannattaa kysellä sitä laakeroitua kiristintä????????
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Mistäkö saisi? No jossain teettämällähän noita saa...

Jos kerran tarvetta on niin mitäpä tuollasesta sitten olisitte valmiita maksamaan? Voin kyllä teettääkin noita jossain koneistamossa, sitten kyllä pitäis malli kaivaa koneesta pois... Kauheesti hommaa :)
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Kiinnostaisi jos hinta ei olisi ihan älytön.

Tietysti mitatkin riittäisivät, ei nyt juuri innosta tuollaisen hahmottelu, ehkä sitten kun sataa räntää...
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Niinno, jos tarkemmin alkaa ajattelemaan, niin kyllähän tuollaisen malliksi riittää melkeinpä se vakio laahainkiristäjä. Siitä näkee melkein kaiken tarpeellisen, elikäs kiinnityspisteen ja kiristäjän tapin sijainnin.
Eipä tuo luulisi kauhean hankala olla tehdä itsekään.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
just for fun

Viesti Kirjoittaja just for fun »

Vastaa Viestiin