Sivu 1/1

Öljynpaine kateissa? Samoin käynnistys ongelmat :)

Lähetetty: 30.7.2004 18:38
Kirjoittaja ripe
Onko siitä mitään haittaa, että öljyvalo syttyy tyhjäkäynnillä? Öljyä kuitenkin on riittävästi ja valo sammuu heti kun kaasua painaa...

Ps. !200 L:ssä aiemmin keväällä olleet käynnistys ongelmat ovat kadonneet. Kyselin niksejä miten oireet saa pois kun auto oli satunnaisesti käynnistymättä. Epäilyt kohdistuivat virtalukon pohjaan koska akussa virtaa oli jopa ylimäärin.

Kun tuota virtalukkoa aloin vaihtamaan ja vertasin siihen meneviä johtoja varaosa ladaani, huomasin, että käyttöautossani oli kourallinen ylimääräisiä johtoja kytkettyinä virtalukkoon!

Poistin virtalukosta ylimääräiset johdot (3 kpl) ja jonkun ihmeen releen. Käynnistys ongelmia ei sen koommin ole näkynyt!!!

Onko kellään muilla tuommosia lisävarusteita, jotka estävät autojanne satunnaisesti käynnistymästä? Voiko releen poistosta olla mitään haittaa ja onko sillä muuta tarkoitusta kuin edellä mainittu?

Ripe

Lähetetty: 31.7.2004 21:54
Kirjoittaja jta
Oliko se rele kytekky ruskeaan ja siniseen johtoon? Nimittäin mulla on tehty kans joku rele patentti tuonne virtalukon johtoihin. Enkä ymmärrä sen patenttin ideaa... Jotenkin sytytysvirtoihin liittyy ku ainaku laittaa sytytysvirrat päälle niin se rele napsahtaa.. Mutta käynnistysongelmia mulla ei ainakaan vielä oo ollu...
Ja tuo öljyvalon palaminen nyt ei ihan oo asiaan kuuluvaa... Epäilisin että vois öljypumppu alkaa oleen väljä ettei jaksa tarpeeksi painetta enää tyhjäkäynnillä tehä.

Lähetetty: 31.7.2004 23:45
Kirjoittaja NesteHukka
Öljypumppu ei yleensä kyllä kulu moottorin käyttöiässä niin väljäksi, ellei sitten siellä mene jotakin metallinkappaleita ja sopivasti naarmuta pumpun runkoa.
Ensimmäisenä tulee mieleen laakerivaurio, mutta se yleensä myös kuuluu.

Lähetetty: 1.8.2004 0:02
Kirjoittaja Turbiini
Öljynpaine häiriöt voi johtua myös öljyn ohenemisesta, mulla turbo koneesta vanhallakaasarilla rupespaineet häviämään 1000km ajonjälkeen ja ainatuli noin puolilitraa enemmän "öljyä" pihalle kuin olin koneeseen kaatanut, seokset oli liian rikkaalla ja pensa kulkeutui mäntien ohi öljyn sekaan.

Lähetetty: 1.8.2004 10:09
Kirjoittaja Jankos
Kyllähän nuo vanhat ladat melko helposti valoa vilauttelee, varsinkin jos on jotain halpaöljyä. Kannattaa ennemmin pistää varmuudeksi siihen öljypurkkiin rahaa 16 euroa ihan varmuudeksi... TB:n Gold on ainakin pitänyt ihan hyvin paineet.

On siinä aina riskinsä jos paineet putoaa niin alas että valo syttyy, koska nokka-akseli on heti vaaravyöhykkeellä.

Tyhjäkäyntikierrokset tietysti vaikuttaa, ettei vaan käy jotain 500rpm?

Lähetetty: 1.8.2004 19:31
Kirjoittaja Toveri Sergei
voiskohan toi öljyvalo onkelma joka on miulla kans johtua samasta syystä ku toi öljynpainemittarin heitto josta on juttua tossa aiemmin tai myöhemmin no juttuu siit oli kummiskii

Lähetetty: 1.8.2004 19:32
Kirjoittaja Jankos
öp-mittarissa on sähköinen öljykello, kun taas valossa on pelkkä kytkin ja uskoisin että tuo kytkin on aika paljon helpompi tehdä tasalaatuisena...

Lähetetty: 1.8.2004 21:25
Kirjoittaja Misha
Nestehukka voi olla oikeassa, juttelin kaverin kanssa joka on Deltalla ollu huoltajana ja se sano et erit kylmänä Ladan moottori pissii kondenssivedet ja erityisesti bensat öljyn sekaan. Ihan ominaisuus vaan.

Lähetetty: 1.8.2004 23:08
Kirjoittaja Nonnis
Mullakin vilauttelee, äkkijarrutuksissa ym :?

Siis combissa.

Öljy onkin nesteen spesiaalia :roll:

Lähetetty: 2.8.2004 15:23
Kirjoittaja ripe
Käynnistysongelmat tuli takaisin, vaikka rele onkin pöydällä! Tuli siis annettua väärää tietoa...

Kirjoitin kyllä itselle ylös, miten releen johdot oli virtalukkoon kytketty, ei vaan oo paperi nyt mukana. Itse en kyllä aio relettä takas kytkeä, ennenkö joku huomaa, miksi se olisi tarpeellista...

Vika on ehkä sitte kuitenkin virtalukon pohjassa?(Auto toiminut viikon moitteettomasti, mutta nyt ei)

Voisko joku neuvoa, miten virtalukko lähtee irti? Irrotin ne kaksi ruuvia sieltä kyljestä, mutta virtalukko rupes vain pyörimään...

Oli muuten jännä sattuma viikko-pari sitten, kun ei eka startatessa kuulunut mitään, mutta heti kun rele oli irti ja johdot uudelleen kytketty, hurahti auto avaimella käyntiin...

ripe

Lähetetty: 3.8.2004 8:54
Kirjoittaja AI
Virtalukko irtoaa ruuvien irrotuksen jälkeen painamalla piikillä vasemmalla puolella olevasta reiästä. Ei pomppaa syliin , vaan joutuu hieman nytkyttämään ennen kuin irtoaa. Pelkkä virtalukon pohja irtoaa lukkoa irroittamatta metallirenkaan poistamalla. Rengas vaan on pirun paha pujotella paikoilleen virtalukon ollessa autossa kiinni, ainakin minun nakkisormilla.

Startin toimivuutta voi kokeilla suoraan herätejohdosta. Sen liitin löytyy akun vierestä, punaisesta johdosta. Liitin irti ja virtaa suoraan akulta niin startti pyörii mikäli vika ei ole startissa. Ja kannattaa jättää vaihde vapaalle tätä kokeillessa!