Öljynpaine kateissa? Samoin käynnistys ongelmat :)

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
ripe

Öljynpaine kateissa? Samoin käynnistys ongelmat :)

Viesti Kirjoittaja ripe »

Onko siitä mitään haittaa, että öljyvalo syttyy tyhjäkäynnillä? Öljyä kuitenkin on riittävästi ja valo sammuu heti kun kaasua painaa...

Ps. !200 L:ssä aiemmin keväällä olleet käynnistys ongelmat ovat kadonneet. Kyselin niksejä miten oireet saa pois kun auto oli satunnaisesti käynnistymättä. Epäilyt kohdistuivat virtalukon pohjaan koska akussa virtaa oli jopa ylimäärin.

Kun tuota virtalukkoa aloin vaihtamaan ja vertasin siihen meneviä johtoja varaosa ladaani, huomasin, että käyttöautossani oli kourallinen ylimääräisiä johtoja kytkettyinä virtalukkoon!

Poistin virtalukosta ylimääräiset johdot (3 kpl) ja jonkun ihmeen releen. Käynnistys ongelmia ei sen koommin ole näkynyt!!!

Onko kellään muilla tuommosia lisävarusteita, jotka estävät autojanne satunnaisesti käynnistymästä? Voiko releen poistosta olla mitään haittaa ja onko sillä muuta tarkoitusta kuin edellä mainittu?

Ripe
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Oliko se rele kytekky ruskeaan ja siniseen johtoon? Nimittäin mulla on tehty kans joku rele patentti tuonne virtalukon johtoihin. Enkä ymmärrä sen patenttin ideaa... Jotenkin sytytysvirtoihin liittyy ku ainaku laittaa sytytysvirrat päälle niin se rele napsahtaa.. Mutta käynnistysongelmia mulla ei ainakaan vielä oo ollu...
Ja tuo öljyvalon palaminen nyt ei ihan oo asiaan kuuluvaa... Epäilisin että vois öljypumppu alkaa oleen väljä ettei jaksa tarpeeksi painetta enää tyhjäkäynnillä tehä.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Öljypumppu ei yleensä kyllä kulu moottorin käyttöiässä niin väljäksi, ellei sitten siellä mene jotakin metallinkappaleita ja sopivasti naarmuta pumpun runkoa.
Ensimmäisenä tulee mieleen laakerivaurio, mutta se yleensä myös kuuluu.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Öljynpaine häiriöt voi johtua myös öljyn ohenemisesta, mulla turbo koneesta vanhallakaasarilla rupespaineet häviämään 1000km ajonjälkeen ja ainatuli noin puolilitraa enemmän "öljyä" pihalle kuin olin koneeseen kaatanut, seokset oli liian rikkaalla ja pensa kulkeutui mäntien ohi öljyn sekaan.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllähän nuo vanhat ladat melko helposti valoa vilauttelee, varsinkin jos on jotain halpaöljyä. Kannattaa ennemmin pistää varmuudeksi siihen öljypurkkiin rahaa 16 euroa ihan varmuudeksi... TB:n Gold on ainakin pitänyt ihan hyvin paineet.

On siinä aina riskinsä jos paineet putoaa niin alas että valo syttyy, koska nokka-akseli on heti vaaravyöhykkeellä.

Tyhjäkäyntikierrokset tietysti vaikuttaa, ettei vaan käy jotain 500rpm?
Toveri Sergei

Viesti Kirjoittaja Toveri Sergei »

voiskohan toi öljyvalo onkelma joka on miulla kans johtua samasta syystä ku toi öljynpainemittarin heitto josta on juttua tossa aiemmin tai myöhemmin no juttuu siit oli kummiskii
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

öp-mittarissa on sähköinen öljykello, kun taas valossa on pelkkä kytkin ja uskoisin että tuo kytkin on aika paljon helpompi tehdä tasalaatuisena...
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Nestehukka voi olla oikeassa, juttelin kaverin kanssa joka on Deltalla ollu huoltajana ja se sano et erit kylmänä Ladan moottori pissii kondenssivedet ja erityisesti bensat öljyn sekaan. Ihan ominaisuus vaan.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mullakin vilauttelee, äkkijarrutuksissa ym :?

Siis combissa.

Öljy onkin nesteen spesiaalia :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
ripe

Viesti Kirjoittaja ripe »

Käynnistysongelmat tuli takaisin, vaikka rele onkin pöydällä! Tuli siis annettua väärää tietoa...

Kirjoitin kyllä itselle ylös, miten releen johdot oli virtalukkoon kytketty, ei vaan oo paperi nyt mukana. Itse en kyllä aio relettä takas kytkeä, ennenkö joku huomaa, miksi se olisi tarpeellista...

Vika on ehkä sitte kuitenkin virtalukon pohjassa?(Auto toiminut viikon moitteettomasti, mutta nyt ei)

Voisko joku neuvoa, miten virtalukko lähtee irti? Irrotin ne kaksi ruuvia sieltä kyljestä, mutta virtalukko rupes vain pyörimään...

Oli muuten jännä sattuma viikko-pari sitten, kun ei eka startatessa kuulunut mitään, mutta heti kun rele oli irti ja johdot uudelleen kytketty, hurahti auto avaimella käyntiin...

ripe
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Virtalukko irtoaa ruuvien irrotuksen jälkeen painamalla piikillä vasemmalla puolella olevasta reiästä. Ei pomppaa syliin , vaan joutuu hieman nytkyttämään ennen kuin irtoaa. Pelkkä virtalukon pohja irtoaa lukkoa irroittamatta metallirenkaan poistamalla. Rengas vaan on pirun paha pujotella paikoilleen virtalukon ollessa autossa kiinni, ainakin minun nakkisormilla.

Startin toimivuutta voi kokeilla suoraan herätejohdosta. Sen liitin löytyy akun vierestä, punaisesta johdosta. Liitin irti ja virtaa suoraan akulta niin startti pyörii mikäli vika ei ole startissa. Ja kannattaa jättää vaihde vapaalle tätä kokeillessa!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin