Lada 2104 1700i vm1997

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Koening

Lada 2104 1700i vm1997

Viesti Kirjoittaja Koening »

Keväällä 2008 kävin moisen myrskytuulen hakemassa tuosta toiseltapuolelta järveä kun ilmaseksi sattu saamaan. Sen kesän kivasti kuljin sillä parin kilsan työmatkaa lähes päivittäin. Syksyn tullen sergei jäi hiukan köin eläkkeelle kun leimaa en viitsinyt uudistaa.

Seuraavat vuodet Sergei oli hyvin hajanaisessa rälläilykäytössä, kunnes tuossa huhtikuun alussa lumien sulaessa kyllästyin katselemaan mokomaa. Paalittamisen sijasta tönäisin romppeen talliin ja päätin tehdä hiukan lähempää tuttavuutta.

Minkäänlaista huoltoa laitteelle ei ole tehty koskaan minun omistuksessa (tuskin muulloinkaan), jos tankkaamista ja paria öljynlisäystä ei lasketa. Kunto on kyllä myös sen mukainen. Matkamittari näyttää hiukan reilua 60 tuhatta, mutta vaijeri on tainnut olla koko omistusaikani irtipoikki ja kappaleina. Konetilan kunnosta päätellen kone on myös keittänyt joskus melko rankasti. Venttiilikopan maali kuplii ja syyläri on... mielenkiintoisessa kunnossa.

Kaikesta tästä ja paljosta muusta huolimatta mieleeni on iskostunut ajatus että vielä jonain päivänä Sergei rullaa ulos konttorista ajoaikaa papereissaan. Projektin mahdottomuutta lisää omalta osaltaan itse suorittajakin. Taisi olla vuonna 2010 kun ensimmäisen kerran vaihdoin autoon hehkut ja öljyt itse. Silloin kyseessä oli kylläkin korruptoitunut länsimaalainen rakkine. Että näin vahvalta osaamispohjalta lähdetään.

Tähän mennessä olen hiljoksiin purkanut lähinnä konetilaa ja räpsinyt noin miljardi kuvaa että osaisin ehkä laittaa piuhat jotenkuten oikeisiin reikiin sitten kun sen aika jonain vuonna tulee. Purkamolta löytyi "uusi" syyläri (6 vuotta autoa vanhempi), ja motonetistä vesiletkuja ja termostaattia ja muuta pikkusälää.

Kuten ehkä arvata saattaa, kaikenlainen niksipirkkailu ja ideoiden jakaminen on enemmän kuin tervetullutta. Ja lisäksi jos jotain hajua moottorin tiivisteiden saamisesta on niin sekin kyllä kiinnostaa. Tänneppä päivittelen varmaankin hyvin verkkaiseen tahtiin projektin edistymistä. Kuvia sergein elämästä ja nyt alkaneesta elvyttämisestä löytyy picasasta.

https://picasaweb.google.com/Konkwine/Sergei#
naco
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Re: Lada 2104 1700i vm1997

Viesti Kirjoittaja naco »

Onko autossa mitään selkeää vikaa?? (siis jäähdyttimen happamuuden lisäksi)

Kannattaako hirveästi purkaa, ellei ole varmaa osaako rikkomatta kasata takaisin?
Koening

Ei mitään maatakaatavaa vikaa ole ilmenny. Hiukan kyllä mietityttää että kuinka solmussa kone on sisäisesti jos ja kun se on joskus aika hyvät lämmöt ottanu. Vaikkaki käynti on aina ollut hyvinki tasaista ja loogista. Lisäksi ainaki venttiilikopan, kannen ja öljypohjan tiivisteet vuotaa. Varmaan muutki mutta ne on vielä niin paksun öljypaskakerroksen sisällä että siitä ei voi varmuuella sanoa. Vaihtoonhan ne menee kuitenki. Ainoa käytössä ilmenny vika on ollu surkea käynnistyminen ja jarrujen puoltaminen mutta ne tuskin on voittamattomia ongelmia. Sitä check engine valoa se tosin lämmittyään alkaa esittelemään, mutta ei sekään ole vielä tämän hetken ongelma. Paljon pintaruostetta mutta vain yks varsinainen reikä helmassa takakaaren etupuolella.

Eikä vielä ole tullu vastaan semmosta mitä en osais koota. Vaikka kokemusta on olemattomasti niin jonkulainen tietämys ja ymmärrys asioista sentään. Ja onhan mulle tukena ja turvana ladaboordin ehtymätön osaaminen.

Ja että kannanttaako purkaa?
No eihän se kannata. Ja jos aivan rehellisiä ollaan niin ei koko hommassa taia olla järjen hiventäkään. Mutta pitäähän aikusella miehellä olla harrastuksia. Vai miten se meni...
Koening

Tämä menee nyt vähän offtopikiksi mutta eipä vaikuta uuttakaan topikkia laittaa...
Elikkä epäilyksen vihreä peikko alkoi kalvaa mieltäni tässä ko olen nyt tätä foorumia selaillu. Epäilys koskaa tätä kuuluisaa korjausromppua. Itsellänikin moinen on (huhtikuussa tullut). Mutta foorumilla näkyy kaikenmaailman hienoja kuvasia ja muuta tietoa mitä minun rompusta ei irtoa. Käytännössä sieltä löytyy vain 2101 korjaamokäsis. Tokihan silläkin tässä ladamaailmassa näkyy pärjäävän hyvin pitkälle mutta ne värilliset kuvat mitä täällä näkyy alkoivat vain kalvamaan mieltäin. Lisäksi täällä näkyi vaihdekepin räjäytyskuva jota omalta rompulta ei löydy... Missä vika?
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Koening kirjoitti: Käytännössä sieltä löytyy vain 2101 korjaamokäsis... Missä vika?
Oletko katsonut kaikki kansiot? axtec, 2101, 2105, 2108 yms. yms. Asenna akropaatti tai joku muu ohjelma millä saat myös pdf-tiedostot auki. Rompulla on todellakin paljon muutakin kuin vain 2101 käsis...
Kuva
Näitä ja muita kuvia voit katsoa täältä: http://www.autoprospect.ru/vaz/2105-zhi ... chast.html
Koening

Tämä linkkihän selvensi asiaa paljon.
Mitä muuhun tulee niin omalta rompulta löytyy tämmöiset kansiot:
Kuva

Puuttuuko jotain?
Vastaa Viestiin