Takajarrujen säätämisessä ongelmia

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
kettu

Takajarrujen säätämisessä ongelmia

Viesti Kirjoittaja kettu »

Tehtyä:
- käänneltävien säätöpulttien herkistys
- molempien takajarrujen ilmaus
- sekä rumpujen että jarrukenkien karhennus
- käsijarruvaijerin löysäys ( ensin löysäämättä tehtyjen yritysten jälkeen )
- lukuisia rummun irroituskertoja ja säätöyrityksiä
- Jarrusylinterin jumissa olemisen selvittämiseksi testauksia ( ei varmaa tietoa )
- Käsijarruvaijerin tasainen kiristyminen tarkistettu

Homma tyssää heti alkuun, kun en saa jarruja olemaan laahaamatta, vaikka säätöpulttien nokat ovat täysin vastakkaiseen suuntaan kuin jarrukengät. Säätöpulttien ja jarrukenkien väliin jää kuitenkin rako, jota en saanut vasaralla naputtelemalla pienenemään. Itse laahaus on vähimmillään epätasaista ( rummut soikeat?), mutta käsijarrulla kiristettäessä muuttuu tasaiseksi. Käsijarrua pikkuhiljaa kiristettäessä vasen puoli lukkiutuu tasaisemmin. Neljännellä naksauksella lukossa, ja alun alkaen laahaa vähemmän kuin oikea puoli käsijarrun ollessa kokonaan alhaalla. Oikea puoli sen sijaan on joko alusta alkaen lukossa/laahaa erittäin paljon tai ei lukkiudu ollenkaan, riippuen hieman säätötekniikasta. Kun vetää käsijarrun heti alkajaisiksi 4-5 naksahdusta ja kiristää rummun säätöpulteista lukkoon, niin siinä myös pysyy. Jos yrittää käsijarrun ollessa alhaalla etsiä kohtaa, jossa laahaaminen muuttuu tasaiseksi/voimistuu, niin oikean puoleinen rumpu ei lukkiudu lainkaan. Säätöyritysten aikana olen aina vähän väliä painellut jarrua kenkien asettumisen toivossa.
Vasemman puolen saa kohtuu hyväksi, mutta oikeata puolta on mahdoton saada edes sinne päin samanlaiseksi. Itse veikkaisin jarrusylinterien olevan jumissa.
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jos sinne on laitettu on sellaiset itsesäätyvät jarrusylinterit, ne kun ei mene sisäänpäin ollenkaan?
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ota kengät irti siltä puolelta, jonka epäilet olevan jumissa. Paina sitten jarrua varovasti ja tarkkaile välillä, tulevatko männät ulospäin. Mäntiä voi sitten kokeilla painaa käsin sisällepäin avaamalla ensin ilausnippa.

Helpointa on tietysti tehdä tarkastus kaverin kanssa. Silloin ei tarvitse irroittaa jarrukenkiäkään. Toinen painaa jarrua ja toinen tarkkailee, liikkuvatko molemmat kengät.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
kettu

Auto siis 1200 l -88. Mistä tunnistan, että onko jarrusylinterit itsesäätyvät?
Missä muualla vika mahdollinen vika voisi olla kuin jarrusylintereissä? Pidin itse jarrukengistä vastaan samalla, kun kaveri paineli kevyesti jarrua, ja näytti molemmat männät liikkuvan.
kettu

Ongelmat ratkaistu...
Vastaa Viestiin