Sivu 1/2
lada jättää lakua.
Lähetetty: 26.7.2004 14:25
Kirjoittaja LamaAjanElvis
onko muillakin näin? ladan vakio 1500kone yhdistettynä peruslöysään alustaan aiheuttaa aika herkästi lakua (kuivan) asfaltin pintaan. muutama päivä sitten lähin ykkönen silmässä ihan pelkällä kaasulla liikkeelle ja käänsin ekaks aika jykästi tien suuntaan. tallasin sitten kaasun pohjaan, kuulin miten rengas ujelsi ja kierrokset ei vastannut auton kulkua, vielä auton suoristettuani veti vielä jonkin matkaa tyhjää.
myöhemmin parkissa takana c kadetilla ajanut kaveri sano että kyllähän se kaks metriä veti. sitten ajoin samaan risteykseen ja katoin jälet... 4-5metriä siinä runtua. ihan hyvin vanhalle latukalle kun ei ees kytkinpiikkiä tarttenu antaa.
pitäis ajaa vielä varovaisemmin kun on tehdasuudet renkaat alla, vaikken niistä maksanutkaan kun 5euroo kappale. vaikka muuten ajankin kuin mummot, oon huomannu senkin että soralla aina luisua, rinkiä, tai suoraan ruopien nyhtää aina kummallakin pyörällä. siis nuo asfalttihommat tapahtuu tietenkin vaan toisella nakilla.
Lähetetty: 26.7.2004 18:23
Kirjoittaja Boris
LamaAjanElvis kirjoitti:pitäis ajaa vielä varovaisemmin kun on tehdasuudet renkaat alla, vaikken niistä maksanutkaan kun 5euroo kappale.
Hmm.. Voiskohon johtua renkaista.
Ei mulla ainakaan polttele vahingossa, tarkotuksellakin kokeillessa on aika heikkoo. Renkaat on paljon ajetut 155toset.
jepulis
Lähetetty: 26.7.2004 19:16
Kirjoittaja Lada-Jussi
vähän mallistakin kiinni, 1500 Lada 2101 lootalla + 4,1 perällä on hivenen herkempi lähtemään kuin 1500:nen 2105 lootalla ja 3,9 perällä (uskomatonta mutta totta...

) myös 1200 Combi on varsin herkkä sutimaan vaikka tehoa 15 hv vähemmän mutta 4,44 perä ja korin painopiste korkeemmalla vetävien pyörien päässä kuin sedanissa.
jäykkä taka-akseli taas helposti aiheuttaa sen kun kääntää kunnolla niin vetävä pyörä ottaa heikosti kontaktia tiehen ja pääsee pyörähtää tyhjää.
Lähetetty: 26.7.2004 22:43
Kirjoittaja Jusu
LamaAjanElvis kirjoitti:siis nuo asfalttihommat tapahtuu tietenkin vaan toisella nakilla.
VakioLadan vetopyöräteho ei taida asfaltilla riittää molempien takapyörien rivuuttamiseen, joten jos sutimista tapahtuu, se tapahtuu vain yhdellä pyörällä, jostain syystä yleensä oikealla.
Ennen ajokortti-ikää polttelin 1200S:llä muutaman renkaan teräsvöille juuri oikeassa takapyörässä. Kyllä se onnistui, tosin jarrulla täytyi pitää vastaan, ettei auto etene. Sitten kun kuvio kului pois, kitka suureni ja kotterosta loppui teho. Tasauspyörästön päälle se kyllä kävi ja perä alkoi jurista yhdellä pyörällä ruovittaessa.
Tämä taas johtunee siitä ettei pienet tasauspyörät liene juuri mitenkään laakeroitu ristiakseliin ja kun tasauspyörästöä jatkuvasti rivuuttamalla pyöritetään, käyvät rattaat väljiksi ja hammaskosketus menee pieleen. Jossain vaiheessa rattaat menevät sitten särki ja veto loppuu. Asiahan on sillä korjattu että tuikataan kemppilukko rattaistoon ja jatketaan rallia.
Lada-Jussi kirjoitti:myös 1200 Combi on varsin herkkä sutimaan vaikka tehoa 15 hv vähemmän mutta 4,44 perä ja korin painopiste korkeemmalla vetävien pyörien päässä kuin sedanissa.
Kuinkas paljon Jussi on muuten poltellut kumia tuolla 1200 combilla aikoinaan? Meinaan että onkohan peräruuvista enää mitään jäljellä jos tarttee ottaa tuo välitys joskus käyttöön? Itse en ole nimittäin ajanut sillä metriäkään.
Lähetetty: 26.7.2004 23:01
Kirjoittaja LamaAjanElvis
Boris kirjoitti:LamaAjanElvis kirjoitti:pitäis ajaa vielä varovaisemmin kun on tehdasuudet renkaat alla, vaikken niistä maksanutkaan kun 5euroo kappale.
Hmm.. Voiskohon johtua renkaista.
Ei mulla ainakaan polttele vahingossa, tarkotuksellakin kokeillessa on aika heikkoo. Renkaat on paljon ajetut 155toset.
ei se nyt tietenkään vahingossa lakuta. eikä ne renkuista kiinni oo. auto kallistuu vaan niin perkeleesti että kun tuuppaa kaasun lattiaan niin rupee tyhjää vetämään. ei se nyt normaaliajossa tietenkään vedä tyhjää.
Lähetetty: 27.7.2004 1:39
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Minun nuoruudessani renkaita polteltiin juhannuskokoissa.

Lähetetty: 27.7.2004 7:47
Kirjoittaja Lada-Jussi
jusu kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:myös 1200 Combi on varsin herkkä sutimaan vaikka tehoa 15 hv vähemmän mutta 4,44 perä ja korin painopiste korkeemmalla vetävien pyörien päässä kuin sedanissa.
Kuinkas paljon Jussi on muuten poltellut kumia tuolla 1200 combilla aikoinaan? Meinaan että onkohan peräruuvista enää mitään jäljellä jos tarttee ottaa tuo välitys joskus käyttöön? Itse en ole nimittäin ajanut sillä metriäkään.
enhän mää mitään kumeja polttele, mutta joskus vahingossa lähti vähän rivakammin ja vielä juuri kevyesti kaartaen niin huomas että alkaa tapahtua. Eikös kumien poltosta tule sakkojakin jotain 100e/metri?
Lähetetty: 27.7.2004 8:34
Kirjoittaja dJONY
Vai ei lada polta kahella renkaalla? Ja paskat
Tulkaa joskus kattomaan Kouvolan assalle!
Siellä aina välillä yks tyyppi polttaa kumia aika hienosti Ladalla...
En tiiä mikä kone sil on kiinni mut tietääkseni se on ladan kone...
Savu nousee parikyt metrii...
Lähetetty: 27.7.2004 11:38
Kirjoittaja LamaAjanElvis
siis kyllähän latukka paikallaan polttas vaikka kolmella pyörällä mutta perä ei moista salli. yhen kerran oon nähny kun joku poltti vakio 1200l ladalla parkissa paikallaan ja vaihto vielä kakkosen, tosin vain toisella pyörällä palo mutta palo kuitenkin. ite en 1500ässääni rupee rikkomaan, riittää se että on tieto siitä että kyllä se polttas.
Lähetetty: 27.7.2004 13:48
Kirjoittaja Jusu
Lähetetty: 27.7.2004 15:13
Kirjoittaja LamaAjanElvis
mulla on tossa 2105 5vaihteinen loota ja varmaan tihein perä mitä on siihen uutena saanu. ykkönen on tosi lyhyt.
Lähetetty: 27.7.2004 15:23
Kirjoittaja dJONY
Niinpä tos mun 1600:ses on 3,9 perä ja ajattelin että jos vaihtais siihen 1300:sen 4,1 perän niin viivaa jäis varmasti paljon paremmin...
Mut miks pitäs hajottaa hyvä daada... Ja nopeusmittari rupeis kusee jos ei vaihtais lootaa siin samalla...

Ja miehän en 5-lovisesta luovu

jussismi...
Lähetetty: 27.7.2004 16:40
Kirjoittaja Jusu
Kaikissa viisivaihteisissa Ladoissa on 3,9 perä.
Tuntuu hölmöltä, että autoissa joissa on ylivaihde, on pidempi perävälitys, kuin niissä joissa on vaan neljä vaihdetta...

Lähetetty: 27.7.2004 17:29
Kirjoittaja veli alexei
Siis ei toi ero 3,9:n ja 4,1:n välillä nyt mikään valtaisa ole. Tiheet on sit vasta yli 4,5:n tai jopa yli 5:n kattokaas.

Lähetetty: 27.7.2004 19:34
Kirjoittaja Boris
Sateella oon kyllä onnistunu suditteleen ihan vahingossakin. Hervannan valtaväylällä siinä Hallillan valoista lähtiessä ihmettelin vaan että mikä on kun ei kiihdy, mutta sehän löi suttua vaan. Johtunee renkaista ja suht sileäksi kuluneesta tienpinnasta.
Kyllähän auto kun auto sutii kun tarpeeks keventää toista pyörää. Kerran kattelin kun pojaat poltteli warrella, sai kyllä aika tiukkaa rinkiä ajaa.