Onko kellään mitään hajua mistä johtui edesmenneen talvi-Ladani, 1600SL -88, kondensaattorin rikkoutuminen ja kärkien palaminen 3-4 tuhannen kilometrin välein? Ensimmäisen kerran luulin vian johtuneen huonolaatuisesta venäläisestä kondensaattorista, sen tilalle vaihdoin Lucas-merkkisen kondensaattorin, sen jälkeen autossa on ollut lisäksi italialaisia ja saksalaisia kondensaattoreita ja kolme eri virranjakajaa. Ja aina reilun 3000 km jälkeen kärjet ovat palaneet ja iskevät kunnon kipinää. Autosta on poistettu käytöstä saasteenalennuksen kierrostunnistin, puolalta kirroslukumittarille menevä johto, puola on vaihdettu sellaisesta Ladasta jossa kärjet kestivät yli 20 tkm. Mikään ei auta. Välillä harkitsin jopa kärjettömän sytytyksen asentamista mutta sitten olisi tietysti sytytysboksi pamahtanut, sitä ei tien päällä viilailla kepulikonsteilla kuntoon.
Onko moottorin lohko tehty jostain säteilevästä Tshernobylin ydinreaktorin jämästä vai mistä on kyse? Oma käsityskykyni ei tähän riitä. Tarkoitus olisi moottori ottaa kierrätyskäyttöön toiseen autoon, toivottavasti vika ei periydy!
Kondensaattori ja kärjet palaa
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Kondensaattori ja kärjet palaa
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Kondensaattorin tarkoitus..
...on estää kipinöinti virranjakajan kärkien välissä ja lisätä puolan suurjännitettä aiheuttamalla magneettikentän nopean häviämisen sytytyspuolasta.Pienjännitekäämiin saattaa indusoitua jopa 200-250 voltin jännite kärkien avautuessa.Kondensaattori sammuttaa kipinän kärkien avautuessa.Virta ei kuitenkaan kulje kondensaattorin läpi,vaan kondensaattorissa oleva vastakkainen jännite laskee puolalla olevan jännitteen niin nopeasti,että saadaan vahva kipinä.
Vika viittaa kondensaattorin väärään kapasitansiin tai sarjavastukseen kondensaattorissa.Sarjavastusta voi esiintyä joko kondensaattorin sisä- tai ulkopuolella syöpymisen tai huonon kontaktin johdosta.Koska indusoitunut pienjännitevirta ei pääse helposti kondensaattoriin,eikä sieltä pois,aiheuttaa tämä katkojankärkien palamista ja kipinöintiä.Puhdista aina kondensaattorin johdin ja kuori ja virranjakajan levy tai virranjakajan kotelo,johon kondensaattori kiinnitetään.Väärä kapasiteetti aiheuttaa kärkien syöpymisen kuoppaiseksi.
Kondensaattoria asennettaessa on ehdottomasti varmistettava,että kiinnitysruuvi on tiukka ja kondensaattori lujasti paikallaan.Johtimen oltava tiukasti liittimessä ilman oikosulun vaaraa.
Edellämainittu teksti oli lainaus Autokäsikirjasta3.1 vuodelta 1954
Vika viittaa kondensaattorin väärään kapasitansiin tai sarjavastukseen kondensaattorissa.Sarjavastusta voi esiintyä joko kondensaattorin sisä- tai ulkopuolella syöpymisen tai huonon kontaktin johdosta.Koska indusoitunut pienjännitevirta ei pääse helposti kondensaattoriin,eikä sieltä pois,aiheuttaa tämä katkojankärkien palamista ja kipinöintiä.Puhdista aina kondensaattorin johdin ja kuori ja virranjakajan levy tai virranjakajan kotelo,johon kondensaattori kiinnitetään.Väärä kapasiteetti aiheuttaa kärkien syöpymisen kuoppaiseksi.
Kondensaattoria asennettaessa on ehdottomasti varmistettava,että kiinnitysruuvi on tiukka ja kondensaattori lujasti paikallaan.Johtimen oltava tiukasti liittimessä ilman oikosulun vaaraa.
Edellämainittu teksti oli lainaus Autokäsikirjasta3.1 vuodelta 1954
kärjet kipinöi...
Itselläni oli samantapaisia ongelmia 1200L:ssä. Ensin kokeilin vaihtaa vanhan konkan toiseen vanhaan, mutta kipinöinti kärkien välillä ei loppunut. Ostin sitten uuden konkan, jonka asensin muka huolellisesti paikalleen-kärjet kipinöivät edelleen kirkkaasti. Sitten päätin ruiskutella CRX:tä johtimiin ja tais sitä vähän virranjakajan sisällekkin mennä. Temppu toimi!
Nyt ei oo muuta vikaa enää jäljellä, mitä nyt auto elää jatkuvasti tyhjäkäynnillä. Eli välillä hurisee nopeammin sitten taas meinaa sammua...Oiskohan kellään tähän vinkkejä?
Nyt ei oo muuta vikaa enää jäljellä, mitä nyt auto elää jatkuvasti tyhjäkäynnillä. Eli välillä hurisee nopeammin sitten taas meinaa sammua...Oiskohan kellään tähän vinkkejä?
kondensaattori
Tarkistakaa puolan johdot oikein päin eli ne 2 pientä johtoo + ja - omille
paikoilleen
T:99
paikoilleen
T:99
99
kondensaattori
Kyllä toimii vaikka onkin väärinpäin, mutta tekee tuon laatuisen
vian. virta kulkee järjestelmässä väärinpäin.siksi kärjet palaa.
T:99
vian. virta kulkee järjestelmässä väärinpäin.siksi kärjet palaa.
T:99
99