Sisätilanlämmitin, kosteus ja sähköviat

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Sisätilanlämmitin, kosteus ja sähköviat

Viesti Kirjoittaja Voitto »

Lähde: Keski-Uusimaa lehti 12.11.2010
Auton sisätilalämmittimen käyttö voi pahimmillaan johtaa auton verhoilujen homehtumiseen sekä sähköisten ohjainlaitteiden rikkoutumiseen.
- Sisätilanlämmittimen käytölle on vaikea löytää mitään muuta positiivista kuin mukavuus, sanoo Seinäjokelainen
Auto-Sähkö Matalamäen yrittäjä Mauri Mustamäki.
Matalamäen mukaan monille tulee yllätyksenä, että sisätilanlämmitin on usein syynä auton sähkölaitevikoihin ja homeen hajuun autossa.
- Kun talvella lumet tulevat kenkien mukana autoon sisään, lämmittimen sulattama lumi hörystyy autoon. Jos auton ilma ei vaihdu, kosteus imeytyy auton verhoiluihin ja tärkeisiin sähköisiin ohjainlaitteisiin.
Polttoainekäyttöisillä lämmittimillä ei ole samoja ongelmia ja haittoja kuin sähköisillä. Ne ovat tehokkaampia, sähköjohdosta riippumattomia la lämpötilat ovat korkeammat. Mutta mikä tärkeintä, ilmanvaihto toimii.

(otin ylläolevan tekstin copy-pastella toiselta foorumilta:
http://www.vagarena.fi/index.php?action ... pic=3252.0)
Voitto
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Sisätilanlämmitin, kosteus ja sähköviat

Viesti Kirjoittaja manni »

En allekirjoita tuota ollenkaan.

Kokemus on osoittanut, että autot, joidenka kabiini lämpeää kunnolla talvellakin, pysyy paljon kuivempana ja raikkaampana. Esim. Samarassa on hyvin ilmanvaihtokanavia tarjolla, jotka auttavat kosteuksien poistumissa lämmityskäytössä. Penkeissä tuon huomaa selvästi. Kylmälläkin ilmalla kuiva penkki ei ole ollenkaan niin jäätävä kun kostea penkki, joka pikkuhiljaa lämpeää.

Omassa käytössä on ollut vasta Samara, mutta vanhemmilla on ollut vuosikymmenten aikana useita autoja, joissa noin jokaisessa on ollut lohko- ja sisätilanlämmitin, talvisin käytetty molempia. Autoissa on ollut keskivertoa raikkaammat kabiinit ja ei mitään sähkövikoja esiintynyt normaalia enempää.
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Sisätilanlämmitin, kosteus ja sähköviat

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tervehdys!

Reilu 30 vuotta, ongelmitta, sisätilanlämmitintä käyttäneenä.. röhönaurun arvoista paskapuhetta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Sisätilanlämmitin, kosteus ja sähköviat

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Täysin samaa mieltä Kustaan kanssa. Samaiset 30 vuotta monissa eri autoissa ja vähän liiankin pitkillä lämmitysajoilla noin maailman pelastamisen kannalta. Autot ovat aina olleet kuivia, huurteettomia ja ennen kaikkea mukavia lähteä liikkeelle.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Sisätilanlämmitin, kosteus ja sähköviat

Viesti Kirjoittaja E.P. »

"- Sisätilanlämmittimen käytölle on vaikea löytää mitään muuta positiivista kuin mukavuus, ..."

Mitähän pahaa mukavuudessa sitten on. Mukavampaa olla kotonakin, kun on lämmintä, eikä tarvitse naarmuttaa ikkunoiden ulkopintaa ulos nähdäkseen. :) Kauppamiehet nimittävät mukavuutta tässä tapauksessa myös turvallisuudeksi.


Mutta siitä olen yhtä mieltä, ettei se sähkökäyttöinen sisälämmitin vaihda ilmaa. Sehän pyörittää sitä yhtä ja samaa sisäilmaa. Mutta sitten se ilma kyllä vaihtuu, kn lähdetään ajamaan, ja jos ei pidetä sisäilmakiertoa päällä.

Mielelläni käyttäisin sisälämmitintä autossa, jos vain olisi mahdollisuus. "Riskeistä" huolimatta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Sisätilanlämmitin, kosteus ja sähköviat

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Eipä ole itselle tullut moisia ongelmia sisätilanlämmittimestä, enkä ole tuttavienikaan autoissa niitä havainnut.

Jossain ääritapauksessa saattaisi kyllä kuvattuja kosteus- ja homeongelmia tulla.

Lähinnä mieleen tulisi tilanne, jossa lämmitin sulattaa ja höyrystää jalkatilassa olevan lumen, ja höyry sitten tiivistyy vielä kylmiin osiin, kuten sähkölaitteisiin ja verhoiluihin. Jos sitten autolla ajetaan niin vähän, etteivät paikat kuivu, voisi ko. ongelmia ilmetä.

***

Verkkovirta on helppo laittaa pyörittämään myös lämmityspuhallinta, jos autoon halutaan ilmanvaihto. Akkulaturi tms. vain syöttämään sähköä puhaltimelle. Tarvittaessa sopiva vastus väliin, että puhallin käy riittävän hitaasti. Diodeja, erotusrelettä tai puhaltimen kytkintä käyttäen estetään virran kytkeytyminen muualle kuin puhaltimeen.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Sisätilanlämmitin, kosteus ja sähköviat

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Taitaa kyseisellä yrittäjällä olla liian vähän asiakkaita,kun puhuu yleistä mielipidettä vastaan.
Vastaa Viestiin