Ihmeellinen ravistus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
dJONY

Ihmeellinen ravistus

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Minus 2107 1600SL rupeaa ravistamaan kun ajaa 5-vaihteella 80-100km/h. Mistä moinen voi juhtua, koska 50-80km/h ei ravistusta ole ja yli satasen vaihdissa se on huomattavasti pienempi kuin esim. 90km/h.
Ja 120km/h niin sitä ei edes oikein huomaa?

Muilla vaihteilla ei kyseistä ongelmaa ole.
meggeri

Viesti Kirjoittaja meggeri »

Kokeilla renkaiden uudelleen tasapainotusta. Siltä se lähinnä vaikuttaa.
dJONY

Tota vihoin auton mukana tulleet sakko kumit 2107 1300S alkuperäisiin Venäläisiin renkaisiin (taakse) ja edessä noikian jotkut sisäkumilliset...

Eikä se auttanut :cry:

Tosin pitäs vielä laittaa noi aluvanteet 175 renkailla niin sit tietäis tarkemmin...
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Mulla vähän samaa vikaa tuossa 1200s:ssä. Itse epäilen kardaania. Välillä ravistaa enempi ja välillä vähempi, mutta aina samassa nopudess. 80-90km/h.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
dJONY

Itelläkin kävi tuo kardaani mielessä... Pitäs kattoo auton alle nii näkis missä kunnossa se on...
Tosin tol on ajettu "vasta" 97 tkm et en tiiä pitäskös se kuinka usein vaihtaa, tai kunka kauan sen pitäs kestää...
navlibahta

Ravistus

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

Hei djony - mulla on ollut todennäköisesti omassa autossani juuri tuollaisia ongelmia. Mä oon kirjoitellut aiheestatälle "Tekniset..." -palstalle pari kertaa aiemmin. Löydät kommentteja varmaan jos kelaat listaa alaspäin tai käytät hakua.

Mun oman autoni tärinä/ravistaminen on ollut tauolla jo reilun kuukauden. Se on tehnyt sitä puolentoista vuoden aikana kaikkiaan noin 5 kertaa viikkojen - kuukausien jaksoissa. Ravistelu on tullut ja MENNYT aina yhtä salaperäisesti, ja ollut pahinta nopeuksissa 80 km/h ylöspäin, mutta sen on yleensä huomannut jo 50 km/h lähtien.

Kun nyt viimeisin täristely meni pois, mitään selvää syytä katoamiseen ei ole. Tärinä hävisi sen jälkeen kun autoa "ajettiin" perä ilmassa korjaamolla, otettiin takavanteet irti ja kardaanin nivelet voideltiin.

Ainoa mikä noista toimenpiteistä omasta mielestäni voi vaikuttaa tuohon tärinään olisi nivelten voitelu. Suosittelen suakin kokeilemaan sitä. Mulla ei ainakaan mikään muu ole auttanut selvästi ravisteluun vaikka kaikenlaista on kokeiltu. Päällimäisenä on vain ikävä epätietoisuus ongelman aiheuttajasta.

Kokeile siis voidella kardaani perusteellisesti nivelten osalta. Kirjoita sitten tänne, oliko toimenpiteellä mitään vaikutusta.
Lada-Jussi

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä olisin kardaanin kannalla, muutamalla kardaanivikaisella ajaneena se on aina noissa nopeuksissa kun täristää, voi kai olla jos kardaani olis jo korjattukin, mutta epätasapainossa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kardaanin ristiniveletä purkaessa täytyy ottaa huomioon se,että kardaani tehtaalla tasapainotettu yhtenä pakettina.Kun sen purkaa pitää asento merkitä,jotta kasaus onnistuisi päinvastaisessa järjestyksessä.
Kardaanin tasapainottamiseen on yksi keino-letkunkiristin.Aseta letkunkiristin nivelakselin ympärille.Koeaja autoa ja muuta letkunkiristimen paikkaa siirtämällä kiristintä.Kannattaa tussilla merkitä letkunkiristimen kiristysosan paikka,jotta myöhemmin tiedettäisiin mitä kohtaa on jo kokeiltu.Aina ei riitä kehän ympyrän kokeileminen,vaan klemmaria joutuu siirtämään pituussuunnassa.Jos epätasapaino on suuri joudutaan käyttämään kahta tai useampaa kiristintä tai niiden alle asennettua levypainoa.Asiaa nopeuttaa jos Ladan takapää nostetaan pukeille.Työturvallisuuden vuoksi kannattaa molemmat etupyörät kiilata,jos vaikka pukit kaatuis,niin silloin seinästä löytyy Ladan mentävä reikä :roll:
dJONY

Juu minäkin tuota kardaania ajattelin, mutta ongelma on vain vitos vaihteella... Kun nelosella ajaa niin ei ravista mut vitosella kylläkin...

Eli voiko vika olla lootassa? Kun en ole ennen viis vaihteeseen Ladaan törmännyt...
Jankos

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Vitosen rattaathan ne yleensä paukahtelee... jospa siellä vitosen rattaissa on jotain jo rikki? tai irti?
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jankos kirjoitti:Vitosen rattaathan ne yleensä paukahtelee... jospa siellä vitosen rattaissa on jotain jo rikki? tai irti?
Mulla ei oo vitosta ollenkaan :-(

,_,/ukka
Autoton on huoleton
dJONY

Heh :D

Tosin ei sil viittis ajaa ku se ravistaa... :cry:

Täytyy viikonloppuna tutkia tarkemmin autoa jos vaikka vika löytyisi jostain ihan muualta...
navlibahta

Ravistuksesta

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

Kun mulla on kokemusta tosta ravistelusta (uskon, että vika on sulla aika sama mikä omaa autoani on vaivannut), niin voin antaa hieman infoa, jotta säätyisit suuremmilta hiusten repimisiltä, sekä ajan ja rahan hukalta.

Tärinäoireet ajossa:

- ennen kuin toi varsinainen tärinäongelma alkoi, vitosvaihteella meno oli hieman kankeaa. Tärinä tosin lievää

- kun tärinä paheni, myös nelonen täristi. Tärinä haittasi ajamista 80 km/h ylöspäin

- kun tärinä oli infernaalista, sen huomasi jo kakkosvaihteella kiihdyttäessä. Pienillä vaihteilla se ei tosin haitannut samalla tavoin kuin 4-5:lla.

- omituisin juttu on: auto alkaa täristämään, tärinää kestää muutama viikko tai jopa kuukausi, sitten tärinä yhtäkkiä KATOAA itsestään!!

Vianetsintä:

- kohteina: kardaani, kardaanin nivelet, renkaiden tasapainotus, rengaspinnat, vanteet, vanteen väljyys navassa, takajarrurummut, takapyöränlaakerit, perä, vetoakselit

Korjaukset:

- kardaani purettiin osiin - mitään näkyvää vikaa ei löytynyt --> tämän jälkeen tärinä hävisi noin puoleksi vuodeksi

- tilalle vaihdettiin toinen, vähemmin ajettu ja pienemmillä tasapainoilla varustettu kardaani (= suorempi jo tehtaan jäljiltä) --> tärinä ei kadonnut

- vaihdettiin toinen taka-akselisto kokonaisena --> tärinä oli poissa noin 1000km

- kardaanin nivelten voitelu --> tärinä hävisi

- lisäksi: kokeiltu kolmet eri renkaat ja vanteet --> tärinä ei kadonnut

--
olavi2101

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

joo mulla on myös 1200 sellainen jyrinä alkuun oli vasemalle käänyttäessä
vikakin löytyi moottorin vasen tuki kumi oli tiensä päässä uuden asennus vei äänet vähäksi aikaa.nyt ääni on palannut ajattelen että taka akselisto pitäisi tutkia kardaanissa uudet nivelet olleet.nämä on eri vehkeitä kuin länsi kärryt jos venäjällä on erikoista tapahtumassa ladat kyllä ilmoittaa
Naapurilla oli zetori ja etuvedon laakerit hajosi hän otti auki ja made in romania kaksi päivää myöhemmin tuli vallankaappaus :roll:
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ei se ollut herkkua etsiä Wartburgiinkaan osia Kaivokselan HAKA-autoista osia kun DDR:ssä oli muuri murtumassa.Ei oota myivät,mutta purkivät "hommaamaan" :cry:
Vastaa Viestiin