Lada 2101(3) vs Toyota Yaris
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lada 2101(3) vs Toyota Yaris
Terve ihmiset. Menin tässä autokouluun viime viikolla, ja tänään oli ekat ajokerrat. Ajettiin autokoulun Yariksella. Se oli kamalaa! Sen takia kamalaa koska se on pilattu liialla mukavuudella. En tietysti voi tuomita kun vasta eka päivä sen ratissa mutta kuitenkin..
Mä sain 11 vuotiaana "ennakkoperintönä" meidän vanhan 1200sen joka seisoo mökillä, ja sillä olen siellä opetellut ajamaan siitä lähtien. (vuosi oli silloin 1992) Viimeks kävin siellä vuonna 2000, koska olosuhteista johtuen sinne ei ole päässyt. Siellä on sellainen metsäpikataival missä ollaan ajeltu rauhallisesti. Tosin siskon entinen mies anto kenkää sille ihan helvetisti. Se kyllä on tosi hyvä ajamaan autoa.
No, mitä mää ny sekotan. Siis, olen sitä mieltä että takavetoladat ovat huomattavasti miellyttävämpiä ajaa kuin toi Yaris.
Peruste 1: Sähköinen kaasupoljin on turhin keksintö nykyautoissa. Kaasu jää junnaamaan vähäks aikaa kierroksille, vaikka haluais kierrosten laskevan. Tuntuma on kuin katkennut vasikan jalka.
Peruste 2: Jarrut ovat sinänsä todella tehokkaat ja lukkiutumattomat, mutta polkimessa ei ole minkäänlaista tuntumaa. Tehostusta on aivan liikaa.
Peruste 3: Auto on liian hiljainen. Onhan siinä kierroslukumittari, mutta ei se silti korvaa koneen ääntä. Matkustusmukavuuden kannalta hyvä, mutta ei ainakaan minun makuun. Tämä ominaisuus yhdistettynä peruste 1:n, ei kiitos.
Peruste 4: Vaihteisto on jotenkin epämääräinen. Kyllähän pykälät menee sisälle, mutta kun se ei tunnu siltä. Ladassa tuntee kunnolla vaihteiden kytkeytymisen.
Peruste 5: Ohjaus on aivan liikaa tehostettu näin pieneen autoon. Ajolinjan huomaa vasta ikäänkuin myöhässä. Ladan ruorista tuntee heti minne se on menossa.
Olen myös sitä mieltä että liian hiljaiset autot ovat vaarallisempia kuin äänekkäät. Ajan itse pyörällä paljon ja kyllähän silloin ne jotenkuten havaitsee, mutta jonkun mukavan auton sisälle ei kuulu jonkun toisen mukavan auton ääni.
Lada on siitä hyvä, että sen kuulee selvästi, varsinkin ketjukoneellisen. (ihana rallatus!)
Jenkkirautojen kasihöpötykset on myös helposti havaittavissa.
Mun aikomus on ostaa kilvissä oleva 1200(L) koska se on paras vaihtoehto ja ainoa ratkaisu. Taloudellisesti ajatellen ainakin. Noi mökkiladat on työn alla. Aion tehdä nettisivut, missä kerron omasta ja perheen Ladailusta. Sinne tulee myös valokuvia kun vain kerkeän ottamaan! Tarkoitus on myös liittyä Kerhoon lähitulevaisuudessa. Kerron sitten osoitteen kun saan jotain aikaiseksi. Ottakaa kantaa tähän mielipiteeseen.
Mä sain 11 vuotiaana "ennakkoperintönä" meidän vanhan 1200sen joka seisoo mökillä, ja sillä olen siellä opetellut ajamaan siitä lähtien. (vuosi oli silloin 1992) Viimeks kävin siellä vuonna 2000, koska olosuhteista johtuen sinne ei ole päässyt. Siellä on sellainen metsäpikataival missä ollaan ajeltu rauhallisesti. Tosin siskon entinen mies anto kenkää sille ihan helvetisti. Se kyllä on tosi hyvä ajamaan autoa.
No, mitä mää ny sekotan. Siis, olen sitä mieltä että takavetoladat ovat huomattavasti miellyttävämpiä ajaa kuin toi Yaris.
Peruste 1: Sähköinen kaasupoljin on turhin keksintö nykyautoissa. Kaasu jää junnaamaan vähäks aikaa kierroksille, vaikka haluais kierrosten laskevan. Tuntuma on kuin katkennut vasikan jalka.
Peruste 2: Jarrut ovat sinänsä todella tehokkaat ja lukkiutumattomat, mutta polkimessa ei ole minkäänlaista tuntumaa. Tehostusta on aivan liikaa.
Peruste 3: Auto on liian hiljainen. Onhan siinä kierroslukumittari, mutta ei se silti korvaa koneen ääntä. Matkustusmukavuuden kannalta hyvä, mutta ei ainakaan minun makuun. Tämä ominaisuus yhdistettynä peruste 1:n, ei kiitos.
Peruste 4: Vaihteisto on jotenkin epämääräinen. Kyllähän pykälät menee sisälle, mutta kun se ei tunnu siltä. Ladassa tuntee kunnolla vaihteiden kytkeytymisen.
Peruste 5: Ohjaus on aivan liikaa tehostettu näin pieneen autoon. Ajolinjan huomaa vasta ikäänkuin myöhässä. Ladan ruorista tuntee heti minne se on menossa.
Olen myös sitä mieltä että liian hiljaiset autot ovat vaarallisempia kuin äänekkäät. Ajan itse pyörällä paljon ja kyllähän silloin ne jotenkuten havaitsee, mutta jonkun mukavan auton sisälle ei kuulu jonkun toisen mukavan auton ääni.
Lada on siitä hyvä, että sen kuulee selvästi, varsinkin ketjukoneellisen. (ihana rallatus!)
Jenkkirautojen kasihöpötykset on myös helposti havaittavissa.
Mun aikomus on ostaa kilvissä oleva 1200(L) koska se on paras vaihtoehto ja ainoa ratkaisu. Taloudellisesti ajatellen ainakin. Noi mökkiladat on työn alla. Aion tehdä nettisivut, missä kerron omasta ja perheen Ladailusta. Sinne tulee myös valokuvia kun vain kerkeän ottamaan! Tarkoitus on myös liittyä Kerhoon lähitulevaisuudessa. Kerron sitten osoitteen kun saan jotain aikaiseksi. Ottakaa kantaa tähän mielipiteeseen.
Re: Lada 2101(3) vs Toyota Yaris
Joo itellä puoli vuotta takaperin autokoulussa oli Ford focus ja kyllä sillä ajeli mutta ei se ole mitään Ladaan verrattuna.
Tuo jarrujen tuntuma on kyllä suurin ero Ladassa ja uusissa autoissa joissa jarrua ei paljon edes pidä hipaista... Kun taas Ladassa jarru pitää painaa melkein lattiaan ennenkuin mitään tapahtuu...
Niin ja onhan tuo Ladan "tee-se-itse" ohjaustehostin (salille treenaamaan) ihan kiva. Kun autokoulussa pitää ajaa kahella kädellä... Jota en autokoulun jälkeen ole harrastanut. Eli Ladalla luu-ulkona AINA. Ja kun tuo 2107:kan ratti on sopiva yhen käden ruoraamiseen...
Ja autokoulussa sanotaan että musiikin ei pitäisi olla kovalla, mutta miten muuten puolikuurot mummot ja papat erottat että auto tulee?
BTW. Ja inssissä ollut henkilö oli ostamassa itselleen MOSSEA!!! Ja oli entinen Lada-mies
Eli autokouluissa pitäisi vielä olla Lada ajo-autona, niinkuin ennen!
Tuo jarrujen tuntuma on kyllä suurin ero Ladassa ja uusissa autoissa joissa jarrua ei paljon edes pidä hipaista... Kun taas Ladassa jarru pitää painaa melkein lattiaan ennenkuin mitään tapahtuu...
Niin ja onhan tuo Ladan "tee-se-itse" ohjaustehostin (salille treenaamaan) ihan kiva. Kun autokoulussa pitää ajaa kahella kädellä... Jota en autokoulun jälkeen ole harrastanut. Eli Ladalla luu-ulkona AINA. Ja kun tuo 2107:kan ratti on sopiva yhen käden ruoraamiseen...
Ja autokoulussa sanotaan että musiikin ei pitäisi olla kovalla, mutta miten muuten puolikuurot mummot ja papat erottat että auto tulee?

BTW. Ja inssissä ollut henkilö oli ostamassa itselleen MOSSEA!!! Ja oli entinen Lada-mies
Eli autokouluissa pitäisi vielä olla Lada ajo-autona, niinkuin ennen!

- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jepulis
itekin kävin autokoulussa toisen vaiheen opetuksen, eka vaihe kotiopetuksena Fiat 133:lla jonka jälkeen olin ajellut myös Skodalla ja Ladoilla. Toisen vaiheen arviointi ajo Primeralla meni muuten hyvin mutta vauhtia oli koko ajan liikaa. Syy siihen oli niin hiljainen ja puutteellinen ajotuntuma että nopeus aivan vahingossakin lipsui ylitse. Tuohon aikaan olin yleensä hyvin tarkka ajonopeuksista ja oli ihan ihme että ajo-opettaja huomauttaa juuri siitä. Toisen vaiheenkin kävin joskus -95 eli Primera ei ollut näitä viimeisimpiä malleja, mutta jo aivan liian uusi kuitenkin.
Sähköinen kaasupoljin
laittaako ne sähköä jo sinnekin? itseäni huolestuttaa jo Samarassakin noi vaijeri käyttöiset kytkimet ja kaasut, kun vaijeri voi hajota milloin tahansa, mutta toi elektroniikka kuulostaa vielä pahemmalta.
Sähköinen kaasupoljin


Ammattikoulun opetusautona on parikolme vuotta vanha Golf ja myös siinä on sähköinen kaasupoljin. Typerä laite. Sen kanssa pruukasi tulla perkeleitä kun kierrokset ei noussutkaan välittömästi kaasua painettaessa. Kun vielä kytkin oli ihan tunnoton eikä antanut mitään osviittaa ennenkuin auto lähti, niin sitten kottero sammua töksähteli.
Mulla ei ole koskaan kuulunu tapoihin tuo kytkimen luistattaminen mutta sen romun kanssa oli pakko. Tasaisen vauhdin ylläpitäminen oli myös hankalaa kun kaasupoljinta piti liikuttaa runsaasti, ennenkuin moottori alkoi jarruttaa tai vetää. Inssissäkin ajoin jatkuvaa alinopeutta ettei kyylä päässyt ylityksestä narisemaan.
Yhdellä opettajista on kuitenkin samanlainen Golf, eikä siinä ole vastaavia vikoja...
Ja minä luulin että Saksassa sentään tehdään tasalaatuista tavaraa... 
Opettaja sanoi että silloin kun ne alotti ammattikoululla kuljettajalinjan, niillä oli henkilöbiilinä Lada kombi ja kuorma-autona Kamaz.

Yhdellä opettajista on kuitenkin samanlainen Golf, eikä siinä ole vastaavia vikoja...


Opettaja sanoi että silloin kun ne alotti ammattikoululla kuljettajalinjan, niillä oli henkilöbiilinä Lada kombi ja kuorma-autona Kamaz.

Joo mäkin tolla Golfilla joskus kävin Jyväskylässä, ja oli se aika ihme vempula. Tyhmää hankkia sinne ylipäänsä semmonen pikkuauto, kävihän se ajo-opetus Caravellelläkin. Kuka opettajista on menny uuden Golfin ostaan? Meinaan se Keijon Golf oli mun aikoina vähän vanhempaa malliajusu kirjoitti:Ammattikoulun opetusautona on parikolme vuotta vanha Golf ja myös siinä on sähköinen kaasupoljin. Typerä laite. Sen kanssa pruukasi tulla perkeleitä kun kierrokset ei noussutkaan välittömästi kaasua painettaessa. Kun vielä kytkin oli ihan tunnoton eikä antanut mitään osviittaa ennenkuin auto lähti, niin sitten kottero sammua töksähteli.Mulla ei ole koskaan kuulunu tapoihin tuo kytkimen luistattaminen mutta sen romun kanssa oli pakko. Tasaisen vauhdin ylläpitäminen oli myös hankalaa kun kaasupoljinta piti liikuttaa runsaasti, ennenkuin moottori alkoi jarruttaa tai vetää. Inssissäkin ajoin jatkuvaa alinopeutta ettei kyylä päässyt ylityksestä narisemaan.
Yhdellä opettajista on kuitenkin samanlainen Golf, eikä siinä ole vastaavia vikoja...Ja minä luulin että Saksassa sentään tehdään tasalaatuista tavaraa...
Opettaja sanoi että silloin kun ne alotti ammattikoululla kuljettajalinjan, niillä oli henkilöbiilinä Lada kombi ja kuorma-autona Kamaz.

No, hetihän siellä kalusto alkoi vaihtua kun mä lähin pois, sillä Scanialla kerkesin kerran ajamaan, mutta en kyllä tykänny siitä vaihderobotista yhtään..
Vähän off topic...
Ja vähän enempi asiaan, mä ajoin kakkosvaihteen Ladalla kun autokoulun autossa ei ollu talvirenkaita. Että taloudellisen ajon tuloksia ei sitten tullut

Reippaina käymme rekkain alle 

Asikainen. Se on kylläkin farmari ja kaksilitrainen mutta kuitenkin...Nonnis kirjoitti:Kuka opettajista on menny uuden Golfin ostaan? Meinaan se Keijon Golf oli mun aikoina vähän vanhempaa mallia![]()

Sitten jo olemassa olevaan aiheeseen:
Jos sähkötoiminen kaasupoljin epäilyttää, niin miltäpä kuulostaa sähkötoimiset jarrut?

Jarrupoljin ei ole normaalisti lainkaan mekaanisessa yhteydessä jarrusatuloihin, vaan jarrujärjestelmä haistelee hydraulisilla tunnistimilla polkimen liikettä ja lataa sen mukaan paineakulta painetta jarruille. Jarrutus ei tuota minkäänlaista tuntoa polkimelle, joten laitteeseen on lisätty polkimen liikesimulaattori joka sitten painaa vähän vastaan ettei jarrua tule survottua aina lattiaan.

Tällaiseen järjestelmään on ilmeisesti todella helppoa mättää kaikkia mahdollisia varusteita, kuten ABS, ESP ja ASR. Lisäksi vimpaimessa on kaikenlaisia muita ominaisuuksia kuten sellainen, että jos ohjausyksikkö haistelee pyyhkijöiden käytön ja sadetunnistimen perusteella mahdollista kosteutta jarruissa, se jarruttelee tasaisin väliajoin hieman niitä kuivatakseen (eli toisin sanoen kuluttaa ne vikkelästi loppuun, ainakin tällaisena sadekesänä

Laite käsittää myös hätäjarrutuksen tehostimen, joka toimii käytännössä niin, että kun pedaalia kenkäistään äkäisesti, järjestelmä tekee niin tehokkaan jarrutuksen, kuin mahdollista (ilmeisesti kuitenkin lukkiutumattoman). Ajonvakautusjärjestelmä käyttää jarruja myös auton ohjailemiseen, eli jarruttelee ääritilanteissa tiettyjä pyöriä sen mukaan, mikä kahva edellä auto etenee...
Sokerina pohjalla kapineessa on kuitenkin mekaaninenkin toiminto!


Re: jepulis
Mullakin oli toisessa vaiheessa vauhtia liikaa, joskin mulla se oli tietoinen valinta. Nykyään voi vaikka ajella jalkakäytävillä ja pääsee kakkosvaiheesta läpi.Lada-Jussi kirjoitti:Toisen vaiheen arviointi ajo Primeralla meni muuten hyvin mutta vauhtia oli koko ajan liikaa.
No älä ny, Mersussa on sentää jo sähköiset jarrut. Toivottavasti ei oo Windoze käyttistä!Lada-Jussi kirjoitti:Sähköinen kaasupoljinlaittaako ne sähköä jo sinnekin? itseäni huolestuttaa jo Samarassakin noi vaijeri käyttöiset kytkimet ja kaasut, kun vaijeri voi hajota milloin tahansa, mutta toi elektroniikka kuulostaa vielä pahemmalta.
Tulevaisuudessa on pakko olla noi sähköiset kaasupolkimet ainaski, ku päästövaatimukset senku kiristyy. GM on muuten tehny muutamia prototyyppejä täysin sähköisesti ohjattavasta autosta.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Re: jepulis
Niinkun mäMisha kirjoitti:Nykyään voi vaikka ajella jalkakäytävillä ja pääsee kakkosvaiheesta läpi.

Reippaina käymme rekkain alle 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jepulis
eikös kakkos vaihe autokoulussa olekin vain rahastuksen takia?

Re: jepulis
On. Tai riippuu tietty paljonko ajaa. Voi kai se ihan hyväksikin olla jollekulle joka ei sinä kahtena vuonna juuri oo ajanu. Mua kyllä hitsit se melkosesti.Lada-Jussi kirjoitti:eikös kakkos vaihe autokoulussa olekin vain rahastuksen takia?
Reippaina käymme rekkain alle 

Kakkosvaiheellahan on korvattu ennen niin kiusallinen 80:n lätkä. Jotkut valitti että muut autoilijat härnäsi 80:läisiä oikein urakalla. Ja hitsit se muakin körötellä tua kaheksaakymppiä muiden töllisteltävänä. Eikä sais kai ees ajaa ku sillä koslalla missä se lätyskä on.Lada-Jussi kirjoitti:eikös kakkos vaihe autokoulussa olekin vain rahastuksen takia?

Laillinen rosvous tuntuu olevan nykyään muotia.


Hyi helvetti!Misha kirjoitti:GM on muuten tehny muutamia prototyyppejä täysin sähköisesti ohjattavasta autosta.


Ja eikös tuossa nelos koppasessa golfissa ole myöskin sähköinen kytkin poljin? Ainakin mitä ollaan kyseisen auton sähkökaavioita tutkittu niin siellä pitäis sellanen olla... Se oiskin kyllä hauska tietää mitä tapahtuu tuollasessa autossa missä kaikkia ohjataan sähköllä kun esim sulake menee... Missähän vitikossa sitä silloin on...
Ja itellä autokoulussa oli kolmos kopan golf 1.9 sdi... En voi kyllä autoa kehua... Ei kaasuun vastannu ennenkuin survas lähestulkoon pohjaan kaasun. Jarrut oli muuten hyvät mutta se abs systeemi hakkaa polkimessa erittäin tympeesti. Ja ei sieltä kyllä nähnykkään juuri mihinkään... Ladasta paljon parempi näkymä tielle kun ei istuta melkein asfaltin pinnassa kiinni. Ja ajotuntumakin huomattavasti parempi. Niinkuin djony tuolla jo aikasemmin totesikin niin ladat takaisin autokoulu autoiks... Oppis ihmiset ajaan.
Ja itellä autokoulussa oli kolmos kopan golf 1.9 sdi... En voi kyllä autoa kehua... Ei kaasuun vastannu ennenkuin survas lähestulkoon pohjaan kaasun. Jarrut oli muuten hyvät mutta se abs systeemi hakkaa polkimessa erittäin tympeesti. Ja ei sieltä kyllä nähnykkään juuri mihinkään... Ladasta paljon parempi näkymä tielle kun ei istuta melkein asfaltin pinnassa kiinni. Ja ajotuntumakin huomattavasti parempi. Niinkuin djony tuolla jo aikasemmin totesikin niin ladat takaisin autokoulu autoiks... Oppis ihmiset ajaan.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
jta kirjoitti:Ja eikös tuossa nelos koppasessa golfissa ole myöskin sähköinen kytkin poljin? Ainakin mitä ollaan kyseisen auton sähkökaavioita tutkittu niin siellä pitäis sellanen olla...



Tutkiin nyt asiaa tarkemmin niin tuossa kytkentä kaaviossa oli joku kosketin tuolla kytkyttimenpolkimessa mutta se olikin vain sellanen mikä antaa motronic ohjainlaitteelle vain tiedon että millon sitä painetaan. Eli muistin väärin. Eli kyllä se olikin ihan vaijerivälitteinen.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05