Katiska

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Katiska

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Nykyisin ei kukaan tee itse katisloitaan. Kaupan on mitä ihmeellisimmän muotoisia hökötyksiä.
Kuka tietää mistä saa muodon varmasti pyytävälle perinteiselle katiskalle?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
toivomatias

Re: Katiska

Viesti Kirjoittaja toivomatias »

Google:katiskan valmistus / kalastus 8)
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Nyt ei ollut kysymys siitä,ettekö katiska syntyisi tarvittaessa ilman ohjeitakin.
Lähinnä oli kysymys kansanperinteestä, jonka en usko vielä kokonaan kadonneen. Kyllä minä vähän linjalta Ukki-Wileeni-Tinuri kaipaamaani vastausta odotan. Tuota Kuukkelia en vielä kokeillut.
Alunperin ajattelin tämän kysymyksen "huumori"-osastoon.
ElManu

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Eikös se löyvy, ku käyp emännän kanssa saunassa? :lol:
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
toivomatias

Viesti Kirjoittaja toivomatias »

Huumori tuli jo näemmä,mutta koita sitä kuukkelia sieltä se sun kaipaamas löytyy mulle tuli ihan hel tin hyvä ja
saunassakin oon poikennut.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Manuhan sen kertoi.
Kun katsoo minkälainen kuvio jää saunanlauteeseen emännän noustua pois, on siinä muuten optimaalinen katiskan muoto, nielua vain pitää vähän kaventaa.
tinuri

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Kylläpä tuon olen jostakin kuullut, mutta nyt en ehtinyt vastailemaan.

Rysän kudonnasta on paljonkin enemmän kokemusta, sen verran ukko niitä aikoinaan itse teki ja minä pikku jeppenä niihin sisään ryömin. Myös katiskoita valmisti useita ja verkkoja ihan myyntiin asti, tosin nykyään taitaa sekin liike olla säpissä.
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Isäukko noita perinteisiä perseenmuotoisia on joka kevät joitakin kymmeniä väkästänyt, olikohan eilenkin myynyt vielä yhden vaikka sesonkiaika on jo hieman ohi. Jotkut ostaa niitä vielä juhannuksen tienoollakin kesälomiaan varten.
Mahtaa niihin kalatkin uida kun ovat kauppansa tehneet ja tulevat vuosienkin jälkeen kysymään uusia kun vanhat on jo ruttaantuneet. Joskus meni liki parisataa katiskaa keväässä, siinä on jo melkoisesti napomista.
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdys.
Isäukko teki aikoinaan katiskansa itse ja sanoi mallin tulleen saunanlauteen kuviosta.
Mutta sanoi todellisuudessa kuvion olevan sellainen, että kala oi uida katiskan sisällä, mutta ei voi kääntyä nieluun vaan toiseen puoliskoon ohi nielun.
Eräs uistelija oli saanut hauen uistimeensa Toukansalmessa mutta oli pitänyt kiertää Ärjansaari ennen kuin oli saanut hauenpään kohti Kajaania. Voi katsoa Oulujärven kartasta, että on kalalla kokoa piisannut.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Vastaa Viestiin