1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Vanhoja topicceja tullut luettua, mutta pakko silti kysyä.. Vähän epäselvää..
Lähtökohtana vakio 1500 ('93 asteekki). Tulisi mahollisesti vanhakoppaiseen, joten päästöjä ei tarvitse miettiä.
Mikä olisi järkevintä? Peltisarjat, kansien porttaus, nokka (mitkä olisivat järkevät asteet ns.käyttölaitteessa ja mistä saa helpoitet hankittua), paljon kannattaa puristuksia laskea? Autosta tulossa vapari.. Mikä olisi realisinen tehonkasvu kohtalaisen miedossa virityksessä 15-20hv?
Sitten polttoaine-puoli. Laajakaistalambda varmaan aivan ehdoton, mutta millä mottorin ruokinta? Weber 32/36 DGV vai joku ruisku? Tuo säätäminen hirvittää kaasarin kanssa..
Mikä olisi hinta-/laatu-/hevosvoima sunteeltaan paras?
ja jos kyseenlaisia osia pyörii jaloissa asti niin tarjota toki saa.
-Jim Valkama, ylöjärvi
jim.valkama@kolumbus.fi
Lähtökohtana vakio 1500 ('93 asteekki). Tulisi mahollisesti vanhakoppaiseen, joten päästöjä ei tarvitse miettiä.
Mikä olisi järkevintä? Peltisarjat, kansien porttaus, nokka (mitkä olisivat järkevät asteet ns.käyttölaitteessa ja mistä saa helpoitet hankittua), paljon kannattaa puristuksia laskea? Autosta tulossa vapari.. Mikä olisi realisinen tehonkasvu kohtalaisen miedossa virityksessä 15-20hv?
Sitten polttoaine-puoli. Laajakaistalambda varmaan aivan ehdoton, mutta millä mottorin ruokinta? Weber 32/36 DGV vai joku ruisku? Tuo säätäminen hirvittää kaasarin kanssa..
Mikä olisi hinta-/laatu-/hevosvoima sunteeltaan paras?
ja jos kyseenlaisia osia pyörii jaloissa asti niin tarjota toki saa.
-Jim Valkama, ylöjärvi
jim.valkama@kolumbus.fi
Viimeksi muokannut Jimsgarage, 15.6.2010 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
Pyh. Jos tosiaan olet ostamassa laajakaistaa, mikä on MIELETTÖMÄN HIENOA, niin kyllä sen kanssa säätää sodanaikaisen kaasarin helposti. Siis edellyttäen että tietää edes vähän mitä on tekemässä. Olethan lukenut tuossa alempana sijaitsevan kirjoittamani Weber-FAQin? Loistava topicci perustietoja varten...et tarvitse kottikärryllistä suuttimiakaan kun lähdet tietystä perustasosta liikkeelle ja siihen muutamat ylimääräiset suuttimet päälle säätövaraksi.Jimsgarage kirjoitti: Sitten polttoaine-puoli. Laajakaistalambda varmaan aivan ehdoton, mutta millä mottorin ruokinta? Weber 32/36 DGV vai joku ruisku? Tuo säätäminen hirvittää kaasarin kanssa..
Oma suosikkini laajakaistaksi on tietenkin Tech Edgen budjettihintainen paketti, joka on selkeydessään ja kytkennän helppoudessaan huippuluokkaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
Moro,
Kiitoksia vastauksesta tänne ja toisaalle
Mutta tosiaan ajattelin puoliksi mielenkiinnosta siirtyä kokeilemaan tuota laajakaistaa (ensimmäinen vaihtoehto oli Innovate Motorsportin LC-1, mutta täytyy tutustua tuohon laittamaasi linkkiin, varmaan tarkoitin Tech Edge 2J1+LX1+LSU ?). Sitä on hyvä sitten tulevaisuudessa käyttää/kokeilla muissa omissa ja kavereiden "virityksissä". Aikaisemmin rakentelin itse aina omat Lambdat segmentti-näytöllä. Viimeisessä 8-koneisessa oli jo ehkä vähän turhaakin kun laitoin niitä 2 kappaletta, kummallekkin puolelle omansa. Tosin huomasin orastavan venttiilivian toisessa kannessa mittarin avustuksella..
Luin tuota hyvää kirjoittamaasi weber-faq lävitse. Kun kaasareiden kanssa on pelannut vähän kyynisyyttä on ruvennut ilmentymään. Viimeisin säätö meinas viedä totaalisesti hermot. Oli vikaa aina jossain tehoalueella ja loppujen lopuksi täysin tehdasuusi Cartein 625cfm ja kuorma-autollinen suuttimia,neuloja,prikkoja ym.. ei antanut toivottua tulosta. Vastavuoroisesti säädin tämän jälkeen kaverin Buellin ruiskua koneelta. Oikein rupesi hävettämään kuinka helppoa/siisitä kauluspaita-työtä se näin karrikoidusti oli.
Mutta jos weber on todettu hyväksi niin täytyy semmoinen pistää hankitalistan kärkeen. Sattuisiko olemaan vinkkiä mistä löytyisi kivuttomasti ja valitettavasti sanottuna edukkaasti kyseenlainen juottola (freetechnics n.330e)
Terveidin
Jim Valkama
Kiitoksia vastauksesta tänne ja toisaalle

Mutta tosiaan ajattelin puoliksi mielenkiinnosta siirtyä kokeilemaan tuota laajakaistaa (ensimmäinen vaihtoehto oli Innovate Motorsportin LC-1, mutta täytyy tutustua tuohon laittamaasi linkkiin, varmaan tarkoitin Tech Edge 2J1+LX1+LSU ?). Sitä on hyvä sitten tulevaisuudessa käyttää/kokeilla muissa omissa ja kavereiden "virityksissä". Aikaisemmin rakentelin itse aina omat Lambdat segmentti-näytöllä. Viimeisessä 8-koneisessa oli jo ehkä vähän turhaakin kun laitoin niitä 2 kappaletta, kummallekkin puolelle omansa. Tosin huomasin orastavan venttiilivian toisessa kannessa mittarin avustuksella..
Luin tuota hyvää kirjoittamaasi weber-faq lävitse. Kun kaasareiden kanssa on pelannut vähän kyynisyyttä on ruvennut ilmentymään. Viimeisin säätö meinas viedä totaalisesti hermot. Oli vikaa aina jossain tehoalueella ja loppujen lopuksi täysin tehdasuusi Cartein 625cfm ja kuorma-autollinen suuttimia,neuloja,prikkoja ym.. ei antanut toivottua tulosta. Vastavuoroisesti säädin tämän jälkeen kaverin Buellin ruiskua koneelta. Oikein rupesi hävettämään kuinka helppoa/siisitä kauluspaita-työtä se näin karrikoidusti oli.

Mutta jos weber on todettu hyväksi niin täytyy semmoinen pistää hankitalistan kärkeen. Sattuisiko olemaan vinkkiä mistä löytyisi kivuttomasti ja valitettavasti sanottuna edukkaasti kyseenlainen juottola (freetechnics n.330e)

Terveidin
Jim Valkama
Viimeksi muokannut Jimsgarage, 14.6.2010 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
tätä puristusten laskua on kai tavattu tehdä lähinnä turpokoneissa. vapareissa tapana ollu nostaa puristussuhdetta. en tiedä mikä olisi se oikea/hyvä katuvapariin, mutta kannesta laskemalla sitä ei todennäköisesti saa toteutumaan. lohkosta suositeltava ottaa. oletko lukassu nämä läpi: http://ladat.org/VAZ-5/?PHPSESSID=90abd ... 76a128b13d ja http://ladat.org/VAZ-8/?PHPSESSID=90abd ... 76a128b13d.Jimsgarage kirjoitti:paljon kannattaa puristuksia laskea?
turpohan se varmaan €/hp suhteeltaan paras on, mutta itse kannatan enemmän vaparirakentamista. nää on taas niitä mielipidejuttuja joista ei kannata alkaa kiistellä...Jimsgarage kirjoitti:Mikä olisi hinta-/laatu-/hevosvoima sunteeltaan paras?

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
heh..Sori. ajatuksissani nostan puristussuhdetta, mutta kun rupesin kirjoittamaan rupesin heti miettimään kannen tai lohkon höyläystä. Joten siitä tuli se puristussuhteen laskeminen
Muutama tärkeä sana jäi välistä.
Ahdin olisi tietysti varmaan paras teho/raha -suhde, mutta ajattelin lähteä toistaiseksi ns. pienellä liikeelle, jotta tuohon idän ihmeeseen saa paremman tuntuman.
- Jim

Ahdin olisi tietysti varmaan paras teho/raha -suhde, mutta ajattelin lähteä toistaiseksi ns. pienellä liikeelle, jotta tuohon idän ihmeeseen saa paremman tuntuman.
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
samoilla linjoilla mennään... mulla ei tosin katukäyttöön...Jimsgarage kirjoitti:Ahdin olisi tietysti varmaan paras teho/raha -suhde, mutta ajattelin lähteä toistaiseksi ns. pienellä liikeelle, jotta tuohon idän ihmeeseen saa paremman tuntuman.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
kaikki palaset ei osu mun järkeen millään.
jos tahtoo tehoa niin miks laittaa se heti kohta ahistava kaasari?
jos ostaa laajakaistaa miks ei kunnon tuplia/ruiskua?
ja jos haluu halvalla ja paljon miksi tehä vapari?
siinä muutama mietelause.
kukin tekee tietysti tavallaan.
jos tahtoo tehoa niin miks laittaa se heti kohta ahistava kaasari?
jos ostaa laajakaistaa miks ei kunnon tuplia/ruiskua?
ja jos haluu halvalla ja paljon miksi tehä vapari?
siinä muutama mietelause.
kukin tekee tietysti tavallaan.

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
Miten perustelet sen että 26/27 mm kurkuilla varustettu kaasari on ensimmäinen pullonkaula kun ruvetaan tekemään pieniä piristyksiä?START kirjoitti: jos tahtoo tehoa niin miks laittaa se heti kohta ahistava kaasari?
Tuntuu olevan vaan aina tekijöistä kiinni eikä kaasareista...
En ymmärrä kuinka ihmeessä laajakaista sulkee pois minkäänlaisen polttoaineensyöttöjärjestelmän...??START kirjoitti:jos ostaa laajakaistaa miks ei kunnon tuplia/ruiskua?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
No tuossa startin koneessa tuo weberi ahdistaa jo nyt, vaikka ei mitään valtaisaa tehoa ole.
Ja jos laajakaistan ostaa niin kyllähän sitä tuplat kannattaisi jo laittaa, itsellä on AEM seosmittari ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Tuo pieni piristys on suhteellinen käsitys, mulla on käyttöautossa vasta stage1 kone ja siinä noin 130hp vakiota enemmän ja se on pienesti piristelty. Joihinkin autoihin vain saa voimaa helpommin kuin ladaan
Ja jos laajakaistan ostaa niin kyllähän sitä tuplat kannattaisi jo laittaa, itsellä on AEM seosmittari ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Tuo pieni piristys on suhteellinen käsitys, mulla on käyttöautossa vasta stage1 kone ja siinä noin 130hp vakiota enemmän ja se on pienesti piristelty. Joihinkin autoihin vain saa voimaa helpommin kuin ladaan

21013 2300tic
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
Tartilla taisikin olla tuo pienempikurkkuinen weberi jos oikein muistan...vakion kokoinen jää väistämättä jossain vaiheessa pieneksi.
En silti ymmärrä laajakaistan poissulkevuuslogiikkaa, ilmeisesti tämä on taas jotain jämsäläistä ajattelua joka ei avaudu muualla Suomessa.
En silti ymmärrä laajakaistan poissulkevuuslogiikkaa, ilmeisesti tämä on taas jotain jämsäläistä ajattelua joka ei avaudu muualla Suomessa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
ehkei kyse ole "poissulkevuudesta" vaan pikemminkin "jos ostaa laajakaistaa, miksei samantien myös kunnon tuplia tai ruiskua, kun säätämiseen on hyvä pohja ja hyvä apuväline olemassa..."
vaan mitäpä nää taas mulle kuuluu... kaasutinvalintaan en ota kantaa. tietysti poratakkin voisi 1600:seksi vaan itekin jätin pudjettisyistä väliin...
vaan mitäpä nää taas mulle kuuluu... kaasutinvalintaan en ota kantaa. tietysti poratakkin voisi 1600:seksi vaan itekin jätin pudjettisyistä väliin...
jep, ladat ei oo köyhiä varten...ralli lada kirjoitti:käyttöautossa vasta stage1 kone ja siinä noin 130hp vakiota enemmän ja se on pienesti piristelty. Joihinkin autoihin vain saa voimaa helpommin kuin ladaan

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
noo.. Eihän tästä nyt kinaa tarvinnut tulla 
Kapeakaistalambdojen kanssa on tullut pelattua aika lailla ja päätin että miksei voisi päivittää vaikka osaamista/tietämystä tarkempaan koneen seuraamiseen. Ainahan tuon laajakaistaisen voi kytkeä esim. Megaan, jolla ohjataan syttyä ja polttoaineen syöttöä. Mutta toisin sanoen kyseinen kombo ei tule ainakaan tähän koneseen.
Ja jos laajakaistan laittaa säädön ajaksi käyttö-Ladaan kiinni niin ei kai se haittaa? Näppärästi lähtee putkesta irti kuten ruuvi
Ideana oli lähinnä tällä topicilla saada selville mahdollisest pullonkaulat Ladan koneessa, jotka pienehköllä panostamisella saisi poistettua ja muutama hevosvoima houkuteltua lisää.
Todellisuus on kumminkin se että prosentuaalisesti ei varmaan kovinkaan moni ihan oikeasti rakentele (virtuaali rakentamista lukuunottamatta). Kovalla rahalla aivan koneen lohkon kestämisrajoilla olevia koneita (niin voihan tietysti sinne lohkoon betonin heittää... )
Mutta jatketaan ihmeessä keskustelua. Lada -maailma on kumminkin aika erilainen, jo pelkästään varaosien saatavuuden kanssa. Ei voi ottaa summitracing:n kuvastoa käteen ja haaveilla osista
Kaikki kommentit tervetulleita!
- Jim

Kapeakaistalambdojen kanssa on tullut pelattua aika lailla ja päätin että miksei voisi päivittää vaikka osaamista/tietämystä tarkempaan koneen seuraamiseen. Ainahan tuon laajakaistaisen voi kytkeä esim. Megaan, jolla ohjataan syttyä ja polttoaineen syöttöä. Mutta toisin sanoen kyseinen kombo ei tule ainakaan tähän koneseen.
Ja jos laajakaistan laittaa säädön ajaksi käyttö-Ladaan kiinni niin ei kai se haittaa? Näppärästi lähtee putkesta irti kuten ruuvi

Ideana oli lähinnä tällä topicilla saada selville mahdollisest pullonkaulat Ladan koneessa, jotka pienehköllä panostamisella saisi poistettua ja muutama hevosvoima houkuteltua lisää.
Todellisuus on kumminkin se että prosentuaalisesti ei varmaan kovinkaan moni ihan oikeasti rakentele (virtuaali rakentamista lukuunottamatta). Kovalla rahalla aivan koneen lohkon kestämisrajoilla olevia koneita (niin voihan tietysti sinne lohkoon betonin heittää... )
Mutta jatketaan ihmeessä keskustelua. Lada -maailma on kumminkin aika erilainen, jo pelkästään varaosien saatavuuden kanssa. Ei voi ottaa summitracing:n kuvastoa käteen ja haaveilla osista

Kaikki kommentit tervetulleita!
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista"
Juuri näinralli lada kirjoitti:No tuossa startin koneessa tuo weberi ahdistaa jo nyt, vaikka ei mitään valtaisaa tehoa ole.
Ja jos laajakaistan ostaa niin kyllähän sitä tuplat kannattaisi jo laittaa, itsellä on AEM seosmittari ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Tuo pieni piristys on suhteellinen käsitys, mulla on käyttöautossa vasta stage1 kone ja siinä noin 130hp vakiota enemmän ja se on pienesti piristelty. Joihinkin autoihin vain saa voimaa helpommin kuin ladaan

Tuon Weber:n olen joka tapauksessa hankkimassa nyt aluksi. Huomautus tähän väliin

- Jim
Viimeksi muokannut Jimsgarage, 15.6.2010 16:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
No nyt kun tästä virityksen maailmaan taas eksyin niin pakko kysyä näin ajatusleikkinä ruisku/ahdin kompinaatiota.
Millaisia toimivia ratkaisuja on loihdittu, tekeillä tai toisin sanoen jos tekisit uudestaan niin millaisen?
- Ruisku: Modauksella jostain muusta autosta vain puhtaasti rakentaen oman imusarjan 4xläppärungot vai plenium yhdellä läpällä? Entäs ohjaus mega,tatech,hestec? Myös sytkää ilmeisesti kannaattaa jo tämmöisessä projetissa ohjailla säätöjen optimoimiseksi?
- Ahdin: Moni näyttänyt käyttävän pakokaasu-vehkeitä, mutta mites roots (remmivetoinen, esim. Eaton m62/m45) ? Onko tämmöisiä suunnitelmissa? Sen alavääntöön vaikuttavat tekijät olisivat varmasti ajon kannalta aika mielenkiintoinen.
Mutta tosiaan näiden edellisten "aivomyrskyjen" ideana oli vähän haarukoida/suunnitella/haaveilla mahdollisia tulevaisuuden juttuja.
Kaikki tervetuloa keskustelemaan aiheesta..
- Jim
Millaisia toimivia ratkaisuja on loihdittu, tekeillä tai toisin sanoen jos tekisit uudestaan niin millaisen?
- Ruisku: Modauksella jostain muusta autosta vain puhtaasti rakentaen oman imusarjan 4xläppärungot vai plenium yhdellä läpällä? Entäs ohjaus mega,tatech,hestec? Myös sytkää ilmeisesti kannaattaa jo tämmöisessä projetissa ohjailla säätöjen optimoimiseksi?
- Ahdin: Moni näyttänyt käyttävän pakokaasu-vehkeitä, mutta mites roots (remmivetoinen, esim. Eaton m62/m45) ? Onko tämmöisiä suunnitelmissa? Sen alavääntöön vaikuttavat tekijät olisivat varmasti ajon kannalta aika mielenkiintoinen.
Mutta tosiaan näiden edellisten "aivomyrskyjen" ideana oli vähän haarukoida/suunnitella/haaveilla mahdollisia tulevaisuuden juttuja.
Kaikki tervetuloa keskustelemaan aiheesta..

- Jim
Viimeksi muokannut Jimsgarage, 15.6.2010 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
ite tekisin yhellä läpällä megalla ja turbolla. siis tommosen budjetti koneen.
juu mulla oli kyllä se dgav joten se antaa vielä lisää tasotusta. mut en missään nimessä edes ajattele laittaa seuraavaksi jotain kaks kurkkusta bensaletkun laajennusta. tohon pataan 40mm tuplat olis aika passelit. ja kyllä muutenkin seuraava versio on ihan eri pohjalta rakennettu, ilman kaasareita ja muita sota-ajan ratkasuja.
juu mulla oli kyllä se dgav joten se antaa vielä lisää tasotusta. mut en missään nimessä edes ajattele laittaa seuraavaksi jotain kaks kurkkusta bensaletkun laajennusta. tohon pataan 40mm tuplat olis aika passelit. ja kyllä muutenkin seuraava versio on ihan eri pohjalta rakennettu, ilman kaasareita ja muita sota-ajan ratkasuja.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti