2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
lada_r
Viestit: 165
Liittynyt: 21.5.2005 10:57
Paikkakunta: Hämeenkoski

2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja lada_r »

Auto on siis tämä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... f=1&t=9806
Ostin syksyllä 2005 muistaakseni 180 euron hintaan. Ikää taisi ylpeällä omistajalla olla silloin 13 vuotta. Hinta mielestäni kuntoon nähden todellä hyvä vaikka ei papereita ollutkaan. Autolla oli tuolloin ajettu noin 79 000 todellisia kilometrejä. Ja kyllä se huomaa, kaikki paikat todella hyvässä kunnossa, siis todella.
Noh ensimmäiseksi talveksi autoon laitettiin kemppilukkoperä ja piikkirenkaat, poistettiin turhuuksia, kuten puskurit, vetokoukku, lampunpesimet jne.... Ja näillä eväillä jääradalle.
http://i136.photobucket.com/albums/q175 ... uva059.jpg

Seuraavaksi talveksi sitten jo hieman kehitystä, sisustan myin pois, pohjasta rapsuttelin bitumit, hioin ja maalasin, kaikki turhat sähköjohdot ym karsittiin pois. Uusi mittariston pohja alumiinista, kuppipenkki, 2” putkisto yhdella Simonsilla, Taakaa jousista 2 kierrosta pois ja Volvo 240 iskarit.
Tässä jotain pätkää toisen talven ajeluista:
http://www.youtube.com/watch?v=UxMXcbYL8D0

Tämän jälkeen ei auto ole jäällä ollut, kehitystä on tapahtunut, mutta taaksepäinkin on menty. Olen joutunut tekemään uudestaan monia asioita jotka eivät enää ole miellyttäneet, kun joskus tehnyt vaikka mitään ei ole osannut.... Auton moottori varastettu Rokkiralliladaan.

Tämä hetki:
http://s136.photobucket.com/albums/q175 ... Fantastic/

Auton tulevaisuus on jääradalla, ja ehkä jopa Rokkirallin Super Rock luokassa joskus?
Tälläistä olisi tarkoitus toteuttaa:
Moottori:
1600cc(myöskin noin 80 000ajetusta) rengastus ja laakerointi, ehkä hoonaus, lohkon pinnasta siivua pois, kevennetty vauhtipyörä, peltisarja ja 2” putkisto, säädettävä nokkapyörä, ehkä 1300 männät, eikös niissä ole venttiilikolot valmiina?? 40mm Dellorttot, kanteen varmaan lievää palotilojen muotoilua ja tasohionta. Venttiilit tulee olemaan vakioventtiilit, seetit koneistin talvella koulussa ja hoin venttiilit. Nokan tulen teettämään vakionokasta, vielä en tiedä millaisen. Nokkapukin lasku myös ja kavavia vähän kairata isommiksi ja kohdistaa imu sekkä pakosarjoihin. Ainakin imukanavissa vedän venttiilikyhmyt ihan kanavan tasalle. Kärjetön sytytys.

Voimansiirto:
5v laatikko, 4,3 perä kemppilukolla.

Alusta ja ohjaus:
Eteen vakiojouset, ehkä Ladan kaasuiskarit tai Hiacen iskarit, tuplavakaaja.
Taakse 2kierrosta lyhennetyt vakiojouset, iskarit tulen varmaan muuttamaan pystymallisiksi, varmaan ne Volvo 240 nesteiskarit tai sitten käytetyt Bilsteinit. Ylemmät pitkittäistukivarret varmaan vaihdan samanlaisiin kuin alemmat. Kallistuksen vakaaja olisi myös kiva korvata Watt linkeillä. Laakeroitu apusimpukka löytyy myös.

Jarrut:
Vakio hilut edessä ja takana, takaa pois kuorman tunteva säädin ja ohjaamoon tilalle nupista säädettävä. Nestekäsijarru.

Kori:
Turvakaaret valmistuu pikkuhiljaa. Koria kevennelty sieltä täältä, ei kuitenkaan mitään ultrakevyttä.
170Ah traktorin akku konttiin, ja tankkina on 22l muovinen veneen tankki. Ohjaamon ja kontin väli tiivistetty. Levikkeetkin olisi jo, mutta lienevät nappiksen kun eivät oikeen sovi ja etulippakin puuttuu... Ikkunat tulee tuulilasia lukuunottamatta olemaan 1mm polkykarbonaattia. Eteen jää vakioajovalot, teen ehkä telineen irrotettavalle lisävalopatterille. Takaikkunan sisäpuolelle jarru ja huomiovalot. Johtosarjan teen kokonaan uudestaan, eihän siihen hirveitä johtoja edes tule...Päävirtakatkaisija penkkien välissä.
Kuppipenkkejä 2kpl, ainakin toiseen 6p vyöt, toiseen luultavasti 4p. Rattina toimii Luisi ralliruori. Rattiakselia on laskettu. Korin väriksi olen ajatellut sisältä valkoista ja ulkoa tumman harmaata. Jauhesammutin voisi olla hyvä varuste?

Ei kannata nyt kesäaikana kovin usein päivityksiä odotella, ei oikeen aika riitä tehdä tätä, mutta jospa syssymmällä sitten. Ensitalveksi tuskin valmistuu, mutta sitä seuraavaksi tähtään.

Tähän topicciin ajattelin laitella myös jos muille Ladoille jotain tulee tehtyä. Ladoja tämän lisäksi löytyy 3kpl. Rokkirallilada 1200l. Peltoauto 21053 ja aihio 1200l.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

hyvältähän tuo kuulostaa ja näyttääkin mitä kuvia selailin fotopuketistas. saumallista on nuoki kaaret, nekö kelepaa rokkiralliin? mulla osin vähän samantapaset suunnitelmat ja onhan tuota vähän toteutettukin. noita taka-akselijuttuja luin, meinaat niiku kunnon nelilinkit toteuttaa, eli tukivarret saman mittaset ja meinaatko vielä päälekkäin siirtää? mulla pikkusen huimempi suunnitelma, tuolla olis nimittäin pellon laiassa jo varattuna sherpan taka-akseli, olikohan 4,7 tai jotakin ja levylukko... pitäisi vaan ehkä ladan vetareita rueta suunnittelemaan siihen ja jonkinlaisia jarruja siinähän ne samalla tulee hydekässärit ja paineensäätimet, eikä ole tullu mittailtuakaan että pitäneekö kaventaakin vielä... :roll: vaihe kerrallaan, nyt moottori loppuun... 8)
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada_r
Viestit: 165
Liittynyt: 21.5.2005 10:57
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja lada_r »

Saumallinen putki kelpaa 42mm halkaisijalla ja 2,5mm seinämävahvuudella. Saumattomassa riittää 38mm.
En aio siirtää tukivarsia päällekkäin, ainakaan vielä.
Avatar
lada_r
Viestit: 165
Liittynyt: 21.5.2005 10:57
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja lada_r »

Kuuma päivä eikä oikeen muut rojektit innostaneet joten päätin tehdä ladankin hyväksi jotain.
Turvakaaria tietysti olisi voinut tehdä mutta kipinäsuihkut ja valokaaret hellepäivänä ei houkutelleet. Otin moottorin työn alle, pesua ja vähän purkua.

Hyvin öljyllä suojattu lohko:
http://s136.photobucket.com/albums/q175 ... G_0042.jpg
http://s136.photobucket.com/albums/q175 ... 0030-1.jpg
http://s136.photobucket.com/albums/q175 ... 0034-1.jpg
http://s136.photobucket.com/albums/q175 ... 0031-1.jpg
Yllättävän hyvänä oli lohkon maalipinta pysynyt! Luultavasti tulee maalattua kuitenkin.
Purkamisessa pääsin siihen vaiheeseen että kampiakseli jäi vielä irrottamatta. Maanantaina saa uuden mutterimopon niin irtoa hihnapyörän pulttikin. Oli mäntien, laakereiden ja sylintereiden kunto silmämääräisesti tuota alhaista kilometrilukemaa tukeva.
Mittasin että männät tulevat 1,9mm lohkon pinnan alapuolelle. Paljonko uskaltaa lohkosta koneistaa tavaraa pois? Jossain topicissa joku oli ainakin ottanut 2,4mm ja männät tulivat lohkosta yli 0.6mm. Olen ajatellut myös laittaa tähän 2105 moottorin männät joissa venttiilikolot valmiina, eivät liene hirveän kalliita Venäjältä tuotuna.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja START »

joku alle 0,5mm vois tulla yli lohkon. en muista ulkoa miten se meni, mutta jos tiiviste on 1,0mm niin silleen että männän ja lohkon väliin jää joku 0,5mm vähintään taikka sitten ihan kiinni. tarkkaa arvoa en muista mutta joitakin kymppejä se oli, ja tiivisteitä on eri vahvusia (tarvike, alkuperänen.... kannattaa ostaa varulta useempi samanlainen hyllyyn niin ei tule sitten ongelmia jos joutuu tiivisteen vaihtoon) jos on liian pieni rako niin se aiheuttaa nakutusta.
itse tekisin karkeesti 2,2mm lohkosta pois. sillon ollaa ihan varmasti vielä turvallisilla vesillä.
ja ne 1300remmin männät on hyvät. vakio venoilla kolot riittää varmasti.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

niin, tuo kun on 1600:nen niin silloin toki remmikoneen männät hyvä vaihtoehto. jos venäjältä meinaat tuottaa uuden mäntäsatsin, kannattaa kuulema laittaa ostajalle mikrometri mukaan, niin paljon on heittoja mäntien mitoissa... ei se vaikeaa ole niiden kolojen tekeminenkään, saa ainakin just sopivat, ei liian syviä jos ei tarvetta... tai saattaa niitäkin valmiita koloja joutua syventää...

edit: onko tuossa vielä kammin paikka kampuran päässä? :lol: mä luulin että niitä on vaan pienimmissä moottoreissa...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

pvdriver kirjoitti:
edit: onko tuossa vielä kammin paikka kampuran päässä? :lol: mä luulin että niitä on vaan pienimmissä moottoreissa...
Kyllä vielä 1700i Ladoissakin näkyy olevan jossain ainakin kammin paikka :)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ Noita löytyy koneen koosta riippumatta sen mukaan mitä on tehtaalla sattunut noita olemaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja START »

niin yhen rallimiehen kommentti: ei ole mitään järkee kairata 1600 mäntiin koloja kun siihen on olemassa valmiit bolt on männät jonka kolot piisaa puristuksesta ja nokasta riippumatta varmasti. (edelleen puhutaan vakio venoista)
eikä mun mielestä liian syvät kolot mitään haittaa, ottaa sieltä kannesta sit vähän enemmän tavaraa jos puristukset laskee. yli 12 puristeisia on tehty paljon remmikoneen männällä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
lada_r
Viestit: 165
Liittynyt: 21.5.2005 10:57
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, 1200l C20NE ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja lada_r »

Kirjotellaas nyt tännekkin jotain.
Fantastic seisoo tallissa eikä sille mitään ole tehty moneen kuukauteen muuta kuin moottorin alakertaa.
Tuodaan tässä nyt julki tälläinen 1200l Ladan rakentelu. Laitoin autoon Opelin 2 litraisen c20ne moottorin. Vaihteisto on myös Opel Omegasta. Niille ketkä suunnittelevat laittavansa vierasta tekniikkaa Ladaan, Opel on oikein hyvä vaihtoehto,
Ihan hyvin tuntuu liikkuvan entisiin Ladan moottoreihin nähden vaikka Opelin moottori ihan vakio onkin. Dynossakin on käyty.
Kerron lisää jos ketään kiinnostaa?
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

kiinnostaa kiinnostaa. kerrohan lisää projektista ja kuvat ois kans kova sana. varsinki vanhan opeliksi mosan dynolaput kiinnostas nähä :D seuraavaksi voit ettiäkki sinne 16 tappisen 8)
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Lyöhän jokunen kuvakin tänne tuosta *Milicja"-Ladasta, hienolaitos ja kyllä lähtee 8)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
lada_r
Viestit: 165
Liittynyt: 21.5.2005 10:57
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja lada_r »

Niin juu tosiaan se linkki niihin kuviin unohtui edellisestä postauksesta. Täytyy laittaa tuoreempia kuvia kunhan ehtii.
http://s136.photobucket.com/albums/q175 ... pel%20OHC/
Kultanen_

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja Kultanen_ »

Näppärän näkönen vekotin tuo ooppelikoneinen, eikä tuo 2105:nenkaan huonompi ole. Onnea rojektointiin! :D
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2105 Fantastic rakentaminen, ja muutakin.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

http://mkk72.1g.fi/kuvat/Gff+Heinola+2011/IMG_4614.JPG

Vastaavalla tekniikalla varustettua tuli tyypättyä viime talvena ja kulkupuoli yllätti kyllä. Kone tuntui kiertävän todella herkästi yli 7000 ilman puutumista?
Ei uskoisi tuollaisesta maamoottorista. :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin