Nivaan 1500nen moottori ja muuan ongelmanpoikanen

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Nalle-Offroad

Nivaan 1500nen moottori ja muuan ongelmanpoikanen

Viesti Kirjoittaja Nalle-Offroad »

Moottorittomaan Nivaan tuli hommattua 1500nen moottori. Kaikki on muuten ihan jees, mutta kun se halvatun mylly ei sovi paikoilleen.. Ei sitten niinku millään. Syynä on öljypohjan vääränlainen muoto. Nivassa pohja on totaalisen erilainen ja sen kyllä huomaa asentaessa.. Perkeleitä sinkoili enemmän ja vähemmän ja lopulta itketti.

Eli mitä kaikkea tuohon 15satkuun pitää vaihtaa, että sen saa survottua paikoilleen?

Ölypohja? kyllä..
Öljypumppu? vissiin joo..
Koneen korvakot? ainakin..

Joku muu, mikä?

Ja paljonko pituuseroa on Nivan 4-vaihteisessa laatikossa verrattuna esimerkiksi Kombiladan 5-loviseen? Ja saako sen tungettua Nivaan? Sopiiko esimerkiksi jakolaatikon sisäänmenoakselin liitokseen?

Paljon kiitoksia jo etukäteen..
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Nivaan 1500nen moottori ja muuan ongelmanpoikanen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Häh! Onko 1600cc eli 2106 -moottorissa ja 1500cc moottorissa eri Öljypohja? Niin no Nivaan on varmaan asennettu sellainen.

Pitääpä katsella varaosakirjasta ja vartailla noita varaosanumeroita. Sillähän näihin kysymyksiin saadaan ainakin yhden kantin vastauksen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Nivaan 1500nen moottori ja muuan ongelmanpoikanen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Häh! Onko 1600cc eli 2106 -moottorissa ja 1500cc moottorissa eri Öljypohja?
Ei. Mutta Niva onkin oma lukunsa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Nalle-Offroad

Re: Nivaan 1500nen moottori ja muuan ongelmanpoikanen

Viesti Kirjoittaja Nalle-Offroad »

Joo. Nivan etumurikka tarvii oman tilansa. Siksipä öljypohja onkin takaosastaan kenties matalampi, kuin normiladassa.. Lisäksi ÖPn etuosa on hieman syvempi.

Mulla ratkaisun muodostanee laikkakone, peltiarkki ja hitsauskone. Ei tähän hätään kehtaa enää mitään alkaa tilailemaan.

Mutta homma etenee.
Avatar
pressa
Viestit: 10508
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nivaan 1500nen moottori ja muuan ongelmanpoikanen

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eikös siitä vanhasta moottorista voi vaihtaa ö-pohjan? Muuttenhan ne on samoja koneita...
Nalle-Offroad

Re: Nivaan 1500nen moottori ja muuan ongelmanpoikanen

Viesti Kirjoittaja Nalle-Offroad »

pressa kirjoitti:Eikös siitä vanhasta moottorista voi vaihtaa ö-pohjan? Muuttenhan ne on samoja koneita...
Vois varmaan, mutta kun sitä mottia ei taida enää olla puussa, eikä maassa.. Eli tuo Nivunen tuli mulle ilman voimalaitosta.

Samaan syssyyn siitä puuttuu etuperän kannattimet myös, joten ihan pikku fiksailua tuo kapine vaatii, ennenkuin sillä pääsee paahtamaan.
Nalle-Offroad

Re: Nivaan 1500nen moottori ja muuan ongelmanpoikanen

Viesti Kirjoittaja Nalle-Offroad »

Ja homma eteni. Öljypohja leikottiin ja väsättiin uusiksi. Vieläkin on ahdasta, mutta kyllä se nyt pikkuhiljaa sinne sopii. Kone on jo paikoilleen aseteltuna, mutta huomenissa äijän kovuus punnitaan korvakoiden tekemisen merkeissä. Kyllä tuo pikkuhiljaa alkaa olemaan voiton puolella. Tosiaan, koneen ja etumurkian korvakot pitää väsäillä ja pultata tuo motti kiinni. Ahdasta tuli, mutta tulkoon.
Vastaa Viestiin