Ladan turbotus

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Wings

Ladan turbotus

Viesti Kirjoittaja Wings »

kiinnostais tehdä turbo lada, eli vinkkejä kaivataan. mikä malli olisi paras? minkä kokoinen turbo? turbo käyttöön sopiva kaasari, minkä kokonen ja merkki? sintteri kytkin varmaankin tarvitaan? ym vinkkejä kiitos!
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

tervehdys
otappa hakutoiminto käyttöön ja kirjoita turbo ja lue kaikki mitä löytyy
aihetta on nimittäin käsitelty erittäin paljon tällä sivustolla
jopa tekniikanmaailman turboonkin on ohjeet kyselty täältä

hyvää kesää t. mika
Turbiini

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Noh vastataan vaikka aihetta onkin ennemmin käsitelty.
Auton mallilla ei ole juurikaan väliä koska kaikista saa ottaa sen saman 100 heppaa laillisesti, ainoa ongelma on päästöt eli mielellään 86 tai vanhempi, 1.7.87 ja jälkeen rekisteröityihin joutuu päästömääräyksien kiertämiseksi asentamaan katalysaattorin, vähäpäästöisiksi merkityillä ei selviä ilman vtt tai vastaavan pakokaasumittausta joka maksaa hirmuisen paljon ja voi olla hiukka vaikea läpäistä. Turboksi käy esimerkiksi vaikka carret T03 sarjan ahtimet mutta tosin on hiukan turhan iso jos ei tavoitella yli tuon laillisen rajan, itselläni on toyota ct20 toyotan 2.4litraisesta turbodieselistä ja olen siihen aika tyytyväinen herää kohtuu alhaalta mukaan ja tehoa sai enemmän kuin vakiomännät kesti (ei sitten ollut mitään sulamis eikä nakutusvaurioita vaan ihan rehellisesti loppui vaan mekaaninen kesto) vakio kytkin piisaa myös yllättävän pitkälle kun käsittelee varovasti eli kytkin kokonaan ylös enne kaasun polkaisua. kaasarin pystyy rakentamaan melkein mistävain minkä saa sopimaan mutta siinä menee paljon aikaa ja tupakkia eli kannattaa omien hermojen takia etsiä joku valmiiksi turbokäyttöön suunniteltu kaasari tai ruisku.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
turbo ic

Viesti Kirjoittaja turbo ic »

mulla on ainakin kytkimen kanssa ongelmia vaikka on sintterilevy ja +30% jäykempi asetelma niin kytkin luistaa 2 vaihteen jälkeen reilusti, 5 sella jää melkein "paikoilleen". :( ja olen kokeillut sekä 3 että 4 lapaista molemmissa sama ongelma :x
Turbiini

turbo ic kirjoitti:mulla on ainakin kytkimen kanssa ongelmia vaikka on sintterilevy ja +30% jäykempi asetelma niin kytkin luistaa 2 vaihteen jälkeen reilusti, 5 sella jää melkein "paikoilleen". :( ja olen kokeillut sekä 3 että 4 lapaista molemmissa sama ongelma :x
Jotain outoa tuossa on olisko vauhtipyörä lasittunu niin liukkaaksi että sen ja levyn välinen kitka on olematon, kyllä mää sen ymmärrän että tuo sun kone on melko raju mutta että noin pienilläkin vaihteilla.
Mulla piti vakio kytkin melko hyvin 1bar paineilla vakiopuristuksilla rupes luistamaan 3000-4000rpm välillä (vääntöhuippu) mutta kun laskin puristuksia niin luistaminen loppui väännön laskiessa sitten ahtoja lisää niin 1.4bar rupes taas hieman luistelemaan mutta nyt oli tehojakin melkoisesti lisää mutta toisaalta huippuväännöt nousi 5000rpm tienoille. Luisto tapahtui mulla vain 4 ja 5 vaihteilla lopuilla rupes sutimaan ennemmin, mulla tosin on toistaiseksi ollu vakio koon renkaat joten se hieman on helpottanu kytkimen työtä.
voimaa
arpati

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tuosta juuri onkin pitäny kysyä :roll: Eli teräsvauhtipyörä tuli jo teetettyä orkkiskokoon mutta saadaan hyödynnettyä johki vapariinkin (4.6 kg hammaskehän kanssa). Talvella tuli haalittua 132 fiude ja siitä sain 5 v lootan ja lukkoperänkin saa ilmeisesti sovitettua ladan perään vaikka onkin peräänpäin aukeeva eli vaatii vaan kai hilujen siirron ladan perään... No toi on siis 2000 laatikko joten siihen sais kai hiukan isomman kytkimenkin kunhan sais malliksi tollasen vauhtipyörän kone kun ei tullut mukana :? (no ei paljoa maksanutkaan :wink: ) Eli muistaakseni tuossa olis jo sellainen paketti että kytkin vois ehkä pitää??? Laatikko ei välttämättä kestä mutta paremmin kuitenkin kuin ladan... Tai no kai se kestää jos ovat ajelleet 2000 turboillakin :roll: Ihan vaan 1300 tbo siis suunnitteilla... joko 21011 / 2105 lohkoon katotaan ny... Tai no olen jo tainnut kääntyä 2105 lohkon kannalle kun noita 21011 ei ole yhtä enempää löytynyt

Motonetin luettelo näyttäs että tuossa fiuden 2000 olis 215 mm kytkin ja 1.6 kytkinlevy vissiinkin sama kuin ladassakin :wink: Mites toi ladan suorakytkylaatikko kestää tehoja jos kytkin pitää?

EDIT: Nii ja sitte piti kysymäni tota että kuis vahvasta tavarasta toi pako/imusarjan laippa kannattais tehdä turbohärveliin jos siis sellainen yhtenäinen pala ja kannen vesireikiinkin tulis kierteet ja pinnapultit... hyrräksi tullee siis toi toy CT20 2.4L riisselistä ja kaasutin puoli on vielä auki mutta pitäis hommata 40 tuplat mutta nää on taas persaukisen "pitäis tehrä/ostaa" juttuja :lol:
124/2101 practical beauty
Jankos

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kytkimen luistoon pitäisi auttaa vauhtipyörän sorvaaminen, niin että puristuspaineet nousee. Pitää siis sorvata vauhtipyörä niin että kitkapinta on ulompana kuin se pinta mihin asetelma pultataan kiinni. Sitä en osaa sanoa kuinka paljon mutta kokeilua vaan???
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Paljonkos jäykempi asetelma nivassa on?
mulla on ainakin kytkimen kanssa ongelmia vaikka on sintterilevy ja +30% jäykempi asetelma niin kytkin luistaa 2 vaihteen jälkeen reilusti, 5 sella jää melkein "paikoilleen". ja olen kokeillut sekä 3 että 4 lapaista molemmissa sama ongelma
Outoa että sintteri luistaa noinkin rankasti. Luulisi että jotain vikaa on oltava.
Turbiini

Jankos kirjoitti:Kytkimen luistoon pitäisi auttaa vauhtipyörän sorvaaminen, niin että puristuspaineet nousee. Pitää siis sorvata vauhtipyörä niin että kitkapinta on ulompana kuin se pinta mihin asetelma pultataan kiinni. Sitä en osaa sanoa kuinka paljon mutta kokeilua vaan???
Tuossakin on se ongelma että asetelman jousivoima on suurimmillaan pienellä alueella, jos levy on alkuperäistä ohuempi niin tuo kyllä autta mutta paksummalla voi vaan pahentua. Tuon jousivoiman keventymisenhän huomaa siitäkin kun kytkintä painaa niin jossain vaiheessa poljinvoima kevenee, jos se kohta on hyvinlähellä polkimen yläasentoa nin siten ei kannata ainakaan noin päin sorvata.
voimaa
turbo ic

sorvautin vauhtipyörän ja asetelman kytkinpinnat ja ne on suorat ja eikä ole lasittuneet. samalla se sorvari simmas asetelman sillain että puristus voima on suurimmillaan ja kytkin ei pidä... jos tulee muita vika mahdollisuuksia mieleen niin ilmoitelkaa. mulle ei tule mieleen kuin laittaa vielä jäykempi asetelma tai kasvattaa kytkinlevyn/asetelman halkaisiaa :? ja tämä sorvautus juttu tapahtui noin kk sitten ja sen jälkeen muutoksia en ole tehnyt
Stefa

Mulla tuossa kuplassa 180mm massalevy ja koneessa joku 130 konia eikä mitään ongelmia ole ollut. Tosin asetelma on mallia outo johon en ole ikinä vakio kuplissa törmännyt. Eihän vain ole levy palanut leikkiessä? En kyllä tiedä miten palanut sintteri oireilee mutta kyllähän tuon pitäisi kestää mun järjen mukaan. Kysellyt levyn valmistajalta että kuinka paljon tuollainen kestää?

215 kytkin pitäisi jo ainakin kestää, 228:n sovittaminen voi olla jo mielenkiintoisempaa.
Turbiini

Eihän teho aiheuta kytkimen luistoa vaan vääntö, ei kyllä enempää tule vikapaikkoja mieleen. joten joko siinä on aivan tajuttomasti vääntöä tai sitten kytkimen osis on jotain vikaa esim asetelman lämminny joskus niin paljon että jousi on kuoleentunu. Mutta vaikea uskoa että pikkulohko turbokoneeksi rakennettuna vääntäis niin rajusti, paljonko ahtopaine on luiston alkaessa?

Yksi tapa on lisätä kytkimen väännön kestoa mutta kestävyys heikkenee, eli sorvataan asetelma ja vauhtipyörä niin että levy otta vain kapeasti ulkoreunalta, koska kitka voima on kitkakerroin * puristusvoima niin se pysyy samana muta sintteripalojen kiinniottavan pinnan kekipiste menee ulommas niin väännön kesto lisääntyy, Luultavasti levy on tosi lyhyt ikäinen koska pienikin luisto polttaa sen heti pilalle kun luistamis syntyvä lämpö muodostuu tämän jälkeen pienemmälle alueelle.
voimaa
Stefa

Tarkoitin vaan että tuokin kone on suht raju ja tuo kytkin pelannut niin ei tuo turbotettu pikkulohko voi vääntää niin paljoa ettei 200mm sintteri kestäisi, jotain häikkää oltava. Jos levy kunnossa niin asetelma loppu.
Yksi tapa on lisätä kytkimen väännön kestoa mutta kestävyys heikkenee, eli sorvataan asetelma ja vauhtipyörä niin että levy otta vain kapeasti ulkoreunalta, koska kitka voima on kitkakerroin * puristusvoima niin se pysyy samana muta sintteripalojen kiinniottavan pinnan kekipiste menee ulommas niin väännön kesto lisääntyy, Luultavasti levy on tosi lyhyt ikäinen koska pienikin luisto polttaa sen heti pilalle kun luistamis syntyvä lämpö muodostuu tämän jälkeen pienemmälle alueelle.
Tuohonhan juuri perustuu esim että 3-lapainen sintteri pitää paremmin kuin 4-lapainen, paine kohdistuu pienemmälle pinta-alalle. En kyllä tuota temppua ensimmäiseksi tekisi.

Saimpas vihdoinkin aikaiseksi laittaa jopa avatariin oman ladan :D
Vauhdin tae - alamäki
arpati

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mää saanen lainaksi 2.0 TC:n vauhtipyörä/asetelma paketin 130 TC:stä (ritmo aparaatti) siinä näyttäs olevan sama 215 mm kytkinlevy motonetin mukaan kuin takatuupparissakin :) ja tuossahan aparaatissahan on muuten sama kone kuin takatuupparissakin eli pystykone kun ny oikein muistelen :D

Luulen :lol: kyllä että kyä sen 200 kytkimen saa luistamaan vaikka 1200 turpolla sintterin kanssa vaikka kai sen jollain jäykemmällä asetelmalla sais pitämään.. Saakohan noita jäykempiä asetelmia ladaan/fiudeen (200 mm) vai onkoos noissa asetelmissa jotain eroa kytkinlevy oli samalla numerolla mutta sarjoissa oli eri... mutta sarjassahan on laakeritkin ym hilppeet...

Kyä tommosesta 1200 tehoa saa ahtamalla ja kierroksilla... :) Pienillä kierroksilla ja väännöllä ne osat toki hajoo helpommin. Eli ei laatikot kestä kovin hyvin esmex V6 koneisissa taunuksissa (niissä isommissa)...

Puristusvoimahan kytkimessä ratkaisee ja tosiaan hirveesti sitä ei voi lisätä sorvaamalla vauhtipyörästä asetelman vastinpinnasta kun se alkaa jo heikentää sitä tehoa... No ite meinaan laittaa 215 mm kytkimen kuitenkin ko nälkä tunnetusti kasvaa syödessä :roll: :twisted: :lol:

EDIT: Nii onko kellään tietoa paljonko ladan suorakytkentävaihteisto kestää tehoa? Koneeksi tulee si 1300 ja teho otetaan kierroksilla eli laatikon pitäis sen suhteen päästä helpommalla... Taitaa perä sitten olla seuraava heikko lenkki jos kytkimeksi tulee 215 mm :lol:´

EDIT2:
Stefa kirjoitti: 215 kytkin pitäisi jo ainakin kestää, 228:n sovittaminen voi olla jo mielenkiintoisempaa.

Hmm onkos noissa aparaateissa muuten ollu tollastakin (228 mm) ko toi kaverikin jolta ton saan lainaksi muisteli jotain 230 mm... Vai myykö Motonetti pienempää levyä tohon kuin mikä on vakio.. Noo mahtaako tota saadakaan yleisesti??? Eli tuleeko kalliiksi huollon kannalta...

EDIT3: Onko tossa turbo Cromassa sellanen 228 kytkin (Levyn v-nro 84-3268)? hintaa on 66.94 ja varastossa ei oota (Motonet) tota 84-3155 eli 215 mm löytyy muualta paitsi Porista (28.26 eur), koko paketti (98.00 eur) tarttis tilata Turusta... ei oo ihan älytön hinta :wink:
124/2101 practical beauty
turbo ic

jostain kun sais sassin mfx 200 asetelman niin pitäis kytkimen ruveta pitään, kuulemma valmistus on lopetettu... jankos vois myydä omansa mulle... :) kyllä mulla suorakytkentälaatikko pelaa näillä tehoilla
Vastaa Viestiin