Hasa kirjoitti:Tässä taannoin tuli Nokialla kokeiltua liukkaankelin radalla Ladan hätätilaominaisuuksia, mukaan lukien äkkipysäystä.. Autoni päätti lisätä jännitystä antamalla jarrupolkimen upota kerralla pohjaan, ja heittäytymällä varsin näyttävään sivuluisuun. Hytti oli hetkessä käpälöitä täynnä, ja taidokkaan ohjastuksen ansiosta Lada pysähtyi vain parin piruetin jälkeen tyylikkäästi perä menosuuntaan kymmenisen metriä ajoreitiltä sivussa.. Tilanteesta poistuminen edellytti rautaisia hermoja, sekä tarkkaa nopeuden hallintaa. Syyksi siis paljastui puhkennut jarruletku.
Mulla kävi joskus 15 vee samantapainen juttu. Ajeltiin peltoteillä 1300 Ladalla, pari tyyppiä kyytissä.
Tultiin pitkää peltosuoraa (joka päättyi valtatiehen

) jotain 110 lasissa.
Se peltotie ristesi toiselle peltotielle vähän ennen sitä valtatietä, ja sinne oli tarkoitus jatkaa.
Kuitenkin kun polkasin jarrua, niin se meni ihan lattiaan, eikä mitään jarrutehoa. Vetäsin käkkäriä, joka tehosi huonosti, ja vedin hampaat irvessä sitä kahvaa

käsijarruvaijeri napsahti poikki!
Kaikilla naamat valkosena, ja minä survon pienempää pykälää sisään, ja sammutan vielä virran koneesta. Jäi noin viis metriä matkaa tielle, missä meni koko ajan autoja

. Siitä sittenhissuksiin ajettiin auto pihaan ja tutkimaan, niin etujarruletkuhan sieltä sitten oli poksahtanut ihan kokonaan.
Meillä oli silloin tuo "suljetun alueen" käsitys lähinnä sellainen veteen piirretty viiva, eli ei ollut sulkuja missään, mutta yksityisillä peltoteillä rällättiin. Eipä sitä sillon tullut ajateltua, mutta poliiseille olisi varmaan ollut selittämistä tämän meidän "kuvitteellisen" suljetun alueen suhteen...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.