Tuulilasin lämmitys
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Tuulilasin lämmitys
Ongelma kun räntäsade jäätyy tuulilasiin, eikä helpota ennen kuin sisä tilat on sairaan kuumat (tuulilasi on kuuma). tilannetta helpottaisi kunnon pyyhkijän sulat tietysti, että pyyhkisi loskan pois ennen kuin ajoviima jäädyttää sen (nyt on sentään pyyhkijän moottori vaihdettu, että pyyhkijät yleensä toimii)
mut siis asiaan, kun ennen aikaan ei autoissa ollut takalasin lämppäreitä, silloin voi ostaa sellaisia itse asennettavia lämpövastuksia takalasiin, jotka olivat vähän kuin perinteiset tehdasasenteiset. tuulilasiin ei sellasia voi asentaa (tuskin enää saakaan) mutta onko jotain näkymättömiä tuulilasin lämmittimiä, monissa uusissa autoissa kun alkaa olla vakiona lämmitettävät tuulilasit, joten kai jotain tee itse biltema-sarjoja on saatavilla?
mut siis asiaan, kun ennen aikaan ei autoissa ollut takalasin lämppäreitä, silloin voi ostaa sellaisia itse asennettavia lämpövastuksia takalasiin, jotka olivat vähän kuin perinteiset tehdasasenteiset. tuulilasiin ei sellasia voi asentaa (tuskin enää saakaan) mutta onko jotain näkymättömiä tuulilasin lämmittimiä, monissa uusissa autoissa kun alkaa olla vakiona lämmitettävät tuulilasit, joten kai jotain tee itse biltema-sarjoja on saatavilla?

Re: Tuulilasin lämmitys
Tuskin niitä sellaisia jälkeenpäin asennettavia on olemassa? Ongelmana tulee tietysti juuri tuo näkyvyys, eli pitäisi olla tehty jo lasia valmistaessa. Tuo tuulilasin lämmitys oli muuten vakiona jo -88 mallin Transitissa, mutta ei enää -89.
Lämmitettäviä tuulilasinpyyhkimiä on kyllä saatavana:
http://www.everblades.com/products-page/

Lämmitettäviä tuulilasinpyyhkimiä on kyllä saatavana:
http://www.everblades.com/products-page/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Tuulilasin lämmitys
Muistelen itsekkin nähneeni joskus jossain mainoksessa asennettavaa/liimattavaa vastus "elementtiä". En ole kuitenkaan nähnyt sitä missään myynnissä. Pitäisi oikeastaan kysyä kun on asiaa alanliikkeeseen onko asiassa perää vai kuvittelenko vain.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Tuulilasin lämmitys
Tuli mieleen, että tällaista neuvostovalmisteista 65watin ikkunanlämmitintä on käytetty aikoinaan myös Zaporozetsin tuulilasin lämmittimenä, jossa se oli kuulemma talvella jopa välttämättömyys näkyväisyyden takia.


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Tuulilasin lämmitys
On pätevä laite kyllä tuo tuulilasinlämmitys etenkin raskaankaluston puolella kun helposti alkaa jäätään lasia tukkoon. Mutta ainakin itteeni Volvo fm:ssä häiritti nuo lämmitysvastukset tietyssä valossa kun näkyivät erittäin selvästi tai sitten mulla vaan katse keskittyi liikaa noihin vastuksiin. Mutta ei siinä. Hyvä kampe ois kumminkin. Venäläisille ehdotusta että alkaavat tekeen Ladoihin tehdastekoisena noita. 

http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Tuulilasin lämmitys
Miten olisi lasinpesunesteen kuumentaminen jäähdytysnesteen tai vaikka pakosarjan lämmöllä? Pesimeltä voisi myös vetää letkut pyyhkijänsulkiin jotta neste sulattaisi ne paremmin.
Re: Tuulilasin lämmitys
Minulla oli 127 Fiiussa tuollainen systeemi, jossa pesuneste kulki vesiletkussa olevan mötikän kautta. Ihan tehdastekoinen vempain. En minä huomannut siitä mitään käytännön hyötyä olevan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Tuulilasin lämmitys
eikös tässä olisi vastaus pulmaan.. eli keraaminen lämmitin tupakansytyttimestä puhaltaan tuulilasille lämpöö... biltemasta saa vielä kapeamman mallin kojelaudan päälle...
http://www.reimo.com/fin/81149-keraamin ... _12v_150w/
http://www.reimo.com/fin/81149-keraamin ... _12v_150w/
Re: Tuulilasin lämmitys
Tupakansytkästä virtansa ottavat ovat lähetulkoon turhia kapistuksia, tuo 150W teho on sen verran mitätön, ettei sillä suurta muutosta saa aikaan ja halpiksissa meinaa sulaa liittimet jo noillakin tehoilla.
Lämpimällä lasinpesunesteellä on se riski että halkaisee pakkasilla tuulilasin liian kovan lämpötilavaihtelun takia. Tätä ongelmaa kai oli jossain kalliimmassa merkissä jossa tuo viritelmä on vakiona.
Nimim. kuplalla monta talvea ajanut
EDIT: Lisätään vielä, kuplassa oli aikanaa sellainen jälkiasennettava takalasinlämppärikin, kesti se melkein koko talven. Vastuslangat näissä oli paljon tehdasvalmisteista leveämmät. Tämäkin itsetuhosi itsensä sulattamalla muoviset kiskot joiden kautta sai sähkönsä.
Paras kapine mitä kuplassa takalasin avoinna pitämiseen käytin, oli tavallinen tietokoneistakin tuttu 120mm elektroniikkapuhallin. Kun ilma kiersi, niin lasikin pysyi auki.
Lämpimällä lasinpesunesteellä on se riski että halkaisee pakkasilla tuulilasin liian kovan lämpötilavaihtelun takia. Tätä ongelmaa kai oli jossain kalliimmassa merkissä jossa tuo viritelmä on vakiona.
Nimim. kuplalla monta talvea ajanut

EDIT: Lisätään vielä, kuplassa oli aikanaa sellainen jälkiasennettava takalasinlämppärikin, kesti se melkein koko talven. Vastuslangat näissä oli paljon tehdasvalmisteista leveämmät. Tämäkin itsetuhosi itsensä sulattamalla muoviset kiskot joiden kautta sai sähkönsä.
Paras kapine mitä kuplassa takalasin avoinna pitämiseen käytin, oli tavallinen tietokoneistakin tuttu 120mm elektroniikkapuhallin. Kun ilma kiersi, niin lasikin pysyi auki.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Tuulilasin lämmitys
Omasta carinastakin on löytynyt lämmitettävä tuulilasi, mutta lasi on jo vaihdettu niin ei tiedä kuinka ylös vastuslangat ylsi. Ehkä lasiliikkeistä saisi lämmitettäviä laseja, piuhathan on valmiina.
Estäisiköhän pyyhkijöiden jäätämistä yhtään kun nostaisi varret siihen kohtaan mihin kohtaan tulee puhallus :\. Edellisen alijäähtyneen sateen aikana ongelmaksi tuli se että pyyhkijät jäätyivät eivätkä pyyhkineet mitään niin lasikin keräsi jääkerroksen joka piti käydä bussipysäkillä rapaamassa pois.
Estäisiköhän pyyhkijöiden jäätämistä yhtään kun nostaisi varret siihen kohtaan mihin kohtaan tulee puhallus :\. Edellisen alijäähtyneen sateen aikana ongelmaksi tuli se että pyyhkijät jäätyivät eivätkä pyyhkineet mitään niin lasikin keräsi jääkerroksen joka piti käydä bussipysäkillä rapaamassa pois.
Re: Tuulilasin lämmitys
Ainakin vanhoissa Transiteissa tuo lämmitettävä tuulilasi oli myös myöskin huomioitu laturin tehossa - lämmitettävissä malleissa se oli 70A ja ilman lämmitystä olevissa 55A.
Pari autohistoriaan liittyvää tuulilasin lämmityssysteemiä:
Zaporozetsin orkkis lisävaruste tuulilasinlämmitin

Saksalainen tuulilasin lämmitysruutu sota-ajalta:

Autossa kiinni:

kuvan auto ei ole Moskvits 400 vaan Opel Kadett K38
Pari autohistoriaan liittyvää tuulilasin lämmityssysteemiä:
Zaporozetsin orkkis lisävaruste tuulilasinlämmitin

Saksalainen tuulilasin lämmitysruutu sota-ajalta:

Autossa kiinni:

kuvan auto ei ole Moskvits 400 vaan Opel Kadett K38

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Tuulilasin lämmitys
samarai kirjoitti: kuvan auto ei ole Moskvits 400 vaan Opel Kadett K38![]()
Näppärästi on saksalainen Mossen muodot kopioinu tohon ooppeliin


Re: Tuulilasin lämmitys
Noita tuon näköisiä huurreruutuja näkyi aina 60-luvulle asti, ei tosin koskaan tuulilasissa, vaan takana. Mielestäni siinä ei ollut mitään lämmityssysteemiä, vaan se oli liimattu reunanauhan avulla tiiviiksi tuplaikkunaksi.
Tuommoinen Ooppeli oli isä-Pavelilla. Ei tosin liikennekäytössä, mutta se sai toimia elintenluovuttajana kun kodinkoneliikkeen Barkakseen vaihdettiin nelitahtikone. Jos en ihan väärin muista se oli Mossesta poiketen kansiventtiilikone. Toinen muistikuva on se, että ei tuohon koneenvaihtoon mitään lupia tai todistuksia tarvittu. Katsastusmies vain metkitsi muutoksen rekisteriotteeseen.
Tuommoinen Ooppeli oli isä-Pavelilla. Ei tosin liikennekäytössä, mutta se sai toimia elintenluovuttajana kun kodinkoneliikkeen Barkakseen vaihdettiin nelitahtikone. Jos en ihan väärin muista se oli Mossesta poiketen kansiventtiilikone. Toinen muistikuva on se, että ei tuohon koneenvaihtoon mitään lupia tai todistuksia tarvittu. Katsastusmies vain metkitsi muutoksen rekisteriotteeseen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Tuulilasin lämmitys
Juu kyllä itsekin muistelen niitä huurreruutuja takaikkunoissa nähneeni, eikä niissä mitään lämmitystä ollut.
Tässä ilmeisesti on juuri tuollainen kuitenkin laitettu myös Kuplan tuulilasiin:
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/o ... 98orig.jpg
Tässä ilmeisesti on juuri tuollainen kuitenkin laitettu myös Kuplan tuulilasiin:
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/o ... 98orig.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Tuulilasin lämmitys
Mihin tahansa laminoituun tuulilasiin saa laminoinnin yhteydessä lämmityksen lisähintaan, mikäli sen haluaa, Suomessa tehtynä. Suurimmalle osalle tällä foorumilla kirjoittavista lämmitetyn tuulilasin hinta on vain niin kallis lämmittämättömään verrattuna, että raappaaminen tuntuu edelleen ihan helpolta ja edulliselta vaihtoehdolta..jta kirjoitti:Venäläisille ehdotusta että alkaavat tekeen Ladoihin tehdastekoisena noita.
(Auton muutkin lasit voisivat olla laminoituja, jolloin kaikissa ikkunoissa olisi sähkölämmitys)