Tärisee, ei tärise, tärisee...

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
navlibahta

Tärisee, ei tärise, tärisee...

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

Combini raivostuttavat tärinäongelmat jatkuvat.

Tähän mennessä autoon on vaihdettu toinen:
- kardaani
- taka-askelisto (koko roska perineen)
- kokeiltu erilaisia renkaita/ vanteita

Mikään temppu ei ole kuitenkaan lopettanut tärinää pysyvästi, ei edes taka-akselin vaihto. Pirullisin piirre on, että tärinä tulee ja menee! Esimerkiksi taka-akselirempan jälkeen auto käyttäytyi normaalisti noin 1000 km. Sitten kirottu ongelma taas ilmestyi maantieajossa. Kun auto oli parkissa pari tuntia ja lähdin uudelleen ajamaan, vikaa ei enää ollutkaan! Sitten se taas tuli viikon päästä uudelleen kun lähdin kiihdyttämään maantiellä ohituksessa.

Erityisen kovaa tärisee (koko kori) ja meluaa yli 80 km/h nopeuksilla. Alamäissä hieman vähemmän, erityisen kovaa mekkala on ylämäissä.

Nyt tärinä taas on ollut päällä putkeen sellaiset 400km eikä loppua näy. Turha edes sanoa, että olen erittäin kyllästynyt koko aiheeseen ja autoon, mutta en halua antaa periksi vielä(kään).

Nyt on haarukassa tärinän aiheuttajaksi kuluneet/ liiallisen liikkeen sallivat vaihteiston tukikumit tai muu vastaava ylimääräinen liike/ väljyys moottori/ vaiheisto -akselilla. Onko jollakin kokemuksia aiheesta? Onko iso juttu vaihtaa em. liittyvät kumit tai muut osat?

Voiko vaihteistossa olla joku laakeri lopussa? Vaiheiston seudulta on tullut öljyä oikeastaan koko ajan kun auto on ollut mulla.

T: Riku :( :x :oops: :cry:
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Moro...

Ai se jatkoi tärinää sittenkin, ikävää.

Tuon muuttumisen perusteella yksi vaihtoehto on vaihdelaatikon perässä olevan kuminivelen kiinnitys vaihdelaatikon akseliin. Jos se pääsee akselilla liikkumaan se kyllä täristää aivan sairaasti ja on mahdollista että se menee takaisin paikalleenkin. Varsinkin se saattoi painua paikalleen kun taka-akseli vaihdettiin...

Jos pääset sinne alle niin voit koittaa siirtää sitä kumia eteen/taaksepäin, rengasraudalla sitä pääsee jotenkuten vääntämään eteenpäin.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Oletko myös sen kumidonitsin kardaanin ja vaihdelaatikon välistä vaihtanut?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
navlibahta

Tärinä

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

Hei,

kiitos teille kummallekin hyvistä vihjeistä! Tässähän alkaa olla taas toivonkipinää!

Sitä kuminiveltä ei ole vaihdettu, vaikka kardaani onkin "uusi". Se on jotenkin jäänyt kun itseäni viisaammatkaan eivät ole siihen viitanneet, vaikka tuo vaihdelaatikon/kardaanin seutu on ollut välillä mielessä.

Hullua tuossa tärisemisessä on nimenomaan se, että se tulee ja menee, ja on erilaista veto päällä ja vaihde vapaalla, sekä pahinta ylämäissä. On hyvin mahdollista, että jokin pääsee liikkumaan "taakse" liikaa kardaanin etupään seudulla.

Tätä mahdollisuutta tukee myös se, että taka-akselin vaihdon yhteydessä kardaani on varsin hyvin voinut siirtää ongelmakohtaa hieman "eteen" ja tärinä olisi taas kadonnut.

Noh, tässä ei osaa vielä iloita, mutta tällä hetkellä tuo nivelen seutu on kyllä paras diagnoosi aiheesta. Hyvä homma.
RIKU
Tvälläri

Viesti Kirjoittaja Tvälläri »

Tulipa tässä yks vippaskonsti taas mieleen koskien tuota, ah ladoille niin ominaista, täryyttämistä. Jostain syystä joidenkin larppojen kytkinlevyjen pinnat lasittuu niin, että niillä on tapana ruveta luistamaan esim kiihdytettäessä/ liikkeelle lähdettäessä. (ei pelkkä larppaominaisuus oon hoksannu muissakin vehkeissä vastaavaa).

Täryyttämisestä pääseepi aina hetkeksi eroon kun luistattaa kytkntä oikein kunnolla, lasitus kuluu pois. Esim. parkissa 3/4 silmään kaasua niin #¤&@!! ja kytkintä pikkasen ylös ~20sekkaa pitäs riittää, tuoksu on mieleenpainuva, mutta kytkimen täryytys tiessään...
Hasa

Viesti Kirjoittaja Hasa »

Tuntuu järkeenkäyvältä, muttta ei ehkä kannata suorittaa sadan kilsan välein, jos ei aio ammattimaiseksi kytkinlevynvaihtajaksi. Luulisin.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mutta mistäs syystä toi kytkin täristää vaan lämpimänä?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Hei, tosiaan, hassua että tämä threadi avattiin just, ku tänään Salosta ajaessani huomasin juuri samanlaista tärräämistä... pelkäsin että pyörät tippuu alta tai moottori räjähtää tai jotain... mut mitään ei tapahtunut ja saavuin Turkuun.... huomenna taas Saloon, hohhoijaa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
navlibahta

Lada skitsoilee jälleen

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

Tämän topicin alussa kerroin Ladani tärinäongelmasta. Eilen taas tärinäskitsoilusaaga sai jatkoa, kun käytin auton paikallisella TB:llä.

Koeajettaessa autoa aamulla maantiellä se tärisi raivokkaasti.

Auto nostettiin perästä ylös korjaamolla ja sillä "ajettiin" kaasu pohjassa (mittari meni kuulemma 170 ja 180:iin). Mitään selvää vikaa kardaanin seudulta silmä- eikä näppituntumalta ei löytynyt. Auto tärisi testin aikana kuulemma ihan tarpeeksi vaikka takavanteet oli irroitettu.

Kun selvää vianaiheuttajaa ei pystytty paikallistamaan, niin homma jäi edelleen avoimeksi. Kardaania voideltiin vielä lopuksi rasvalla nivelten seudulta. Korjaamon tyyppi oli sitä mieltä, että melko varmasti tärinä johtuu jostain kardaanin seudun viasta tärinän tyypistä ("runkotärinä", koko kori tärisee) päätellen.

Kokeilin autoa illansuussa uudelleen maantienopeuksissa ja auto ei tärissytkään enää! En tiedä oikein itkeäkö vai nauraa. Ei tuosta ihmeparantumisesta oikein osaa iloitakaan, kun ei tiedä milloin tärinä alkaa taas.

Mistä sitten tärinän kaikkoaminen saattaa johtua? Ainakin kaksi muutosta tapahtui kun autoa tutkittiin korjaamolla:

- takavanteet otettiin irti ja laitettiin takaisin (alla on Ladan alkuperäispeltivanteet, niiden kanssa auto tärisi samaan tapaan kuin erikoisvanteilla)
- kardaani voideltiin

Jotenkin tuntuu vaikealta uskoa, että kardaanin voitelu olisi aiheuttanut muutoksen, sillä tärinä on kadonnut myös aiemmin ilmaantuakseen uudelleen.

Oudoin asia, jonka havaitsin sen jälkeen kun auto ei enää tärissyt oli, että kytkin tuntui erilaiselta. Se on nyt raskaampi käyttää, siinä on pieni "porras".

Kuten jotkut jo edellä viittasivat kytkimen toimintaan tärinän aiheuttajana, pohdin nyt voisiko tärinä liittyä myös omassa autossani sittenkin kytkimeen. Liikeellelähdössä kytkin pitää hyvin, levy on vaihdettu about viime syksynä.

No, Ladani skitsoillessa näin perusteellisesti mikä tahansa selitys kelpaa. Nyt myös tuo kytkinteoria on mahdollinen.

T:Nb
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jos se tulisi kytkimestä ei tärinä muuttuisi nopeuden mukaan vaan kierrosten mukaan. Koska muuttuu nopeuden mukaan on pakko olla vaihdelaatikosta taaksepäin.

Mutta onhan kardaanin ristikko voinut olla kankea ja aiheuttaa jumittamista ja rasvaaminen poistaa sen... Ristikotkin kyllä muutti rajusti asentoa akselia vaihdettaessa, eli sattoivat olla "paremmin paikallaan" vääntelyn jälkeen.

Olihan se perän stefa pitänyt öljyn, ettei vaan tihku?
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Mä alan vähitellen uskomaan että kyseessä on kytkin, sillä minulla alkoi tärinä kun luovutin auton broidini käyttöön, joka sillä opetteli (opettelee yhä, hitaimman kautta :evil: ) ajamaan ja tietysti kidutti kytkintä minkä jaksoi...

Eli nyt jos joku olisi niin kova guru että tietäisi mitä siinä kytkimessä olisi joka niin voisi tehdä?

Huomasin myös, että joskun kun kylmänä auton käynnistää, vaihdelaatikosta kuuluu hetken aikaa ulinaa... synkronointi? Eikös synkronointi kulje jotenkin kytkimen kautta?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
navlibahta

Shake it baby

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

[quote="Jankos"]Jos se tulisi kytkimestä ei tärinä muuttuisi nopeuden mukaan vaan kierrosten mukaan. Koska muuttuu nopeuden mukaan on pakko olla vaihdelaatikosta taaksepäin.


Joo, tuo kuulostaa tietysti järkeenkäyvältä. Tätä en vissiin vielä kertonut, mutta pahimpien tärinöiden aikaan auto vatkasi jo alle 50 lähtien, tosin ei lähellekään niin paljoa kuin isommilla nopeuksilla. Eli jotenkin joko vauhdin kasvu tai sitten samat kierrokset (3000 rpm ylöspäin mennään 4 tai 5 vaihteella jo yli 80/100) isommilla vaihteilla aiheuttivat kaikkein kovimmat vibat.

Toi kytkinteoria on tosiaan kanssa silleen hatusta vedetty, en oikeesti usko enää mihinkään selitykseen varmasti ennekuin vika kädestä pitäen jollain yksittäisellä muutostyöllä katoaa. Toisaalta olen halukas otamaan vakavasti minkä tahansa selityksen. Kun toi autoni kytkin alkoi juuri samoihin aikoihin tuntumaan erilaiselta, niin tartuin sitten siihen ideaan kun olin jo aiemmin miettinyt kytkintä yhdeksi mahdolliseksi tärinän alullepanijaksi.



Mutta onhan kardaanin ristikko voinut olla kankea ja aiheuttaa jumittamista ja rasvaaminen poistaa sen... Ristikotkin kyllä muutti rajusti asentoa akselia vaihdettaessa, eli sattoivat olla "paremmin paikallaan" vääntelyn jälkeen.

Toi on ihan mahdollista ja yksinkertaisimman selityksen periaatetta noudattaen myös paras selitys: eniten tärinäongelmaan liittyvä paikka ja juuri semmoinen kohta ja korjaamistapa jota ei itsestäänselvyytenä ekana ajattelisi - ainakaan minä. On sujuvaa ajatella, että kardaanin liikuttaminen sen irrottamisen yhteydessä voi parantaa nivelten liikettä kun nivelet liikkuisivat itse tai sitten mutkan kautta kun kardaani menisi toiseen asentoon.


Olihan se perän stefa pitänyt öljyn, ettei vaan tihku?

No ei se hirveemmin. Siis vuoto-ominaisuuksiltaan toi "uusi" akselisto vastaa aika tarkkaan edellistä, eli perä tiputtaa silloin tällöin vähäsen ja oikean nava stefa ruikkii välillä rummulle.

RIKU
navlibahta

Kytkinkö

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

Misha kirjoitti:Mä alan vähitellen uskomaan että kyseessä on kytkin, sillä minulla alkoi tärinä kun luovutin auton broidini käyttöön, joka sillä opetteli (opettelee yhä, hitaimman kautta :evil: ) ajamaan ja tietysti kidutti kytkintä minkä jaksoi...

Siis täriseekö sunkin auto rajusti ajaessa siinä 80 ja ylöspäin?


Eli nyt jos joku olisi niin kova guru että tietäisi mitä siinä kytkimessä olisi joka niin voisi tehdä?

En ole ainakaan tämän alan guru, mutta epäilen että kytkinlevyn pinta tykkäsi kyttyrää. Asia parannettavissa vanhababylonialaiseen tapaan eli seuraavaksi kidutat veljeäsi, kun hän kidutti Ladasi kytkintä.


Huomasin myös, että joskun kun kylmänä auton käynnistää, vaihdelaatikosta kuuluu hetken aikaa ulinaa... synkronointi? Eikös synkronointi kulje jotenkin kytkimen kautta?

Mä sanoisin, että se on siellä lootassa sisällä se synkronointi ja tarkemmin siellä niissä rattaissa.

RIKU
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Lada skitsoilee jälleen

Viesti Kirjoittaja arpati »

navlibahta kirjoitti: Jotenkin tuntuu vaikealta uskoa, että kardaanin voitelu olisi aiheuttanut muutoksen, sillä tärinä on kadonnut myös aiemmin ilmaantuakseen uudelleen.
T:Nb
Katoppas onko kardaanini ristinivelten kaikki lukitusrenkaat kunnolla pohjassa urassaan eli ristinivel tukevasti keskitetty... Noi on aiheuttanu useampaan ladaan tärinää eli kaverin 2107 lukkorengas ei ollu pohjassa ja se osti uudet nivelet kun epäili niitä ja havaittiin sitten että täällähän on uudet nivelet kun oltiin toinen vaihdettu... Samalla havaittiin että toisessakin nivelessä lukkorengas oli pois urastaan...

Omassakin oli sama tilanne eli oli joku vissiin vaihtanu nivelet joskus ja yksi laakeripesä ei ollut paikallaan eli lukkorengas pois urasta... Toi nivelen jumitus voisi kans aiheuttaa varmaan tollaista... Nivelhän vaatii hieman murtoa että neulat hieman pyörähtää ja saavat voitelua kauheesti madalletussa autossa voi aiheuttaa ongelmaa pidemmän päälle jos nivelet menevät liian suoraan. Tuossa käytössä pyörät ilmassa nivelet on varmaankin pyörähtäneet hieman enemmän ja saaneet voitelua jos kerran on rasvattukin :wink:

No tää oli taas ihan varmaa spekulaatiota vaan :lol:
124/2101 practical beauty
KosoLa
Viestit: 108
Liittynyt: 21.5.2004 21:44
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja KosoLa »

Mulla loppu kerran omituiset tärinät ku löysin kiven koneen tuennan päältä. Tarkemmin siis tuen ja koneen välistä.
-73 eka Lada,heti koukkuun
Vastaa Viestiin