Sivu 1/2
lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 6.1.2010 14:43
Kirjoittaja Lada1200L
Onko kellään ollut tällaista vikaa että kovalla pakkasella lämppärin moottori ei ala pyörimään kun katkaisijasta painaa mutta sitten kun antaa auton käydä normaali lämpöiseksi niin pikkuhiljaa alkaa vikisemällä pyörimään? Onko laakeri mahdollisesti vetämässä viimesiään vai missä vika?
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 6.1.2010 15:15
Kirjoittaja lada.h.s
No itse veikkaisin ensimmäiseksi kyllä laakeria. Tietääkseni sen EHKÄ pystyy korjaamaan mutta en ole varma.
Minulta voit ostaa tilalle käytetyn puhaltimen moottorin se on mallista 2105 mutta se on hyvin
suurella todennäköisyydellä täysin samanlainen kuin Nappiksen puhaltimenmoottori.
Jos puhaltimenmoottori sinua kiinnostaa niin ota yhteyttä.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 6.1.2010 15:28
Kirjoittaja össe
Itellä on kans muutaman kerran vikissyt ku laittanu puhaltamaa, mut hetken ku sitä rämppää niin alkaa puhaltamaan normaalisti. Jumiin ei oo kyl koskaa jääny.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 6.1.2010 16:00
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ja vikinät muuttuvat vinkumiseksi ja pian sietämättömäksi Ulvonnaksi.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 6.1.2010 16:46
Kirjoittaja degen
Minulla ulvoi se moottori tolleen kun tuli parinkymmenen asteen pakkanen. En käyttänyt sitä silloin kylmänä, vasta sitten kun auto lämpeni. Taisin välttyä vaurioilta, moottori pitää mukavaa hurinaa. Ei ole tosin kiva ajaa tuulilasi jäässä ilman kunnon puhallusta.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 6.1.2010 19:40
Kirjoittaja Lada1200L
Mulla jäätyy lämppärinmoottori ihan mykäks jos on 20 asteen pakkanen,voisiko sinne jostain sitte kertyä kosteutta vai kantsisko ostaa uusi moottori jos se laakeri vetelee viimesiään?
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 6.1.2010 19:42
Kirjoittaja Lada1200L
Kivaa kun joutuu lämmittään autoo vähintään puolituntia ennen liikkelle lähtöä

Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 19.1.2010 22:25
Kirjoittaja samuelsam
Mun nappiksen lämppäriin tuli sama vika, kun pakkanen laski tarpeeks alas, niin ei pyörinyt puhaltimen moottori enää ollenkaan. Irrotin moottorin ja purin sen. Rasvat oli menny tahmeeksi kittimäiseksi töhnäksi. Asetonilla vanhat rasvat pois akselin päistä ja vanupuikolla "laakerin" reiät puhtaaksi, uudet rasvat tilalle (itse käytin ompelukoneöljyä) vaseliini ehkä olis ollut parempi! A' vot! taas pyörii kuin uusi.
Eikä ollut vaikeaa. Se moottori on todella hienosti rakennettu kestomangneetti moottori. Itseasiassa sen irroittaminen ja takaisin laitto oli työläämpää kuin purkaminen. Samalla puhdistin hiilien kosketuspinnat käämityksessä.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 19.11.2010 21:31
Kirjoittaja E.P.
Mulla riitti parin asteen pakkanen, kun jo alkoi kirkua hullun lailla. Ei sitä viittinyt kovasti kiusata. Hyvinhän sitä lämpöä riittää ohjaamossa ilman puhallintakin, jos vaan saa pidettyä matkavauhtia yllä. Mutta pakko se moottori oli ottaa sieltä pöydälle. Laakerit oli kuivana. Hiilissä oli mittaa reilusti vielä. Eiköhän tuosta vielä oivan pelin saa. Aseöljyllä voitelin liukulaakerit. Kehuvat aseöljyn toimivan kylmälläkin kelillä. En sitten tiiä kuinka pitkäikäinen ratkaisu tämä uusintavoitelu lopulta mahtaa olla.
Motonetin hinta uudelle moottorille n. 30 euroa, mutta vähissä ovat myymälöissä.
Niinkuin monissa muissakin autoissa, on ladaakin tehtäessä ensin otettu lämmityslaite, jonka ympärille auto on kasattu.

Eli melko ärsyttävä purettava se lämmityslaite oli. Ladassa tosin riitti kun makasi etupenkeillä kyljellään. Semmoisiakin autoja on joissa joutuu makaamaan lattialla.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 19.11.2010 22:40
Kirjoittaja Jokari
Jos todella olisit halunnut että puhallin ei nau'u taas parin viikon päästä niin olisit heittänyt vanhan moottorin niin kauas jonkkaan kuin jaksat ja uusi tilalle. Tässä kohdassa ei ole oikoteitä. Uudella puhaltimella mennään paaliin saakka.
Laakerien, tai pikemminkin puslien rasvaaminen ei kuin korkeintaan hetkellisesti koska ääni ei suoranaisesti tule niistä vaan siitä että akselit pääsevät resonoimaan väljissä puslissa.
Sama ilmiö käy jos otat vingulla liian ahnaasti liika pienestä kolosta ja terä pääsee ns. kiertämään ympäri....
Ihan oikeasti, ei sitä lämppäriä huvikseen pura. En minä ainakaan.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 19.11.2010 23:08
Kirjoittaja Marko
Jokari on oikees.Jos purkaminen on kivaa,kannattaa Ladan jälkee siirtyy SAAB 900 tai BMW E30 esim.Tän kaltasist autoist,ku otin ja vaihoin moottorit,tuli katottuu kaikki mahollinen,ettei tän takii tarvii samaa rulianssii heti tehä.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 19.11.2010 23:47
Kirjoittaja E.P.
Tiiä sitten mistä niitä moottoreita tähän hätään saisi.
Siinä vingussa on vaan se ero, ettei sen terän ole tarkoitettu pyörähtävän. Siksi se parkaisee. Liukulaakerin sen sijaan pitäisi toimia oikein rasvattuna aika hyvin, kunhan ei ole ehtinyt kulua väljäksi. Tässä mun moottorissa väljyyttä ei mun mielestä vielä ollut. Oikeastaan siivistä pyöritettynä moottori oli aika jäykkä kääntää. Ja lämpöasteilla moottori toimi vielä loistavasti. Lupaan kyllä kertoa, jos tämä kunnostus meni pahasti puihin. Jos vaikka huomenna saisin sen takaisin paikalleen.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 20.11.2010 10:20
Kirjoittaja E.P.
Niin ei se ihan ylivoimaisen vaikeaa ole irrottaa se lämppärin moottori. Ei se ihan jatkuvasti naurattanutkaan, mutta pieni ropaaminen kuuluu harrastamiseen.
Lämppärin kenno saa jäädä paikalleen, ja kotelon alaosan irrottamalla pääsee lämmityslaitteen moottoriin käsiksi. Keskikonsolin irroitin, siis sen jossa radio on kiinni. Sitten vielä se pientavara hylly pois. Siinäpä se sitten oli tarjolla se lämmityslaitteen kotelo. En tiedä vaikka tuo olisi tarkoitettu purettavaksi niin, että kojetaulu pitäisi irrottaa. Kyllä sinne alakauttakin pääsee. Ainakin tässä mun -94 1500S:ssä.
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 20.11.2010 11:47
Kirjoittaja toktornivako
Ja minulta saa Ostaa Uusia kuulalaakeroituja Ladan puhallin moottorita! YV kiitos!
Re: lämmityslaitteen moottori
Lähetetty: 20.11.2010 11:56
Kirjoittaja E.P.
Harkitaan sitä moottorin tilausta seuraavan tilauksen yhteydessä.
Kuulalaakeroitu kuulostaa hyvältä. Kai ne laakerit on suojattuja? Pöly kai tämän nykyisen moottorinkin on jumittanut.
Nyt on vaan pikkuinen pakko laittaa tuo nippuun vanhalla moottorilla, että pääsen huomenna töihin. Toki varminta olisi mennä suosiolla julkisilla.
