Tiemaksu käyttöön?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Pistetään nyt tänne tämmöinenkin tiedoksi jos sitä ei ole ollut missään aiemmin. Posti lykkäsi Tiehallinnon tutkimuksen jossa kysellään mielipidettä asiasta jossa autovero ja ajoneuvovero poistettaisiin ja se korvattaisiin tiemaksulla. Tiemaksun taso perustuisi tieverkon rakentamisen ja ylläpidon kuluihin. Tiemaksun vaihtoehtona on polttoaineveron korotus. Autoveron poistuessa uudet autot halpenisivat 10-40%.

Tiemaksu määrättäisiin siis puhtaasti tienpidon kulujen perusteella. Tiemaksu kerättäisiin joko päivämaksuna, eli kuinka monta päivää ajoneuvo on "käytössä" vuoden aikana. Toinen vaihtoehto on kilometrimaksu joka tietysti määräytyisi vuodessa ajettujen kilometrien mukaan. Tiemaksu määräytyisi tietysti myös ajoneuvon koon mukaan.

Päivämaksussa on henkilö-, ja pakettiautolla kyselyssä käytetty 1,3 euroa/vrk (475 euroa vuodessa) ja kilometrimaksussa on käytetty arvoa 3,7 senttiä/ km. 15 000 km vuotuisella ajolla tiemaksu olisi siis 555 euroa per vuosi.

Näissä on sitten vielä mahdollista autokohtasiin porrastuksiin esim. CO2 päästöjen ja muiden juttujen osalta.

Eli ei tää autoilu näytä ainakaan halvemmaksi muuttuvan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Miten kerättäisiin tieto siitä, minkä tasoista tieverkkoa ajoneuvo käyttää? Onko maksu rekisteröintikuntakohtainen, maakuntakohtainen vai satelliittipaikannukseen perustuva?

Ehdottomasti Tietullit Käyttöön! Ja Motareita ajaville tulee tietenkin kalliimmat maksut. Raukoilla rajoilla ajetaan muutenkin usein niin heikkokuntoisilla teillä, että siellä pitäisi saada vähän rahaa kun rääkkää autoaan karmeissa oloissa. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuon systeemin mukaan verotettaisiin auton käytöstä, kun taas nykyisen mukaan auton omistamisesta. Joka tapauksessa autoilijoilta perittävät verot ja maksut tuskin alenesivat.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin mutta miten tuo kerrottu porrastus tapahtuu? Hemmetti minua ei nykyäänkään kiinnosta maksaa Etelä-Suomen Motareiden rakennuskuluja vaikka maksankin. En käytä niitä Motareita vaikka Helllssinkiin menisinkin.

Eli miten Infran rakentaminen saadaan näkymään käyttömaksuissa muuten, jos ei mennä tietullikäytäntöön?

Ja sitä paitsi. Mikäs on ajella KantaKaupungissa Sporalla ja mikäs on Ilomantsissa ajella Moottorikelkalla. Vähän on eroa juu. Vai maksaako Moottorikelkkailija tulevaisuudessa LänsiMetron rakennuskustannuksia KelkkaVerollaan?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja jta »

Taitaa ainoa kunnollinen keino rahastaa tienkäytöstä sillä että laitetaan kuten jenkeissä(?) tietullikoppeja. Puomilla maksetaan ennenkuin päästään kyseiselle tieosuudelle.

Tuo tiemaksu on toisaalta hyvä idea jos ne rahat oikeasti menee siihen tienpitoon mutta epäilenpä että meneevät jonnekkin aivan muualle. Eikös tämän autoveronkin pitäny jotenkin tuohon liittyä että kerätään rahaa tienpitoon vai oonko mä nyt ihan hakoteillä?
PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Hemmetti minua ei nykyäänkään kiinnosta maksaa Etelä-Suomen Motareiden rakennuskuluja vaikka maksankin.
Juu ei itteenikään oikein kiinnosta mitään kehäteiden kunnossapitoa maksella. Ennemmin laitan maksuni Oulun seudun tienpitoon.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tulee aika hintoihinsa vanhalla Ladalla ajelu jos nyt verot on satasen ja kohta yli 500€...niinkuin monesti sanottu, ladailu ei sovi köyhille :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Joo, täytyy lukea paperit myöhemmin tarkemmin. Tuo tiemaksu ei korvaa tietulleja tms sellaisia hankkeita. Tiemaksu kerättäisiin jälkikäteen mahdollisimman "vaivattomalla" tavalla.

Kysymyksissä kyseltiin esim. että miten tiemaksu pitäisi suhteuttaa tien kuntoon tai suuruuteen. Eli jos ajaa paljon hyväkuntoista moottoritietä, niin pitäisikö maksu olla alempi vai korkeampi. Omalla yksityistiellä saa ajaa ilmaiseksi. :D
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mikähän olisi tuollainen mahdollisimman "vaivaton" tapa saada ihmisiltä tieto miten ja mitä teitä ne käyttävät ja vieläpä siten ettei siinä joka käänteessä tehtäisi vilunkia maksun pienenemisen toivossa?

Muistelin että otin vastaavaan asiaan kantaa joskus aiemmin ja niinhän se olikin:
Sehän nyt on selvä, että oli se auton käyttömaksun määräytymisperuste sitten ihan mikä tahansa, niin varmasti aina löytyy sellainen taho jolle se ei kelpaa. :evil:

Pitäisikö ihmisiltä alkaa kerätä lomakkeella tiedot siitä, minkäikäinen, -kokoinen ja minkälaisella moottorilla varustettu auto heillä on? Tai mihin sitä käytetään, paljonko ja millä tavoin sillä ajetaan, unohtamatta tietenkään omistajan tuloja, menoja ja muuta varallisuutta sekä auton konkreettista tarvetta. Ajoneuvokohtainen veroilmoitus? :roll:
Näistä tiedoista sitten joku supertietokone laskisi jokaiselle Suomen teitä kuluttavalle autolle erikseen ajoneuvokohtaisen käyttömaksun, vai? :shock:
Kerrassaan joutavata tussarointia, jolla saataisiin aikaiseksi paitsi jumalaton työmäärä, myös helvetillinen valitustulva kun ihmiset alkaisivat valittaa kuinka juuri heidän veronsa on nyt laskettu päin persettä.

Tasa-arvo kaikille, käyttömaksut pois kokonaan ja vero kokonaisuudessaan polttoaineen hintaan. :idea:
Silloin maksaa ne jotka ajaa, koska ilman polttoainetta auto ei kulje. Ihmiset tarkistaisivat polttoaineiden kulutustaan, vähentäisivät kenties hurunheittoa ja viherpiipertäjätkin saisivat taputtaa karvaisia käsiään. :D
Mielipiteeni tuossa asiassa ei ole muuttunut.
Räknäsinpä sitten huvikseni parista tilastoista melko hätäisesti ja todennäköisesti päin helevettiä, että jos bensiinin ja dieselöljyn polttoaineveroa korotettaisiin nyt kymmenen senttiä litralta, voitaisiin nykyisellä vuosikulutuksella se noin satasen käyttömaksu jättää perimättä ja sittenkin jäisi parisensataa miljoonaa euroa vielä törsättäväksi vaikka liikenneministerin persiiseen... :shock:
Eikä siis edes järkyttävää hinnannousua tarvittaisi, tilanne ei lie niin radikaalisti tuosta muuttunut.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Niin mutta miten tuo kerrottu porrastus tapahtuu? Hemmetti minua ei nykyäänkään kiinnosta maksaa Etelä-Suomen Motareiden rakennuskuluja vaikka maksankin. En käytä niitä Motareita vaikka Helllssinkiin menisinkin.

Eli miten Infran rakentaminen saadaan näkymään käyttömaksuissa muuten, jos ei mennä tietullikäytäntöön?

Ja sitä paitsi. Mikäs on ajella KantaKaupungissa Sporalla ja mikäs on Ilomantsissa ajella Moottorikelkalla. Vähän on eroa juu. Vai maksaako Moottorikelkkailija tulevaisuudessa LänsiMetron rakennuskustannuksia KelkkaVerollaan?
Älä huoli 50% pääkaupunkiseudun alueelta kerätyistä veroista palaa maakuntiin peräkammarinpojille jotka hakevat Ladanreuhkalla kaljaa kirkonkyliltä :lol:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jaa niinku että mitä kautta?

Kuntatalouden tuki on olematonta. Kaljanhakureissuilla ajellaan kehnoja teitä. Kaukana on kavala maailma. Terveyskeskus on yli 50km päässä. Kyläiltä ei saa edes kaljaa enää. Nettiyhtydet ovat sitä luokkaa, ettei 6-vuotias RuuhkaSuomen Smurffaaja niitä ikinä hyväksyisi.

Ainoa mikä on lähellä on se lopullinen kohde: HAUTUUMAA. :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

En jaksa kaivaa tilastoja,mutta valtio syytää kehitusalueille (Lappi,Kainuu,P-Karjala ym) tukiaisia 3000-4000€ per/asukas.Tietenkin suurimman potin ottavat ahvenanmaalaiset.Ei se vaan riitä minunkin entisessä kotikunnassani (Vaala ent. Säräisniemi) väki on pudonut 7000Sta 3000:een ja kierre jatkuu.Kymmenkunta kansakoulua on lakkautettu,4 rautatieasemaa,kymmeniä kyläkauppoja.Tätini joka olisi nyt 107 vuotas sanoi että "koko seutu joutuu sutten juostavaksi".
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Tiemaksu käyttöön?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Laajat on erämaat. Sinne 4000e/asukas vuodessa hukkuu kuin HukanHuuto selkoseen.

Paljonko Kurvissa asuva pitkäaikaistyötön sosiaalisesti työrajotteinen sairaseläkeläinen saa toimeentulotukea vuodessa? Ei riitä 4000e/vuosi. Syrjässä ei ole näyttää sellaisia kulunkeja, jotta tuollaiseen päästäisiin.

Pohjois-Karjalassahan on tällä hetkellä karmea pintakelirikko alemmalla tieverkolla.

Tiehallinto on kiristänyt tienhoitovaatimuksia ja samaten tienpitoon laitetaan enemmän rahaa. Mutta alemman tieverkon hoidosta joudutaan tinkimään entisestään näiden uusien normien vaikutuksesta. Ei sillä, että pintakelirikkoon mitkään hoidot auttaisivat. Lillukkaa soratinpintaa ei ole mitään hyötyä lanailla. Siinä vaan kura vaihtaa paikkaa.

Mutta jos mennään kilometriperusteiseen tiemaksuun, niin ketkä maksavat eniten? Eikä sellainen sitä paitsi olisi mahdollistakaan elleivät satelliittipaikanteiset vekottimet, jotka sitten käytäisiin lukemassa kerran vuodessa valtuutetulla korjaamolla tulisi pakollisiksi.

Ehdottomasti niiden pitäisi maksaa, joka kalleimmilla teillä ajavat. Mikä on sitten kallein tie tai miten hintaluokitukset määritellään onkin jo korkeampaa matematiikkaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin