Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Terve,

Jahas. Jos sitä vähän turinoisi tästä 1kk kestäneestä tuttavuudesta.

Vähän historiaa -> Ajatukset ovat oikeastaan aina liittyynet jenkkiautohin, kun autoilusta on ollut kyse. Suorastaan karsastin näkemystä Ladoista. Isällä ollut ainoastaan Ladoja. Takavedoista varmaan kaikki mahdolliset mallit (ja useita kerralla). Nuoruudessa Lada ei ollut kovin POP, joten suoraan sanottuna ei hirveästi kiinnostanut. Kouluun kun sai kyydin niin mielummin jätti vähän sivulle..heh. Jenkkejä on ollut vaikka mitä '74 Satellite,'69 Roadrunner, '70 Duster, '80 Scottsdale, 3 x 3gen Camaroa, '84 Jeep CJ7..ym. Aina näiden ohella ollut joku käyttökulkine kuten Opel kadett/ascona, Nissan Micra...

Jotenkin kummasti ajatukset ovat muuttuneet iän ja harrastamisen myötä (tosin ikää vasta Jolukuussa 30v). Ladat ovat ruvenneet kiehtomaan. Varsinaisti nappisilmät ja eritoten Combit. Ihmisen mieli on sairas :)

Itse autosta -> Tuossa 1kk sitten tuli kuningas-ajatus (tulin ulos kaapista) ja päätin vaihtaa käyttökulkineeni Nappisimmuun. Tosin Combeja ei ollut yhtään tarjolla ja hyvän ruosteettoman/hitsaamattoman sedan yksilön löysin pääkaupunkiseudulta.Tässä 21013:sen mittarissa 44tkm (kaikki merkit viittaisi pelkästään 44tkm ajetuksi). Väriltään vaalean ruskea?. Aika orginaalina oli pysynyt, ei juurikaan mitään ylimääräisiä räpellyksiä.

Pöyhöinkuusaalt -nimimerkin (suosittelen) avustuksella olen saanut hyvin varaosia ja pyrin palauttamaan auton siistiin kuntoon.

Katsastuksen suoritin oikeastaan samantien (auto seissyt muutamia vuosia ajamattomana). Katsastusmies vaan kysäsi, että mitä meinaat tälle tehdä. Oli hänen mielestään hyvä harrasteaihio. Ei muuten ole yksikään "käyttöauto" mennet leimasta ilman huomautuksia tätä ennen.

Tähän asti tehtyjä korjauksia/muutoksia:
- Kaikki sytkäosat uusiksi
- Öljyt ja suodatin / koneen suodatin
- Pyyhkijänsulat
- Muutamat polttimot
- Kaasarin läpikäynti / polttoainesuodatin, sekä Ozon polttoainesyöttö systeemin poisto. Samalla tyhjäkäynnin säätö manuaaliseksi, alipaineen sijaan.
- Ilmansuodatin kotelon hiekkapuhallus/maalaus
- Venttiilien säätö/ketjun kiristys/ennako kuntoon
- Takajarru sylinterit/putket uudet & Etusylinterien hoonaus/uudetkumit, sekä uudet palat ja levyt
- Takajarru rummun vaihto käytettyyn ehjään. Vanha rumannäköinen (palasia puutui reunasta)
- Muutamia sähkökontakti häiriöitä :)
- Puskurien vaihto. Ei alkuperäisiin vaan samankaltaisiin (muovipäillä)
- Uudet etusivuvilkut
- Tupakka-ikkunan lukkon kunnostus (kuskin-/apukuskin puoli)
- Takaikkunoiden hissien kunnostus
- Cd -soitin
- Etu- ja takaikkunan "kromi"lista
- "Kick"-paneelit eteen keinonahasta
- Koukku / johtosarja (Koukku hiekkapuhallettu ja maalattu)
- Hattuhyllyn uusi päällinen keinonahasta, sekä 6x9" kaiuttimet
- Taakse ikkunanostimen kahvat
- Apukuskin lokarin vaihto
- Etuvilkkujen lasit vaihdettu
- Tuulilasin pesurin säiliö, toistaiseksi tarvikemalli asennettu
- 4 x kromikapselit hankittu kesärenkaille
- Pyöräkulmien säätö
- Maskin L-merkki punaiseksi
- Kattotelineet
- Apukuskin yläpallonivelen vaihto
- Apukuskin pyöränlaakerin vaihto
- Bensapumppu
- Penkkien vaihto mustiin parempi kuntoisiin.

Tulevia korjauksia/asennuksia, kun osat löytää/saapuu/ehtii asentaa:

- Tekniikan piristys
- Uudet peilit
- 4 x Vanne hiekkapuhallus/maalaus
- Kuskin ovessa painauma/klommo (muisto edelliseltä omistajalta..kuva alla)
- Maalipinnan ylimaalaus (alkuperäis sävyyn 509, etupää valmis)

Kuva

Niin ja mitä ajotuntumaan tulee. Hauska vekotin, eihän tämän mikään tykki ole, mutta herättää hilpeyttä vasta-autoilijoissa. Yllättävän "helpon" oloinen, ei pätki ym.. ja ennen kaikkea helposti käyntiin kylmänä/kuumana. Lämpöä piisaa vaikka muille talviajossa, kesäksi asennettu sulkuventtiili sisäkierrolle.

Täytyy pistää muutama kuva heti kun tuo sateinen sää selkiää.. Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti. :)

Kommentointeja, kysymyksiä ym.. Saa laittaa!


- Jim
Viimeksi muokannut Jimsgarage, 29.6.2010 17:42. Yhteensä muokattu 32 kertaa.
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kiva tarina. Onnea projektille. Jos ja kun se tupakki-ikkunan lukko pysyy kiinni siinä ikkunassa, niin kerrotko mullekkin miten ja millä sen kiinnitit?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

THI-900 kirjoitti:Kiva tarina. Onnea projektille. Jos ja kun se tupakki-ikkunan lukko pysyy kiinni siinä ikkunassa, niin kerrotko mullekkin miten ja millä sen kiinnitit?
Moro,

Paikallisesta Motonetista löytyy erikoisliimaa (Permatex) sitä varten. Toistaiseksi ainakin pysynyt moitteetta apukuskin puolella. Tuossa linkki -> http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-2305

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Joen musikka
Viestit: 2027
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Täälläpäin sanottaisiin vaikkapa:"Tolokun Mies" - siis kehuja. :D
Tuo koukku,siinäkö ei ennestään ollut?Jos,niin tosiaan teet käyttiksen.Itse riisuin Combin koukun osin ruosteen mutta todellisuudessa ulkonäön vuoksi.Sedaniin ja Samaraan koukut jäi, niissä ne ei haittaa,hyödyksikin ovat joskus. 8)
Ja tietennii... kuvia odotetaan jännityksellä!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

hianolta prjektilta kuuluulostaa, kuvia innolla odotellessa
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuo se vasta kuulosti todella hienolta: "Aika orginaalina oli pysynyt, ei juurikaan mitään ylimääräisiä räpellyksiä." :)

Hieno homma, tuolla linjalla kannattaa myös jatkaa. Onnea ja menestystä Ladasi parissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Jahas.. Isän kellarrissa oli pakko käydä vähän penkomassa. Harmillisesti paljon Lada-tavaraa mennyt jo roskiin, mutta löytyi onneksi ainakin kasa erinäköisiä ladan peltivanteita. Löysin sellaisia, jossa on pyöreät reijät ja paikka kromikapseleille, sekä muuten samat, mutta soikeilla reijillä. Ja tietysti kasa muunlaisia luultavasti kanttilappuisen Ladan vanteita.

Osaako kukaan sanoa onko noilla reikien muodolla ollut joku merkitys auton mallin suhteen?

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jimsgarage kirjoitti:Osaako kukaan sanoa onko noilla reikien muodolla ollut joku merkitys auton mallin suhteen?
:arrow: http://www.ladakerho.fi/info/muut/alusta.htm#001
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

No perkules.. Tuo sivu oli päässyt ohi huomion.

Kiitos.

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Nyt tulee taas ehkä hölmö kysymys..

- Pesurin säiliö. Autohan on '88 1200L 21013. Säiliö korvattu sinisellä pussilla, jossa moottori. Aika koominen.Roikkuu koneen kyljessä nippusiteillä. Millainen tähän oikeasti kuuluisi. 1/2 moottorinen? Kovasti kuvia katsellut, mutta erinäköisiä näyttäisi olevan.
- Ajovalojen pyyhkimet ja pesurit. Onko nämä pakkovarusteita? Mistä ajovalojenpyyhkimet/-pesurin pitäisi saa päälle?

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ajovalopesurit Olivat pakolliset siksi niitä kai vientimalleihin asennettiin. Ja sitten ne olivat pakolliset silloin kun oli sääntönä, että kaikkien autoon tehdas- tai maahantuoja-asennettujen laitteiden on toimittava.

Eiväthän ne voi toimia meidän oloissamme joten sääntöjä muutettiin.

Joku on matkinut sillä pussilla alkuaikojen 2101, jossa oli käsipumpullinen pussisäiliö pisurina. Tutti oli ratin vasemmalla puolella. Siitä vaan ruikkimaan. Minulla on moinen säiliö jemmassa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Jeps.. Elikä nämä etuvalojen pyyhkijät ja moottorit ilmeisesti eivät ole kytketty minnekkään. Täytyykin tutkia asia. Kytkintä en löytänyt mistään. Tuo pussi pitää kyllä vaihtaa apluperäistyyliseen säiliöön. Aika arveluttava viritys. Täytyykin pistää hakulistalle (ostetaan osioon) semmoinen muovisäiliö/moottori..

Kiitos tiedosta.

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

Jimsgarage kirjoitti:Jeps.. Elikä nämä etuvalojen pyyhkijät ja moottorit ilmeisesti eivät ole kytketty minnekkään. Täytyykin tutkia asia. Kytkintä en löytänyt mistään.

- Jim
Ne ajovalojen pyyhkimet toimivat nappiksessa samasta vivusta josta tuulilasin pyyhkijätkin toimivat. Nappiksessa ne valojen pyyhkijät toimivat nesteen paineen vaikutuksesta, eli kun pesuneste menee moottorin läpi niin samalla pyyhkijät pyörähtää, täysin ilman sähköä. Tämä tietysti vain, jos ne ovat ehjät. Suurimmassa osassa autoja ne ovat rikki/poistettu, kun on käytetty pelkkää vettä ja ovat päässeet jäätymään. :wink:
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

oo.. Raketti tekniikkaa. Täytyykin katsoa. :D Hieno keksintö, mutta ei varmasti kovinkaan pitkäikäinen.

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Suunnanvaihdos '88 Nappis 1200L kotitalliin.

Viesti Kirjoittaja Mara »

Jimsgarage kirjoitti:Nyt tulee taas ehkä hölmö kysymys..

- Pesurin säiliö. Säiliö korvattu sinisellä pussilla, jossa moottori.
Hölmö kysymys vastapalloon. Sattuuko pussissa olemaan mitään automerkkiä tahi muuta tunnistetietoa?

Muovinen yksikorkkinen säiliön kuuluisi olla, pumppu luultavasti pohjassa.
Edith: Tällainen kuvassa näkyvä.

Myydään-osiosta löytyy ilmoitus.
Hinnoitteluun en ota kantaa, mutta onhan se Lada-Jussi jotenkin ihanasti pyörryksissä..
2102 16V ex.
2103 -75
Vastaa Viestiin