Iltaa,
Kohde on Nivan 1.6 moottori ja työn alla öljynkierto turbolle. Kysymys kuuluu, että jos ottaa turbon öljykierron T-haaroituksella öljypainemittarin anturin alta, niin putoaako paine ö-painemittarin ja -varoitusvalon antureilla siten, että varoitusvalo palaa koko ajan ja mittari näyttää noin nollaa?
Konstruktiota selventääkseni vielä: öljynpaineen varoitusvalon anturi on omalla paikallaan, T-pala mittarin anturin alla (anturi vaakasuoraan T-haarassa) ja lähtö turbolle ylöspäin.
Ja pointti kysymykselleni on, että teenkö kyseisellä järjestelyllä ö-painemittarista & varoitusvaloista turhat vekottimet.
Putoaako paine ö-paineantureilla haaroitusryöstössä?
Re: Putoaako paine ö-paineantureilla haaroitusryöstössä?
Tuntuisi että paineen pitäisi riittää öljyn menekki vain kasvaa eli jos valo jää palamaan niin onko siellä turbollakaan silloin ö-painetta tai missään muuallakaan jos noin "tipoilla" kerran on
Pitäisihän siellä olla vastusta niin kuin muissakin laakereissa ettei ihan ns.läpi laske eli väljät/kuluneet laakerit jolloin rupeaa polttamaan ö-paineen valoa vanhemmuuten. Sitä en tiedä paljonko ladan pumpussa on tuotto toisissahan vilkuttelee ö-paineen valoa tyhjäkäynnillä onko sitten anturi vikaa,huono pumppu/väljät laakerit vai liian pieni tyhjäkäynti.

Pitäisihän siellä olla vastusta niin kuin muissakin laakereissa ettei ihan ns.läpi laske eli väljät/kuluneet laakerit jolloin rupeaa polttamaan ö-paineen valoa vanhemmuuten. Sitä en tiedä paljonko ladan pumpussa on tuotto toisissahan vilkuttelee ö-paineen valoa tyhjäkäynnillä onko sitten anturi vikaa,huono pumppu/väljät laakerit vai liian pieni tyhjäkäynti.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Putoaako paine ö-paineantureilla haaroitusryöstössä?
Vielä ei pala mikään valo (ei juuri järjenkään), kone on vasta työn alla ja mietin ratkaisun käyttökelpoisuutta ö-painemittarin & anturin toiminnan kannalta.
Tosiaan, niinhän se täytyy olla kuten sanoit, että jos turbon laakeri ei laske öljyä suoraan läpi niin vastustaahan se öljynkulkua ja paine pysyy antureilla. Vaan miten paljon ehjälaakerinen turbo pannee öljylle hanttiin?
Tämä öljyn ryöstö turbolle anturilta lienee ihan yleinen tapa, miten lienee turbottajien ö-painemittarit reagoineen tähän järjestelyyn?
Tosiaan, niinhän se täytyy olla kuten sanoit, että jos turbon laakeri ei laske öljyä suoraan läpi niin vastustaahan se öljynkulkua ja paine pysyy antureilla. Vaan miten paljon ehjälaakerinen turbo pannee öljylle hanttiin?
Tämä öljyn ryöstö turbolle anturilta lienee ihan yleinen tapa, miten lienee turbottajien ö-painemittarit reagoineen tähän järjestelyyn?
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Putoaako paine ö-paineantureilla haaroitusryöstössä?
paljon on tehty niin että haarotetaan siitä anturilta ja laitetaan mittarikin siihen.
omien (aika vähäisten) kokemusten perusteella toimii ihan hyvin. enkä ole kuullut että olisi tuollaista ongelmaa ollut.
omien (aika vähäisten) kokemusten perusteella toimii ihan hyvin. enkä ole kuullut että olisi tuollaista ongelmaa ollut.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti